Toon posts:

[AMIGA]voeding defect

Pagina: 1
Acties:
  • 453 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik had weer eens mijn Amiga 1200 van de zolder gehaald, maar ik herinnerde mij bij het aansluiten direct weer waarom er zoveel stof op de doos zat. De voeding is defect. Persoonlijk denk ik dat het de draad naar het stopcontact betrefd; als ik daar aan rommel, gaat de lampjes aan en hoor ik de floppy zoeken, waarna het hele zaakje weer dood is. Nu wil ik de voeding openen om de draad of vast te zetten indien deze los is of een nieuwe draad te bevestigen, maar deze is vastgelijmd ipv geschroeft. Ik heb een beetje lopen wrikken met een schroevendraaier, maar ik krijg er alleen kleine barstjes van. De naden gaan niet los.

Iemand enig idee wat ik nodig heb om de voeding te openen?

NB Ik ben een beetje een elektronica n00b. Ik weet dat het gevaarlijk is om in voedingen te rommelen. De voeding is ruim een week uitgeweest. Is dit voldoende?

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:09

breinonline

Are you afraid to be known?

Meer dan voldoende. Volgens mij staat er officieel een 24 uur voor.
Kan je met een stanley-mesje wellicht de lijm langzaam "doorzagen"? Ga anders eens bij de bouwmarkt kijken voor een lijmoplosser o.i.d. :?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Verwijderd

Ben ook Amiga fan, en ik ken die bakjes wel. Je beweegt de kabel van 220 volt toevoer aan de kant direct bij het bakje neem ik aan? En niet bij de dikke aangegoten stekker? Bij de amiga 500 kon je de bakjes tenminste zo openschroeven en bij de A1200 is het bakje geloof ik ook stukken kleiner.

Verwijderd

WC eend,

Stuur mij is een mailtje. Misschien kan ik je aan een voeding helpen.
zit alleen een andere schakelaar ingebouwd. Heb deze voeding al iets van 8 jaar liggen en ik doe er niks mee.

Groetjes..
OD

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-05 22:09

Jiffy

God, you're ugly!

Ter info: de voeding van een Amiga 500 past prima op een Amiga 1200. Als je dan bovendien een lichte A500-voeding gebruikt ipv het oudere en zwaardere A500-type, heb je bovendien nog wat extra vermogen ook.

De A500 werd ten tijde van Kickstart 1.2 geleverd met een behoorlijk zware voeding, maar deze werd al redelijk snel vervangen door een lichtere voeding met een groter vermogen (35 watt). Deze voeding past zonder verdere aanpassingen op de A1200, waarvan de voeding normaal gesproken maar 23 watt levert. En da's handig als je dingen zoals een harddisk, geheugenuitbreiding of een turbokaartje hebt...

Zelf gebruik ik (uiteraard) ook een A500 voeding op m'n A1200.
edit:
Zwaar & licht in de zin van het gewicht dus, hè, niet in de zin van het geleverde vermogen!

[ Voor 11% gewijzigd door Jiffy op 05-08-2004 10:16 ]

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

• marko77
  • Laatst online: 06-05-2025
Toch raar dat die voedingen zo gaar zijn,

kheb ook nog ergens een A1200 liggen en toen we m nog gebruikte (voor muziek :P)
moest ik altijd bij t opstarten de voeding een aantal maal aan en uit zetten, de amiga deed t wel gewoon, maar zonder t rare opstarten was er een raar ratelachtig geluid te horen in de voeding.

Het enige effect hiervan was dat de MIDI van de amiga niet goed werkte en dat had ik nou nét nodig :P

Mijn rig

• Jiffy
  • Laatst online: 15-05 22:09

Jiffy

God, you're ugly!

marko77 schreef op 05 augustus 2004 @ 10:21:
Toch raar dat die voedingen zo gaar zijn,
Mwoah... De redenatie bij Commodore was gewoon 'des te goedkoperder, des te beterder', ofzo. ;)

De A1200 is in de nadagen van Commodore uitgebracht en er werd bezuinigd op élk mogelijk onderdeel. En een voeding is een makkelijk slachtoffer. Evenals een een HD-diskdrive. Of een RTC met batterijtje. Of een snellere/betere parallele en/of seriële poort.

Anyway, ondanks bovengenoemde bezuinigingen vind ik een A1200 nog steeds een heerlijke computer, zéker met de nodige extra hardware ingebouwd. :)

Bovendien is de A1200 in ieder geval minder het slachtoffer geworden van drastische bezuinigingen dan de A4000...

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Verwijderd

Topicstarter
Sorry dat ik zo laat reageer, mijn PC is defect.

Bedankt voor alle reacties. Ik zal kijken of ik die voeding open krijg met stanley mes of lijmoplosser en dan zie ik wel of ik er nog wat aan kan doen.

Ik zal als ik weer een PC tot mijn beschikking krijg laten weten wat er is gebeurt.

• Diamon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-01 13:41

Diamon

The Weird One

Wat ik meestal zelf doe, bij dicht gelijmde voedingen, is even met iets zwaars (achterkant van een grote schroevendraaier) even geheel rond de lijmrand tikken.
Meestal valt schiet de lijm los.

And The Only One

Pagina: 1