Toon posts:

Best oplossing voor stille pc?

Pagina: 1
Acties:
  • 111 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Als eerste post direct een vraag :). Ik zal proberen zoveel mogelijk informatie te geven zodat het helpen makkelijker gaat ;).

Wel mijn grootste ergernis aan de pc is het geluid. Niet dat het een stofzuiger is maar als je erop begint te letten ... . Dus daarom mijn vraag; wat is het beste wat ik er kan aan doen?

Zelf heb ik al wat opzoekingwerk verricht en twijfel ik nog om een watercooling zelf te bouwen of het bij lucht te houden. Mijn eerste gedacht was de luchtkoeling omdat deze arme student er een 80 euro voor over heeft. Ik zal eerst specs van de pc geven en op de volgende prent staat hij.

Afbeeldingslocatie: http://www.looknmeet.be:8080/lnm_v4/photos//1091626043940.jpg

- Aopen case H 500 met 300 W voeding (met een 12 mm fan) (1) (al weet iedereen die wel steken zeker ;))
- P IV 2.8
- 512 MB apacer
- Asus P4P800 Deluxe
- sapphire 9600 XT
- 80 Gb SATA hd
- Naamloos dvd-speler
- 8 mm casefan (standaard) (2)

luchtkoeling:
Het is nogal moeilijk om te zien (horen) wat het meeste geluid maakt; de CPU-koeler of de casefan dus zou ik ze beide willen vervangen. De CPU-koeler zou ik dan vervangen door de CNPS7000A-Cu van Zalman. En dan op de blauwe plek een 12 mm fan installeren, alleen kan ik die enkel als intake gebruiken want anders kan dit mss (kleine) problemen geven met de CPU-kloeler die zuigt. (naar mijn mening en die kan natuurlijk verkeerd zijn)

waterkoeling:
De cpu zou het enige moeten zijn dat gekoeld zou worden, dus een krachtige pomp ofzo is niet nodig. Als koelblok zou ik weer een zalman gebruiken, de
ZM-WB2 GOLD. Dan heb ik nog een pomp nodig, wat niet de krachtigste moet zijn zoals eerder gezegd. Als radiator kan ik nog wel één halen uit een oude Saab 9000.

Hopelijk heb ik genoeg info gegeven (zoniet, just ask me) zodat jullie mij kunnen/willen :*) helpen. De grootste doelstelling is dus stilte, met OC ga ik me niet bezig houden. Het budget ligt bij € 80 (minder mag altijd ;)).

Thx

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:36
enig denkwerk levert je zo al een paar antwoorden op:

- case OF CPUfan die geluid maakt? Koppel er om en om één los en je weet het

- hoezo alleen je CPU waterkoelen? Je Radeon heeft een fan en maakt DUS herrie...Of is zon XT passief?

- HD's willen ook nogal eens herrie maken

[ Voor 14% gewijzigd door Stefke op 04-08-2004 18:33 ]

Verwijderd

met air kun je hem stil zat krijgen :)
Voor cpu cooler gewoon voor de CNPS7000A-AlCu van Zalman gaan (goedkoper, lichter, en koelt ook beter dan de 100% Cu versie).
Verder casefannetjes vervangen voor papst fannetjes (80mm) zorgen dat je de eventuele "roostertjes" (van die gaatjes in de case die de airflow verstoren) eerst wegdremeld en dan fanguards ervoor zetten.
NB wordt al passief gekoeld? zoniet dan zet je daar passief koelblokje op.
Voeding, ik weet zo niet hoeveel lawaai ie maakt, maar je zou voor een stille cooling kunnen gaan (zalman, of ... weet naam niet.. was laatst revieuw over op t.net). of gewoon low cost een 80mm papst in je huidige cooling modden.

Verder effe langs de gamma en wat noppenschuim halen en daar je kast van binnen mee bekleden.. doe dan nog wat aan die kabelrommel zodat je airflow netjes is en.. tataa.. harstikke stil voor < €80 :Y)

niet dat intake bij dat blauwe.. intake bij je HDD vooraan onderaan, en je hebt een out-take bij je voeding en bij je cpu (2).

