beste 3D kaart voor dualscreen

Pagina: 1
Acties:

• Barryke
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09-08 21:35
Voor een oom van mij zoek ik een nieuwe videokaart die in staat is om bijvoorbeeld microsoft flightsimulater 2004 en spellen zoals ut2004 sappig te draaien.
Systeem wordt voornamenlijk voor entertainment gebruikt, vooral MS:Flightsim.

Het budget staat niet vast, ligt aan het aanbod.
Ik heb geen weet van dualscreen gaming, dus hierbij gooi ik mijn vraag:

- Kunnen videokaarten uberhaupt in dualscreen werken? (in 3D uiteraard)
- Wat is het aanbod van deze kaarten, en welke hiervan zijn interesant?
- Heeft iemand hier ervaringen mee ivm MS:Flightsim?

thanks m8! _/-\o_

Error 304: Please hit any user to continue.

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-08 19:46
Dualscreen kunnen bijna alle moderne videokaarten wel, als ze 2 ramdacs hebben kunnen ze 2 monitoren aansturen. Vaak hebben ze een dvi, en een dsub aansluiting, die dvi kan je dan met het (bijgeleverde) convertertje omzetten naar dsub.

De vraag is, of de games het ondersteunen, er zijn maar weinig spellen die in dual screen gespeeld kunnen worden. Matrox is een voorloper, met een goede ondersteuning voor dualscreen, maar voor een die-hard gamer minder leuk door de iets slechtere prestatie voor gamen.

De keus is aan jou, hoeveel wil je uitgeven? En hoe goed moet hij zijn? Je kan een top of the hill ati x800 kopen, maar ook een ati 9600(pro/xt) voldoet prima. En zelfs mijn oude Nvidea ti-4200 kon het prima aan!

• Aphelion
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-07 19:19
Belangrijk is wat voor type monitors je gaat aansluiten. In het geval van een CRT, welke refreshrate isi gewenst? In het geval van TFT's, trekt de kaart het gebruik van een DVI?

Onderbouwing:
Ik had eerst een radeon 8500LE, met 2x iiyama ProLite E430 schermen (VGA). Daarmee kwam er een soort van golfruis over het beeldoppervlak van de TFT die op de DVI aangesloten was doormiddel van een converter DVI>VGA. Dit probleem was weg met mijn geforce4TI.
De vraag is, of de games het ondersteunen, er zijn maar weinig spellen die in dual screen gespeeld kunnen worden. Matrox is een voorloper, met een goede ondersteuning voor dualscreen, maar voor een die-hard gamer minder leuk door de iets slechtere prestatie voor gamen.
Niet geheel waar. Je kan (in ieder geval bij mijn NVIDIA kaart) je dualscreen op 2 manieren instellen: spanned, of letterlijk dual viel.

Bij spanned heb je voor windows een monitor van zeg maar 2560x1024 (ipv 2x1280), en komt 3d gespreid over beide schermen (indien je spel een custom resolutie toelaat of de windows resolutie gebruikt. Spellen als Warcraft3 kunnen het niet, Quake3, Unreal2, (en misschien ook de flightsim?) kunnen het wel. Een alternatief is het spel spelen in windowed mode. Spellen die dat kunnen, kan je vaak ook resizen zodat je hem zelf over je 2 schermen kan verdelen.

Ga je voor dualview, dan heb je je scherm verdeeld in 2 delen. Windows gaat er ook als 2 delen mee om. Popups komen in het midden van een enkel scherm in plaats van op beide. Je startmenu blijft slechts op 1 scherm, etc. Nadeel daarvan ,is dat spellen alleen het primary (meestal linker) scherm kunnen benaderen met 3d. Ik denk persoonlijk dat het iets met de direct access te maken heeft. Dat doet er verder niet toe. Het resizen van je spel naar het rechterscherm geeft een blank 3dgedeelte als resultaat.

[ Voor 66% gewijzigd door Aphelion op 04-08-2004 17:41 ]

Feeling lonely and content at the same time, I believe, is a rare kind of happiness

• Icey
Spanned is een oplossing, maar ikzelf vind het er achterlijk lelijk uitzien :X.

Sommige spellen hebben echt een apparte ondersteuning (veel flightgames), zodat je verschillende views op verschillende monitoren heb, bijv. je cockpit op monitor 1, en de 'map' op nummer 2.

• Barryke
Bedankt, Aphelion.

Meer informatie:
- Het gaat om 2 TFT's.
- Zelf gebruik ik al lang een dualopstelling voor programmeren etc, maar van games (laat staan dualscreen) heb ik niet veel verstand.
- Of het VGA of DVI wordt maakt mijns inziens niet veel uit want verschil heb ik nooit gezien. DVI heeft autocalibratie maar dat vind ik niet de moeite om er bovenop te betalen voor twee schermen.

Duidelijkere vraag:
- Heeft iemand ervaringen met dualscreen gamen, waarop moet ik letten bij de videokaart keuze?

