Toon posts:

RAID array "off line" (ASUS A7V333)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb (...eh... had :( ) een PC draaien met en RAID 0 array met daarin twee Maxtor 80GB DX740's.

Voor exacte specs zie: http://home.hccnet.nl/m.brons/Configuratie.htm

Na wat virus gedoe (McAfee heeft wat wormen en trojans opgeruimd) bleef de PC tijdens zijn her-opstart opeens hangen.
Na een reset begon de ellende:

De Raidcontroller herkent nog maar één van de beide schijven en gaat daarom "offline"
Doorstarten middels flop of CD-ROM gaat niet, ondanks het <ESC> commando.....

In "vieuw array" meent de controller met een Maxtor (klopt :) ) en een aftandse Quantum schijf (nee dus!!! :( ) te maken te hebben.

In een andere PC heb ik beide schijven getest met Het controleprogrammaatje van Maxtor, maar deze heeft op elke schijf die je 'm aanbied wel wat aan te merken (Bijna commercieel te noemen?! :? )
De Maxtor/Quantum-probleem-disk is er echter het ergst aan toe, want aan de testen begint hij niet eens!

Kent iemand een soortgelijk probleem en wat moet ik doen om mijn data te redden??? (Indien dit überhaupt al mogelijk is.... :'( )

Nog een vraag: Gaan HD's tegenwoordig steeds korter mee???

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-02 11:41

Turkish

zhé germans

Het gevaar van een Raid 0 array is dat de kans dat hij uitvalt twee keer zo hoog ligt als bij één losse schijf. Immers als één schijf uitvalt dan is de array dood. Ik denk dat je je data kwijt bent, aangezien de meeste datarecovery progjes toch wel vereisen dat je array bestaat ;)

Harde schijven gaan tegenwoordig behoorlijk lang mee, let wel op dat je ze goed 'verzorgt', dat ze een beetje gekoeld zijn en dat ze aan niet al te grote schokken worden blootgesteld ;)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Kijk eens in de FAQ van dit subforum onder het kopje "Hoe krijg ik verloren gegane data terug?". Ik geef je weinig kans, aangezien het hier om een RAID0 array gaat. Maar RAID0 array's zijn er ook niet voor om belangrijke data zonder enige vorm van backup op te slaan ;)

[ Voor 6% gewijzigd door BalusC op 04-08-2004 13:34 ]

Verwijderd

Topicstarter
Tja, ik had net een DVD-brander en een zooitje DVD's aangeschaft om te gaan back-uppen, maarja.....

Verder beweegt mijn PC nooit (dus dat schokken is uitgesloten) en verder zitten er ook voldoende fans in te blazen en denk ik de airflow verder wel in orde te hebben.
Er zit zelfs een 12 cm Papst in die direct de aangezogen lucht over die HD's de kast in blaast.

Tja en redden van de data is goed mogelijk, maar die speciale firma's willen erg veel geld hebben voor zo'n grapje! (Particulier niet te doen dus....)

RAID0 is hiermee dus in het vervolg ook uitgesloten
(Maar in GOT voldoende juich-verhalen over RAID0. dus....)

Verwijderd

Topicstarter
Nou, ik laat het er maar bij.
Gelukkig zit er nog garantie op deze schijf, dus is ie inmiddels op de post naar Ierland (RMA is goed geregeld bij Maxtor in elk geval...)

Jammer van die digitale foto's, de rest downloaden we wel weer.......

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-03 13:26

FastBunny

Give it the Works !

Op de frontpage van tweakers staat een artikel over de zin en onzin van raid0 in deskstops. Een belangrijk punt is de lage betrouwbaarheid, en bij een crash is het :w naar de data. Echter wordt er vaak niet naar gekeken, en alleen maar naar het feit van jippie een dubbel zo snelle schijf :) Je kunt ook een software raid maken van een harddisk en zo een deel mirroren en een ander deel stripen ;)

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

Verwijderd

Topicstarter
Softwarematig RAID?!
Als dan je (ene) schijf crashed, ben je ook alles kwijt toch? 8)7

Ik heb nog even getwijfeld over het toevoegen van twee schijven en dan RAID 0/1 stripe + mirroring toe te passen.
Veilig.... :O

Maar ik ga nu gewoon terug naar die goeie ouwe tijd; één schijf en verder CD-tjes en DVD-tjes branden met daarop alles wat behouden dient te blijven voor het nageslacht.....

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-03 13:26

FastBunny

Give it the Works !

Verwijderd schreef op 05 augustus 2004 @ 16:33:
Softwarematig RAID?!
Als dan je (ene) schijf crashed, ben je ook alles kwijt toch? 8)7

Ik heb nog even getwijfeld over het toevoegen van twee schijven en dan RAID 0/1 stripe + mirroring toe te passen.
Veilig.... :O

Maar ik ga nu gewoon terug naar die goeie ouwe tijd; één schijf en verder CD-tjes en DVD-tjes branden met daarop alles wat behouden dient te blijven voor het nageslacht.....
Bij software mirroring staat je data nog op de andere schijf ;)

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Je kunt het inderdaad ook zo aanpakken zoals FastBunny aangeeft. Echter voor SWRAID1 heb je minimaal 2K/2K3 Server nodig. Anders moet je in geval van 2KPro/XPPro even een file-hack doen. Zie voor meer details ook de RAID FAQ die je via de FAQ van dit subforum kunt vinden. Onder het kopje "Hardware of software" staat het e.e.a. uitgelegd en een linkje naar de tweak B)

Je kunt jouw 2 schijven dan als volgt indelen:
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/38573/full.gif

Root = mirror, Data = stripe. Op Data installeer je de nieuwe Program Files en Games. Ook zet je de swapfile, %TEMP%, caching bestanden (Tijdelijke Internet Bestanden van IE bijvoorbeeld), etcetera op de Data schijf. Documenten en OS kun je gewoon op de Root laten :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb inmiddels 'de boel' weer draaiende met één Maxtor 200 GB 8mb schijf erin :)
Voorlopig dus weer updaten, installeren en downloaden :/

De nog werkende 80GB schijf ligt nu te wachten tot zijn defecte broer onder RMA retour komt.
Ik heb stille hoop (en illusie :*) ) dat ie gerepareerd retour komt en misschien nog wel werkt...
(Wie niet probeert....)

Toekomstidee:
De beide 80 GB schijven in RAID1 als safe opslag medium voor alle dierbare zaken.
De 200 GB schijf voor alles wat geinstalleerd en gedownload is en derhalve vervangbaar....
(Lekker voor mijn voeding al die schijven?! :? )
Pagina: 1