Toon posts:

[XP]PC - Reboot niet volledig

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Als ik hem aandoe zie ik alleen het scherm waar het fysieke geheugen wordt geteld, met de master en slave aanduidingen, "press dell to enter setup". Na dit scherm zie ik slechts linksboven "press a key to reboot", na het indrukken van een key begint het van voor af aan.

Wat ik deed voordat het probleem optrad:
Ik keek een nieuwe film, bleek dat de ondertiteling gescrambled was, ik downloade de meest recente BSplayer. Die gaf een soort error bij mpg's. Op de BSplayer forums gaven ze de Moonlight elecard codecpack als oplossing, het werkte.
Tijdens het oplossen van dit probleem ging ik een aantal videobestanden testen, hieruit bleek dat een .avi-film het niet meer deed (vroeger wel). Ik keek rond op dit forum en in de faq stonden oplossingen die niet werkten (de register klopte gewoon nog en de manier met het afsluiten van explorer kon ik nog steeds de .avi-file niet wissen/ hernoemen/ verplaatsen).
Toen las ik in een topic over een schijfcontrole, dus ik deed een schijfcontrole over mijn f:\\ schijf waar de .avi-file zit.
De controle kon niet doorgaan tenzij twee hokjes aangevinkt waren (iets over automatisch zoeken naar errors en repareren), dus vinkte ik ze aan. Na lang wachten was de controle succesvol. Het .avi-bestand werd nu wel herkend als een fout bestand, echter ik kon hem nog steeds niet wissen. Ik starte de pc opnieuw op en toen zag ik voor het eerst "press a key to reboot". Ik heb gelezen dat dit voorkomt als er geen partitie actief is gesteld, als dit waar is hoe komt het dat er ineens geen actieve partitie meer is? (crash/virus??)

Aan de hand van dit topic hoop ik dit probleem te kunnen oplossen.

PS: Ik ben nu bij iemand anders, thuis heb ik geen internet tot mijn beschikking door dit probleem. Dus als jullie nog tips hebben voordat ik naar huis ga, graag melden. Post gewoon, en dan zal iemand het aan mij doorbellen.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2004 19:45 ]

• Morax
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:33
Misschien je harde schijf stuk of je partities verloren gegaan? Het klinkt alsof je PC niets kan vinden om te booten en de problemen met die AVI duiden op een HDD probleem. En wat je schijfcontrole aangaf lijkt dit alleen maar te versterken.

Word de schijf nog wel aangegeven in de BIOS? Zo ja, probeer dan met Fdisk bijvoorbeeld te kijken of er nog wel partities bestaan.

What do you mean I have no life? I am a gamer, I got millions!

Verwijderd

Topicstarter
De schijf wordt nog wel gedetecteerd in de BIOS. En is fdisk ook geschikt voor WinXP?

Het antwoord op fdisk met betrekking tot winXP heb ik gevonden:
Verwijderd schreef op 15 januari 2003 @ 13:40:
(onder de moraal van: hoe verneuk ik andermans topic (open na 2 week maar een derde, definitieve topic met een slotje erop, en een aangepaste OM-FAQ-verwijzing)

[...]

dan ligt Aphrodite plat/uit de roulatie? Ik zie kruisjes ipv plaatjes...

Verder is het nog wel makkelijk om voor winNT/2000/XP een Fdisk FAQ te hebben:
XP: rechtsklik op A:, kies format, kies DOS disk (resultaat: WinME bootflop),
download de aangepaste Fdisk die in jouw FAQ staat.
Geen idee of de versies dan kloppen (WinME-> DOS 8.00 ; Fdisk W98SE -> DOS7.10)
2000/NT: download een Win98 image van www.bootdisk.com, en download de aangepaste Fdisk versie van de FDISK FAQ

reboot vervolgens en start op van diskette.

NTFS partities verwijderen: kan FDISK ook, kies voor NON-DOS partitie verwijderen.

NT NTFS partitie maken: kan niet, maak een FAT16 partitie aan (dus ondersteuning voor grote partities met nee beantwoorden), installeer NT, converteer naar NTFS met CONVERT C: /FS:NTFS

2000/XP NTFS partities maken: maak een FAT32 partitie, installeer 2000/XP, converteer naar NTFS mbv CONVERT C: /FS:NTFS

Win2000/XP laten werken met FAT32 partities groter als 32GB:
gebruik iets anders als Windows Disk Management. Fdisk kan van een 2e schijf een grote FAT32 partitie maken als u dat wilt. PartitionMagic kan het ook.
Disk Management kan het niet ivm promotie NTFS voor partities >32GB.

[ Voor 91% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2004 17:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu mijn oude pc aangesloten om thuis te kunnen internetten, het gaat wel heel langzaam allemaal.

