Rare retentionclip, hoe loskrijgen?

Pagina: 1
Acties:

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Vandaag had ik beslist dat ik eindelijk die oude HSF van m'n AMD XP 1700+ zou afhalen om te vervangen door een stiller model. Piece of cake dacht ik, eventjes een platte schroevendraaier om de clip los te krijgen en de nieuwe er op te zetten en voila.

Maar dan zag ik dat de clip er niet echt standaard uitzag, er was nergens plaats voor m'n schroevendraaier te zetten. Er was alleen een soort hendeltje zichtbaar waar A3 opstaat. Ik heb al vanalles geprobeerd om de heatsink los te krijgen: het hendeltje naar boven trekken, naar onderen duwen, opzij proberen te trekken, enz enz.

Ik heb dan maar even een fototje getrokken van dit clipje in de hoop dat iemand het systeem herkent, ik heb het alleszins nog nooit gezien. De enigste raad die ik kreeg was om op dat rechthoekige stukje te duwen en tegelijkertijd het "hendeltje" waar A3 opstaat omhoog te trekken maar dit lukt niet aangezien m'n vingers dan in de knoop slaan :P

Hier is de foto: http://users.pandora.be/amour021/IM002006.JPG

Sorry voor de brakke kwaliteit maar m'n vader heeft de goeie digitale camera mee op reis.

Ik heb geen idee welk merk van cooler dit is aangezien ik hem nog gewoon had liggen en toen had gebruikt. Op de fan vanboven staat Compudata en aan de onderkant staat Evercool. Ik heb al op de website van Evercool gekeken maar vond geen vergelijkbare heatsink en ook geen instructies voor een gelijksoortige clip.

De search heb ik ook al gebruikt en Google ook maar helaas pindakaas... zonder resultaat. Misschien kan ik gewoon slecht zoeken.

Heeft iemand dit soort clip al gezien?

• Tjaps
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

Tjaps

Snap ik toch...

Gewoon die clip naar beneden duwen en dan dat lipje richting je koeler duwen.

• Marcj
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-02 08:28
Ik heb wel eens iets gezien wat er op leek. De beste oplossing is op met een schroevendraaier rustig druk zetten op een stukje metaal achter dat hendeltje en vervolgens met je vinger de hendel A3 richting de cooler drukken. Dan zou de cooler los moeten komen.
Dit lukt trouwens het beste als je even het moederbord uit de kast pakt. Zo te zien zit je voeding nogal in de weg om er makkelijk met de vingers bij te komen...

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Diep en hard indrukken en dan het hendeltje naar de heatsink toekantelen, zodat de onderkant van de clips wegdraait. Het gedeelte met A3 erop kan namelijk scharnieren, als het goed is.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• Admiral Freebee
  • Niet online
JumpStart schreef op 03 augustus 2004 @ 22:31:
Diep en hard indrukken en dan het hendeltje naar de heatsink toekantelen, zodat de onderkant van de clips wegdraait. Het gedeelte met A3 erop kan namelijk scharnieren, als het goed is.
Ja dat kan het inderdaad maar hard drukken heeft alleen maar tot gevolg dat het moederbord hard gaat meebuigen (ja er zitten voldoende spacers tussen :P) en ik kan ook niet goed drukken want de heatsink zit vrij hard in de weg...

Ik zal morgen m'n moederbord eens uit de kast halen en het zo proberen want deze manier lijkt me echt wel de juiste (volgens het gezond verstand dan toch).

• d-super
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:33
volgens mij moet je het hendeltje waar A3 op staat naar beneden duwen en dan naar de heatsink toe duwen, dan komt ie aan de onderkant van de socket los.
Je hebt kans dat je hiervoor best wel veel kracht moet gebruiken dus kijk wel goed uit.

[ Voor 4% gewijzigd door d-super op 03-08-2004 22:34 ]

Citroën DSuper-bjr 1972-5 bak-108pk-Citroën C4 1.2 Hybrid 136 Max bjr 2024

Verwijderd

Ik zou eerst even de fan van de heatsink losschroeven. Dat geeft een beter beeld van de klem en de sink. Mogelijk zit er ergens een onderdeeltje wat we nu niet zien op de foto.

