Toon posts:

64bit 66MHz PCI in combo met een OC-plank

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Waarom bestaat zoiets nou toch nooit.

Wil je een behoorlijk raid-controller dan is die vaak 64bit/66mhz, of 32bits/66mhz.
Wil je goed gebruik maken van 1 of meerdere 1gbit Lankaarten dan is ook 64bit/66mhz nuttig.

Wrm kan dat nou alleen in combo met dual-plankjes, zelf een halve server-proc als de 939-amd's zijn niet te combineren met een behoorlijk pci-bandbreedte op een single-plank.

Is dat nou zoveel duurder om support mee te bakken in de north-bridge? Ik persoonlijk zou toch best tientallen euro's willen betalen als ik mijn pci-bus een beetje schoon zou kunnen houden(mijn ergenis nr1 is als de bus vol zit).

Bovendien kan ik me zo indenken dat de premium mobo fabrikanten er ook wel heil in zien, om zich weer een beetje te onderscheiden van de budget-fabrikanten.

Zeker op de moderne plankjes wordt de Pci-bus al veels te veel gebruikt door alleslei ingebakken devices (denk aan USB2.0 chippies die eraan hangen, Raid-controlers, Sata-controllers, Geluidschippies, Lan, IDE?)

Nou ben ik wel blij met pci 16x sloten enzo, maar wat ik ervan gezien heb wordt dat er toch weer 1(of misschien 2) per bord, waar dan meteen je grafischekaart in zal moeten plaatsnemen. Houd je weer fijn een pci 1x over voor je Raid-controller.

Verwijderd

Wat betreft je argument over onboard devices bij moderne bordjes:
http://www.dark-tweaker.com/xpspacer/nforce3-architectur.gif
http://www.beareyes.com.cn/2/lib/200403/02/112/1.jpg
Devices worden niet meer aan de PCI bus gehangen, maar de PCI bus hangt via de chipset aan de highspeedbus. Omgekeerde wereld dus ;)

Kun je mij het nut vertellen van een PCI-E x16 (PEG) voor je Raid, FireWire, USB, Lan, Geluid?

Als een bord al 1 PCI-E x16 heeft, is er dus op de bridgechip nog ruimte voor 16 lanes (ofwel nog een PCI-E x16 of 2 PCI-E x8 of 4 PCI-E x4 of een combinatie). Plenty mogelijkheden dus. Daarnaast, als je het vergelijkt met PCI 3.0 64bit/66MHz met een bandbreedte van 0,5GB/s dan gaat een PCI-E x4 daar al ruim overheen met 0,97GB/s waarbij dat dan ook nog eens bidirectioneel is in tegenstelling tot PCI 3.0. Check trouwens de Intel Tumwater chipset ook eens, die zal 2 PCI-E x16 gaan ondersteunen afaik. En als er één schaap over de dam is... ;)
van 133mb/s blijft weinig over als 4 devices om de bus schreeuwen, en de interrupts je om de oren vliegen
Vandaar ook dat PCI-E omni-directioneler is opgezet als PCI 3.0 en PCI-X ;)

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2004 04:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
Oke de Nforce 3 is duidelijk een chipset waar al gedeeltelijk om het probleem heen gewerkt is.

Maar behalve de devices die op het plaatje te zien zijn zitten er over het algemeen nog meer device op een mobo(de leukere plankjes zeg maar). Zoals een 2de Gbit lankaart, Usb 2.0 chippie(voor usb sloten 7 tm 10) en meer S-ata controllers(eventueel met raid-functionaliteit) en die hangen toch echt aan de PCI-bus.

Het grote nut dat ik zie voor een extra 64bit/66mhz bus voor bijvoorbeeld Lan en Raid. Is dat ze dan niet met zijn alle 1 bus hoeven te delen, en dat de dikke devices de ruimte krijgen. Niet zozeer dat 32 bits/33mhz te langzaam is, maar van 133mb/s blijft weinig over als 4 devices om de bus schreeuwen, en de interrupts je om de oren vliegen.

Dat je in principe zeg maar PCI-E 32x hebt en dat kunt verdelen naar je eigen believen(wel de mobo-fab tenminste) dat wist ik niet. Maar toch zie ik telkens maar 1 16x slot en een zwik 1x sloten. (of een zeldzame 2x 16x plank met SLI- grafische kaarten erin)

Wat ik probeer duidelijk te maken, is dat als ik een dvd-tje aan het fikken ben, in combi met een data-transfer van mijn Raid-array over het netwerk. Dat dan mijn pc zo goed als dicht zit, terwijl de individuele apparaten zeker niet aan hun max zitten.(goed de brander wel, maar die heb ik niet nodig voor normale windows gebruik) En ik zie gewoon niet dat aan die situatie verandering gaat komen door meer en betere bussen de komende tijd. (al ben ik nu wel hoopvoller over pci-E)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Om de titel van dit topic letterlijk te nemen: met bijvoorbeeld de Iwill DH800 kan dat. De Xeon's zijn allemaal multiplier downclockbaar. Koop dus een leuk setje Xeon's @ 533 en voer de FSB op naar 200MHz QDR en speel met de multiplier om een zo hoog mogelijk snelheid te bereiken ;)