Als je doet wat ik hierboven zeg, dan kan ik je wel garanderen dan die fan op je 9600xt (welke ik zelf ook heb) ABSOLUUT het meeste herrie maakt :( . Zalman passieve cooler + 80mm fan op 5 volt erop en klaar... maar wel foetsie garantie :/
kom je ook wel iets boven je 80 euro uit.. niet erg veel denk ik.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2004 18:35 ]

Verwijderd

wat ik meestal deed, ok het gaat hier om oudere systemen P2 etc. 250 to 300 W voeding die liepen op 12 V wat ik dan deed dan liet ik die op 6 v draaien is dus de helft langzamer maar bijna 4x minder geluid (misschien is dat gevoel) ik heb ook een keer een weestand er tussen gedaan zodat er 8V uitkwam alleen die werd erg heet dus die heb ik toen direct voor de van gezet zodat die ook weer gecoeld werd.

Maar ik jou geval zal ik z'n risico niet nemen omdat het nogal een mooi/goed/nieuw/snel systeem is en als het kapot gaat een duur grapje wordt.

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Schuimrubber onder je PC pootjes leggen. Scheelde mij erg veel, omdat mijn tafel voor veel resonantie zorgde ;)

Verwijderd

Een jaar geleden zat ik met hetzelfde probleem, en toen heb ik gekozen voor waterkoeling , maar het is veel duurder en als je een budgetwaterkoeling neemt kom je niet verder (in mijn geval dus).
Vergeet ook niet dat de koeling van de NB met waterkoeling wegvalt (indien passief alleszins) dus moet je die ook nog eens apart gaan verzorgen (mijn KT600 werd/wordt anders te warm)

Moest ik kunnen kiezen zou ik inderdaad gewoon zo een zalman CPU + Video cooler nemen in combinatie met een paar stille casefans. als er nog wat budget over is kan je nog een hd silencer en/of stille voeding indien dit nog niet het geval is.
Het is een stuk goedkoper en gemakelijker

my humble 2 cents

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2004 18:46 ]

Verwijderd

Met dat probleem zit ik zelf ook.
Ikzelf had dit in gedachte:
De processor koeler vervangen door de Zalman Reserator 1 waterkoelingset.
Voeding vervangen door een ProSilence PCS-350W 0 dB fanless of een Silentmaxx Fanless 423PCS (ATX, 423 Watt, Fanless)

De koeler op de videokaart heb ik al vervangen door een Zalman ZM80A-HP passieve koeler. Video ram voorzien van kleine heatsinks.

Wat ik me afvraag of de fan die in de voeding zit echt nodig is en een case koeler misschien ook goed is.

Verwijderd

Check het projectje in mijn sig, ik denk dat ik een euro of 70 kwijt was in totaal :) . Gewoon zelf maken en hobbyen kom je een heel eind mee, míts je het juiste gereedschap tot je beschikking hebt.

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:36
Met zo'n voeding zit je denk ik alleen al aan je budget?

Verwijderd

stefijn schreef op 04 augustus 2004 @ 19:05:
Met zo'n voeding zit je denk ik alleen al aan je budget?
Voedingsfan gewoon op de 5V lijn knopen kom je ook al een eind mee om geluid te elimineren :) Een beetje fatsoenlijke voeding kost al €80,- idd.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2004 19:07 ]

Verwijderd

ik vond mijn Pc ook teveel herrie maken.

Toen maar een q-TEc voeding gekocht en een goede WC. Dat hielp, maar niet genoeg en te weinig koeling in de case. Toen een 3 tal casefans op 5 volt. DAt was me niet regelbaar genoeg.

Dus toen eerst maar een een goedkope Rheobus gekocht. 4 kanaals en ik dacht PWM. Helaas een enorme brom uit alle fans als je ze langzamer zette. Toen maar naar de elektroboer gegaan en 3 schakelaartes en 2 rheostaten(100Ohm, 5 watt) gekocht.

De 5 casefans kunnen nu 7V/uit/12V en de voedingfan(12mm) en radiatorfans(12mm) kunnen met de rheostaten heel nauwkeurig worden afgeregeld. Als je alles zacht zet en de casefans uit, hoor je allen de pomp/hd en een ouwe monitor. Iig heel erg stil.

