[CSS] CSS werkt niet bij veranderen DOCTYPE

Pagina: 1
Acties:
  • 134 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:35

Klippy

Still Game

Topicstarter
Hallo,

Ik ben het even kwijt hoor.
Ik had dus het probleem van een ongewenste scrollbar in IE6 en dat heb ik nog steeds. Via de search en Google had ik dus al gevonden dat dat lag aan de URL in het DOCTYPE. (Topics: Alleen een verticale scrollbar, hoe en [rml][ HTML] Horizontale scroll ongewenst!?[/rml])

Eerst even de situatie: ik heb een simpele site met frames en in 1 frame gebruik ik Simple PHP Blog. In de frames waar het blog komt gaat het dus fout.

In de code staat nu:
HTML:
1
2
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">

Als ik daarvan maak:
HTML:
1
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">

Dan is de scrollbar inderdaag weg, maar werkt de CSS niet meer... :(

Ik heb ook al geprobeerd met de DTD voor frames:
HTML:
1
2
"http://www.w3.org/TR/1999/REC-html401-19991224/frameset.dtd">

Maar ook hierbij staat er een horizontale scrollbar.

Dus ik wil die CSS werkend hebben zonder die URL.
Daarom maar weer eens de search gebruik en toen kwam ik vooral bij [rml][ CSS/XHTML/PHP] PHP External Stylesheet wordt genegeerd[/rml] uit.

Alleen nu wordt 't me te ingewikkeld, ben geen web held en nu weet ik weer waarom ik dat niet leuk vind :P
Volgens dat topic ligt het dus aan de Content-types, in elk geval bij de TS.
Ik die helemaal nagekeken, maar geen CSS...

Er staat nu in de header:
HTML:
1
<link rel=stylesheet type="text/css" href="themes/default/style.css">

En daaronder:
HTML:
1
    <style type="text/css">  Hier staan styles   </style>

Nou weet ik niet veel van CSS, maar dit lijkt mij goed en het werkt ook zolang die URL in de DTD staat...
Die code komt dus uit de blog.

Dus de vraag is hoe krijg ik in hemelsnaam die balk weg en dat wordt dus hoe krijg ik die CSS werkend zonder die URL.

Als je op m'n homepage klikt kom je als het goed is op de site uit...
Daar kan je dan de code bekijken van de blog...

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-05 16:30

André

Analytics dude

Het zou nooit zo mogen zijn dat als je een url in je doctype hebt dat je css niet meer zou werken. Het kan zijn dat je server de verkeerde mimi-type mee geeft.

• Klippy

Klippy

Still Game

Topicstarter
MIME bedoel je? :)

Dat ken ik wel, maar ik heb geen idee hoe ik dat kan controleren in PHP/HTML whatever.
Dus wat doe ik daar aan? :P

edit:

Maar het werkt dus wel met die URL, dus eigenlijk lijkt het me niet dat het daaraan ligt :?

Het is in elk geval vaag en zal vast niet mogen, maar het gebeurd wel 8)7

[ Voor 41% gewijzigd door Klippy op 04-08-2004 09:24 ]

• André

André

Analytics dude

body { overflow:auto; }

of

body { overflow-x: hidden; }

Verwijderd

Of:

Cascading Stylesheet:
1
2
3
html {
    overflow-x: visible;
}

Misschien dat het komt dat je stylesheet niet werkt doordat je het rel attribuut niet ge-quote hebt, dus verander het eens naar:
HTML:
1
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="themes/default/style.css" />

[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2004 13:10 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 04 augustus 2004 @ 13:06:
Misschien dat het komt dat je stylesheet niet werkt doordat je het rel attribuut niet ge-quote hebt, dus verander het eens naar:
HTML:
1
Mogelijk ja. Zonder het URL in de DOCTYPE ziet de brower het waarschijnlijk als een incorrect doctype (volgens de specs hoort dat URL er wel degelijk bij) en gaat hij in 'quirks' mode renderen. _Met_ URL erbij gaat de renderer in 'standards' mode en dan zou het idd zo kunnen zijn dan de syntax van de "link" tag niet correct is.

