Toon posts:

[Gentoo - 2.6.7] PCMCIA Netwerkkaart werkt niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sorry voor nog een topic hierover, maar ik heb nergens een oplossing voor mijn probleem kunnen vinden. Mocht ik erover heen hebben gekeken moet je me maar met een linkje flamen :)

Ik heb gentoo (2004.2) geinstalleerd met kernel 2.6.7 volgens deze handleiding. Maar het lukt me niet om de pcmcia kaart werkent te krijgen.
Als ik de laptop opstart krijg ik dit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
* PCMCIA support detected
* Starting pcmcia...
cardmgr[5177]: watching 2 sockets
cardmgr[5177]: starting, version is 3.2.5             [ok]
* Bringing eth0 up (192.168.0.2)...
SIOCSIFADDR: No such device
eth0: unknown interface: No such device
SIOCSIFBRDADDR: No such device
eth0: unknown interface: No such device
SIOCSIFNETMASK: No such device                        [!!]

* ERROR:   Problem starting needed services.
                "Netmount" was not started.

Om het te installeren het ik het volgende gedaan.

"Aangezet" in de Kernel:
code:
1
2
3
4
[*] PCMCIA/Cardbus support
    [*] Cardbus yenta-compatible bridge support
    [*] i82092 compatible bridge support
    [*] i82365 compatible bridge support

En ook...

code:
1
2
3
4
emerge pcmcia-cs
rc-update add pcmcia default

rc-update add net.eth0 default

Ik weet niet wat er verder nog belangrijk is, maar dat kan ik altijd later nog posten.

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18-02 12:35

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
Hoe heb je gentoo geinstaleerd zonder netwerk?

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

Verwijderd

Topicstarter
Tijdens de installatie werkte het wel

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

volgens mij mis je gewoon de driver van de netwerkkaart, je hebt alleen in je config laten zien dat je de PCMCIA-brug erin hebt zitten (terwijl je maar 1 van die 3 nodig hebt trouwens).

om te weten welke module je moet hebben kun je de gentoo live-cd booten en dan met dmesg en lsmod kijken welke module geassocieerd wordt aan het ding.

It sounds like it could be either bad hardware or software

Verwijderd

Topicstarter
smokalot schreef op 04 augustus 2004 @ 10:15:
volgens mij mis je gewoon de driver van de netwerkkaart, je hebt alleen in je config laten zien dat je de PCMCIA-brug erin hebt zitten (terwijl je maar 1 van die 3 nodig hebt trouwens).
Aha, hoe kan ik die driver dan "installeren"?
om te weten welke module je moet hebben kun je de gentoo live-cd booten en dan met dmesg en lsmod kijken welke module geassocieerd wordt aan het ding.
Volgens mij heb ik deze modules nodig. lsmod output was wel meer, maar teveel om allemaal over te tikken. Tenzij dat echt nodig is :)
code:
1
2
3
4
5
6
7
Module      Used by

xircom_cb
ide_cs
ds             ide_cs
yenta_socket
pcmcia_core ide_cs, ds, yenta_socket

Verwijderd

Het enige wat je nodig hebt, is de module voor je PCMCIA kaart, verder niets... En aangezien "xircom_cb" mij wel een leuke kandidaat lijkt (Xircom is producent van netwerkapparatuur en "cb" zou wel eens voor "CardBus" kunnen staan, maar dat laatste weet ik niet zeker), moet je die maar eens inpluggen ;)
code:
1
modprobe xircom_cb

Succes!

Verwijderd

Topicstarter
Als ik dat doe krijg ik een foutmelding:

FATAL: Module xircom_cb not found.

Verwijderd

Wat voor devices laat 'ifconfig -a' zien?

Hier is de aanduiding van mijn (wireless) PCMCIA-kaartje 'wlan0' (pcmcia-cs: 3.2.7)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 05 augustus 2004 @ 16:00:
Als ik dat doe krijg ik een foutmelding:

FATAL: Module xircom_cb not found.
Je moet ergens in je kernel config (waarschijnlijk NIET ergens bij PCMCIA, eerder bij networkdrivers ofzo) de desbetreffende driver opzoeken en aanvinken als module. Vervolgens kernel recompilen, naja, je kent het wel, en opnieuw proberen...

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 05 augustus 2004 @ 23:38:
[...]

Je moet ergens in je kernel config (waarschijnlijk NIET ergens bij PCMCIA, eerder bij networkdrivers ofzo) de desbetreffende driver opzoeken en aanvinken als module. Vervolgens kernel recompilen, naja, je kent het wel, en opnieuw proberen...
:D

Dat was het, nu werkt het goed.
Pagina: 1