[x.org]meerdere x-logins tegelijk op andere consoles

Pagina: 1
Acties:

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:27
Beetje vage topic-titel misschien, maar dit is het beste wat ik ervan kan maken...

Wat ik wil: Ik wil dat bij het opstarten vc1 een console is (zoals altijd, niet grafisch dus) en dat vanaf vc2 alles grafisch is en dan tot en met vc12. Dus startx vanuit vc1 geeft een X-sessie op vc2 ipv vc7. Is dit mogelijk? En hoe kan ik dit dan doen bij opstarten dat er tegelijk 11 xdm/kdm sessies geopend zijn waar gebruikers kunnen inloggen? vc2 t/m vc12 dus...
Gezocht op google met multiple X-login, maar dat geeft alleen het commando startx -- :1 om op vc8 te starten, das al iets, maar nu wil ik nog dat dat dus vc3 wordt :D En wat daar keywords voor zijn :S Ik zou het niet weten...

:o ja voor de geinteresseerden, tis voor een opensource projectje in een bedrijf met allemaal n00bs die hun eigen settings en alles moeten gebruiken, maar meerdere computers tot hun beschikking hebben.

Specs:
Gentoo 2004.1 kernel 2.6.7-gentoo-r11
X.org
Piii 575 met 192 MB PC100

Verwijderd

Het is mij niet helemaal duidelijk wat je nu wilt:

Meerdere X-sessies op één machine (op vc 2 t/m vc12)? Wisselen doe je dan met CRTL-ALT-F2/F3 etc.

of

Vanaf meerdere computers (want daar heb je het ook over) een grafische console kunnen starten op die bewuste server?

Verwijderd

Gebruik gdm als grafische inlog en ga 's met gdm.conf speulen, zouk-zo zeggen. Hierzo http://www.ibiblio.org/os...e/gdm-reference/x135.html pargraaf 2.2.7. Daar zie je meestal VT7 als eerst grafische sessie. Ik begrijp dat jij daar een hele riedel van VT2 t/m VTx van wil maken.
Meer documentatie: www.5z.com/jirka/gdmtalk.pdf

Hou ons/mij op de hoogte: leuk topic :)

• Seth4Chaos
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Seth4Chaos

that's me...

Ik heb geen x.org maar nog XFree86 (debian loopt nog ietswat achter ;)) maar bij mij staat het in
/etc/X11/xdm/Xserver:
code:
1
2
3
4
# Examples for multiple local X displays:
# :0 local /usr/X11R6/bin/X :0 vt9 -depth 15 -nolisten tcp
# :1 local /usr/X11R6/bin/X :1 vt10 -depth 8 -nolisten tcp
:0 local /usr/X11R6/bin/X vt7 -dpi 100 -nolisten tcp

hier koppel je vt7 aan :0 en hier zal je dus ook mee moeten spelen om :0 aan vt3 te koppelen en :1 aan vt4 enz...

heb nog geen idee hoe je ze allemaal tegelijk start...

Mistakes are proof that you are trying...

Verwijderd

O ja (wat je niet bedenkt als je in de auto naar huis rijdt). Vergeet niet in je "/etc/inittab" deze lijntjes aan te passen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
# Note that on most Debian systems tty7 is used by the X Window System,
# so if you want to add more getty's go ahead but skip tty7 if you run X.
#
1:2345:respawn:/sbin/getty 38400 tty1
2:23:respawn:/sbin/getty 38400 tty2
3:23:respawn:/sbin/getty 38400 tty3
4:23:respawn:/sbin/getty 38400 tty4
5:23:respawn:/sbin/getty 38400 tty5
6:23:respawn:/sbin/getty 38400 tty6

Pas een beetje op he, je zit hier zo'n beetje aan de ruggegraat van je systeem. Eerst eens even voorzichtig lijntje 6 wegsterren (en je KnoppixCD paraat) en kijken wat-ie doet.

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Leuk topic! Ik heb er inderdaad ook wel eens aan zitten denken om met thin clients en een wat zwaardere server meerdere X sessies te gaan hosten thuis; maar heb nog geen goed topic/uitleg gevonden wat als basis kan gaan dienen. Dit ziet er echtel wel interessant uit :) Is het theoretisch trouwens mogelijk om op deze manier 3 keer (bijvoorbeeld) DOOM3 op 1 machine te draaien :?

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Verwijderd

ja voor de geinteresseerden, tis voor een opensource projectje in een bedrijf met allemaal n00bs die hun eigen settings en alles moeten gebruiken, maar meerdere computers tot hun beschikking hebben
Misschien heb je hier iets aan: Linux Terminal Server project?

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 18-02 00:09
Ik heb dit een tijdje gehad en via gdm werkt dat erg handig (voor zowel x.org als xfree)
voorbeeldje uit mn gdm config

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
bij

[servers]
0=nr1
1=nr2

[server-nr1]
name=server1
command=/usr/X11R6/bin/X vt7
flexible=true

[server-nr2]
name=server2
command=/usr/X11R6/bin/X  -xf86config /etc/X11/XF86Config.2 vt8
flexible=true

etc..