Gaat het wel goed in andere browsers (Firefox/Opera)?

(Umm, maar dit is geen XHTML maar gewoon HTML 4.01, is men daarin ook al zo strict in het netjes quoten van attibuten? /me gaat wat opzoeken)

De site van de TS valideert btw ook niet in http://validator.w3.org, wellicht dat eerst fixen? Als dat al niet goed zit kun je m.i. ook van de browser niet verwachten dat die het wel goed doet.
edit:
Stukje over validatie

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2004 13:27 ]

Verwijderd

Mogelijk ja. Zonder het URL in de DOCTYPE ziet de brower het waarschijnlijk als een incorrect doctype (volgens de specs hoort dat URL er wel degelijk bij)
O ja? Waar in de specificatie staat dat precies?

* Anne wijst naar http://ln.hixie.ch/
(Umm, maar dit is geen XHTML maar gewoon HTML 4.01, is men daarin ook al zo strict in het netjes quoten van attibuten?
Nee

Verwijderd

Verwijderd schreef op 04 augustus 2004 @ 13:53:
[...]
O ja? Waar in de specificatie staat dat precies?
http://www.w3.org/TR/1999...991224/sgml/loosedtd.html

en

http://www.w3.org/TR/xhtml1/#strict, 4e criterium.
There must be a DOCTYPE declaration in the document prior to the root element. The public identifier included in the DOCTYPE declaration must reference one of the three DTDs found in DTDs using the respective Formal Public Identifier. The system identifier may be changed to reflect local system conventions.
offtopic:
-ish. Anne, interessante homepage, zodra ik thuis ben ga ik die eens doorlezen

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2004 14:16 ]

• Klippy

Klippy

Still Game

Topicstarter
Verwijderd schreef op 04 augustus 2004 @ 13:21:
[...]

De site van de TS valideert btw ook niet in http://validator.w3.org, wellicht dat eerst fixen? Als dat al niet goed zit kun je m.i. ook van de browser niet verwachten dat die het wel goed doet.
edit:
Stukje over validatie
Alvast hier evne op reageren, want dat had ik gezien ja, 71 errors ofzo 8)7
Maar dat stuk dat ik geprobeerd had is niet mijn eigen code voor alle duidelijkheid. Ik heb aleen die blog in een frame gepropt :P

Het werkt echter wel..
In Mozilla en Safari geen enkel probleem en in IE ook niet op die scrollbar na.

De rest ga ik nu even testen als m'n internetnetverbinding het vol kan houden, want die is gaar vandaag.

Update:
André schreef op 04 augustus 2004 @ 09:39:
body { overflow:auto; }

of

body { overflow-x: hidden; }
Jaja dat is inderdaad de oplossing ja, die URL eruit slopen en dan dat gebruiken in je CSS. Maar daar heb ik nu niet veel aan he als hij die hele CSS niet pakt :)
[..]

HTML:
1
Geprobeerd, maar maakt geen enkel verschil.

Nog even voor de duidelijkheid, ook hier staat dat scrollbar probleem uitgelegd. Dus vandaar dat ik die URL weg wil hebben.

Maar nog een vraag... Haalt de browser geen info ofzo uit die URL? Dan snap ik niet helemaal waarom veel mensen zeggen dat die zomaar weg kan... :?

[ Voor 43% gewijzigd door Klippy op 04-08-2004 14:43 ]

Verwijderd

De browser haalt er niet echt info uit. Hij is wel degelijk belangrijk voor HTML 4.01 trouwens, dus je kunt hem er het beste in laten en Internet Explorer 6 door middel van een comment voor de DOCTYPE te plaatsen in quirks mode te zetten.

lawine, dat zegt niks over de DTD referentie, alleen over de public identifier.

