Toon posts:

A7V333 meldt constant "System failed CPU test"

Pagina: 1
Acties:
  • 260 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb na een half jaar m'n oude A7V333 rev2.0 uit de kast gehaald om er een 'nieuwe' PC van te bouwen. Ik had ook nog een XP2200+ TBredA en een 2500+ Barton liggen, dus ik ben de boel in elkaar gaan zetten. Toen ik de boel aanzette, kreeg ik de melding "System failed CPU test". De CPU die ik erin had gedaan was goed, dus ik ben gaan zoeken op Google. Daar bleek het probleem vaak voor te komen met als oorzaak kortsluiting door bevestiging in de kast. Mobo dus uit de kast gehaald en alle hardware losgehaald. Opnieuw getest, maar nog steeds de melding. CPU verwisseld door een andere goede, maar geen resultaat. CPU's beiden in m'n huidige PC geplakt en daar werken ze beide. CPU's zijn dus het probleem niet. Ben verder gaan zoeken op Google en kwam bij de jumpersettings. Standaard staat bij mij alles op jumperfree, maar heb toch alle jumpersettinges geprobeerd om te kijken of dit wel werkte. Heb o.a. de FSB op 100MHz gehad, maar wederom geen resultaat. Bleef het geheugen over. Er zat een bankje 512MB PC2700 in met Samsung chips. Die heb ik in alle slots geprobeerd, maar geen resultaat. Op de site van Asus staat het bankje niet in de lijst met geadviseerd geheugen, maar het bankje heeft er vroeger ook op gezeten. Toch maar even een ander bankje genomen, wat op in een andere machine zat met hetzelfde mobo. In die andere machinen werken beide bankjes maar op het probleemmobo werken ze geen van beide. Dan maar een keer booten zonder mem. Dan hoor ik een POST-melding te krijgen over het geheugen, maar ik krijg helemaal geen melding. Fan start wel, maar rest blijft dood. Dan maar weer een bankje erin en de CPU eruit. Nu krijg ik inderdaad de melding dat er geen CPU wordt gevonden, dus dat klopt. Vaak komt het voor dat de heatsink niet goed op de CPU zit, dus die (Zalman 6000Cu) eraf, pasta vervangen en opnieuw bevestigd. Je raad het al.... Dan zou het misschien aan de voeding kunnen liggen. Ik heb via de jumpers verschillende VCores ingesteld, maar ik kon niet zien welke. Alweer geen resultaat. Toen de voeding maar eens aan m'n andere A7V333 gehangen. Daar werkt ie prima, dus de voeding is goed. Ik ben nu dus een beetje door m'n opties heen, behalve dat het mobo bij het inbouwen beschadigd is of dat er een permanente kortsluiting is ontstaan. Zien jullie iets wat ik niet zie?
Afbeeldingslocatie: http://mmwebdesign.cjb.net/pics/DSC01285small.JPG
Bij het witte cirkeltje zie ik wel een verkleuring maar de boel lijkt nog intact.

Afbeeldingslocatie: http://mmwebdesign.cjb.net/pics/DSC01286small.JPG

Afbeeldingslocatie: http://mmwebdesign.cjb.net/pics/DSC01287small.JPG

Afbeeldingslocatie: http://mmwebdesign.cjb.net/pics/DSC01288small.JPG
Alle afbeeldingen zijn klikbaar.

Kort samengevat:
Bord geeft melding "System failed CPU test"
CPU's zijn goed
Zowel op jumperfree als met de jumers alles geprobeerd
Mem in alle slots gehad en ander bankje getest wat wel op een andere A7V33 werkt
VCore met jumpers verandert
Voeding getest
Heatsink gecontroleerd
BIOS meedere malen gereset
Bord getest zonder mem en daarna met mem zonder CPU
Getest met en zonder videokaart
Heb de search doorgespit, maar geen bruikbare oplossingen gevonden

De specs:
Asus A7V333 Rev 2.0 met RAID
Enermax 300W voeding
AMD XP2200+ TBred A
AMD XP2500+ Barton unlocked
OEM mem 512MB PC2700 met Samsung chips.
Dane Elec 512MB PC2700

Voordat het bord de kast in ging, werkt ie nog perfect.

