[koeling] Faseovergang vloeibaar -> gas

Pagina: 1
Acties:
  • 335 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• RwD
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

RwD

kloonikoon

Topicstarter
Ik heb thuis een ventilator met een water-verzadigd-filter er voor staan, wat dus koele lucht opleverd doordat het water in het filter verdampt en deze faseovergang vereist veel energie. Althans, tot zo ver reikt mijn natuurkundig geheugen nog :P

Weet iemand hier meer over, en hoe dit principe makkelijk uitlegbaar werkt?
Want naar mijn gevoel wordt water warmer als het energie opneemt, terwijl ik me dus anders herinner van natuurkunde, en die ventilator met filter toch duidelijk koelt (gemeten met een digitale meter; tussen met en zonder filter scheelt het +/- 5 graden)

Voor degene die niet precies weten hoe dat ding er uit ziet, hieronder schematisch:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
            vent.        filter
           +----+       +-------+
           | \\ |       |-------|
           | \\ |       |-------|
           | \\ |       |-------|
           | \\ |       |-------|
warm --->  | || |  ---> |-------| ----> koel (en vochtig)
           | // |       |-------|
           | // |       |-------|
           | // |       |-------|
           | // |       |-------|
           +----+       +-------+

Kan iemand met natuurkundig inzicht dit voor mij verduidelijken?

[ Voor 5% gewijzigd door RwD op 04-08-2004 08:51 ]

• RwD
  • Niet online

RwD

kloonikoon

Topicstarter
Ik heb overigens vernomen dat deze dingen slecht kunnen zijn omdat
- Er behoorlijke bacteriegroei kan onstaan die je dan weer je gezicht in blaast
- De luchtvochtigheid in huis enorm toe kan nemen; ik blaas tenslotte vochtige lucht naar buiten

Wat zijn hier weer de risico's van, en zijn dat reele risico's?

Verwijderd

Uh, dat type ventilator ken ik niet, maar air conditioning werkt ook door water te laten verdampen. Dit onttrekt warmte aan de omgeving, waardoor het dus koeler wordt. Alleen blazen airco's geen vochtige lucht naar buiten, voor zover ik weet...

• RwD
  • Niet online

RwD

kloonikoon

Topicstarter
Verwijderd schreef op 04 augustus 2004 @ 10:40:
Uh, dat type ventilator ken ik niet, maar air conditioning werkt ook door water te laten verdampen. Dit onttrekt warmte aan de omgeving, waardoor het dus koeler wordt. Alleen blazen airco's geen vochtige lucht naar buiten, voor zover ik weet...
Nee, dat klopt, airco's halen het vocht grotendeels weer uit de gekoelde lucht. Je krijgt er bijvoorbeeld droge ogen door...

Verwijderd

Een airco gebruikt een gesloten systeem met speciaal gas erin (met een heel laag kookpunt).

Bij de overgang van vloeibaar naar gas wordt energie onttrokken uit de omgeving (=koelend effect).

Luchtkoeling door water te laten verdampen heeft in Nederland niet zoveel zin omdat je de luchtvochtigheid verhoogt (en die is toch al hoog in Nederland) waardoor het ondanks dat de temperatuur wellicht wat gedaald is, het niet koeler aanvoelt.

Droge ogen etc komt meestal van een verkeerd gebruik van de airco (in luchtstroom zitten bijv.). Zelfs met de airco op de hoogste stand is de luchtvochtigheid binnen nog altijd een stuk hoger dan midden in de winter met de verwarming aan.

• RwD
  • Niet online

RwD

kloonikoon

Topicstarter
Verwijderd schreef op 04 augustus 2004 @ 14:26:
Een airco gebruikt een gesloten systeem met speciaal gas erin (met een heel laag kookpunt).

Bij de overgang van vloeibaar naar gas wordt energie onttrokken uit de omgeving (=koelend effect).

Luchtkoeling door water te laten verdampen heeft in Nederland niet zoveel zin omdat je de luchtvochtigheid verhoogt (en die is toch al hoog in Nederland) waardoor het ondanks dat de temperatuur wellicht wat gedaald is, het niet koeler aanvoelt.