Wat ik dus wil zeggen, koop een aantal 12mm fans, een zalman proc koeler, hang alles aan een rheostaat (3 tot 4 euro p/s) en het is stil.

Als je een goede zware kast hebt kun je met isolatiemateriaal ervoor zorgen dat ook je pomp en hd's min of meer onhoorbaar worden.

Verwijderd

Topicstarter
Eerst al bedankt voor de hulp ;). Nu ff is gekeken naar de goedkoopste (en de meest uitgebreide) pc-shop in de buurt en het kwam neer op een 85 euro voor volgende zaken.

ZALMAN ZM80C-HP Heatpipe Silent VGA Cooler (€ 26,40)
PAPST 8412NGL 80mm 19.4CFM (1500RPM) RPM monitor en connector (€ 14,90)
ZALMAN CNPS 7000A-CU World most silent cooling solution for INTEL P4 en AMD ( € 43,91)

De VGA koeling kan ik anders nog ff mee wachten. Maar ik zit nog altijd met het gedacht voor een watercooling. Het waterblok voor CPU is 38 euro, als ik daar nu nog een pomp met redelijke prijs bij vind kan ik het toch nog goedkoop doen. En dan heb ik nog een systeem waarbij ik nadien gemakkelijk nog een VGA waterblok bij tussen kan zetten. Nu ja, dat is enkel mijn mening en ik denk dat ik die van jullie zeker kan vertrouwen (anders zouwek het hier ni vrage :) ).

Nog 2 vraagjes; moet ik voor de pomp meteen naar een aquariumspecialst of zou ik het kunnen vinden in een doe-het-zelver-zaak?
En dan de 2de. Stel nu, niet dat ik het ga proberen hoor, dat je een sterke oliepomp vindt. Kan je die dan niet in combinatie met olie gebruiken al koelvloeistof? Olie neemt namelijk veel gemakkelijker warmte op.

Als er nog iemand een ultiem alternatief heeft zeg het maar. Kdenk wel dak de oplossing van mockingbird ga overwegen. Al zag ik wel uit naar het ineen "knutselen" van een waterkoeling :/ .

BTW, de NB wordt bij mij passief gekoeld. Sorry voor het te vergeten bij de eerste post.

• justinb81
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-02 22:05
voor een pompje kan je best bij de intratuin ofzo langs en een kachel radiator van de autosloop kost zo'n €10.

het probleem met olie:
ik neem aan dat je dit idee van de auto industrie hebt overgenomen. daar worden alle onderdelen velemalen warmer wat de olie vloeibaarder maakt. als je nou een dunne viscose olie kan vinden die ook nog eens goed warmte opneemt ben je wat mij betreft de king want dat is er niet.
water is beter en is nog schoner ook.

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-11-2025

Cheese_man

Waarom kiezen?

Verwijderd schreef op 04 augustus 2004 @ 20:44:
Eerst al bedankt voor de hulp ;). Nu ff is gekeken naar de goedkoopste (en de meest uitgebreide) pc-shop in de buurt en het kwam neer op een 85 euro voor volgende zaken.

verhaal
Zoals gezegd...neem de ALCU versie van de CPU koeler. Die is lichter, goedkoper en schijnt volgens reviews minimaal zo goed te koelen.

Dan twee caste fans aan de voorkant (papst 80mm is goed, maar de 12dB schijnen volgens de kenners hier te "ratelen" waardoor het lijkt of deze meer herrie maken, neem dan eentje minder stil...de 18dB is dat geloof ik). Eentje achter de CPU. Meer is niet nodig om de warmte af te voeren. Die Aopen voeding (120mm fan) met die ene case fan (80mm) aan de achterkant trekken genoeg.

Inderdaad die Zalmann voor de VGA. Gelukkig hoef je geen optionele fankit erbij te kopen aangezien deze pas wordt aanbevolen voor 9800pro en hoger.

NB Passief koelen, kabels netjes....en je bent erg stil.

Je zou nog kunnen kijken naar isolatiemateriaal zoals aangeven eerder in het topic en kijk naar de HDD...die maken dan het meeste herrie.

