Toon posts:

HD (met winxp installatie) naar nieuwe pc, problemen?

Pagina: 1
Acties:
  • 167 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga binnenkort een nieuwe pc bouwen en ik wil graag de HD uit mijn oude pc gebruiken in de nieuwe pc. Ik vraag me af, als ik deze nou gewoon ongewijzigd (dus niet geformatteerd) in de nieuwe bouw en dan opstart.. gaat winxp dan problemen geven? De hardware is echt compleet anders.. En zo ja; zou het helpen als ik de nieuwe pc voor het eerst opstart meteen windows opnieuw installeer met de bootable cd ? Ik heb namelijk niet echt zin om alles te backuppen etc, zou nogal wat tijd schelen.

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-05 15:44
tja, ik denk dat het wel goed komt eerlijk gezegd, maar ik vind dit eigenlijk een mooie gelegenheid om opnieuw windows te installeren! Lekker een verse installatie..hmmmmm!

Zorg er in ieder geval voor dat je drivers voor de apparatuur die je nodig hebt om op internet te komen, bij de hand hebt!
(Dat is pas irritant: dan installeer je windows, die herkent je netwerkkaart niet, en je kunt niet op internet om een driver te downloaden, want dan moet eerst je netwerkkaart het doen)

ach...in een volgend leven lach je er om!

• the_shadow
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-04 13:34

the_shadow

Bubbelmaker extraordinair

Ik heb een keertje een nieuw moederbord in een pc gezet. Zelfs dat liep niet helemaal goed, omdat hij ongeveer alles aan ziet als nieuw. Zet je dus een oude XP installatie over naar een nieuwe computer, dan zou het heel goed mogelijk kunnen zijn dat het mis loopt. Er moeten immers erg veel drivers opnieuw worden geïnstalleerd. Daar komt bij dat er opeens veel drivers overbodig zijn geworden, waardoor ze het systeem onnodig vertragen. Je zou het kunnen proberen, maar als het verkeerd gaat, dan is het backuppen een stuk lastiger dan bij een gewone, goed werkende install.

I'd rather be diving | The best thing about alcohol hand gel in hospitals isn't the hygiene, but that everyone walks around like they're hatching a dastardly plan. | "Cheese is just milk’s attempt at being immortal."

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-05 14:16

mutsje

Certified Prutser

wat je kunt doen is in de oude situatie naar computer management gaan. dan al je devices deinstalleren(niet rebooten ondertussen) dus alles eruit slopen. dan machine uitzetten harde schijf overzetten en nieuwe machine aanzetten. Nu zal windows alle hardware opnieuw detecteren. Dit is geen 100% garantie dat het goed gaat maar voorkomt wel hoop overbodige niet meer bestaande hardware etc errors.

• OliverBB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-11-2024
heb het ook als es geprobeerd en toen ging het helemaal niet goed.
heb hem toen via de boot cd weer aan de praat kunnen krijgen

Verwijderd

Topicstarter
Als ik nou eens een partitie maak en daar alle belangrijke zooi op doe en dan de partitie met windows formatteer ? Stom dat ik daar niet eerder aan heb gedacht eigenlijk 8)7

met dank aan Dementor van Fok voor die ingeving overigens :)

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2004 19:02 ]

Verwijderd

IDE drivers op standaard (dus niet intel of via) voor het overzetten, dan gaat het meestal goed.

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-05 15:44
Verwijderd schreef op 04 augustus 2004 @ 18:59:
Als ik nou eens een partitie maak en daar alle belangrijke zooi op doe en dan de partitie met windows formatteer ?
jah, dat is mijn truuk ook....
de C-partitie uitsluitend gebruiken voor windows, en installs zoals office. De rest op een andere partitie (en maak een goede driver-tree aan, dat scheelt ECHT veel tijd!)

[ Voor 8% gewijzigd door 0siris op 04-08-2004 19:07 ]

ach...in een volgend leven lach je er om!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid is de kans op een non-go groot. In het meest gunstigste geval boot de PC maar vindt Windows zoveel nieuwe hardware dat je aan het zoeken en installeren van drivers net zoveel of zo niet meer tijd kwijt bent als met een geheel nieuwe installatie.

Daarnaast blijven oude drivers aanwezig en je register bevat ook allerlei zooi die niet meer van toepassing is. Een flinke opruiming staat je dan ook nog te wachten.

Ik zou het niet proberen i.i.g. maar de HD als 2e schijf erbij hangen en bestanden zonodig kopieren.

ARME AOW’er

• Morax
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:20
GuardianAngel schreef op 04 augustus 2004 @ 19:03:
Met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid is de kans op een non-go groot. In het meest gunstigste geval boot de PC maar vindt Windows zoveel nieuwe hardware dat je aan het zoeken en installeren van drivers net zoveel of zo niet meer tijd kwijt bent als met een geheel nieuwe installatie.

Daarnaast blijven oude drivers aanwezig en je register bevat ook allerlei zooi die niet meer van toepassing is. Een flinke opruiming staat je dan ook nog te wachten.

Ik zou het niet proberen i.i.g. maar de HD als 2e schijf erbij hangen en bestanden zonodig kopieren.
Wat hij zegt klopt helemaal en ik kan het zelf niet beter zeggen. ALS het werkt, zal windows XP alles voor nieuwe hardware zien en opnieuw installeren. Mits dat allemaal goed gaat, blijf je toch met al je oude drivers in je systeem zitten....

Je kan dan wel aan de bijna onmogelijke taak beginnen om de oude spullen te verwijderen, maar dan ben je met een format waarschijnlijk sneller en beter af! En mocht je nog software hebben die zich afgesteld heeft op jou (oude) hardware, dan zal dat ook niet (goed) meer functioneren.

Conclusie:
Al het belangrijke apart zetten en je windows schijf formatteren! :)

What do you mean I have no life? I am a gamer, I got millions!

Pagina: 1