Toon posts:

NTSC en PAL

Pagina: 1
Acties:
  • 131 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
wat is dit??

Verwijderd

NTSC wordt in Amerika gebruikt en PAL in Europa. Het heeft met de kleurindeling te maken van tv's. Een soort palet is het voor je TV.

• Aphex
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 08-11-2025
Op dinsdag 26 december 2000 16:04 schreef iefje het volgende:
wat is dit??
NTSC: National Television Standards Committee
PAL: Paradox Application Language

Dit zijn gewoon video signaal formaten. Waarbij de amerikanen NTSC en voor een groot gedeelte van de rest of world PAL gebruiken..

Wat opvalt is dat bij NTSC de band sneller draait dan PAL systemen..

PC specs

• Aaargh!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-08 10:22

Aaargh!

Bow for me for I am prutser

PAL == Phase Alternate Lines

Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.

• redguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

redguy

Can Cow come out to to play ?

NTSC staat ook wel bekend als Never The Same Color, daar hier toch wel problemen mee zijn.

De definitie (scherpte) is echter iets hoger als ik het goed heb...

IP Rocks

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

NTSC gebruikt 525 lijnen om een beeld op te bouwen, PAL 635, dus qua resolutie leggen de Amerikanen het af tegen de rest van de wereld.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

Verwijderd

720 lijnen bij NTSC geloof ik. Verder van dat Never the same color heb ik nooit iets gemerkt (zit hier in Canada). Zie eigenlijk sowieso weinig verschil tussen PAL en NTSC. Misschien als je ze naast elkaar zet, maar het is geen wereld van verschil.

NTSC wordt voor zover ik weet ook gebruikt in Zuid-Amerika. Verder hebben ze in Rusland en Frankrijk SECAM, maar dit lijkt heel erg veel op PAL, geloof dat het in de kleuren een beetje anders zit: sluit je een oude PAL-TV in Frankrijk aan dan heb je zwart-wit beeld. Maar tegenwoordig pakken alle PAL-TV's ook SECAM en andersom. Of ze ook NTSC pakken weet ik niet; is ook niet zo interessant van NTSC-toestellen die in Noord-Amerika draaien, lopen toch op 110V, 60Hz ipv 230V, 50 Hz, zodat je toch niet dezelfde modellen kunt verkopen.

• UnderFlow
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-01-2024
NTSC heeft minder lijnen als PAL. Dit kun je heel goed zien bij games op bijvoorbeeld een playstation, dreamcast ed. Als de games vanuit america worden omgezet naar europese versies zit je meestal met zwarte balken boven en onder en een voor het gevoel trager spel. De extra lijnen van PAL worden dan niet gebruikt wat de balken tot oorzaak heeft en de game voelt langzamer aan omdat de refresh rate van een PAL tv lager is dan van NTSC. Speel maar eens een amerikaanse game en dan hetzelfde spel maar dan de nederlandse versie. Ik geloof overigens wel dat PAL over het algemeen beter is dan NTSC.

Verwijderd

Correctie, met dank aan whatis.com:

NTSC
An NTSC TV image has 525 horizontal lines per frame (complete screen image). These lines are scanned from left to right, and from top to bottom. Every other line is skipped. Thus it takes two screen scans to complete a frame: one scan for the odd-numbered horizontal lines, and another scan for the even-numbered lines. Each half-frame screen scan takes approximately 1/60 of a second; a complete frame is scanned every 1/30 second. This alternate-line scanning system is known as interlacing.

SECAM
SECAM (Sequential Couleur avec Memoire) is the television display technology that is standard in France, the countries of the former Soviet Union, and certain other countries. It is one of the three world TV standards together with National Television Standards Committee (United States) and Phase Alternation Line (Europe other than France).
Like PAL, SECAM scans the cathode ray tube (cathode ray tube) horizontally 625 times to form the video image.

