Toon posts:

10 mbit = geen packetloss 100 mbit = packetloss

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Gebruikers van het forum,

Ik heb onlangs een utp kabel van boven naar beneden gelegd.

Beneden staat een Linksys BEFW11S4 switch.
Boven staat mijn laptop en linux server.

De utp kabel die ik gebruik is cat 5e kabel. De kabel is 10 meter lang.
Ook heeft de kabel geen last van storingsbronnen, aangezien die er in de buurt geen zijn ( geen tv of stroomkabels o.i.d ).

Als ik met mijn laptop naar de router ping, krijg ik packetloss.
De instelling staat dan op 100 mbit Full Duplex.
Er wil wel ooit een ping packets of twee doorkomen, maar daarna krijg ik constant timeouts afwisselend met een paar antwoordende packets.

Ik heb de volgende modi op mijn laptop nic uitgeprobeerd:

1. 100 mbit Full Duplex
2. 100 mbit Half Duplex
3. 10 mbit Full Duplex
4. 10 mbit Half Duplex

In het geval van 1 en 2, krijg ik timeouts, en werkt de verbinding dus niet.
In het geval van 3 en 4 krijg ik antwoord met een ping van minder dan 1 ms, constant. De verbinding is dan perfect.

De kabel is als straight-through geknepen, dat wil dus zeggen dat het blauwe kabeltje links ( van boven af gezien, d.w.z bij de contactjes ) in de stekker zit, en dat boven het blauwe kabeltje op dezelfde plek zit, en zo is dat natuurlijk ook met de andere kabeltjes. ( de andere 7 ).
( Ik zet het er maar bij, je weet maar nooit )

Als ik mijn linux server gebruik, werkt deze niet op 100 mbit, het is dus niet de nic die het hem doet.

Weten jullie wat er mis kan zijn?

( oh ja, en hoe kan ik eventueel binnen linux mijn kaart terugzetten naar 10 mbit full duplex; beetje offtopic, maar dan moet ik weer twee topics gaan plaatsen )

Alvast bedankt voor het antwoorden,

Blurn.

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18-05 13:43

Haan

dotnetter

Het is dus een zelfgemaakte kabel? Misschien moet je dan eens proberen met een nieuw stekkertje, misschien dat het niet helemaal goed zit?

Kater? Eerst water, de rest komt later

Verwijderd

Topicstarter
Het is zelfgemaakte kabel ja, maar de stekkers zijn al door iemand anders opnieuw geknepen die dat heeel erg vaak doen, dus de stekkers zitten goed.

• DynaMikeY
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17-05 14:37

DynaMikeY

1976 Kever 1300

Ik denk dat de stekkers niet goed geknepen zijn.

10Mbit gebruikt niet alle 8 aders. Dus dan zul je net zien dat als je hem op 100Mbit instelt, hij juist een brakke ader te pakken heeft.

Banaan (W11): Ryzen7 5800x / Asrock B550M Pro4 / Radeon RX7800 XT / 32GB DDR4 / 1TB M2 980Pro + 2TB WDBlue M2 + 1TB SSD 970Pro | AnaNAS (UnraidOS): - Core I5-10500T (2.3GHz) / Asrock H510-M / 32GB DDR4 / 1x 1TB SSD + 250GB M2 + 1x 6TB HDD + 7x 4TB HDD

• TTommie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-05 09:17

TTommie

Het leven is een pijpkaneel...

Krijg toch ernstig het idee dat je zelf gefabriceerde kabel niet deugt.

UTP= unshielded TWISTED pair.

je hebt volgens mij niet getwist, en dit is toch echt van belang als je 100Mb wil halen denk ik.

Mr. T.

Verwijderd

DynaMikeY schreef op 04 augustus 2004 @ 13:54:
Ik denk dat de stekkers niet goed geknepen zijn.