Iemand een suggestie?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2004 14:51 ]

• tazzdevil
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:40
Heb je al een bios reset geprobeert. mijn a7v333 is soms ook wat eigenwijs.
heb je ook gebprobeert om hem voledig met jumpers te zetten?

Asus A8n32sli; AMD X2 4400+ ; 2GB; areca1220 5x300

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Titel uitgebreid :)

Terugkomend op het probleem: zulke problemen kunnen ook gewoon aan het mobo liggen. Je bent zeker niet de eerste: [search=a7v333 system failed cpu test] B)

Verwijderd

Topicstarter
tazzdevil schreef op 04 augustus 2004 @ 14:31:
Heb je al een bios reset geprobeert. mijn a7v333 is soms ook wat eigenwijs.
heb je ook gebprobeert om hem voledig met jumpers te zetten?
Sorry, was ik vergeten in de startpost. Ja, ik heb meerdere keren de bios gereset. Zal de startpost ff aanpassen. Zal ook ff de specs erbij zetten.

@BalusC: Uiteraard heb ik de search al gebruikt, maar daar heb ik niks gevonden. Zal ook dit ff in de startpost zetten.

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2004 14:42 ]

• tazzdevil
Ik had ongeveer het zelfde probleem toen ik mijn a7v333 van kast (antec sonata) heb verwisseld ( is nu server), hij bleef toen ook constant hangen op de cpu test.

soms had ik hem even weer werkend maar zodra de stroom er voledig af ging had ik het probleem weer, ook het wissen van stopcontact was een probleem

Ik heb hem toen volledig met de jumpers gezet. dat lijkt heb probleem te hebben gefixd

probeer alle jumpers eens goed te zetten , en dan hem toch op jumperfree te laten staan , Zo werkt het hier.

server spec :

A7V333
Xp 2100+
1 gb ram
4 disks totaal 220GB
brander
2 intel nic's

[ Voor 21% gewijzigd door tazzdevil op 04-08-2004 15:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
Heb je advies opgevolgd. Op jumperfree gezet en met de switches alle aangegeven standen geproboord, maar wederom geen resultaat. Ik baal er behoorlijk van want z'n oudere broertje (Rev1.04) draait hier al jaren probleemloos als server.

• tazzdevil
welke switches heb je allemaal gezet?

sysclk (Dip switches)
vid
romsip
jumperfree ?

bij elke verandering moet je wel de bios resetten

[ Voor 23% gewijzigd door tazzdevil op 04-08-2004 15:46 ]

Verwijderd

Topicstarter
tazzdevil schreef op 04 augustus 2004 @ 15:43:
welke switches heb je allemaal gezet?

sysclk (Dip switches)
vid
romsip
jumperfree ?

bij elke verandering moet je wel de bios resetten
Alle heb ik geprobeerd. Heb ook nog de USB2 uitgezet, Raid uitgezet, noem maar op. Was jouw oplossing trouwens nog niet tegengekomen, maar het mocht niet baten. :(

• tazzdevil
Zo langzamerhand zie ik ook geen oplossing meer, het enige wat ik nog kan bedenken dat het aan de kast mbt aarde kan liggen ( teweinig of teveel contact met de kast)

Verwijderd

Topicstarter
Hij ligt helemaal uit de kast omdat ik via google erachter kwam dat de kast vaak kortsluiting kan veroorzaken bij dit bord. Als ik overigens jumperfree aanzet en de switches op 100MHz, dan krijg ik helemaal geen POST. Hij reageert dus wel maar niet op de beoogde manier.

• tazzdevil
dan reageert hij dus nog wel ergens op.

heb je nog andere fsb settings geprobeert?, en op welk voltage (vcore) heb je hem staan

• BEVEL
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-06 08:48

BEVEL

s9.BeVeL

Ik heb hetzelfde bordje en had het probleem ook. Toen lag het aan de bios.
Na een bios-update deed ie het wel goed.
Maarja.. zover kom je natuurlijk niet neem ik aan.

• Dispenzer
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Dispenzer

Blazen maar

Misschien de socket? Zit er wel verdacht uit die verkleuring.