Een tip....zorg ervoor dat het metalen stripje aan de achterkant van je PC meteen onder je VGA kaart verwijderd wordt....dat scheelt een hoop graden voor je VGA kaart....extra koeling weeg zeker op tegen iets minder geluidsreductie.

Knappe jongen die een veel stiller systeem kan maken met waterkoeling :).

reserveringshouder Tesla Model 3

• Sander0105
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 22:37
ik heb hetzelfde probleem. Ik heb besloten om een custom case te bouwen. Compleet met allerlij spul tegen geluid :) De enige fans zijn 4 120mm papst fans en de fan in de voeding.

tja...

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik heb hier zo'n Easybuddy van ECS. De kast is wel stil maar een hitte dat ervan af komt. Ik werk met een AMD Athlon 2000 XP met de orginele koeler van ECS en de computer is wel stil maar de hitte is heel erg want ik heb dat ding onder een plank gezet maar dat was geen verstandig idee aan die plank te voelen. De external voeding maakt meer herrie dan die hele computer(dat is best zonde). Ik zoek zelf ook best een aardige oplossing voor een stille oplossing.

Ik heb ook nog een computer staan met een Zalman 7000ALCU koeler en een Zalman 300w voeding. De processor is een Intel Cellie D 2,4 ghz, 2 x 512 MB DDR PC3200 en een Geforce FX5500 videokaart en die is ook lekker stil en heel koel(kom niet hoger qua temp dan 50 graden). Eventueel een spelletje kan ik aardig spelen maar het is geen hoogte punt met die vga kaart.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• lawtshjj
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-01 23:43
Ik denk toch niet dat je met 80 euro een erg goede watercooling kan bouwen. Of je moet je blokjes zelf kunnen maken. Je budget is gewoon te laag om een echt stil systeem te maken, behalve je cpu & vga maken je voeding en HD waarschijnlijk ook al geluid..... een goede voeding kost ook al zo'n 85euro (of meer)

Ik denk dat je het best een zalman VGA & CPU koeler kan halen. (Omdat je dan de grootste vermindering in geluid krijgt, voor het geld wat je er aan uitgeeft) Gewoon allebij in 1x, je fan van je videokaart komt namenlijk ver boven die zalman CPU koeler uit, dan heb je er nog steeds niets aan.

Et is heel makkelijk te testen waar het geluid vandaan komt, gewoon je vinger tegen een fan aanhouden (niet ertussen steken!) Als het dan opeens een stuk stiller is weet je dat het die fan is.

[ Voor 4% gewijzigd door lawtshjj op 05-08-2004 12:29 ]

Verwijderd

Topicstarter
Cheese_man schreef op 05 augustus 2004 @ 12:04:
[...]
Zoals gezegd...neem de ALCU versie van de CPU koeler. Die is lichter, goedkoper en schijnt volgens reviews minimaal zo goed te koelen.
Spijtig genoeg heb ik die nergens in de buurt gevonden in een winkel. Het zal dus dan toch bij de Cu blijven. Die zal wrs ook niet slecht zijn zeker.
Cheese_man schreef op 05 augustus 2004 @ 12:04:
[...]
Dan twee caste fans aan de voorkant (papst 80mm is goed, maar de 12dB schijnen volgens de kenners hier te "ratelen" waardoor het lijkt of deze meer herrie maken, neem dan eentje minder stil...de 18dB is dat geloof ik). Eentje achter de CPU. Meer is niet nodig om de warmte af te voeren. Die Aopen voeding (120mm fan) met die ene case fan (80mm) aan de achterkant trekken genoeg.
In mijn case is er enkel één plaats vanvoor om een fan te plaatsen. EN het zal ook nog ff knutselen zijn om die van lucht te voorzien.

Zal is ff langs de computershop gaan en men oplossing hier posten.