10Mbit gebruikt niet alle 8 aders.
100 Mbit gebruikt ook maar 4 aders... gigabit gebruikt 8 aders...

war hier aan de hand is je hebt je niet aan de kleurcode gehouden waardoor je nu overspraak hebt...
knip de stekkers opnieuw volgens kleurcode...

suc6

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18-05 13:43

Haan

dotnetter

Het zit dus echt zoals op deze site? http://dhaen.nl/handig/straightkabel.html
Afbeeldingslocatie: http://www.hantheman.tk/img/straight.gif

[ Voor 25% gewijzigd door Haan op 04-08-2004 14:05 ]

Kater? Eerst water, de rest komt later

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de dichtbijzijndste computerboer gebeld, en die vertelde mij dat de verschillende kabeltjes verschillende weerstanden hebben, en dat de volgorde wel degelijk uitmaakt, vandaar dat mijn kabel niet goed werkt.

Bedankt voor het antwoorden,

Blurn.

( ik denk dat ik dat schema maar is op ga zoeken )

• Quantor
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
en zie de FAQ voor de goede combinatie, 1 op 1 is niet goed, je moet een kabelpaar kruisen

• redguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

redguy

Can Cow come out to to play ?

10mb en 100mb gebruiken exact dezelfde aders..

Ik vermoed dat je per ongeluk draadjes verwisseld hebt, het gebruik van pairs is erg belangrijk, zeker bij hogere snelheden.. Simpelweg pin 1 aan 1, 2 aan 2 is niet voloende..

de pair verdeling is als volgt :
pin 1 & 2 (oranje-wit / oranje)
Pin 3 & 6 (groen-wit / groen)
Pin 4 & 5 (blauw-wit / blauw)
pin 7 & 8 (bruin-wit / bruin)

IP Rocks

Verwijderd

Volgorde:

Oranje-wit; oranje; groen-wit; blauw; blauw-wit; groen; bruin-wit; bruin.

• 0siris
  • Laatst online: 10-05 18:18
Verwijderd schreef op 04 augustus 2004 @ 13:48:
...maar de stekkers zijn al door iemand anders opnieuw geknepen die dat heeel erg vaak doen, dus de stekkers zitten goed.
:o Misschien moeten die mensen eventjes bij al hun vorig werk de twist in de kabel aanbrengen }:O

ach...in een volgend leven lach je er om!

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:48
0siris schreef op 04 augustus 2004 @ 14:13:
[...]

:o Misschien moeten die mensen eventjes bij al hun vorig werk de twist in de kabel aanbrengen }:O
LOL

• Kettrick
  • Laatst online: 13:53

Kettrick

Rantmeister!

Verwijderd schreef op 04 augustus 2004 @ 14:01:
en die vertelde mij dat de verschillende kabeltjes verschillende weerstanden hebben,
Volgens mij slaat die als een UTP tang op een kip, ik heb er iig. nog nooit van gehoord :?

Wel is de volgende erg belangrijk, dat zal in dit geval ook zeker het probleem zijn :)

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

Rmg

TTommie schreef op 04 augustus 2004 @ 13:54:
Krijg toch ernstig het idee dat je zelf gefabriceerde kabel niet deugt.

UTP= unshielded TWISTED pair.

je hebt volgens mij niet getwist, en dit is toch echt van belang als je 100Mb wil halen denk ik.
Met twisten bedoelen ze in de kabel zelf getwist ;) om oa overspraak te voorkomen ed. je kan er perfect straigth en crossover kabels mee maken ;)

Verwijderd

Topicstarter
Dit is een Cross-over kabel!!! Je hebt de verkeerde gekopieerd:

http://www.littlewhitedog.com/reviews_other_00009.asp
0siris schreef op 04 augustus 2004 @ 14:13:
[...]

Ja, degene die dat dus vaker doet, zal ik eens dit topic laten lezen 8)7 .

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2004 15:39 ]

• Remus
  • Laatst online: 15-08-2021
Verwijderd schreef op 04 augustus 2004 @ 15:36:
[...]

Dit is een Cross-over kabel!!! Je hebt de verkeerde gekopieerd:

http://www.littlewhitedog.com/reviews_other_00009.asp
Uhm, nee, de 'juiste' volgorde werd gepost, er zijn twee standaarden TIA 568A en 568B (kwestie van groen en oranje verwisselen), als je aan beide zijden A neemt of aan beide zijden B, dan heb je een straight, als je aan de ene kant A gebruikt en aan de andere kant B, dan heb je een crosskabel.