Het betreft een Maxtor DiamondMaxPlus9 60 GB, in de pc die nu niet opstart.
De schijf was als volgt ingedeeld:
C: WinXP - 5GB
D: Applicaties - 5 GB
E: Games - 20 GB
F: Data opslag - 30 GB

Alles is NTFS.

Ik heb PowerMax gedraaid, de test gaat helaas niet verder bij Enable S.M.A.R.T.
De test ging als ik het goed herinner zo:
IDE connector - Passed
Interface - Passed
... iets ... - Passed
Enable S.M.A.R.T. - Failed

Is er een manier om de C: schijf weer bootable te maken, een soort van reparatie.
Of is er niks meer te repareren? Is het dan mogelijk om alleen de C: schijf te formatteren en een nieuwe windows installatie uit te voeren? Of zit echt alles in de war, waardoor alle partities niet meer herkend worden?

Mocht het laatste het geval zijn, is het dan weer herkenbaar te maken zonder alle data te verliezen? Ik had iets gelezen over een MBR?

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan pas morgen aan een WinXP cd komen, dus ik heb vandaag nog even twee programma's gedraaid; Partition Magic 8.0 en MaxBlast 3 van Maxtor.

MaxBlast 3 kon de HDD wel herkennen net als de BIOS, echter hij herkent alleen de C: schijf van 5 GB (NTFS) en de overige 55 GB is unknown(eerst was dit nog D:/E:/ F: ?). Er staat achter de C: schijf dat hij bootable is, dus hij is wel actief?

Partition Magic herkent de schijf helemaal niet, die herkent alleen mijn tweede schijf.

Ik wil dus als ik de WinXP cd heb de C: formatteren en een nieuwe windows proberen erop te zetten. Als dit niet lukt wil ik een nieuwe HDD kopen en hierop windows installeren en de huidige Maxtor als slave zetten en kijken of er nog data te redden valt.

PS. Oja, in de bios van de Asus moederbord P4S8X-X staat er bij removable boot devices o.a. USB FDD en USB Zip, betekent dit dat je enkel kan booten via usb met een floppydrive en een zipdrive of kan ik ook een usb harddisk gebruiken?

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2004 18:33 ]

• Morax
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:33
ZeonBMX, gebruik aub de edit-knop (Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gif) als je nog iets aan je post toe wilt voegen. Zo hoef je niet voor iedere nieuwe "melding" een nieuwe post te maken :) Drie posts van jezelf achter elkaar word namelijk gezien als "spam".

Maar het feit dat MaxBlast aangeeft dat de overige 55 GB unkown is ziet er niet goed uit.... Waarschijnlijk ben je dan al de data op die schijf kwijt.

Welke test met Maxtor Powermax heb je gedaan die die resultaten gaf? De quick self test, of de uitgebreide test? Wederom geldt dat als de S.M.A.R.T. niet enabled kon worden, het er slecht uitziet.

Het beste wat je (naar mijn mening) kan doen, is windows op een andere schijf installeren (en die schijf wel als master zetten). Als dat gebeurd is, de harde schijf waar het hier over gaat er als slave bij zetten en dan kijken welke data je kan recoveren. Hierna zou ik de schijf terugsturen voor RMA (als je nog garantie hebt) en zelf verder gaan met die andere harde schijf. Ik zou een schijf met deze problemen zelf niet meer vertrouwen!

What do you mean I have no life? I am a gamer, I got millions!

Verwijderd

Topicstarter
Oja je mag maar 1 keer na 24 uur kicken en niet nog eens na 24 uur, goed dat je me eraan herinnert :) .

Ik heb de quick self test en de uitgebreide gedaan met PowerMax, ze stopten beide bij de enable s.m.a.r.t. test.

Ik ga wat je zegt denk ik ook doen, een nieuwe hdd en deze na het proberen van het redden van data terugsturen voor garantie. Hij is twee keer zo nieuw als mijn huidige Seagate slave schijf van 20gb. Ik ben dus ook benieuwd naar de oorzaak, was het iets softwarematigs of is er hardwarematig iets kapot gegaan. Mijn stopcontact is niet geaard, misschien is ie daardoor beschadigd geraakt of gebruik ik slechte ide-kabels, dus ik hoop als ik een nieuwe hdd koop dat die niet kapot gaat door deze installatie. Als de oorzaak softwarematig is dan moet ik beter oppassen de volgende keer.

Edit:
De windows xp setup herkent de partities nog wel, hij herkent de gebruikte bestandssystemen, de grootte van de partities en ook nog de vrijstaande ruimte. Dit geeft weer moed, als het goed is valt er nog wat data te redden.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2004 16:41 ]

Pagina: 1