webserver in DMZ veilig?

Pagina: 1
Acties:
  • 126 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• niXnut
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-07-2020

niXnut

Hora ruit; hora est!

Topicstarter
mijn thuisnetwerk ziet er als volgt uit:

ADSL modem van Demon
3com wireless gateway/firewall
windows 2003 file/print/php(mySQL) server.
xp desktop
xp laptop

Nou wil ik mijn servertje ook als webserver gaan gebruiken naar buiten toe. Op aanraden van iemand die er verstand van heeft heb ik nu 2 nics in mijn server: eentje waar het lan over loopt en eentje voor mijn wan. Op die wan verbinding staat de firewall aan, er kan alleen http verkeer overheen. Ook op aanraden van diezelfde persoon wil ik die server in de DMZ plaatsen. Is dat wel veilig op die manier. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat al mijn gegevens (want is ook fileserver) op straat komen te liggen.

| antec sx840 | P4 1.7 | intel 850 mv | 512Mb kingston ecc | matroxG550 | adaptec29160 | atlas 10K III 18Gb | seagate barracuda IV 40Gb | plextor 40x | Iiyama17" | w2k pro | lappie: Dell inspiron 8100 | 1,2G/512/15"/48Gb/dvdcdrw/GF2go32Mb/lan/5

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Waarom zou je hem (ook al is het op aanraden van die gozer) in je DMZ zetten? Gewoon poort 80 mappen en niet miepen? :)

Op zich zou t wel veilig zijn als die firewall de rest tegenhoud :)

Verwijderd

in feite is er wbt de server geen enkel verschil met één pc aan een modem: zolang je firewall op orde is, is het risico acceptabel.

het netwerk erachter is niet makkelijk te kraken als je bijv. verschillende subnets gebruikt. dan zullen ze al eerst je server moeten overnemen om überhaupt iets met de rest te kunnen.

• TrickShot
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-12-2023

TrickShot

Veel shots... weinig tricks.

Je webserver in een dmz zetten heeft niet als doel om de webserver meer te beveiligen, maar om de rest van je netwerk te beveiligen. Als je webserver gehackt wordt, word niet je hele interne netwerk de speeltuin van de hacker. Doordat je een poort forward naar die webserver creëer je een zwakte in je beveiliging. De dmz beperkt het nadeel van deze zwakte. :)

Athlon 2500+ @ 2230 MHz, 512 MB 3200 kingston, 2 x sata maxtor 120 GB, 1 WD 80 GB, Ti4200, Antec Sonata

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Helaas is DMZ in de meeste hakkie-takkie-oewa routers eerder een Exposed Host config dan een echte DMZ.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• niXnut
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-07-2020

niXnut

Hora ruit; hora est!

Topicstarter
De DMZ van zo'n 3com officeconnect is niet meer dan een virtual DMZ. Ik weet dat zo'n DMZ de bedoeling heeft om de rest van het netwerk af te schermen. Het probleem is; die webserver is de rest van het netwerk. Het is namelijk ook mijn fileserver/printserver/php server en mailserver voor het lan gedeelte!!!

van binnenuit loopt het verkeer naar en van die server wel via een andere netwerkkaart/verbinding

[ Voor 16% gewijzigd door niXnut op 04-08-2004 00:15 ]

| antec sx840 | P4 1.7 | intel 850 mv | 512Mb kingston ecc | matroxG550 | adaptec29160 | atlas 10K III 18Gb | seagate barracuda IV 40Gb | plextor 40x | Iiyama17" | w2k pro | lappie: Dell inspiron 8100 | 1,2G/512/15"/48Gb/dvdcdrw/GF2go32Mb/lan/5

Verwijderd

niemand die hier nog wat zinnigs over te zeggen heeft? Is het verstandig om je interne fileserver als webserver in de DMZ te zetten of door de firewall te forwarden?

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op 04 augustus 2004 @ 12:50:
niemand die hier nog wat zinnigs over te zeggen heeft? Is het verstandig om je interne fileserver als webserver in de DMZ te zetten of door de firewall te forwarden?
forwarden en de rest blokken is imo de beste methode, zeker als die webserver in hetzelfde subnet zit als de rest van je netwerk ;)

• Spacecowboy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-05 21:03

Spacecowboy

XBL: Biggmans

Verwijderd schreef op 04 augustus 2004 @ 12:50:
Als je gewoon alleen port 80 forward en met een firewall/NAT voor de rest alles dichtspijkerd, is het veiligheids risico, zeker voor een thuissituatie, alleszins acceptable naar mijn idee.

Het mooiste is natuurlijk om die webserver op een aparte machine in een apart subnet te laten draaien, dan zit je helemaal goed.

HENG HENG

Verwijderd

voldoet de standaard firewall van 2003 server die ik heb ingesteld aan de wan kant? Ik heb m zo ingesteld dat ie alleen http verkeer door laat.
Pagina: 1