[ Voor 9% gewijzigd door Remus op 04-08-2004 16:01 ]

• WPN
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:14

WPN

[quote]
RoeLz schreef op 04 augustus 2004 @ 14:22:
[...]
Volgens mij slaat die als een UTP tang op een kip, ik heb er iig. nog nooit van gehoord :?

Wel is de volgende erg belangrijk, dat zal in dit geval ook zeker het probleem zijn :)
Category 3 16 MHz 100 ohm unshielded twisted pair
Category 4 20 MHz 100 ohm unshielded twisted pair
Category 5 100 MHz 100 ohm unshielded twisted pair
Type 1 20 MHz 150 ohm shielded twisted pair
Type 1A 300 MHz 150 ohm shielded twisted pair

wat dat boertje zegt is dus niet helemaal fout, maar in dit geval wel, cat5 is wat er gebruikt wordt
Type 1 and 1A, meanwhile, are special-purpose four-conductor cables designed for particular computer network protocols. They have never achieve widespread acceptance.
weet alleen niet waar het voor gebruikt wordt..........

[ Voor 6% gewijzigd door WPN op 04-08-2004 15:54 ]

Als ik denk zoals ik dacht, dan doe ik zoals ik deed, als ik doe zoals ik deed, dan denk ik zoals ik dacht! Cogito Ergo Sum

• Remus
  • Laatst online: 15-08-2021
Verwijderd schreef op 04 augustus 2004 @ 14:01:
Ik heb de dichtbijzijndste computerboer gebeld, en die vertelde mij dat de verschillende kabeltjes verschillende weerstanden hebben, en dat de volgorde wel degelijk uitmaakt, vandaar dat mijn kabel niet goed werkt.
De verschillende kabelparen hebben niet verschillende weerstanden, maar een verschillend aantal twists per meter. Dat voorkomt overspraak. Voor tien megabit en vaak ook voor honderd megabit kan je ook prima een andere kleurvolgorde gebruiken, mits je de juiste paring gebruikt.
Als ik me goed herinner wordt bij een paar over het ene ader het referentie (basis)signaal gestuurd en over het andere het gemoduleerde (over het basissignaal) signaal. Aangezien de kabels dezelfde weg volgen, zullen ze bloot staan aan dezelfde storingen. Bij ontvangst kan je het oorspronkelijke signaal herleiden gebruik makend van het gemoduleerde signaal en het referentiesignaal. De verschillende aderparen hebben verschillende twistfrequenties om onderlinge overspraak te voorkomen (of iig te minimaliseren).
Dat werkt natuurlijk niet als de verstoring te groot is geweest en het signaal buiten de bandbreedte van de signaalweg heeft geduwd (het signaal is dan te misvormd).

Als je niet de juiste paring van aders gebruikt (maar wel aan beide kanten dezelfde volgorde aanhoudt), zullen de aders die je gebruikt wel het referentie- en gemoduleerde signaal bevatten, alleen zullen ze afwijkende ruis hebben omdat ze niet tot hetzelfde aderpaar behoren. Aangezien 10mbit minder veeleisend is zal dat (soms) nog gaan, 100mbit heeft dan echter te veel storing.

[ Voor 14% gewijzigd door Remus op 04-08-2004 15:57 ]

Verwijderd

vraagje :

solid wire of stranded wire? jouw UTP kabel.

• TTommie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-05 09:17

TTommie

Het leven is een pijpkaneel...

Raz- schreef op 04 augustus 2004 @ 14:28:
[...]

Met twisten bedoelen ze in de kabel zelf getwist ;) om oa overspraak te voorkomen ed. je kan er perfect straigth en crossover kabels mee maken ;)
Daarmee bedoelde ik aan te geven dat waarschijnlijk zijn kleurcode niet correct is/was.

Mr. T.

