Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Fanspeed overriden, hoe?

Pagina: 1
Acties:
  • 171 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Faust
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-02-2022
Hallo beste mede-tweakers,

in mijn computer zitten 4 fans, cpu, case, powersupply en vga-kaart.
De laatste heeft maar 1 snelheid, dus die laat ik buiten beschouwing.

Ze kunnen alledrie op verschillende toeren draaien, dat hoor ik.

Ik heb aida32 erop staan en het valt me op dat ze sneller draaien als de temp. heter is. Maar als ze eenmaal op een 'kouder' niveau zitten, dan gaat de fan weer terug, waardoor het onderdeel wat hij koelt weer langzaam opwarmt. Ook draaien ze nooit op volle toeren. Als de pc opstart dan hoor je ze alledrie op maximum speed.

Ik wil dit controlleren, ik heb bijv. liever dat ik ze allemaal vol open zet, om 'haar' zo cool mogelijk te maken.

Een vriend van mij wil altijd benchmarks draaien op mijn uber-pc, en dan is het natuurlijk extra leip als mijn kast ineens een stofzuiger op 1800 watt begint na te bootsen. En lekker koud voor de hardware, zeker met dit weer.

Dus mijn uiteindelijke vraag:

hoe kan ik zelf, manueel de fanspeed regelen?

Verwijderd

Ik heb zelf een musketeer III oid, hiermee kan ik maar 1 fan controllen, maar een aerogate kan er meerdere.

En de prijs valt ook nog mee, is gewoon wat je zelf wilt, als moet ik wel zeggen dat er een nadeel aan de Musketeer zit. Hij heeft ook Geluid en Tempratuur sensor, het geluid kan je regelen door aan een schuifknop te "draaien" alleen het geluid wat hieruit komt is behoorlijk k*t.

Ik zou gaan voor een aerogate oid

• 3lmowww
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06-2022

3lmowww

edit:

In of aan je fans zit waarschijnlijk een temp sensor, en dat is denkik een NTC of PTC weerstand (negative temperature coefficient cq positive temperature coefficient). Dwz dat de weerstand van duie sensor veranders naarmate de temperatuur veranderd.

Die dingen kan je vervangen door een potmetertje, die veranderd de weerstand naarmate welke kant hij opgedraaid is.

Neem een van 10k of 50k denkik, not sure

Electronics development

Verwijderd

^What he said.^

Een goede fancontroller aanschaffen. Als je een vrij 5,25 of 3,5" slot hebt kan je daar meestal een fancontroller insteken.

• Faust
bedankt voor de snelle en professionele reacties.

Ik heb zojuist de aerogate bekeken, maar dit is niet de oplossing waar ik naar opzoek ben. Ik heb namelijk al beide 5,25 sloten gevuld met dvd(rw)-drives, en het geheel zou mijn kast te druk maken.

Kijk hier wat ik bedoel:

http://china.nikkeibp.co.jp/china/img_data/031204media9.jpg

Begrijp me niet verkeerd, ik vind een mooie fancontroller best indrukwekkend, en het is de meest directe oplossing, je druk op een knop/draait ergens aan en het heeft direct effect.

(Bovendien kan ik alleen optische drives in mijn 5,25 bay stoppen, omdat er alleen een opening is voor het gedeelte van de drive wat naar buiten komt.)

De oplossing met de potmeter spreekt me heel erg aan, maar ik begrijp dat ik dan alleen 'op' de fan te speed kan regelen? In dat geval moet ik steeds mijn kast openen om wijzigingen aan te brengen.

Ik had gehoopt dat iemand een manier weet om (via de bios?) de snelheid te regelen, ik weet dat de fans verschillende snelheden aankunnen en dat ook de rpm wordt geregistreerd. Ook doet de pc bij power-on alles op volle toeren, dus het is via de bios geregeld. Zou de fan en de sensor in een 'gesloten circuit' zitten, dan zou hij nooit bij opstarten zo hard kunnen gaan, omdat de temperatuur dan op minimaal is. Denk ik.

Wat denken jullie, zijn hier programma's/ bios-instellingen voor?

• Aight!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23-11 21:13

Aight!

'A toy robot...'

Je zou speedfan kunnen proberen, daarin kan je ook instellen hoeveel 100% hij draait, maar of het werkt is een 2e.

