User vast in Netware 5

Pagina: 1
Acties:

• CXNeXo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:50

CXNeXo

This behavior is by design.

Topicstarter
Na een vastloper van een client vorige week staat er een user vast in novell.

Deze connectie heeft zelfs nog een 9-tal bestanden in gebruik, welke nu dus niet verwijderbaar zijn.

Ik heb de onderstaande pogingen al geprobeerd, echter nog geen succes om de connectie te "killen".

*Via monitor de connectie "terminated", gebeurt echter niets
*Via syscon de connectie "terminated", zonder succes
*De user een "time restriction" meegegeven, de server zou hem dan moeten killen, geen succes (watchdog heeft ook daadwerkelijk 20 messages gegeven dat de connectie terminated is)
*De user disabled, ook geen succes

Ik heb GoT al flink doorzocht op dit probleem, kwam echter geen nuttige tips tegen.
Ook google gaf weinig hits (zal wel door de manier van zoeken komen..).

Wie kan mij nog wat tips geven?

[ Voor 9% gewijzigd door CXNeXo op 04-08-2004 11:31 . Reden: watchdog gedeelte erbij geplakt ]

MCSE on Windows 2003 & VMware Certified Professional

• Tachyon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-02 22:10

Tachyon

pop the glock

Probeer het eens met de webmanager, dus via http(s)://naamserver:8008(9) .
Daar zit bij Connections een optie: "Clear all unused connections". Je kunt op dezelfde plek een connectie/user handmatig clearen of bestanden sluiten.

If we do not change our direction, we will likely end up where we are heading.

• Nulnulnix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-09-2025

Nulnulnix

BOFH

Je kunt ook 's morgens vroeg, 's avonds laat of in de middagpause de server even rebooten.
Vanzelfsprekend wel even een berichtje over het netwerk versturen dat de server over x minuten voor 15 minuten platgaat i.v.m. werkzaamheden.
Mijn aanbeveling: doe het 's morgens vroeg, maar breng wel alle gebruikers op de hoogte (mochten deze al zo vroeg erkzaam zijn)!

We have just one world, but we live in different ones...

• CXNeXo

CXNeXo

Topicstarter
Ook de webmanager had ik al geprobeerd. Het "clearen" van de niet gebruikte connecties heeft geen zin.

Via de webmanager nogmaals geprobeerd om de connectie te beeindigen, wat helaas ook niet werkt.

Het rebooten van de server is iets wat ik pas als laatste wil proberen.

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:32

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Klinkt alsof een reboot de enige oplossing is.
Probleem kan veroorzaakt zijn door de "File caching" optie in de Novell Client. Wij en een ander bedrijf waarvan ik de eigenaar ken, hebben veel problemen gehad met deze optie die in de Novell Client zit. Deze optie is uit te zetten bij de client OF op de server. Wij hebben hem op de server uitgezet. Dan hoef je de client niet aan te passen.

Meer info: http://support.novell.com...archtid.cgi?/10051535.htm

This footer is intentionally left blank

Verwijderd

CXNeXo schreef op 04 augustus 2004 @ 10:17:
Na een vastloper van een client vorige week staat er een user vast in novell.

Deze connectie heeft zelfs nog een 9-tal bestanden in gebruik, welke nu dus niet verwijderbaar zijn.
Weet niet zeker of het bij jou werkt, maar ik gebruikte er altijd Filespy http://www.novell.com/coolsolutions/tools/1538.html voor om connecties van bestanden te ontkopelen wanneer een gebruiker een hanger had gehad.

• JoetjeF
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-11-2012

JoetjeF

Mo Chuisneoir

Als je de gebruiker opnieuw laat inloggen (op dezelfde PC met dezelfde naam), dan wordt de oude connectie 'opgeschoond'. Is dat niet het geval dan is de enige oplossing de server rebooten.

• CXNeXo

CXNeXo

Topicstarter
Ik zal morgen de file caching eens uitzetten.

@Wibopeter: Dat programma had ik ook even geprobeerd, maar ook daarmee werkt het niet.