Verwijderd

Nog een aantal zaken :

verschillende weerstanden : verwaarloosbaar op 10m, maar JA, door verschillende totaal lengte van de koperdraden (en inderdaad door een verschil in twist).

de kleuren die reeds weergegeven zijn contacten 1,2,3 en 6 voor ethernet zijn correct. (orange en groene paren zijn de beste, meest getwist)

UTP is balanced cabling : over één paar gaat een signaal, de ene conductor bvb +1V de andere -1V? Een verschil van 2V !! Invloed van buitenaf is gelijk voor allebei de conductoren... bvb +0.5V extra ...voor beide +1.5V en -0.5V ... vandaar nog steeds 2V verschil en uw signaal ongeschonden... B)
De balans is dus tussen de conductoren die onderling getwist zijn.

Nu concreet voor je probleem : pffieuw...krab, krab... begin met de twee kaarten allebei in 100Mbit fix te zetten (no autosensing...)...en als je kleurcode klopt ... mot dat lukken.

indien solid core koperdraad... dan kan je zelfs proberen om die kabel langer te maken... jawel...klinkt misschien 8)7 ... solid core zorgt voor weinig verlies... en dus voor reflecties die tot bij de verzender komen... enzoverder!... maar dit laatste is een long shot!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 04 augustus 2004 @ 16:54:
indien solid core koperdraad... dan kan je zelfs proberen om die kabel langer te maken... jawel...klinkt misschien 8)7 ... solid core zorgt voor weinig verlies... en dus voor reflecties die tot bij de verzender komen... enzoverder!... maar dit laatste is een long shot!
BullSh1t... overigens krijg je een gauw een rotte verbinding door aan masieve kern kabel normale stekkers te knippen...
Daarvoor zijn speciale stekkers in de handel..

voor beide kabels geld 100 meter en daarbij maakt de kern echt niet uit.. de kleurcode echter wel.. ook verschillende lengtes tussen de aders kan een probleem zijn ( komt niet echt vaak voor )

Reflectie's komen alleen voor bij coax bekabeling als er een terminator ontbreekt.. ;)

overigens zijn alle aderparen evenveel getwist... dit om over de zelfde kabel gigabit snelheden te kunnen laten lopen ( gebruikt alle 8 aders )

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2004 09:54 ]

Verwijderd

ah... :z ... ja op solid moet je niet gaan krimpen, maar je zal dan ook wel weten dat je niet meer moet krimpen op stranded wire... uw 1Gbps verbinding zal het U meer dan dankbaar zijn.

En je zal dan ook wel weten dat ISO en TIA in hun Permanent Link model, eisen dat in de horizontale bekabeling er een minimum afstand van 15m geldt tussen switchpaneel en de eerste outlet. Net omdat er reflecties kunnen optreden!!!

En wellicht weet je dan ook dat uw 100m enkel voor solid geldt en er volgens de standaard niet meer als 10m patch snoeren in uw link mag zitten.

En dan zal je ook wel weten dat 1m stranded = 1.2m solid wire voor UTP en misschien weet je dan ook dat dit voor FTP kan oplopen tot 1.5m.

En je zal dan ook wel weten dat CAT7 hier meer last kan van hebben doordat de diameter van het koper groter is en minder attenuatie zorgt voor meer reflecties...

...maar toegegeven het blijft een long shot... tegen deze regels wordt in de praktijk veel gezondigd zonder dat hierdoor problemen ontstaan.

maar ik kan toch moeilijk zeggen tegen Blurn dat ie een DSP4300 moet halen bij Fluke en het ding moet uitmeten ... niet? ;) (of zelfs een nieuwe DTX)

btw
bij CAT6 zijn ze bbbbijna evenveel getwist... want een gelijke twist zorgt voor extra NEXT/FEXT...en er is dus wel degelijk een verschil.
Blauw paar is meestal het minst getwist omdat die (toch maar) voor telefonie is...

maar ik weet dat Blurn daar niet mee geholpen is.