Verwijderd

Heb je niet even een URL van je website? Zou wel handig zijn denk ik... ;)

• André

André

Analytics dude

Verwijderd schreef op 04 augustus 2004 @ 15:40:
Heb je niet even een URL van je website? Zou wel handig zijn denk ik... ;)
Die heeft hij al gegegeven: de laatste regel van zijn 1ste post ;)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 04 augustus 2004 @ 14:49:
lawine, dat zegt niks over de DTD referentie, alleen over de public identifier.
quote zie boven:
...must reference one of the three DTDs...
Dat zegt toch wel wat over de DTDs. Maar het staat er niet heel strikt... Dat er dus verwarring over ontstaat is niet zo gek.

http://xmlwriter.net/xml_guide/doctype_declaration.shtml zegt er dit over:
Public external DTDs are identified by the keyword PUBLIC and are intended for broad use. The "DTD_location" is used to find the public DTD if it cannot be located by the "DTD_name".
code:
1
<!DOCTYPE root_element PUBLIC "DTD_name" "DTD_location">

Verwijderd

...must reference one of the three DTDs...
Ik zei het wat ongemakkelijk, maar hiermee bedoelen ze niet de URI referentie, maar gewoon de public identifier (afaik). Zie ook: http://validator.w3.org/check?uri=http://ln.hixie.ch. Hij gebruikt:
code:
1
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0//EN">
Mozilla geeft aan:
Standards compliance mode

• Spruit_elf
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-05 22:13

Spruit_elf

Intentionally left blank

Klippy schreef op 04 augustus 2004 @ 03:44:
....
HTML:
1
2
"http://www.w3.org/TR/1999/REC-html401-19991224/frameset.dtd">

...
Dit is dus zoiezo al verkeerd, namelijk in de url geef je de DTD voor frames, dat is voor een frames pagina idd de goede manier, echter in het regeltje daarboven staat nog wel transitional, dat klopt niet, weet zo gouw niet wat het moet worden maar iets van frameset oid.

Hmmm zie
A List Apart over Doctypes

daar staat
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Frameset//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/frameset.dtd">
die zou moeten werken en is ook correct

verder die scrollbar is een probleem dat je met css op moet lossen ook al veranderd die url de manier waarop IE zich gedraagt, want het kan maar zo voor komen dat een andere browser standaard een scrollbalk laat zien (als voorbeeld)

[ Voor 5% gewijzigd door Spruit_elf op 04-08-2004 19:06 ]

Those who danced were thought to be quite insane by those who could not hear the music.

• Klippy

Klippy

Still Game

Topicstarter
mrcactus schreef op 04 augustus 2004 @ 19:04:
[...]

Dit is dus zoiezo al verkeerd, namelijk in de url geef je de DTD voor frames, dat is voor een frames pagina idd de goede manier, echter in het regeltje daarboven staat nog wel transitional, dat klopt niet, weet zo gouw niet wat het moet worden maar iets van frameset oid.

Hmmm zie
A List Apart over Doctypes

daar staat
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Frameset//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/frameset.dtd">
die zou moeten werken en is ook correct

verder die scrollbar is een probleem dat je met css op moet lossen ook al veranderd die url de manier waarop IE zich gedraagt, want het kan maar zo voor komen dat een andere browser standaard een scrollbalk laat zien (als voorbeeld)
Of:

Cascading Stylesheet:
1
2
3
html {
    overflow-x: visible;
}
Het is niet te geloven, maar een combinatie van deze 2 werkt :)

Ik dank u vriendelijk _/-\o_

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Ik bump dit topic omdat ik met exact hetzelfde probleem lijk te zitten.
Ik heb al een hele tijd geen pagina meer in elkaar geflansd, maar dacht het nu dan eens volgens de standaarden te doen.

Ik netjes een pagina gemaakt gebruikmakend van CSS en om het geheel te kunnen valideren zette ik er een doctype bij. En toen ging het mis, want hij vertikt het de stylesheet te gebruiken wanneer ik dit doe. Inmiddels heb ik volgens mij al alle opties die in dit topic voorbijkomen geprobeerd, maar tot nog toe zonder succes.

Iemand enig idee hoe ik dit iritante probleem kan oplossen :?

alvast bedankt :)

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

• Heb je een link?
• Test je het in Firefox?
• Stuur je wel de juiste header mee?