Aanvullende vraag:
- Welke videokaarten zijn in staat om tripplescreen gaming te leveren?

• Icey
tripplescreen moet je bij matrox wezen, zoiezo de masters op het gebied van meerdere monitoren games, en dual screens in het algemeen.

http://www.matrox.com/mga/3d_gaming/surrgame.cfm staat veel info.

• mindcrash
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-11-2019

mindcrash

Rebellious Monkey

Icey schreef op 04 augustus 2004 @ 18:09:
tripplescreen moet je bij matrox wezen, zoiezo de masters op het gebied van meerdere monitoren games, en dual screens in het algemeen.

Alleen jammer dat Matrox behoorlijk vér achter de feiten aanloopt op het gebied van 3d acceleratie in vergelijking tot Nvidia en ATI... Ik denk niet dat je in ieder geval een spel als Doom III fijn kunt spelen op een Parhelia ofzo ;)

"The people who are crazy enough to think they could change the world, are the ones who do." -- Steve Jobs (1955-2011) , Aaron Swartz (1986-2013)

• Barryke
Icey schreef op 04 augustus 2004 @ 18:09:

Maar het gaat immers vooral om 3D DualScreen Gaming, dus matrox is inderdaad géén optie. |:(

De vraag van deze tread: (back to the point)
- Welke 3D kaart haalt de beste resultaten in dualscreen?
- En welke is dan een BestBuy?

• IceClub
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-07-2025
Speel zelf FS2004 met een dual screen opstelling eene scherm de Virtuele cockpit en het andere scherm voor het gas, radio, gps etc. Persoonlijk vind ik dat er nog kinderziektes in zitten druk bijvoorbeeld op bijvoorbeeld op Alt-Enter tegelijk dondert fs2004 alles weer op één scherm lekker irritant!

Verwijderd

Ik draai zelf FS2002 en FS9 met een Radeon 9800 Pro. Dat gaat prima. De ondersteuning om op meerdere schermen beeld te hebben in Flight Simulator zit in het spel zelf ingebakken inderdaad.

Zo kun je bijvoorbeeld je GPS of Throttle op een 2e scherm zetten.

FS schijnt meer op CPU dan op GPU te lopen, maar ik zou niet voor een Matrox durven kiezen vanwege het feit dat ze op 3D inderdaad gewoon 8erlopen.

Overigens is het zo dat ook met een Radeon 9800 Pro het beeld gaat haperen als je een "view" extra openzet op je 2e scherm.

suk6 ermee

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-08 08:10

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Verwijderd schreef op 05 augustus 2004 @ 19:13:

Overigens is het zo dat ook met een Radeon 9800 Pro het beeld gaat haperen als je een "view" extra openzet op je 2e scherm.
Toen ik wou weten of fs2004 dual display ondersteunde:
[google= fs2004 dual screen]
1e match, Daar staat de oplossing voor het haperen.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Verwijderd

Zowel ATi als Nvidia kunnen spellen op 2 monitoren weergeven (als het spel daar ondersteuning voor heeft) Maar ik las laatst een artikel op, ik geloof, Tom's Hardware. Daarin stond dat Nvidia beter geschikt is om mee te dual-screen-gamen dan ATi, zelf kan ik dat beamen, want bij veel spellen kan ik met mijn Radeon 9700pro niet fatsoenlijk dual-screen-gamen. Dit komt hoofdzakelijk door een techniek van Nvidia, dat dual-view. De meeste spellen ondersteunen dát wel ... en ATi's techniek níet.

Dús ... als je voor goede 3D prestaties én dual-screen-gaming ondersteuning wil gaan ... dan heb je een Nvidia nodig! Gaat het je meer om beeldqualiteit en evt. triple-view ... dan moet je bij matrox zijn (Parhelia).

linkje naar artikel op THW: klik

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:41
triple- (en quadriple) view moet mijns inziens ook wel lukken met een exrta PCI kaart?

Okee, op PCI zijn niet de beste grafische kaarten verkrijgbaar, in de pricewatch zijn zo te zien de radeon 7500 en de FX5200 de hoogste (als ik bij nvidia op het getalletje af mag gaan, ik volg dat niet helemaal :P )

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• vargo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-08 16:51
Hoe zit het eigenlijk met PCI Express: zijn er al mobo's welke 2 of meer aansluitingen hebben? De 64 bits PCI-X bussen welke je op server mobo's vindt zijn hier niet geschikt voor als ik het me goed herinner.
En weet iemand of je hier in de toekomst 2 of meer videokaarten in kan hangen en dan meerdere monitors kan aansturen (mits de drivers/spellen dit gaan ondersteunen)? Of andersom een SLI-achtige techniek (welk extreme-game-pc bedrijf had nou onlangs systemen aangekondigd met meerdere agp / pci-x kaarten)?

Trouwens: http://www.go-l.com/monitors/index.htm
Pagina: 1