• all_by_myself
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-01 19:33

all_by_myself

Per Ardua ad Astra

Ik zou toch voor luchtkoeling gaan.. let op :

Radeon koelen : Arctic Cooling VGA Silencer = 10 euro... geluid < 17 dBa
CPU koeler : Arctic Cooling P4 koeler = 15 Euro,.... geluid < 15dBa
Voeding : Sweex 650Watt big fan = 38 Euro,.... geluid < 19dBa
Case koelen : Arctic Cooling Casefans = 7 Euro per stuk,... geluid < 13dBa

Zo zie je maar,.. je kunt voor weinig geld je kast goed koelen en stil krijgen

AMD Ryzen 9 PRO 3900, 32GB, Win11 x64

Verwijderd

Wat ik niet helemaal snap is dat je voor een passive VGA cooling kit van Zalman gaat, en vervolgens je CPU wilt watercoolen. Dat is water naar de zee dragen, want voor de passieve cooler heb je airflow nodig. En je gaat watercooling toepassen om geen aircooling te hoeven hebben. Dit staat dus haaks op elkaar.

Dus óf in een keer alles watercoolen en met een groote 120mm fan het rondgepompte water coolen, óf met air, met hier en daar op de juiste plaats een stil fannetje, zoals de gesugereerde PAPST of ZALMAN fan's....

Verder produceren idd de HDD's ongemerkt de meeste herrie. Hier zijn ook schuimrubber hoesen voor te koop, maar let op oververhitting. Vaak MOET dit in combinatie met watercooling, om oververhitting (= ernstig verkorte levensduur) tegen te gaan.

Verwijderd

offtopic:
[quote]
Aopen case H 500 met 300 W voeding (met een 12 mm fan)
[/quote]

Ik hoop dat je 120 mm bedoelt, 1,2 cm is wel een beetje aan de krappe kant :9

• MaTr1x
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 29-01 14:27
Verwijderd schreef op 05 augustus 2004 @ 12:38:
[...]

Spijtig genoeg heb ik die nergens in de buurt gevonden in een winkel. Het zal dus dan toch bij de Cu blijven. Die zal wrs ook niet slecht zijn zeker.
Nee hij zal zeker wel goed koelen, ik heb zelf de 6000-Cu in me andere PC. Maar pas op: de Cu versie is een stuk zwaarder dan de AlCu en overtreft de specificaties voor PIV en AMD:

Van de site van Zalman:
The maximum weight for a cooler is specified as 450g for Intel Socket 478 and AMD Socket 754/939/940, and 300g for the AMD Socket 462 CPU. Special care should be taken when moving a computer equipped with a cooler which exceeds the relevant weight limit. Zalman Tech is not responsible for any damage that occurs when moving a computer.
Dus ga als je die koeler koopt niet continue lopen zeulen met je PC, want dan heb je kans dat die er vanaf valt cq breekt. Trouwens als je toch voor de koperen versie gaat zorg dan dat je de 'B' versie te pakken krijgt, want die is ietsje lichter:

Zalman CNPS7000B-Cu

π MW finishers

Verwijderd

Topicstarter
all_by_myself schreef op 05 augustus 2004 @ 13:53:

Radeon koelen : Arctic Cooling VGA Silencer = 10 euro... geluid < 17 dBa
CPU koeler : Arctic Cooling P4 koeler = 15 Euro,.... geluid < 15dBa
Voeding : Sweex 650Watt big fan = 38 Euro,.... geluid < 19dBa
Case koelen : Arctic Cooling Casefans = 7 Euro per stuk,... geluid < 13dBa
Mag ik vragen waar je deze prijzen vandaal haalt? En naar wat ik gelezen heb is sweex niet echt betrouwbaar (ook de prijs suggereert al iets -> € 38 voor 650 W stille koeler?)

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Sweex is leuke meuk maar daar houdt het echt mee op. Ik heb hier ook zo'n voeding liggen en die heb ik voor een spotprijs gekregen(nog geen 20 euro), maar wat een waardeloze voeding. Mijn voeding uit mijn Enlight EN7280 met 420w is echt stukkkkeen beter qua voltage. Ok die kast is wel met die 420w wel zo'n 7x keer duurder maar je merkt het wel.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Verwijderd

Topicstarter
En te hopen een laatste vraag :) : i.v.m. de Papst fan (80 mm), heb ik genoeg aan de achterste fan nu te vervangen door die met 1500 RPM of is iets sneller aanbevolen (2050)? En is het dan echt nodig dat ik er één vanvoor zet?