• Jheronymus
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-04 20:33

Jheronymus

Bavaria Bier consumer

werkt het al? hantheman.tk en redguy hebben gelijk. Je moet slechts twee dingen doen. Zorgen dat je halfgekleurde en gekleurde draadjes afwisseld en dat er in het midden een paartje zit ingesloten in een andere. Dit MOET aan allebei de kanten hetzelfde zijn.

Welke kleuren je waar doet maakt echt geen bal uit! Maar het is wel zo netjes om het te doen zoals de rest van de wereld:

oranje-wit, oranje, groen-wit, blauw, blauw-wit, groen, bruin-wit, bruin.

de verschillende draadjes hebben geen verschillende weerstanden, ze hebben echter wel verschillende impedanties. De paartjes zijn inderdaad tenopzichte van elkaar meer en minder getwist (vandaar het verschil in impedantie), dat is logisch, want als ze hetzelfde waren had je alsnog last van overspraak tussen de paartjes. Ze zijn allemaal zo min mogelijk getwist omdat dat nu eemaal meer kabel kost (probeer maar eens met je schoenveter, als je ze opdraaid wordt ie significant korter!!)

Er zal beslist een geargumenteerde keuze zijn om dan bv. het blauwe paartje meer om minder te twisten dan bv het oranje (of andersom, weet ik veel) maar dat zijn te verwaarlozen verschillen. Ligt je kabel een stukje langs een stroomdraad, dan heb je veel meer storing en ook daar zul je geen noemenswaardige hinder van hebben.

Het is nu eenmaal netjes om het netjes te doen en het siert de vakman als hij dat zonder na te denken ook gewoon doet. dus voortaan kleurtjes goed en snaveltjes toe.

Bier drinken is een van mijn grootste hobbies. s'avonds een vent, s'morgens absent !!!<P>http://specs.tweak.to/3670

Verwijderd

Het is nu eenmaal netjes om het netjes te doen en het siert de vakman als hij dat zonder na te denken ook gewoon doet. dus voortaan kleurtjes goed en snaveltjes toe.
had jij niet eerder kunnen posten... :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 07 augustus 2004 @ 12:05:
ah... :z ... ja op solid moet je niet gaan krimpen, maar je zal dan ook wel weten dat je niet meer moet krimpen op stranded wire... uw 1Gbps verbinding zal het U meer dan dankbaar zijn.
hmm... hoe maken ze die stekkers dan in de fabriek aan de kabel... :P
En je zal dan ook wel weten dat ISO en TIA in hun Permanent Link model, eisen dat in de horizontale bekabeling er een minimum afstand van 15m geldt tussen switchpaneel en de eerste outlet. Net omdat er reflecties kunnen optreden!!!
geen idee reflectie's in een utp kabel... blijf het vreemd vinden... zou best kunnen...
En wellicht weet je dan ook dat uw 100m enkel voor solid geldt en er volgens de standaard niet meer als 10m patch snoeren in uw link mag zitten.
De standaard schrijft 100 meter voor... dat word in de praktijk 90 meter in de muur en max 10 aan patchsnoeren....
Overigens betekend 100 meter niet 100 meter snoer maar 100 meter aderlengte..
Zal in de praktijk niet echt veel doen.. 105 meter werkt ook nog wel ;)
En dan zal je ook wel weten dat 1m stranded = 1.2m solid wire voor UTP en misschien weet je dan ook dat dit voor FTP kan oplopen tot 1.5m.
meer twists = meer aderlengte...
En je zal dan ook wel weten dat CAT7 hier meer last kan van hebben doordat de diameter van het koper groter is en minder attenuatie zorgt voor meer reflecties...
overigens is cat7 al een gecertificeerde standaard ?
...maar toegegeven het blijft een long shot... tegen deze regels wordt in de praktijk veel gezondigd zonder dat hierdoor problemen ontstaan.
maar ik kan toch moeilijk zeggen tegen Blurn dat ie een DSP4300 moet halen bij Fluke en het ding moet uitmeten ... niet? ;) (of zelfs een nieuwe DTX)
btw
bij CAT6 zijn ze bbbbijna evenveel getwist... want een gelijke twist zorgt voor extra NEXT/FEXT...en er is dus wel degelijk een verschil.
Blauw paar is meestal het minst getwist omdat die (toch maar) voor telefonie is...

