Verwijderd schreef op 04 augustus 2004 @ 11:32:
Ik heb gezocht op tweakers en met google, maar ik kan nergens vinden hoeveel sneller Gentoo is als bijvoorbeeld Debian. Er staat wel een vergelijking op de Gentoo site van Gentoo en Mandrake, maar dat vind ik niet echt een goede vergelijking omdat dat niet echt onafhankelijk is gedaan door een andere partij.
Ik zou graag willen weten wat jullie bevindingen zijn met Gentoo. Is het echt sneller?
Theoretisch zou ik denken dat het inderdaad sneller moet zijn, maar ik kan nergens echte feiten hierover vinden.
Ik heb gebruikers horen zeggen dat ze andere distro's sneller vonden dan Gentoo (gevoelssnelheid). Ik heb ook een benchmark gezien waarin Gentoo er trager uit kwam dan de twee andere geteste distro's (objectieve snelheid). Van beiden heb ik uiteraard ook tegenovergestelde meningen/resultaten gezien.
Source compilen voor je eigen CPU kan inderdaad iets schelen, maar het is meestal procentenwerk, omdat de instructies voor die ene CPU dan net wat handiger geordend kunnen worden, of er een extra instructie beschikbaar is om 1 cycle van een loop-iteratie af te schaven, dat soort dingen. Baanbrekende verschillen zijn er zelden. Die theorie sluit ook aan bij mijn praktijk-ervaring met optimized compilen met gcc.
Een van de redenen dat Gentoo er in benchmarks slechter van af kan komen is verkeerd gebruik van optimalisaties. -O3 bijvoorbeeld kan trager zijn dan -O2, zeker op moderne CPU's. Mensen die "zomaar wat doen" met die optimalisaties kunnen inderdaad zeer goed eindigen met tragere binaries dan goed gecompilede binary distro's.
Mja, alsof dat een Gentoo-only feature is.
dawuss schreef op 04 augustus 2004 @ 13:23:
Een performance applicatie als mplayer of mencoder, wordt geschreven met het oog op moderne processoren. Instructiesetuitbreidingen als MMX, 3DNow! en SSE worden vanuit de software zelf ondersteund, maar de meeste binary distributies leveren de mplayer binaries zonder deze uitbreidingen, omdat die er vanuit gaan dat het ook op minimale hardware, zoals bijvoorbeeld een 386, moet kunnen draaien. In Gentoo is dit gewoon een USE flag, zodat dit automatisch meegecompileerd wordt.
Ja, ik weet dat mplayer met zijn runtime detection een slecht voorbeeld is voor wat ik probeer uit te leggen, maar ik kon zo vlug even geen beter voorbeeld verzinnen 
Er zijn maar weinig programma's die van SIMD instructies gebruik maken, om de eenvoudige reden dat deze door de programmeur zelf in assembly moeten worden ingevoerd (nouja, tegenwoordig heeft gcc er experimentele support voor, maar de performance daarmee is om te huilen). Vaak zit er dan ook detectie-code bij.
Als er geen detectie-code bij zit, dan worden er doorgaans meerdere packages gemaakt voor binary distro's. Één met en één zonder MMX bijvoorbeeld. Minder elegant, dat wel, maar je krijgt je MMX-instructies heus wel.
irondog schreef op 04 augustus 2004 @ 15:51:
USE="-opengl" emerge amercas-army installeerde een niet speelbare server editie. Om dit soort redenen wil je Gentoo, en dan is het echt sneller: ga dit spel maar eens met je browser zoeken en downloaden, laat mij maar wachten!
Ook hier geldt: voor zulk soort dingen worden meestal meerdere packages gemaakt.
En hoe is dat makkelijker overstappen dan binary distro's? Binary distro's releasen gewoon nieuwe versies danwel losse packages gecompiled met een nieuwe GCC, of met NPTL support.
ucchan schreef op 11 augustus 2004 @ 11:58:
sorry dat ik misschien even wat onnodig schop... maar zou gentoo een goeie distro zijn voor m'n lapflap? ik draai er nu debian unstable op, maar de beeldopbouw is gewoon ongelofelijk traag, heb al allerlei trucjes uitgehaald met DRI enzo.
DRI heeft daar weinig mee te maken
Maar, hoe traag, en op welke manier? Het zou een driver probleem kunnen zijn, en met een brakke driver is het traag in elke distro.