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:41
Extra koelen is overkill en echt niet nodig. Ik heb hetzelfde systeem hier staan met een Zalman 7000 AlCu op de CPU en alleen een casefan als intake voor mijn harddisk. Blaast nauwelijks, is helemaal stil, maar houdt net de harddisk een beetje koeler.

Enige wat ik nu heb moeten doen voor de zomer is de fanregelaar van de Zalman vol open zetten in plaats van helemaal dicht.

En dan draai ik nu onder normaal gebruik (dus bijna idle) op een casetemp van 32 graden en een cpu op 36 graden.

Dat moet bij jou ook gewoon werken (want zelfde cpu en vergelijkbare andere hardware).

[ Voor 12% gewijzigd door dreamscape op 05-08-2004 20:14 ]

Punctuality is the politeness of kings

Verwijderd

Topicstarter
iemand plz :), dan zallek elle (voorlopig althans :p ) nimeer lastig valle

• pretorian_nl
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-11-2025
haal de 80mm fans eruit, doe er een 120mm papst in op 7V (4412 uitvoeringen). Kan me niet voorstellen dat je de videokaart hoort, maar anders passive Zalman zooi erop. Dan de processor, daar is die Zalman die je zelf aangeeft wel goed voor ja (wel kijken of het allemaal past). Wat waterkoeling betreft zie ik dat niet echt snel in die kast passen.

ps: 80mm kun je eventueel houden, maar dan schakelbaar of gewoon standaard op lager voltage zodat je ze niet/nauwlijks hoort.

Digital Media Junkie

• Haeg
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-06-2023

Haeg

Water Chiller installed

Verwijderd schreef op 04 augustus 2004 @ 20:44:

BTW, de NB wordt bij mij passief gekoeld. Sorry voor het te vergeten bij de eerste post.
Word passief gekoeld door de airflow van cpu koeler dan zeker .
Let op als deze airflow komt te vervallen op de een of andere manier word dat NB koelblokje te heet om vast te pakken .
'Vooral wanneer je een waterkoelblokje plaatst heeft deze echt airflow op de een of andere manier nodig anders word ie te heet.

• El Snorro
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09-02 16:14
Haeg schreef op 07 augustus 2004 @ 20:49:
[...]

Word passief gekoeld door de airflow van cpu koeler dan zeker .
Let op als deze airflow komt te vervallen op de een of andere manier word dat NB koelblokje te heet om vast te pakken .
'Vooral wanneer je een waterkoelblokje plaatst heeft deze echt airflow op de een of andere manier nodig anders word ie te heet.
Klopt, dit is ook zo met je mosfets enzo als je aan wc gaat, als mn wc er weer opgaat met nieuwe blokje enzo, ga ik gewoon wel wat casefans houden (3 oid@5v ofzo) en ik hou gewoon een 4,5cm fan@nb cooler (thermalright nb-1) op 5v erop, en ik doe de sdt northbridge koeler op de sb plakken met adhesive en evt daar nog fan op.
Ook ga ik de mosfets sinken en er een fan op richten.
Dat moet voldoende zijn hoop ik :)

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

• Slurpgeit
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-02 19:33
Ik heb als enige casefan een coolermaster van 2500 of 2700 RPM op 7 volt (ik weet niet op hoeveel rpm dat uitkomt), en voor de rest cpu en gpu watergekoeld, en hij draait hartsikke stabiel met 200Mhz overclock

/edit, op een P4P800, met standaard passieve koelertje op de NB

[ Voor 14% gewijzigd door Slurpgeit op 07-08-2004 21:52 ]

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 09:14

Brothar

meester

Vrijwel direct na je TS wilde ik reageren met: "mijn PC is perfect stil - zo lang die uitstaat :) !"
Een beetje (erg) flauw, en onzinnig om in dit topic te plaatsen, dacht ik.
Maar die gedacht is wel de basis voor de volgende opmerking: kun je je cpu "onder-klokken" ?

Ik denk aan bijv. het instellen van de FSB op 100 i.pv. 133.
Dit om zo warmteontwikkeling van de processor te verlagen.