• Syngrow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-11 19:32

Syngrow

Framerate is life

Faust schreef op 04 augustus 2004 @ 19:43:

Ik had gehoopt dat iemand een manier weet om (via de bios?) de snelheid te regelen, ik weet dat de fans verschillende snelheden aankunnen en dat ook de rpm wordt geregistreerd. Ook doet de pc bij power-on alles op volle toeren, dus het is via de bios geregeld. Zou de fan en de sensor in een 'gesloten circuit' zitten, dan zou hij nooit bij opstarten zo hard kunnen gaan, omdat de temperatuur dan op minimaal is. Denk ik.

Wat denken jullie, zijn hier programma's/ bios-instellingen voor?
Geef eens wat meer specs :)

Sommige moederborden (waaronder m'n eigen Abit KV8 en EPoX 8KDA3+) kunnen de fans temperatuur gestuurt regelen, maar dus ook constant @ 12v laten draaien.

Softwarematig zal je moeten zoeken naar een system utility van je moederbord fabrikant die vaak ook verschillende dingen in kunnen stellen, of programma's zoals speedfan

(link naar speedfan: http://www.almico.com/speedfan.php )

maak even een lijstje met de standaard pc onderdelen zoals cpu mobo enz. dan is het wat makkelijker om je verder te helpen :)

enter the cool world of high performance
[ Intel C2D E6600 @ 5304MHz ][ Biostar TForce P965 Deluxe ][ Geforce2 MX400 PCI ][ Crucial Ballistix PC2-5300 CL3 ]

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-11 15:02
Ik zou idd speedfan eens proberen.

Je moederbord past automatisch de fan-snelheid aan de waardes van je temp. sensoren aan.
Met speedfan kan je dit echter 'overriden'. Dan kan je software matig zelf in % aangeven hoe hard je fan moet draaien.

[ Voor 3% gewijzigd door frickY op 04-08-2004 22:07 ]

Verwijderd

Dit niks?

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/horseflower/new7/override.PNG

• Faust
yo gasten!

ik heb speedfan geprobeerd, maar ik kan geen vercshil horen, misschien moet ik nog iets instellen.

-Het moederbord is een ASUS P4S533 VL, ik heb gezocht voor drivers, biosses etc, maar het moederbord lijkt niet te bestaan. Het schijnt custom built te zijn voor deze Vaio serie.

-De bios lijkt niks toe te staan, alleen een wachtwoord en de temp en fanspeed aflezen. Je kan ook ignore kiezen, maar dit lijkt ook niks te veranderen, niks FSB of andere instellingen.

-Northwood 3,06 Ghz

-nog wat ram

-2 harde schijven

ow, de bios is (volgens aida) een award medalion v 6.0, met ACPI BIOS revision 1001e met als datum 1/27/03

Ik dacht er aan om de bios te flashen naar de 'niet sony'-versie, maar dan verlies ik de recovery functie en ik kan geen asus moederbord vinden wat op de mijne lijkt, met onboard optische uitgangen en memorysticks, dus weet niet of het werkt.

Ik hoop dat dit voldoende info is.

• Aight!

Aight!

'A toy robot...'

Dan moet je maar met je hardware gaan spelen :)

Zoals exter het al zei, of een nieuwe zelf regelbare fan te kopen voor je cpu ..

Kan je die tenmiste al zelf regelen

• Faust
misschien, maar het is zo jammer, de (regelbare) hardware zit er gewoon al in. Het lijkt me zonde om het te vervangen voor andere (minderwaardige?) koelingen.

Nu valt me iets in: kan iemand zich herinneren dat laatst een of andere nederlander een programma had wat de temp deed meten en wat hiermee gestopt was? (lees: hij maakt het programma niet meer)

edit: het heet motherboard monitor

Ik had het voor de grap geinstalled, en ik riep meteen: "wat een crap!!!" omdat het alle fans op max zetten en meende dat mijn cpu en case, etc boven de 100 graden celcius zaten.
Volgens mij liet het programma (per ongeluk) de echte fan-controller denken dat die shit te heet aan het worden was. Dus ik het programma net opnieuw geinstalleerd (10 min. geleden), maar nu werkt het wel correct. : (
Ik meen me ook nog te herinneren dat iemand op tweakers over het programma zei dat je ergens de temp kon aanpassen, als dit gaat, dan kan ik de temp die ie normaal heeft 40-45 graden naarbovenzetten en zo de fans sneller laten draaien. Is dit misschien een oplossing?

[ Voor 5% gewijzigd door Faust op 05-08-2004 00:19 ]

• Aight!

Aight!

'A toy robot...'

Je zou wel, MBM met CPU IDLE kunnen gebruiken, dan koelt je systeem gaan ook automatisch je fans lager draaien, of natuurlijk wat ik je gegeven hebt Hardware Sensor Monitor maar of het werkt???
Pagina: 1