Toon posts:

Temperatuur AMD 2600+ CPU

Pagina: 1
Acties:
  • 37 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik was gisteren doom 3 aan het spelen (ja, import ;)) toen opeens me pc uitknalde en het gebeurde steeds vaker, tot vandaag hij niet eens meer naar windows xp kan booten..
Als ik in de bios kijk, blijkt dat de CPU 78 graden is...
Hoe kan dit, en hoe kan ik dit oplossen.

btw. kast open zetten helpt niet, blijft 77-78 graden..

Specs:
ASUS A7N8X Deluxe
AMD Athlon XP 2600+, boxed
2x 512mb DDR333 RAM
Ati Radeon 9800 Pro 128mb
Maxtor 160gb S-ATA 7200rpm 8mb cache
2 case fans
CPU fan speed 2500 rpm

• Sybr_E-N
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-08 21:12
Als je de kast al hebt open gemaakt heb je dan ook even je koeler zelf aangeraakt?? Was deze ook 78 graden of was deze nog gewoon vast te houden/ aan te raken?? Als deze ook 78 graden is voel je dat vanzelf :)

Verwijderd

Fan's schoonmaken??
Heb ik juist net gedaan, scheelde mij ruim 5 graden
Zit je fan goed op je proc anders misschien er eens afhalen, goed schoonmaken en met nieuwe pasta erop zetten. Artic silver is 1 van de beste van zijn soort.

Ikzelf draai ook een 2600 op een MSI mobo en hij is nu 47 graden en na een ruim uurtje Moha online was ie 50 graden dus die van jouw is echt wel een beetje te warm.

Verwijderd

Hoe oud is die AMD, is ie al eens overgeplaatst in een andere kast ? Dan is ie waarschijnlijk beschadigt (statische elec. ofzo, had ik ook met me 1700+).

Maar als dat niet zo is, kun je eigenlijk alleen de volgende dingen doen:

1. in je bios de VCORE checken (moet je ffies vragen hoe hoog moet zijn, draai nu al weer tijdje pentium).

2. Al je fan's op stof checken, en of ze draaien, dit vooral nagaan bij je voeding.

3. En check ffies of je niets heb overclockt (of 1 of ander irritant functietje op je mobo hebt die dat doet, zoals CORECELL van MSI :@)

Verwijderd

Wat dacht je van een ander koelertje? De "pasta" tussen de koeler en CPU kan soms wel eens uitdrogen waardoor er geen goed contact meer is.
Misschien is het plaatsen van nieuwe pasta ook al voldoende maar dat is een kwestie van proberen.

Verwijderd

Topicstarter
Fan's schoonmaken??
Heb ik juist net gedaan, scheelde mij ruim 5 graden
Zit je fan goed op je proc anders misschien er eens afhalen, goed schoonmaken en met nieuwe pasta erop zetten. Artic silver is 1 van de beste van zijn soort.

Ikzelf draai ook een 2600 op een MSI mobo en hij is nu 47 graden en na een ruim uurtje Moha online was ie 50 graden dus die van jouw is echt wel een beetje te warm.
Fans zijn schoon, ik krijg die amd koeler en niet af, hoe moet je die eraf halen?
Hoe oud is die AMD, is ie al eens overgeplaatst in een andere kast ? Dan is ie waarschijnlijk beschadigt (statische elec. ofzo, had ik ook met me 1700+).

Maar als dat niet zo is, kun je eigenlijk alleen de volgende dingen doen:

1. in je bios de VCORE checken (moet je ffies vragen hoe hoog moet zijn, draai nu al weer tijdje pentium).

2. Al je fan's op stof checken, en of ze draaien, dit vooral nagaan bij je voeding.

3. En check ffies of je niets heb overclockt (of 1 of ander irritant functietje op je mobo hebt die dat doet, zoals CORECELL van MSI :@)
1 maand oud. Nooit overgeplaatst.

1. alle spanningen stabiel
2. 2 casefans draaien + voeding + cpu koeler
3. alles @ stock speed

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06:22

Thandor

SilverStreak

Ik ben het volledig eens met P500MMX, ik heb dit ook al eens gehad.
Verder lijkt me het sterk dat je cooling qua fans niet genoeg is. De Boxed CPU koeler moet een AMD koel kunnen houden (volgens AMD inbouwvoorschriften moet je een 80mm exhaust fan hebben) en aangezien jij 2 casefans hebt ;)

Bij AMD staan filmpjes voor het demonteren van de cooler :P, ik zal wel ff zoeken in de tussentijd

http://www.amd.com/us-en/...18_3734_4348^1065,00.html
Een lading PDF'jes van hoe & wat over het bouwen.

http://www.amd.com/us-en/...18_3734_4348^6678,00.html
De filmpjes over de koeling e.d.