De voornaamste (enige ?!) geluidsbronnen zijn uiteraard de draaiende delen: fans, hard-disks en CD/DVD-roms.
Fans zijn te vervangen door stillere, danwel stiller te krijgen door een ander voltage (en dan 2 fans i.p.v. 1 vernmoed ik). Voor harddisks geldt denk ik eenzelfde variatie: neem een 5400 toeren disk en geen 7200 (hiervoor kun je de test gebruiken, staat tegenwoordig ook het geruis in db in).
Ook zou je voor een solid-state opstartdisk kunnen kiezen, en de HD's in een andere ruimte kunnen plaatsen (=> netwerk).
Tenslotte zou je harddisks en CD/DVD-roms kunnen ophangen in een eigengemaakte behuizing, waarbij je bij de aanraakvlakken schroefje-behuizing , behuizing -harddisk (c.q. DCD/DVD-rom) telkens een rubber ringetje plaatst. Dit om zo te voorkomen dat de trillingen van de hartdware aan de behuizing, en daarmee aan de PC-kast, worden doorgegeven.

[ Voor 4% gewijzigd door Brothar op 07-08-2004 22:15 ]

eagle

Verwijderd

Topicstarter
Morgen voor de CPU en 80 mm fans kopen. Iedereen bedankt voor de hulp en zal ook nog ff laten weten of dit een goed resultaat is.

• lordofthelints
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-09-2025

lordofthelints

Evil_ivanhoe in former GoTlife

Mijn Pc was ook superstil... totdat ik een Asus 9800 xt kocht! Wat een takkeherrie. Echt ongelovelijk.

Dan heb je weinig hoor aan een: Zalman CU 7000 cpu koeler, Zalman 400 watt aps voeding en stille hitachi schijven.

Onderschat je videokaart dus niet. Dit weekend komt er een zalman zm80d-hp cooler op, ik post wel even wat het scheelt. Ik denk veel! :)

Moederborden..... Kunnen die in de afwasmachine??? || Specs, zie: http://specs.tweak.to/list/2481

Verwijderd

Hi ik heb pas een Thermaltake cl-poo19 fanless 103 cpu kooler gemonteerd
op myn P4 3.4 Northwood wat een stilte! je moet well een case fan hebben
maar dat hebben de meesten niet.hy is te koop voor €37 by Eynstein computers
of kyk op Thermaltake site for info.En voor de toekomst kyk naar de NC-420 wat
fanless voeding byhttp://www.pcsilent.de/en_group_nc_products_power_supply.asp
en je hebt een stille pasief systeem.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb beloofd om Men ervaring nu te posten. Wel hier dan ;) ; Met de Zalman CNPS 7000A Cu is er een hele hoop geluid van af. Hij staat hier op stilste modus en mijn P4 wordt slechts 31°C idle. stressed nog niet getest. Later mss nog voor echt stilte een papst en de graka fan vervangen. Maar alleen met de fan van de proc te vervangen scheelt het al veel. Mooi en gemakkelijk te instaleren. Alleen de Fanmate is wat lastiger weg te bergen. Good job Zalman _/-\o_

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik heb mn PC nu ook zo stil mogelijk gemaakt:

CPU fan: Zalman 7000B alcu op athlon64 2800 (op lage toeren max. stressed 45 graden)
Harddisk: Maxtor dm9 liquid bearing met casefan eronder op 5V (onhoorbaar en is toch wat veiliger ter preventie van crashende HD)
VGA koeler: Passieve Zalman ZM80C-HP op mn geforce4200ti
Voeding: standaardvoeding uit Aopen QF50 kast (temp. geregeld, bijna onhoorbaar)

Verder overbodige casefans uit mn kast gehaald want zonder blijft de temp. ook binnen de perken.
Resultaat is een onhoorbare PC :)

Vóór deze actie was het echt een lawaaibak. De coolermaster CPU fan was net een kruimeldief (ondanks cool 'n quiet waardoor ie langzamer draaide) en uit mn oude HD (maxtor D740X) kwamen allemaal hoge piepgeluiden (constant). Verder was de fan van mn gf4 ti4200 ook een enorm lawaaiding...

