4 ISDN lijnen over 1 UTP kabel

Pagina: 1
Acties:
  • 118 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn946
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-07 19:46
Beste GoT'ers,

Ik zag zojuist op mijn werk in het telecomhok een rare constructie maar misschien toch logisch.

Om bekabeling te besparen hebben ze het bij de aanleg zo gedaan dat er 4 ISDN2 lijnen door 1 UTP kabel gaan. Lijn 1 over Oranje/Oranje-Wit, Lijn 2 over blauw/blauw-wit enz. Bij elk NT1 kastje is de kabelmantel (dat plastic) doorgeknipt en verlaten er 2 aders de draad om in de NT1 te gaan.

Mijn vraag is: is dit wel verstandig, gezien er dus 4 x 93 volt door de kabel loopt, en gezien overspraak of zo?? Of maakt het eigenlijk niks uit (zo'n geval van "niet zeuren, het werkt toch!?")

Alvast dank!

MyMeuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:15
Het voltage is alleen van belang als dat zo hoog wordt dat je door het plastic heen vonken krijgt :)

Als het werkt werkt het :) isdn is dan ook slechts 128kbit, terwijl er over 1 UTP kabel wel 1 gbit kan zonder problemen :)

voor overspraak hoef je met zulke laagfrequente signalen (en veel stroom zal het ook niet trekken) dus niet bang te zijn :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• under-world
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01 00:03

under-world

ooh-la dots

4 lijnen heb ik geen ervaring mee wel 2 en dat werkt bij mijn schoonpa ook nog steeds prima. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:33

kraats

Ik rol

en met hoeveel adertjes denk je dat ze door de aanvoerkabel lopen? Gaat super hoor, zeker als ze getwist zijn.

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn946
Oke, dank je wel jongens!!! Ik weet weer genoeg.

MyMeuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-07 05:23
martijn946 schreef op 04 augustus 2004 @ 15:03:
Bij elk NT1 kastje is de kabelmantel (dat plastic) doorgeknipt en verlaten er 2 aders de draad om in de NT1 te gaan.

Alvast dank!
Blijven de andere paren ongeschonden bij de vertakking? Zo ja, hoe doen ze het? Lijkt een leuk strip techniek.

Maar ja, voor zo'n dingens geld: "ain't broken, ain't fix it"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• under-world
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01 00:03

under-world

ooh-la dots

Naast het besparen op kabels hoef je ook minder kabels te trekken, minder gaten te boren of lastige routes te overwinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit gaat prima. Heel veel telecom installateurs doen het zo.

Kijk voor de gein eens naar de kabel die daar het pand binnengaat bij het ISRA punt. Waarschijnlijk is dit een 10x4, 20x4 of een 50x4. Hier zitten de aders ook redelijk dicht bij elkaar; ook wel per stergroep (een stergroep zijn 4 aders die in elkaar geslagen zijn) monteert de KPN twee ISDN2'.

Edit: spuit elf 8)7

Edit: Wat betreft de striptechniek gaat het gewoon met een kniptang. Met een kniptang en een fittingschroevendraaier maak je alles :Y)

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2004 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn946
@jvvv: Ja, ze blijven ongeschonden. Mantel gewoon een stukje open (1 cm) 2 adertjes komen eruit. De rest gaat verder naar het volgende NT1 kastje.

MyMeuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

yep, moet kunnen ... wel een handige Harry nodig om die paren vrij te krijgen... namelijk, de vier paren zijn onderling ook nog eens getwist...

enne... als de paren uit de mantel komen... de twist van de paren behouden ajb!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn946
oh, maar dat is wel in stand gehouden hoor. De lampjes "Line OK" branden allemaal vrolijk. Er hangen namelijk 15 NT1 kastjes naast elkaar, een leuk gezicht wel.

MyMeuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:15
Heb je bij BRI 15 NT1 kastjes naast elkaar? Ik had verwacht dat KPN daar wel inteligentere oplossingen voor had verzonnen...

Of hebben jullie gewoon 15x PRI en doet een telefooncentrale oid de rest?

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn946
Ja, die NT1's zijn voor de buitenlijnen / intern verkeer van vestinging naar vestiging. (volgens mij). Excusez if i'm wrong. De telefooncentrale handelt alles hier intern in dit pand af (Sopho centrale)

MyMeuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats

kraats

Ik rol

offtopic: hebben ze daar niet ISDN-15, ISDN-20 en ISDN-30 voor verzonnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:40

ralpje

Deugpopje

@ kraats: ISDN-15 en ISDN-20 zijn relatief nieuw (nog maar een jaartje ofzo?) dus er zijn nog niet veel centrales die daar kaarten voor hebben. En ISDN-30 is een beetje overkill als je nu maar 15 ISDN hebt. :-)

Wat trouwens ook werkt als je hem mooi wilt aansluiten op je nt1:
De volledige utp de nt1 binnen laten gaan, volledig aanstrippen, het juiste aderpaartje er weer uit vissen en vervolgens de mantel weer om de rest schuiven, weer naar buiten laten gaan naar de volgende nt 1.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
______
|         |
|  nt1  |
|         |
|____|
 |    |
 |    |

in  uit

edit:

behold my 1337 asci-art :)

[ Voor 51% gewijzigd door ralpje op 04-08-2004 15:47 ]

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats

kraats

Ik rol

aha.. ik wist niet dat daar andere kaarten voor nodig waren? ik dacht dat het om een ander abonnement over hetzelfde koppelvlak ging.
Maarre.. 15 NT1's is toch gelijk aan ISDN-30??;)

[ Voor 3% gewijzigd door kraats op 04-08-2004 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje

ralpje

Deugpopje

kraats schreef op 04 augustus 2004 @ 15:46:
F*ck, die rekenfout maar ik nou altijd, inderdaad. ISDN-30 is 15x ISDN2, inderdaad. :)
Maar ach, misschien hebben ze wel enkelvoudige lijntjes nodig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterB
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-04 22:23
Op de kop af!
edit:
Spuit 11

[ Voor 12% gewijzigd door PeterB op 04-08-2004 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn946
Zoals Ralpje het zei is het inderdaad aangelegd. En ja, ons aankiesnummer (zoals dat mooi heeft) is ISDN30. Die centrale wordt ook flink heet overigens.

