Ik heb na een half jaar m'n oude A7V333 rev2.0 uit de kast gehaald om er een 'nieuwe' PC van te bouwen. Ik had ook nog een XP2200+ TBredA en een 2500+ Barton liggen, dus ik ben de boel in elkaar gaan zetten. Toen ik de boel aanzette, kreeg ik de melding "System failed CPU test". De CPU die ik erin had gedaan was goed, dus ik ben gaan zoeken op Google. Daar bleek het probleem vaak voor te komen met als oorzaak kortsluiting door bevestiging in de kast. Mobo dus uit de kast gehaald en alle hardware losgehaald. Opnieuw getest, maar nog steeds de melding. CPU verwisseld door een andere goede, maar geen resultaat. CPU's beiden in m'n huidige PC geplakt en daar werken ze beide. CPU's zijn dus het probleem niet. Ben verder gaan zoeken op Google en kwam bij de jumpersettings. Standaard staat bij mij alles op jumperfree, maar heb toch alle jumpersettinges geprobeerd om te kijken of dit wel werkte. Heb o.a. de FSB op 100MHz gehad, maar wederom geen resultaat. Bleef het geheugen over. Er zat een bankje 512MB PC2700 in met Samsung chips. Die heb ik in alle slots geprobeerd, maar geen resultaat. Op de site van Asus staat het bankje niet in de lijst met geadviseerd geheugen, maar het bankje heeft er vroeger ook op gezeten. Toch maar even een ander bankje genomen, wat op in een andere machine zat met hetzelfde mobo. In die andere machinen werken beide bankjes maar op het probleemmobo werken ze geen van beide. Dan maar een keer booten zonder mem. Dan hoor ik een POST-melding te krijgen over het geheugen, maar ik krijg helemaal geen melding. Fan start wel, maar rest blijft dood. Dan maar weer een bankje erin en de CPU eruit. Nu krijg ik inderdaad de melding dat er geen CPU wordt gevonden, dus dat klopt. Vaak komt het voor dat de heatsink niet goed op de CPU zit, dus die (Zalman 6000Cu) eraf, pasta vervangen en opnieuw bevestigd. Je raad het al.... Dan zou het misschien aan de voeding kunnen liggen. Ik heb via de jumpers verschillende VCores ingesteld, maar ik kon niet zien welke. Alweer geen resultaat. Toen de voeding maar eens aan m'n andere A7V333 gehangen. Daar werkt ie prima, dus de voeding is goed. Ik ben nu dus een beetje door m'n opties heen, behalve dat het mobo bij het inbouwen beschadigd is of dat er een permanente kortsluiting is ontstaan. Zien jullie iets wat ik niet zie?

Bij het witte cirkeltje zie ik wel een verkleuring maar de boel lijkt nog intact.

Alle afbeeldingen zijn klikbaar.
Kort samengevat:
Bord geeft melding "System failed CPU test"
CPU's zijn goed
Zowel op jumperfree als met de jumers alles geprobeerd
Mem in alle slots gehad en ander bankje getest wat wel op een andere A7V33 werkt
VCore met jumpers verandert
Voeding getest
Heatsink gecontroleerd
BIOS meedere malen gereset
Bord getest zonder mem en daarna met mem zonder CPU
Getest met en zonder videokaart
Heb de search doorgespit, maar geen bruikbare oplossingen gevonden
De specs:
Asus A7V333 Rev 2.0 met RAID
Enermax 300W voeding
AMD XP2200+ TBred A
AMD XP2500+ Barton unlocked
OEM mem 512MB PC2700 met Samsung chips.
Dane Elec 512MB PC2700
Voordat het bord de kast in ging, werkt ie nog perfect.
Iemand een suggestie?
Bij het witte cirkeltje zie ik wel een verkleuring maar de boel lijkt nog intact.
Alle afbeeldingen zijn klikbaar.
Kort samengevat:
Bord geeft melding "System failed CPU test"
CPU's zijn goed
Zowel op jumperfree als met de jumers alles geprobeerd
Mem in alle slots gehad en ander bankje getest wat wel op een andere A7V33 werkt
VCore met jumpers verandert
Voeding getest
Heatsink gecontroleerd
BIOS meedere malen gereset
Bord getest zonder mem en daarna met mem zonder CPU
Getest met en zonder videokaart
Heb de search doorgespit, maar geen bruikbare oplossingen gevonden
De specs:
Asus A7V333 Rev 2.0 met RAID
Enermax 300W voeding
AMD XP2200+ TBred A
AMD XP2500+ Barton unlocked
OEM mem 512MB PC2700 met Samsung chips.
Dane Elec 512MB PC2700
Voordat het bord de kast in ging, werkt ie nog perfect.
Iemand een suggestie?
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2004 14:51 ]