Samba + win2k + swat = ??

Pagina: 1
Acties:

• Passenger
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 11:41
Heb nu Samba draaien op een bak (192.168.0.4), en win2k op een andere (192.168.0.2), maar ik kan niet kijken welke shares er open staan op die linux machine.. heb al geprobeerd in smb.conf te veranderen, maar dit helpt niets, ook via swat helpt niet...
op die win2k bak krijg ik de volgende melding terug:
\\machinenaam is niet toegankelijk.

De account mag zich niet aanmelden vanaf dit station.
ik draai btw. suse 6.4 op die linux doos (mocht dat nog iets uitmaken..)
iemand enig idee?

• Passenger
niemand enig idee?

edit:
oeps, net te vroeg ;)

Verwijderd

Je moet de netbios-namen van je clients nog toevoegen als account aan je linux-computertje.

Dus stel voor dat je client1 "computer1" als netbios-naam heeft, probeer dan maar eens het volgende in linux in te tikken (onderstaande is uit mijn hoofd, dus "forgive me" als ie niet helemaal klopt):
adduser computer1$ -s /bin/false -d /dev/null
Dit maakt een gebruiker aan (de computer) op je linux-systeem die geen shell krijgt (-s /bin/false) en die geen home-dir heeft (-d /dev/null).
Als je meerdere computers in je netwerkje hebt hangen is het ook nog wel verstandig om een groep aan te maken voor al die machines (bijv "computers").
Voeg dan aan bovenstaande regel "-g computers" toe, nadate je deze groep hebt aangemaakt; dan heb je alle computertjes mooi in 1 en dezelfde groep zitten.

Probeer het dan nog maar eens!

Overigens als je met samba en win2000 aan de slag gaat zou ik je adviseren om samba-tng of samba2.2 te pakken (samba ondersteund geen domain-logons en trustrelaties voor win2000 clients)

Zorg ook dat de netbios-resolutie goed gaat
(check bijv "lmhosts" of je netbios-dns)

Meer info en uitleg (of als er nu vanalles bij je begint te rinkelen):
www.samba.org

• Passenger
hmzz... heb ff 2 users toegevoegd, met de netbios namen van 2 pc's (1 win2k bak, 1 win98 bak..) maar beiden werken niet... heb ze daarna netjes alle bei een wachtwoord gegeven, maar nog steeds nix!
op die win98 bak krijg ik netjes een password schermpje, maar als ik daar het password van de (op linux toegevoegde) user invul, krijg ik dat het wachtwoord onjuist is... (???)

Verwijderd

Zet het wins-server gedeelte in samba eens aan!
Staan in je "lmhosts" file ook de netbios-namen met hun bijbehorende ip-adressen?

Ben je verder niet vergeten bij die accounts een $-teken erachter te zetten?

Verder hoeven die machine-accounts geen wachtwoord te hebben! Ze hebben toch geen rechten op het linux-systeem

• Passenger
hmzz... t een en ander is al gelukt... bleek dat encrypted wachtwoorden aan moesten staan (wat ik dus niet wist, hehehe) en dat je passwords toe moet voegen via smbpasswd (?? oh...) hehe :) maar thanx voor de hulp!

Verwijderd

:):) Dat laatste was bij mij dus ook een probleem toen ik de eerste keer met samba in aanraking kwam!

Verwijderd

Je kan in swat users aanmaken.
Die users geef je wachtwoorden.
Je inlognaam en je wachtwoord moet het zelfde zijn als op de samba bak.
Dit is ook zo wanneer je van een win98 bak naar een nt bak gaat. Maak de inlog en ww het zelfde en er zijn geen problemen meer zo hoef je niet meer appart inloggen en zo draait bij on ook je logt sochtens in en je kan gelijk bij de data van je zelf die niemand anders ook ziet er staat ook een complete samba handleiding online

http://www.samba.org
Pagina: 1