• Admiral Freebee
  • Niet online
Verwijderd schreef op 03 augustus 2004 @ 23:45:
Ik zou eerst even de fan van de heatsink losschroeven. Dat geeft een beter beeld van de klem en de sink. Mogelijk zit er ergens een onderdeeltje wat we nu niet zien op de foto.
Dat heb ik al gedaan en er lopen gewoon twee metalen "staafjes" door de vinnen van de heatsink. Geen schroefjes of extra onderdeeltjes of zo.

Langs de andere kant van de heatsink is er overigens alleen maar een hoek van 90° in het metaal dat dan achter de socket haakt. Het hendeltje zit er dus maar langs één kant.

Ik ga morgen het moederbord er eens uithalen, dan heb ik wat meer ruimte om te werken en moet ik me ook geen zorgen maken om het moederbord dat wat doorbuigt.

• Tjaps
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

Tjaps

Snap ik toch...

amour021 schreef op 03 augustus 2004 @ 23:52:
[...]

Dat heb ik al gedaan en er lopen gewoon twee metalen "staafjes" door de vinnen van de heatsink. Geen schroefjes of extra onderdeeltjes of zo.

Langs de andere kant van de heatsink is er overigens alleen maar een hoek van 90° in het metaal dat dan achter de socket haakt. Het hendeltje zit er dus maar langs één kant.

Ik ga morgen het moederbord er eens uithalen, dan heb ik wat meer ruimte om te werken en moet ik me ook geen zorgen maken om het moederbord dat wat doorbuigt.
Nope doorbuigen kan gewoon pcb is ongeloofelijk hard/stevig.

[ Voor 4% gewijzigd door Tjaps op 03-08-2004 23:57 ]

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

The Doctor schreef op 03 augustus 2004 @ 23:55:
[...]

PCB kan tegen beetje buigen, overdrijf niet. PCB is idd hard, HSS-boortjes (gewone zwarte boortjes) gaat gewoon kapot door het boren in PCB. Hardmetalen-boortjes kunnen beter tegen PCB.

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:08

DaWaN

'r you wicked ??

The Doctor schreef op 03 augustus 2004 @ 23:55:
[...]

Dat zou ik niet zeggen, er was iemand op GoT waar z'n plank brak toen ie z'n WC erop zette >:)

Gevonden:
Verwijderd schreef op 22 januari 2004 @ 20:49:
vandaag is mijn NF7-S overleden :(
het verhaal:
Gister bleef hij ineens hangen in de bios, ik wilde mijn cpu wat terug clocken omdat ik hem niet stabiel kreeg (2400+ @ 2500Mhz), bleef dus hangen en ik zette hem uit.
daarna opnieuw proberen te booten en deed helemaal nix meer, ledjes / fans gingen aan maar voor de rest niets.
Vannochtend probeerde ik nog eens en warempel, hij werkte weer :) maar was helemaal niet stabiel, ook niet op standaard snelheid, ik wilde dus eens een andere cpu proberen, en toen ik mijn waterblok er opnieuw op aan het schroeven was hoorde ik KRAK....

mobo gebroken dus, wel heel erg om door zo'n noob-actie je mobo te verliezen :( Ik vind wel dat de NF7-S erg weinig gewend is :) Het moederbord moet een beetje bol staan, en had hem niet eens zo strak.

[ Voor 63% gewijzigd door DaWaN op 04-08-2004 09:19 ]

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Verwijderd

Ik heb ooit eens een Dell PC (ter reparatie) gehad met een vergelijkbare plastic clip. Deze kon je erop/eraf schuiven. Door de klip in te drukken en tegelijkertijd de koeler een beetje te schuiven en tegen de klok in (dacht ik) te draaien schoof de clip van de bevestigingspunten.

Die Dell-klip leek een beetje op deze . . . Mijn advies (als het idd er zo een is): zo snel mogelijk kwijt raken dat ding.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2004 09:24 ]

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:00

Thandor

SilverStreak

Indrukken en dan het onderste gedeelte van de koeler af schuiven. Daarna de koeler netjes in de verpakking, het vuilemmertje te openen en hem er vervolgens in te deponeren ;)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Admiral Freebee
  • Niet online
Hij is er na veel geduld en hard duwen eindelijk afgegaan :*)

Bedankt voor de hulp jongens! _/-\o_
Pagina: 1