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

• Skinkie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-06-2020

Skinkie

Op naar de 500

Spider.007 schreef op 04 augustus 2004 @ 19:08:
Leuk topic! Ik heb er inderdaad ook wel eens aan zitten denken om met thin clients en een wat zwaardere server meerdere X sessies te gaan hosten thuis; maar heb nog geen goed topic/uitleg gevonden wat als basis kan gaan dienen. Dit ziet er echtel wel interessant uit :) Is het theoretisch trouwens mogelijk om op deze manier 3 keer (bijvoorbeeld) DOOM3 op 1 machine te draaien :?
Ja alleen is Doom3 veel OpenGL, en zou je, wanneer je een OpenGL kaart in je thinclient hebt beter OpenGL kunnen doorsturen met bijvoorbeeld Chromium ipv GLX

Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!

• Paultje3181
ik ben even aan de slag geweest en ik heb nu een console inlog mogelijkheid op vc1, en de rest niks. Het opstarten van X gebeurd nog steeds op vc7, al heb ik dat in Xsession verandert... Kan niet altijd goed gaan natuurlijk... :D
Een tweede sessie kan zo geopend worden op vc8. Geen probleem...

Verwijderd

Paultje3181 schreef op 06 augustus 2004 @ 00:26:
Het opstarten van X gebeurd nog steeds op vc7..
Hoe? startx? xdm? kdm? gdm?

• Paultje3181
via kdm: rc-update add xdm default en laten starten op runlevel 5 en via rc.conf kdm als inlogscreen.
Ik heb in Xsession een aantal regels gecommand zodat die niet werken en zo heb ik dus maar 1 console gekregen :D

/usr/kde/3.2/share/config/kdm/sessions/Xsessions.desktop:
[Desktop Entry]
Type=XSession
Exec=/etc/X11/Sessions/Xsession
TryExec=/etc/X11/Sessions/Xsession
Name=Xsession

[ Voor 30% gewijzigd door Paultje3181 op 06-08-2004 08:49 ]

Verwijderd

Paultje3181 schreef op 04 augustus 2004 @ 08:24:
:o ja voor de geinteresseerden, tis voor een opensource projectje in een bedrijf met allemaal n00bs die hun eigen settings en alles moeten gebruiken, maar meerdere computers tot hun beschikking hebben.
Euhm, mischien denk ik raar hoor, maar als je nou eens verschillende user accounts aanmaakt, dan worden de settings per user opgeslagen in de homedirectory van die user. Dan is je probleem toch opgelost?

• Paultje3181
Ja duh, dat gebeurt dus ook, maar de computers moeten onderling uitwisselbaar zijn terwijl iedereen wel een eigen desktop heeft... dus 8 mensen, 8 computers en per computer 8 screens...

Verwijderd

hmz. 8 screens zoals in 8 beeldschermen? of 8 x een verschillende windowmanager? Voor het eerste moet je gewoon genoeg videokaarten in dat systeem proppen (matrox quad kaarten bijvoorbeeld) en daar schermen aanhangen. Wel zit je dan met het probleem dat je nog 7 x een toetsenbord + muis eraan moet zien te koppelen. Het laatste is heel makkelijk op te lossen door op alle 8 computers dezelfde windowmanagers te installeren. That is, als je users niet te lui zijn om niet uit te loggen, want jah, dan zul je wel 8 verschillende windowmanagers nodig hebben... (overigens is sudo of su zelf uitermate geschikt om apps als een ander userid te laten draaien). Hiervoor moet je wel je homedirectories geshared hebben op de clients, zodat alle clients dezelfde configuratie files gebruiken per user. Eventueel zou je ook nog alle windowmanagers (of mischien wel heel /usr) kunnen sharen naar de client, zodat je niet op tig machines maintenance hoeft te doen.

Die machine gaat het sowiso zwaar krijgen als daar meer dan 1 windowmanager (denkend aan kde cq gnome) op draait, laat staan 8 users. Die machine gaat het ontiegelijk zwaar krijgen als je daar 8 instances van X met hun respectievelijke windowmanagers op draait. Het kan wel wat je wilt, maar verwacht er geen wonderen van zolang je je users niet met een lightweight windowmanager en text-based utilities laat werken. Dan heb je nog enigzinds kans dat de machine redelijk blijft performen.

Als je echt 8 verschillende X sessies wilt draaien op dezelfde hardware, zet dan ergens in dat netwerk een leuke dual of quad machine neer met flink wat geheugen en maak daar een X server van (of maak een X server cluster van alle 8 die bakken en gebruikt terminals als frontend daarvoor). Dan kun je de clients simpelweg als een "domme" X terminal naar de X server laten verbinden, en heb je in 1 klap het grote muti-machine-maintenance probleem goedeels opgelost (zie ook ltsp, zoals hierboven aangeraden).

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2004 19:58 ]

Pagina: 1