Ook de user met dezelfde naam op dezelfde client laten inloggen heeft geen succes.

Zal de file caching uitzetten en vrijdagavond een restart geven.

Verwijderd

> Als je de gebruiker opnieuw laat inloggen (op dezelfde PC met dezelfde naam), dan wordt de oude connectie 'opgeschoond'. Is dat niet het geval dan is de enige oplossing de server rebooten.

Precies! Maar dit is ook en teken dat je watchdog of timesync niet goed werkt!

• JoetjeF
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-11-2012

JoetjeF

Mo Chuisneoir

TS, kan je wat meer informatie geven?
- Welke Netware versie (inclusief SP)
- Krijg je de watchdogs ook als je geen gebruik maakt van de user time restrictions
- Wat zijn je watchdog parameters (delay before first, delay between, number of attempts)

Watchdogs hadden (in ieder geval tot NW 5.1 SP<geen idee>) het probleem dat het alleen op network:node kijkt terwijl een client naar de server connect met network:node:socket, waarbij <socket> dynamisch is. Dus als je client op die PC opnieuw inlogt kan hij/zij een tweede connectie krijgen zonder dat de eerste geschoond wordt. Ik dacht er in eenkeer aan nadat ik de vorige post had terug gelezen. Stom 8)7. Maargoed, dat zou bij een geupdate server niet mogen gebeuren.

Wat je verder kan proberen is het commando CLEAR STATION <connection>.

Verder is een reboot verreweg het makkelijkste, maar het is wel handig te weten wat er gebeurd is voor het geval je het nog een keer meemaakt.

• CXNeXo

CXNeXo

Topicstarter
@JoetjeF:

*Netware 5.1 SP2 ( SP7 is al gedowned, maar wil die eerst goed testen voordat die doorgevoerd word ).

*Als de time restrictions aan staan heb ik geen last van watchdog meldingen. Er staan diverse users ingesteld met een tijd limiet. Dit is altijd goed gegaan. Alleen nu met de vastgelopen connection blijft watchdog proberen om deze te "killen".

Meldingen die ik nu krijg zien er zo uit:

---------------------------------------------------------------------------------------
8-05-2004 10:06:57 am: CONNMGR-5.10-74
Severity = 5 Locus = 18 Class = 19
User DIMITRI at station 88 connection terminated
User did not log out within 5 minutes after security watchdog notice

8-05-2004 10:38:15 am: CONNMGR-5.10-74
Severity = 5 Locus = 18 Class = 19
User DIMITRI at station 88 connection terminated
User did not log out within 5 minutes after security watchdog notice
---------------------------------------------------------------------------------------

*Watchdog parameters zal ik zo even nakijken, die hou je nog even te goed van me ;)

Het commando "CLEAR STATION 88" geeft de volgende output:

Station 88 is already clear (wat dus duidelijk NIET zo is).

Dat de reboot de makkelijkste optie is weet ik, maar ik wil juist proberen om het probleem te achterhalen.

Verder sorry voor de late reply, maar een probleem komt nooit alleen. Sinds gisteren 16:45 lag het internet natuurlijk ook nog eens plat :(

Verwijderd

>Netware 5.1 SP2

Dan wordt updaten idd tijd. Vanaf sp3 was nw51 pas enigzins acceptabel.

>( SP7 is al gedowned, maar wil die eerst goed testen voordat die doorgevoerd word ).

Hebben wij pas geinstalleerd. Zijn geen na-updates/addendums voor. Instalatie gaat pijnloos.

> *Watchdog parameters zal ik zo even nakijken, die hou je nog even te goed van me

Doe die sp7 maar snel. Is veel opgelost, denk ik.

> Dat de reboot de makkelijkste optie is weet ik, maar ik wil juist proberen om het probleem te achterhalen.

Novell geeft trouwens toe dat er wat problemen zijn om soms een user clear te krijgen. Opnieuw aanmaken van het account of het verhogen van de login-count zijn opties wat hen betreft. Maar na sp5 hebben we er geen last meer van gehad.
Pagina: 1