Toon posts:

S.M.A.R.T. status van USB HD

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
De topictitel zou het al moeten laten vermoeden, is het mogelijk van een HD die op USB is aangesloten de S.M.A.R.T. status uit te lezen. Zoals de temps?

Met D-temp lukt het alleszins niet. Ik weet dat de kans klein is, maar aangezien de chip in de controller eigenlijk gewoon een USB naar IDE is zou het mss technisch mogelijk kunnen zijn...

• Sir_Killalot
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03:16
Probeer het is met SpeedFan :)

http://www.almico.com/speedfan414.exe

Verwijderd

Topicstarter
Leuk programma, maar het kan het niet :( . Doet hetzelfde als Dtemp en motherboard monitor |:( , juist de grafiekjes zijn een extra feature :*)

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Lijkt me dat je SMART registers van een schijf op een USB interface alleen kan uitlezen als er drivers en utilities bij de USB interface geleverd waren die daarvoor ondersteuning bieden. Net zoals bij RAID adapters. Standaardsoftware (zoals Speedfan) kan alleen SMART uitlezen via IDE (ATA).

Verwijderd

Topicstarter
Er zou dus een speciaal programma bij de behuizing zelf moeten zitten, of het is noppes ;(

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:43

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Los van dat, is het de vraag wat voor schijf erin zit en of die het wel aankan.
Is het een echte normale IDE schijf, of een laptop schijf ? Ik vraag me af of een laptop schijf uberhaupt wel SMART waardes e.d. bijhoud.

Tijd voor een nieuwe sig..

• Neo_TGP
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08-03 09:55
Koffie schreef op 05 augustus 2004 @ 12:25:
Los van dat, is het de vraag wat voor schijf erin zit en of die het wel aankan.
Is het een echte normale IDE schijf, of een laptop schijf ? Ik vraag me af of een laptop schijf uberhaupt wel SMART waardes e.d. bijhoud.
Laptop hardeschijven juist wel, het is bij een laptop veel belangrijker om temperaturen en dergelijken in de gaten te houden dan bij een standaard desktop systeem.

Niet alle desktop schijven hebben smart ondersteuning, de nieuwste wel denk ik inmiddels maar zeker de wat oudere schijven hebben deze ondersteuning nog niet.

Hier boven zegt iemand dat speedfan alleen bij ATA schijven werkt, dat is ook niet waar want mijn disken zijn allemaal SATA en hebben deze ondersteuning ook en kunnen ook allemaal uitgelezen worden..

Zoals andere mensen ook al zeggen denk ik niet dat je SMART uit kan lezen zonder speciale software/drivers voor je usb drive..

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Neo_TGP schreef op 05 augustus 2004 @ 12:31:
[...]
Hier boven zegt iemand dat speedfan alleen bij ATA schijven werkt, dat is ook niet waar want mijn disken zijn allemaal SATA en hebben deze ondersteuning ook en kunnen ook allemaal uitgelezen worden..
Daarom schreef ik ook ATA i.p.v. IDE, zodat mensen wellicht zouden begrijpen dat het zowel voor P-ATA als S-ATA schijven zou gelden. Maargoed: ja, het werkt inderdaad óók met S-ATA schijven omdat die ook werken met een ATA commandset (net zoals P-ATA disks). What's in a name...
Wat ik schreef is dus wél waar, alleen had jij het niet begrepen ;)

[ Voor 6% gewijzigd door koraks op 05-08-2004 13:38 ]

Verwijderd

Topicstarter
het gaat over deze drive:
Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/pleuris/IM001567.JPG
schijven die ik erin stop zijn allemaal SMART capable. Moest geen drivers laden om de drive te laten werken. Ook op het zoals gewoonlijk CD-tje vol met nuttige drivers zie ik niet iets waar je iets mee kan doen
Pagina: 1