Verwijderd

Topicstarter
tazzdevil schreef op 04 augustus 2004 @ 17:00:
dan reageert hij dus nog wel ergens op.

heb je nog andere fsb settings geprobeert?, en op welk voltage (vcore) heb je hem staan
Heb de jumpers voor de VCore op alle standen geprobeerd, de overvolt-jumper heb ik geprobeerd en ik hebt de voltagelimit-jumoper geprobeerd.
BEVEL schreef op 04 augustus 2004 @ 17:08:
Ik heb hetzelfde bordje en had het probleem ook. Toen lag het aan de bios.
Na een bios-update deed ie het wel goed.
Maarja.. zover kom je natuurlijk niet neem ik aan.
Tijdens mijn zoektocht via google kwam ik wel iets tegen over een corrupte bios. Maar volgens mij is de bios niet uitwisselbaar zodat ik kan (laten) hotfalshen. De bios die erop zit, is tenminste 1016 en die heeft dus gewerkt.
Dispenzer schreef op 04 augustus 2004 @ 17:17:
Misschien de socket? Zit er wel verdacht uit die verkleuring.
Tja, die verkleuring bevalt me ook niet, maar ik kan 'm met het blote oog niet zien. Het lijkt inmiddels wel het meest waarschijnlijk.
Heb helaas geen oude 1GHz Duron meer liggen. Het schijnt wel eens vaker voor te komen dat er in de socket iets kapotgaat waardoor alleen oude Durons <1GHz het nog doen.

• tazzdevil
tja, :'( bijna alles al geprobeerd tenzij iemand nog andere ideen heeft, 8)7 zou ik gaan kijken naar een goedkoop 2e hands bordje.

Verwijderd

Topicstarter
Kan ook niks meer bedenken. Heb nog ff de batterij verwisseld, maar ook dat hielp niet. Kan nog een nieuwe BIOS proberen, maar dan houdt het, volgens mij, echt op. Heb zojuist een e-mail gestuurd naar Asus. Nu afwachten wat de reactie is. Zal 'm hier wel posten.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2004 19:36 ]

Verwijderd

Topicstarter
Asus lijkt niet snel met antwoorden. Kreeg vanochtend leesbevestigingen binnen. Normaal als ik een e-mailtje lees, beantwoord ik ook meteen, eventueel met het bericht dat ik eraan werk en er later op terugkom. Helaas niks van dit alles. Iemand ervaring met e-mailcontact met asustek.nl?

Verwijderd

Topicstarter
Update:
Antwoord van Asus gekregen m.b.t. het verzoek om een nieuwe bios. Hun antwoord:
Het probleem zou ook kunnen worden opgelost met:

1. Geen powerkabel aansluiten
2. CPU en koeler demonteren en verwijderen
3. CMOS batterij verwijderen (en eventueel vervangen door een nieuwe)
4. BIOS resetten dmv van jumper en enkele seconden laten zitten
5. BIOS jumper terug plaatsen
6. CPU en koeler herplaatsen
7. Batterij herplaatsen
8. Kabels weer aansluiten en PC starten. Laad BIOS setup defaults en start PC
9. BIOS naar wens instellen na 1e start-up

Indien dit ook niet werkt zal het probleem eerder in de hardware van het moederbord zitten dan in de BIOS. Indien garantie kunt U terug naar leverancier voor garantie.

Mvg,
Richard Pruim (ACH)
Ik had in m'n e-mail al aangegeven alles gedaan te hebben en heb ook verwezen naar dit topic. Desondanks dit antwoord. Heb hun advies opgevolgd en ben terug gegaan naar de leverancier. Daar bord+doos+kabels+CD+boekje ingeleverd. Kreeg een nieuw bord na bijbetaling van het verschil. Ga nu maar aan de slag met een A7N8X-E Deluxe.

Modjes: Wat mij betreft mag ie dicht.

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:36

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
mijn asus a7v333 was ook rip na een verhuizing.

Me videokaart was schijnbaar niet goed vond die.

Ook gaf die bij de xp setup flinke blauwe schermen.

Met een nieuw nforce2 mobo draaide alles weer als een tierelier...

Tweakers Discord

Pagina: 1