maar ik weet dat Blurn daar niet mee geholpen is.
gigabit kabeltjes zijn gebasseerd op cat5/cat5e kabel en gebruikt alle aders...
Zou niet best zijn als dat idd lengte verschil heeft...

my 2 cents ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 08-08-2004 01:27 ]

Verwijderd

fout knopke |:(

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 08-08-2004 01:26 ]

Verwijderd

Yep, :) de RJ45 in tfabriek.... knappe machine!

inderdaad CAT7 is standaard (niet in de TIA maar wel in de europese IS11801) en de GG45 van Nexans is ook beschreven IEC60607 en nog iet...
De GG45 is een RJ45 "compatible" connector... hij heeft twee standen : RJ45 stand en CAT7 stand...maar als je het mij vraagt, gebruik ik liever de normale RJ45.

maar ik ben eigenlijk nieuwsgierig of het nu reeds opgelost is bij Blurn. Wij zitten hier wel te melken over kabels maar lag het daar nu aan of niet???

Verwijderd

ik vermoed dat het intussen al opgelost is maar dat de TS vergeten is het hier te posten... 8)7

• DynaMikeY
  • Laatst online: 17-05 14:37

DynaMikeY

1976 Kever 1300

De standaard schrijft 100 meter voor... dat word in de praktijk 90 meter in de muur en max 10 aan patchsnoeren....
Overigens betekend 100 meter niet 100 meter snoer maar 100 meter aderlengte..
Zal in de praktijk niet echt veel doen.. 105 meter werkt ook nog wel ;)
De standaard schrijft niets voor, de standaard garandeert de bandbreedte/snelheid. Dat wil uiteraard niet meteen zeggen dat als je een kabel van 150m legt dat je geen 100MBit meer kan halen.

In de meeste gevallen is het halen van 100MBit bandbreedte helemaal geen noodzaak; en kun je zo een heel eind overbruggen voordat de packetloss te hoog cq. onwerkbaar wordt.

Banaan (W11): Ryzen7 5800x / Asrock B550M Pro4 / Radeon RX7800 XT / 32GB DDR4 / 1TB M2 980Pro + 2TB WDBlue M2 + 1TB SSD 970Pro | AnaNAS (UnraidOS): - Core I5-10500T (2.3GHz) / Asrock H510-M / 32GB DDR4 / 1x 1TB SSD + 250GB M2 + 1x 6TB HDD + 7x 4TB HDD

Verwijderd

DynaMikeY schreef op 11 augustus 2004 @ 14:02:
[...]

De standaard schrijft niets voor, de standaard garandeert de bandbreedte/snelheid. Dat wil uiteraard niet meteen zeggen dat als je een kabel van 150m legt dat je geen 100MBit meer kan halen.

In de meeste gevallen is het halen van 100MBit bandbreedte helemaal geen noodzaak; en kun je zo een heel eind overbruggen voordat de packetloss te hoog cq. onwerkbaar wordt.
De standaard ieee 802.3 schijft 100 meter voor utp bekabeling voor dit heeft te maken met de propagatietijd..
Dit wil niet per defenitie zeggen dat je direct problemen krijgt als je 150 meter kabel gebruikt, echter kan het wel voor resends/packetloss zorgen omdat je data langer onderweg is dan verwacht ;)

edit:

ander puntje is de demping van je signaal... zal nu niet meer zo hot item zijn omdat er niet zo veel hubs meer gebruikt worden maar dat is ook een probleempje als je kabels te lang worden

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2004 14:42 ]

Verwijderd

IS11801 Editie 2 ./2002 beschrijft dat ...
EN50173 doet idem dito... zijn broer EN50174 beschrijft o.a. ook aarding van netwerken...
TIA 568.B doet tzelfde...

Ik zal maar niet beginnen quoten uit de standaard documenten, want dan liggen we hier straks allemaal te maffen :z ...
Pagina: 1