Ik zal wel eens een foto maken...als ik zin heb. :P

MyMeuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remus
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15-08-2021
Voor de onderhoudbaarheid, zou ik die UTP kabel in een punchdownblock doen en dan vanaf dat punchdownblock een kabel naar iedere NT1 doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn946
Ze lopen al in een wandgootje, dus ik denk niet dat nodig is. Voor KPN begrippen is het zeer netjes aangelegd.

MyMeuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mackie
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 30-01 16:10
Over meerdere data-aansluitingen over 1 kabel... (maybe off-topic, maar wel handig :9 ).

Als je bepaalde CAT 6 - kabels neemt (shielded versies), dan kan je per kabel 2 datapunten aansluiten. Ofwel dat scheelt een hele hoop in je databekabeling. Als je het geheel wil laten certificeren overigens, dan moeten wel alle gebruikte componenten geschikt zijn.

We can do it two ways: easy or really easy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Remus schreef op 04 augustus 2004 @ 16:08:
Voor de onderhoudbaarheid, zou ik die UTP kabel in een punchdownblock doen en dan vanaf dat punchdownblock een kabel naar iedere NT1 doen.
Totdat je net als de TS 15 van die kastjes hebt hangen; wordt best wel een bos draad :). In de regel hoef je na installatie er maar weinig aan te doen. Het gezicht wil ook wat. :Y)
ralpje schreef op 04 augustus 2004 @ 15:43:
@ kraats: ISDN-15 en ISDN-20 zijn relatief nieuw (nog maar een jaartje ofzo?) dus er zijn nog niet veel centrales die daar kaarten voor hebben. En ISDN-30 is een beetje overkill als je nu maar 15 ISDN hebt. :-)

...
En ISDN15 en ISDN20 kan je gewoon op een ISDN30/PRI kaart aansluiten. Je moet echter in je programmering de laatste 15 of 10 kanalen 'uitzetten'
aha.. ik wist niet dat daar andere kaarten voor nodig waren? ik dacht dat het om een ander abonnement over hetzelfde koppelvlak ging.
Klopt ten dele; wacht maar tot je de rekening krijgt. ISDN30 is goedkoper dan 15x ISDN2 qua abonnement. Bovendien heb je meer kaarten in je telefooncentrale nodig, die waarschijnlijker duurder zijn dan een ISDN30/PRI kaart.
mackie schreef op 04 augustus 2004 @ 21:26:
Over meerdere data-aansluitingen over 1 kabel... (maybe off-topic, maar wel handig :9 ).

Als je bepaalde CAT 6 - kabels neemt (shielded versies), dan kan je per kabel 2 datapunten aansluiten. Ofwel dat scheelt een hele hoop in je databekabeling. Als je het geheel wil laten certificeren overigens, dan moeten wel alle gebruikte componenten geschikt zijn.
ligt eraan wat je wil certificeren. Meestal is alleen het touwtje van de patchkast naar de wall-outlet gecertificeerd. Alleen persoonlijk vind ik het splitsen van bekabeling bagger. Voor het splitsen maakt het niet zo heel veel uit of de aderparen shielded zijn of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje

ralpje

Deugpopje

Verwijderd schreef op 05 augustus 2004 @ 09:09:
En ISDN15 en ISDN20 kan je gewoon op een ISDN30/PRI kaart aansluiten. Je moet echter in je programmering de laatste 15 of 10 kanalen 'uitzetten'
Hmm, dat verschilt dan waarschijnlijk per centrale. Ik weet dat er voor de siemens HiPath reeks aparte kaarten voor ISDN 15 / 20 zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn946
Die kaarten zijn overigens wel mega-prijzig gewoon. Zouden wij intern 6 nieuwe analoge lijnen willen hebben, moet daar een aparte kaart voor worden besteld, van (naar mijn weten) rond de € 3000. Gruwelijk veel zeg.

Heeft iemand anders nog pics van een grote bedrijfscentrale op zijn / haar "zaak"?? Misschien wel leuk om te zien. No big deal verder :P

MyMeuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Telco
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-08-2024

Telco

Biertje?

ralpje schreef op 05 augustus 2004 @ 09:26:
[...]

Hmm, dat verschilt dan waarschijnlijk per centrale. Ik weet dat er voor de siemens HiPath reeks aparte kaarten voor ISDN 15 / 20 zijn.
Die komen bij de marketing afdeling vadaan, een aparte kaart is meer omzet. Elke variant boven 2 is in ISDN land gewoon een primary rate. Het omgekeerde kom je wel vaak tegen in centrales: ISDN2 wordt uit een 2 Mbit (ISDN30) gehaald waardoor er in de centrale een capaciteit van 15 ISDN2 wordt aangeboden.

Vandaag geen signature

Pagina: 1