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

nope, maar tis ook niet meer nodig
• Test je het in Firefox?
jup, en in IE
• Stuur je wel de juiste header mee?
Ik heb hem uiteindelijk toch werkend gekregen door een tip van een vriend van me
ik gebruik nu:
HTML:
1
<!DOCTYPE HTML PUBLIC"-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN">

Zonder adres dus.
Wanneer gebruik je trouwens de framset versie?
Ik heb nu een pagina waarin ik een IFRAME heb verwerkt, ik mag aannemen dat deze gewoon onder strict/transitional valt?

Verwijderd

Das niet zo'n goede tip.

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Met behulp van je argumentatie en uitleg heb ik een betere methode kunnen verzinnen...

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Daar zat ik gisteravond dus ook aan te denken... Zonder dtd-adres, heb je toch eigenlijk geen doctype in gebruik :?

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

BtM909 schreef op 14 september 2004 @ 09:49:
[...]

Daar zat ik gisteravond dus ook aan te denken... Zonder dtd-adres, heb je toch eigenlijk geen doctype in gebruik :?
hij Validate hem daarentegen wel...

Verwijderd

Met behulp van je argumentatie en uitleg heb ik een betere methode kunnen verzinnen...
Vast wel. Je moet iig terug naar de vorige stap: "Heb je een link?" en "Stuur je wel de juiste header mee?".

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Die link gaat er binnenkort komen, aangezien die andere site niet voor mezelf was ga ik die liever niet posten. Maar voor school moet ik toch een basic sitetje in elkaar proppen, ik verwacht daarbij hetzelfde gedrag. Dan zal ik ook een linkje postten.

Verwijderd

Dat was de eerste belangrijke vraag. De tweede kun je niet beantwoorden?

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Ik heb even snel 2 versies geupload, let niet op de inhoud aub :P

http://student-kmt.hku.nl/~arjan0/
http://student-kmt.hku.nl/~arjan0/doctype/

header zegt me verder niks, iig niet in de zin van 'meesturen'?

Verwijderd

Ah, ik zie het al. Het is in ieder geval geen HTTP probleem (daarvoor waren die headers belangrijk). Je moet gewoon nog wat CSS en HTML leren ;)

De hoogte van het HTML en BODY element is standaard 'auto', als je daarin dan een TABLE element een hoogte geeft van '100%' wordt deze zo hoog als het BODY element, niet veel hoger dus. Je zult dus de hoogte van het HTML en BODY element ook moeten aanpassen.

Een betere optie is wellicht om is wat over HTML en CSS te leren.

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Ik zit momenteel nog met 1 probleem, dat ik redelijk makkelijk zou kunnen oplossen met een inline-stijl maar ik zou het graag anders oplossen.
Zonder doctype overruled een id een tag.

Zo had ik wat info aan een TD tag meegegeven, maar bij enkele specefieke TD tags die iets anders moesten zijn had ik de TD tag in kwestie een id meegegeven. Door dit id verschillende waarden mee te geven nam overrulde deze gewoon de al meegekregen waardes voor TD.
Met doctype erbij doet hij dit niet meer. Is er een mooie manier om dit op te lossen of moet ik voor inline styles gaan?

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:12

crisp

Devver

Pixelated

Atgast schreef op 15 september 2004 @ 17:05:
Ik zit momenteel nog met 1 probleem, dat ik redelijk makkelijk zou kunnen oplossen met een inline-stijl maar ik zou het graag anders oplossen.
Zonder doctype overruled een id een tag.

Zo had ik wat info aan een TD tag meegegeven, maar bij enkele specefieke TD tags die iets anders moesten zijn had ik de TD tag in kwestie een id meegegeven. Door dit id verschillende waarden mee te geven nam overrulde deze gewoon de al meegekregen waardes voor TD.
Met doctype erbij doet hij dit niet meer. Is er een mooie manier om dit op te lossen of moet ik voor inline styles gaan?
lees dit eens door: http://www.w3.org/TR/CSS21/cascade.html#specificity
hieruit zou je moeten kunnen opmaken welke CSS rules voor welke gaan ;)

Intentionally left blank

Pagina: 1