[Dual boot] zelfde XP-home 2x

Pagina: 1
Acties:

• TheSixkiller
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-10-2025

TheSixkiller

Angorageiten.nl

Topicstarter
mijn vader, broertje en zusje delen de zelfde pc.
mijn broertje en zusje klikken vaak op de verkeerde links op internet met als gevolg dat er veel spyware geinstalleerd word en de PC tergend traag word.
Pa wil hier dus geen last meet van hebben en ik bedacht mij dat een dual boot wel eens op goede optie zou zijn voor dit probleem.

(ik heb al proggies tegen spyware en popups geinstalleerd maar pa ziet dit niet meer zitten.)

bij deze pc zit XP-home geleverd en deze wil ik dan ook 2x op de pc zetten,
nou is mijn vraag:
* kan dit gewoon kijg ik hier geen problemen mee, of moet ik er PRO of 2000 of zo naast installeren
* en moet er nog wat ingesteld worden voordat ik een boot menu krijg, ik meende dat dit automaticht ging zogou als ik XP op de 2e partitie installleer.

[ Voor 1% gewijzigd door TheSixkiller op 04-08-2004 14:27 . Reden: groet weg gehaald ]

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
Het mooiste is het als je de bootmanager van PartitionMagic ofzo gebruikt, en je schijf in 2 partities opdeelt.
1) pa: de ene partitie werkt en boot, de andere is verborgen
2) kinderen: de andere partitie werkt en boot, de andere is verborgen
Je kan op beide partities installeren wat je wil, maar je kan wel niet met NTFS werken met die bootmanager dacht ik.

Ps: lees eens de faq, groeten bij je post hoeven niet.

[ Voor 28% gewijzigd door naftebakje op 04-08-2004 14:26 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• TheSixkiller

TheSixkiller

Angorageiten.nl

Topicstarter
ja dit zou kunnen maar opzich hoeft het niet verborgen te zijn.
het liefst gebruik ik gewoon de boot-manager die bij windows zit.

dat zosnel als de pc opstart er gekozen kan worden welke XP zal starten

• Device Manager
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-06-2024

Device Manager

5.9L diesel 4X4 325pk en 826Nm

Een makkelijkere oplossing is gewoon om je broertje en zusje geen admin rechten te geven, en het systeem zo in te stellen dat ze kunnen surfen, IMen, en emailen, maar niet software kunnen installeren.

Maar om terug to komen tot jou vraag, volgens mij is dat geen probleem, je moet alleen wel beslissen of je de Microsoft dual boot optie wil gebruiken, of meer een bootmanager (Powerquest/Norton Bootmagic of zo). Ik zou een boot manager aanraden, alleen heeft het voorbeeld dat ik gaf (bootmagic) wel het nadeel dat het op een FAT/FAT32 primary partitie moet worden geinstalleerd. Ik weet niet wat de limitaties van andere bootmanagers zijn.

<a href=http://www.tweakers.net/gallery/53099/sys>Mijn systeem</a>

• TheSixkiller

TheSixkiller

Angorageiten.nl

Topicstarter
maar de bootmanager van windows kan tocht wel gewoon op NTFS

• naftebakje
TheSixkiller schreef op 04 augustus 2004 @ 14:28:
maar de bootmanager van windows kan tocht wel gewoon op NTFS
Ja, maar die heeft minder opties denk ik. Als je broertje en zusje zo'n "gevaarlijk"surfgedrag hebben lopen ze snel een virus op, en als je vaders partitie verborgen is kan dat virus daar niet op komen. Ik denk niet dat je met de manager van XP een partitie kunt verbergen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• TheSixkiller

TheSixkiller

Angorageiten.nl

Topicstarter
nee dat is een goed punt.
maar wij hebben nu ook een goeie virus scanner geinstalleerd en virussen hebben we gelukkig niet zo vaak (afkloppen)

maar het gaat puur om dat de pc traag word van al die rommel en pop-ups.
en programmatjes de geladen worden omdat mijn broertje en zusje maar raak installeren.

opzich is de bootmanager van windows afdoende dacht ik.