PAL
PAL (Phase Alternation Line) is the analog television display standard that is used in Europe and certain other parts of the world. PAL is one of the three major TV standards together with the American National Television Systems Committee(National Television Standards Committee) color television system and the French Sequential Couleur avec Memoire (SECAM). NTSC is also used in Japan. SECAM is used in countries of the former Soviet Union.
Like SECAM, PAL scans the cathode ray tube (cathode ray tube) horizontally 625 times to form the video image. NTSC scans 525 lines. Color definitions between the systems vary slightly.

Verwijderd

tevens wordt NTCS ook in japan gebruikt

dat heb ik teminste begrepen das waarom Japan ook regio2 is :\ ze zijn dezelfde regio maar gebruiken NTSC ipv PAL :( gelukkig hebben de nieuwste videorecorders en DVD spelers een NTSC to PAL eigenschap :D

Verwijderd

Topicstarter
maar ik heb ook gezien dat iemand nog geen AIW radeon kon kopen omdat alleen maar NTSC versies uit zijn. Is dit alleen bij videokaarten??

Verwijderd

Nieuwe VCR's? Op de machine die m'n ouders in 1989 hadden gekocht (Panasonic, 3 koppen, meer weet ik er ook niet van) zat al een stekker "NTSC Playback on PAL TV". 11 jaar noem ik niet nieuw...

• Quarkey
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-08 10:59

Quarkey

Waterpolo, a way of life

Weet iemand ook welke versie van PAL (pal-a, pal-b, enz) we hier hebben?? Dit moet ik nml aangeven bij het aansluiten van mijn laptop op de tv.

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

Verwijderd schreef op 26 December 2000 @ 23:19:
maar ik heb ook gezien dat iemand nog geen AIW radeon kon kopen omdat alleen maar NTSC versies uit zijn. Is dit alleen bij videokaarten??
Nope, voor Videokaart geld dat meestal de tvout in te stellen is op PAl/NTSC, maar de TV tuner op de AIW is niet in te stellen. DIt geld overigens voor bijna alle tv tuners.

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

• dodo79
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-08 17:11

dodo79

witte dikke tonnie

Quarkey schreef op 04 January 2003 @ 19:43:
Weet iemand ook welke versie van PAL (pal-a, pal-b, enz) we hier hebben?? Dit moet ik nml aangeven bij het aansluiten van mijn laptop op de tv.
we hebben hier pal-bg :)

omdat het kan!

• frapex
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:19

frapex

got r00t

NTSC = Never The Same Colour ;)

Asus A7N8X-X, AMD XP2400+, 2.5GB Infineon+Samsung DDR333, Radeon x1600 Pro, 2x Fujitsu MAP3735NC 10Krpm SCSI 73GB, Seagate Medalist 17.2GB, LiteOn DVD 16x48x, LiteOn 48x12x48, Promise UDMA100/TX2, Adaptec 2110S Ultra3, 2x EIZO FlexScan (F931 & F930)

• Springs99
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-02-2023

Springs99

Blasphemy

frapex schreef op 04 January 2003 @ 22:20:
NTSC = Never The Same Colour ;)
Beetje laat met die opmerking Frapex
(of misschien beter een topic doorlezen voordat je een zelf een post doet.) :)

Let them fight the good fight, I'll fight the war.

• Mr.Wizzard
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Mr.Wizzard

Brullen met die spullen

Springs schreef op 05 januari 2003 @ 01:52:
[...]

Beetje laat met die opmerking Frapex
(of misschien beter een topic doorlezen voordat je een zelf een post doet.) :)
Doen we toch PAL : Picture Always Lousy

:D

TEAM_JOE_BAR

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-08 21:35

ThaHandy

Discovery Channel

Quarkey schreef op 04 January 2003 @ 19:43:
PAL-B

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

Mja, maar dat kan je wel opzoeken. Plus dat dit topic al zo bejaard is dat het geen tand meer in de moel heeft ;)

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.