Het is dus wel het effectiefst om alle geluidsbronnen aan te pakken, want als je alleen de CPU fan verwisselt blijf je de videokaart nog steeds horen (voor je gevoel nog harder :P) of de harde schijf de er bovenuit piept.

• Andre-85
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Andre-85

Sid

Ik ben er ook mee bezig om m'n pc stiller te krijgen en iets wat bij mij heel veel effect bleek te hebben is het ophangen van de hd.
Wat ik gedaan heb is het volgende:

• 2 hoekprofielen uit een oude mecano doos opgezocht
• Die bevestigd aan de harde schijf
• Dan met touw de harde schijf vastgebonden aan mijn HD-bay
• Op die manier komt de HD onder de bay te hangen en geeft geen trillingen meer door aan het frame van je kast.

Result ==> een vrijwel onhoorbare HD

Ik heb geen digicam tot mijn beschikking anders had ik wel ff een plaatje van het resultaat geschoten.

Lorem
Whenever we feel the need to comment something, we write a method instead. - Martin Fowler
People who think they know everything really annoy those of us who know we don't - Bjarne Stroustrup

• Evant87
  • Laatst online: 04-09-2023
Ik heb sinds een paar dagen ook een nieuwe processor, een pentium 4 3.0 Gighz. Maar mijn standaard cooler die erop zit maakt ongeloofelijk veel lawaai! Weet iemand misschien een oplossing? of wat voor andere goedkope en stille cooler kan kopen :?

• HeepH
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-01 14:19

HeepH

Dope Rapper

Evant87 schreef op 17 september 2004 @ 20:00:
Ik heb sinds een paar dagen ook een nieuwe processor, een pentium 4 3.0 Gighz. Maar mijn standaard cooler die erop zit maakt ongeloofelijk veel lawaai! Weet iemand misschien een oplossing? of wat voor andere goedkope en stille cooler kan kopen :?
dit topic lezen ?

http://specs.tweak.to/16495

• Evant87
  • Laatst online: 04-09-2023
Dat heb ik al gedaan hoor ;)

• HeepH
  • Laatst online: 30-01 14:19

HeepH

Dope Rapper

dan moet het toch lukken ?

fans vervangen door papst fans, of op 5 volt zetten

je videokaart fan vervangen/zalman ding

hd in rubbers, of in een kastje

cpu fan vervangen door zalman, of thermalright met papst

dempingsmateriaal aanbrengen....

http://specs.tweak.to/16495

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
ik werk nu al een tijdje met waterkoeling, en dan kom je er pas echt achter hoeveel herrie hd's maken

dus ik heb mijn 2 hd's op schuimrubber gelegt en dat scheelt echt enorm veel herrie, wat nu de meeste herrie maakt is een 120 mm fan op 7 volt

heb op die hd's 1 80mm fan staan op 7 volt en daarmee blijven ze mooi onder de 40 graden, schuimrubber kost toch geen drol en het scheelt echt enorm veel

• Holybuck
  • Laatst online: 05-02 20:40
Heb je geen Vobis of MyCom in de buurt? 2 week geleden was Vobis de goedkoopste in Pricewatch. De AlCu versie blijft binnen de specs van Intel vwb gewicht, de CU is bijna 2 keer zo zwaar. Zowel bij Mycom als bij Vobis stond op hun site de A versie, ze leverden alleen de B versie.
PAPST 8412NGL 80mm 19.4CFM (1500RPM) RPM monitor en connector
Wellicht een idee om de 80mm fan te vervangen door een Papst 120mm ingebouwd met een 80->120mm converter. Je kunt dan voor dezelfde airflow de fan op een lager toertal laten draaien (bijv met een fancontroller, door hem op 7V te laten draaien of mbv software).

Hoe warm is je systeem eigenlijk? Kun je niet volstaan met alleen die Zalman processorkoeler? Zeker wanneer je pc-boer om de hoek zit kun je wellicht beginnen met de Zalman en die mbv de bijgeleverde fancontroller op 1300 toeren laten draaien. Je kunt dan altijd nog de rest aanpakken.
Pagina: 1