• naftebakje
TheSixkiller schreef op 04 augustus 2004 @ 14:38:
...
maar wij hebben nu ook een goeie virus scanner geinstalleerd en virussen hebben we gelukkig niet zo vaak (afkloppen)
...
opzich is de bootmanager van windows afdoende dacht ik.
1) virusscanner is niet perfect, maar helpt wel redelijk, maar ikzelf zou et niet vertrouwen, maarja, das een mening
2)als je denkt dat ie afdoende is, probeer het dan eens. de helpfunctie in windows zou al een goeie hulp moeten zijn.

• Pakjebakmeel
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-03 23:01
Virtual pc?

http://www.vmware.com/

Leuk spul =) Beetje geheugen is wel handig. Zo kun je al hun zooi apart houden.

[ Voor 18% gewijzigd door Pakjebakmeel op 04-08-2004 14:59 ]

• naftebakje
Pakjebakmeel schreef op 04 augustus 2004 @ 14:57:
Virtual pc?

http://www.vmware.com/

Leuk spul =) Beetje geheugen is wel handig. Zo kun je al hun zooi apart houden.
Lijkt me voor zijn bedoeling niet nuttig, hoe zou ie het dan moeten toepassen (je hebt toch een besturingssysteem waar je dan bovenop met vmware een ander kunt openen, of heb ik dit mis voor? dan zullen broer en zus geen zin hebben om hun windows te openen, maar op het basisbesturingssysteem werken)

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

naftebakje schreef op 04 augustus 2004 @ 14:24:
Het mooiste is het als je de bootmanager van PartitionMagic ofzo gebruikt, en je schijf in 2 partities opdeelt.
1) pa: de ene partitie werkt en boot, de andere is verborgen
2) kinderen: de andere partitie werkt en boot, de andere is verborgen
Je kan op beide partities installeren wat je wil, maar je kan wel niet met NTFS werken met die bootmanager dacht ik.

Ps: lees eens de faq, groeten bij je post hoeven niet.
En als je geen PartMagic wilt gebruiken, neem je XOSL bootmanager en eventueel Ranish partitionmanager. Kun je idd fijn partities verbergen etc.

http://www2.arnes.si/~fkomar/xosl.org/
http://www.ranish.com/part/xosl.htm

http://www.ranish.com/part/

[ Voor 3% gewijzigd door roelio op 04-08-2004 15:11 ]

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

Als je een 2e partiitie hebt kan je hierop windows XP home installeren
gewoon de setup uitvoeren in je bestaande windows en dan gewoon nieuwe installatie
na installatie krijg je automatisch een bootmenu
dit werkt als een zonnetje
ik weet alleen niet of dit licentie gericht mag
maar het werkt wel

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2004 15:18 ]

• TheSixkiller

TheSixkiller

Angorageiten.nl

Topicstarter
Verwijderd schreef op 04 augustus 2004 @ 15:13:
Als je een 2e partiitie hebt kan je hierop windows XP home installeren
gewoon de setup uitvoeren in je bestaande windows en dan gewoon nieuwe installatie
na installatie krijg je automatisch een bootmenu
dit werkt als een zonnetje
ik weet alleen niet of dit licentie gericht mag
maar het werkt wel
Kijk dit is nou het antwoord op mijn vraag!
alleen vraag ik mij nu af of het van de licentie mag?
iemand?

Verwijderd

Ik vermoed wel dat dit gewoon mag
want het is wel 2 keer windows maar het draait wel gewoon op 1 systeem
en het is zo dat je 1 windows XP niet op meerdere pc's mag installeren
en dat doe je niet
en je kan hem ook gewoon activeren dus als je het mij vraagt is er niks aan de hand

Verwijderd

Volgens mij is het gewoon legaal en zo niet dan heb ik er poep aan. Maar dan ga ik maar even uitvogelen hoe dat moet met Partition Magic en dat verbergen van partities en 2 os'en dr op. Alvast iedereen bedankt voor de vele reacties en goede bedoelingen! ;)
Pagina: 1