Droge ogen etc komt meestal van een verkeerd gebruik van de airco (in luchtstroom zitten bijv.). Zelfs met de airco op de hoogste stand is de luchtvochtigheid binnen nog altijd een stuk hoger dan midden in de winter met de verwarming aan.
En ik zit verdorie net onder de uitlaat van dat ding :'(
Maar ja, beter koel dan verdampen op mn stoel.

Maar het apparaat thuis werkt wel, 5 graden verschil, en het voelt koeler dan een ventilator wat ik vantevoren dus op gevoel had vastgesteld...

Weet jij dan ook hoe het zit met bacterieen in het water enzo?

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Je wilt dus weten WAAROM het water afkoelt als t verdampt? :?

De gemiddelde temperatuur van het water is zeg maar de totale kenetische energie van alle watermoleculen.. Die energie is per molecuul nooit echt gelijk, dus het komt voor dat een bepaald molecuul wat langzamer (kouder) is dan een andere die wat sneller (warmer) is.
Zodra je dus aan het oppervlak wat van die warmere moleculen hebt, kan het voorkomen dat zo'n eentje die lekker snel is zich vrij maakt van het oppervlak en in de lucht terecht komt (dat molecuul is nu net verdampt). Een "warm" molecuul gaat weg en een "koude" (netto gemiddeld zeg maar) blijft achter. Resultaat: het geheel daalt in temperatuur :)

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
Oi, ik hoop dat je beter snijdt dan redeneert.

Het klopt wel dat de moleculen van snelheid verschillen, en dat daardoor sommige moleculen verdampen. De achterblijvers worden daardoor inderdaad kouder. Op zich is dat geen reden tot een temperatuursverandering; bij een uniforme 100 graden celsius gebeurt er ook niets.

Bij 20 graden celsius maakt het wel uit. Watermoleculen trekken elkaar dan zo hard aan, dat de vloeistof vorm energetisch gunstiger is. Dat molecuul dat wegschiet neemt dus minder kinetische energie mee dan dat de vloeistof kwijtraakt. Dat verschil is de condensatiewarmte, en die onttrek je dus. Daardoor koelt het water af, en de lucht die vervolgens langs dat water waait ook.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• RwD
  • Niet online

RwD

kloonikoon

Topicstarter
Ok, en wat gebeurd er met die warmte? Die energie die daaraan gekoppeld is moet toch ergens naartoe? Als de lucht af koelt wordt iets anders heet, toch?

Verwijderd

een airco bestaat meestal uit twee delen (op amerikaanse raam-modellen na)

Je hebt het deel waar de koude lucht uitkomt, het deel dat je dus binnenzet en het deel waar warmte uitkomt, dit zit je buiten.

het kost je energie om warmte te onttrekken aan een koude reservoir. Die energie wordt ook omgezet in warmte. koelkast openzetten op een warme dag om af te koelen heeft dus geen zin, aangezien je meer opwarmt dan afkoelt

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10:27

Q

Au Contraire Mon Capitan!

De topicstarter heeft in feite de volgende vraag:

Dat water in het filter verdampt en daardoor wordt het koeler. Maar waar blijft dan die energie?

Nu baseer ik mij op middelbareschool kennis, maar die fase overgang vereist energie die wordt ontrokken uit de lucht. Die energie wordt gebruikt om in een gas-toestand te geraken. Ik weet de juiste woorden niet maar ik zou het omschrijven als dat die damp als het ware die energie in zich draagt (moleculen/atomen weet ik veel trillen harder/sneler oid). Die komt pas weer vrij bij condensatie. Daarom wordt het wel koeler.

Vergelijk het gewoon met ijs en water.

• RwD
  • Niet online

RwD

kloonikoon

Topicstarter
Dus een gas bezit meer energie, maar kan wel koeler aanvoelen dan de vloeibare variant met dus minder energie? Want de verdampte vloeistof wordt natuurlijk ook in mn gezicht geblazen...
Pagina: 1