[ Voor 45% gewijzigd door Thandor op 03-08-2004 23:08 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Topicstarter
volgens mij is degene die mijn pc in elkaar heeft gezet de koelpasta vergeten aan te brengen, die ik er bij gegeven had.. :>

hoe haal ik die amd cooler los, zonder het moederbord te mollen? >:)

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Verwijderd schreef op 03 augustus 2004 @ 22:39:
volgens mij is degene die mijn pc in elkaar heeft gezet de koelpasta vergeten aan te brengen, die ik er bij gegeven had.. :>

hoe haal ik die amd cooler los, zonder het moederbord te mollen? >:)
Zonder het moederbord te mollen :?, eerder je CPU :P, de core is vrij snel te beschadigen (indien je n00b bent ;) )

Maar als je de filmpjes (zie vorige post) bekeken hebt kom je maar weer eens terug met vragen ;). De filmpjes zijn nl. goed gemaakt, er staat veel info in. Bekijk ze aandachtig :*)

(p.s. zit bij een AMD Boxed geen thermal pad geleverd?, volgens mij nl. wel. Helaas heb ik nog nooit een boxed gekocht :P, heb dus ook niet zo'n mooie doos van AMD staan :'( )

[ Voor 14% gewijzigd door Thandor op 03-08-2004 22:41 ]

Verwijderd

AMD-FreaK schreef op 03 augustus 2004 @ 22:36:
Ik ben het volledig eens met P500MMX, ik heb dit ook al eens gehad.
Verder lijkt me het sterk dat je cooling qua fans niet genoeg is. De Boxed CPU koeler moet een AMD koel kunnen houden (volgens AMD inbouwvoorschriften moet je een 80mm exhaust fan hebben) en aangezien jij 2 casefans hebt ;)

Bij AMD staan filmpjes voor het demonteren van de cooler :P, ik zal wel ff zoeken in de tussentijd
Ligt er ook aan hoe de casefan's zitten. Met 2 fan's lijkt mij het beste 1 voorin voor aanzuigen en 1 achterin en hoog voor afvoeren van warme lucht.

Op een boxed AMD zit al een pad op de koeler dus je kan hem zo plaatsen. Je kan het dus nooit vergeten.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 03-08-2004 22:47 ]

Verwijderd

Topicstarter
maar ik heb een koeler die met 3 clipjes vast zit aan de socket, hoe moet ik die dan losmaken, met 2 schroevendraaiers ofzo?

ja er zit een thermal pad onder mijn koeler, hoeft er dan geen koelpasta op dan?

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 03-08-2004 22:50 ]

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Verwijderd schreef op 03 augustus 2004 @ 22:45:
maar ik heb een koeler die met 3 clipjes vast zit aan de socket, hoe moet ik die dan losmaken, met 2 schroevendraaiers ofzo?

ja er zit een thermal pad onder mijn koeler, hoeft er dan geen koelpasta op dan?
"Quote uit filmpje 5" Do not use thermal grease in conjuction with a thermal pad (p.s. bekijk de filmpjes dan ook goed 8)7 |:( :O ;( :X :/ :| )

En de drieclip-clip :P, kun je als het goed is met 1 schroevendraaier losmaken, de schroevendraaier moet in het midden (i.v.m. drukverdeling)

Knappe jongen, met 2 schroevendraaiers tegelijk ;)

@Auroortje, er staan ook exhaust fan bij, exhaust --> uitlaat ;)

[ Voor 20% gewijzigd door Thandor op 03-08-2004 22:59 ]

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-10-2025
offtopic:
Dat zijn wel een heleboel domme smilies bijelkaar ;)

Verwijderd

Een goed passende schroeve(n)draaier in de "gleuf" plaatsen. Druk RECHT naar beneden, en daarna beweeg je hem van de socket af. Zo zou het moeten gaan.
Is het een originele AMD koeler trouwens? (herkenbaar aan het AMD logo boven op de fan)

• Thandor

Thandor

SilverStreak

SH4D3H schreef op 03 augustus 2004 @ 23:04:
offtopic:
Dat zijn wel een heleboel domme smilies bijelkaar ;)
Het is nou eenmaal niet anders, je geeft behulpzaam een link (die ff niet werkte door een foutje, maar je kunt ook zelf de AMD site raadplegen) met allerlei info, inclusief over dat koelpasta & thermal pad. Vraagt ie het alsnog 8)7 . Er wordt niet eens de moeite genomen om ff dat filmpje van 1:11 min:sec te bekijken. Verder staat er op de site van AMD nog aangeven waar het filmpje over gaat.

http://www.amd.com/us-en/...18_3734_4348^6678,00.html
Werkende filmpjes link

[ Voor 19% gewijzigd door Thandor op 03-08-2004 23:10 ]

Verwijderd

@Auroortje, er staan ook exhaust fan bij, exhaust --> uitlaat ;)
Het ging er mij om hoe de case fan's zitten, heeft ie 2 exhaust ;) of 1 intake en 1 exhaust of heeft ie zelfs 2 intake's...dat was dus mijn vraag want wat ik hier wel vaak op tweakers heb gelezen is dat je beter meer frisse lucht erin kan gooien dan dat je 2 fan's alleen als exhaust laat draaien.

Hier kan je lezen als je nieuwe pasta aanbrengt tussen je proc en je koeler hoe je dat precies moet doen en waar je op moet letten.
http://www.arcticsilver.com/arctic_silver_instructions.htm

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 03-08-2004 23:16 ]

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Verwijderd schreef op 03 augustus 2004 @ 23:14:
[...]

Het ging er mij om hoe de case fan's zitten, heeft ie 2 exhaust ;) of 1 intake en 1 exhaust of heeft ie zelfs 2 intake's...dat was dus mijn vraag want wat ik hier wel vaak op tweakers heb gelezen is dat je beter meer frisse lucht erin kan gooien dan dat je 2 fan's alleen als exhaust laat draaien.
Volgens mij is het zo het beste :
Indien 1 casefan --> 1 Exhaust/outtake
Indien 2 casefan --> 1tje bijkopen, 2 exhaust/outtake, 1 intake

Hierbij gebruik ik wel een PSU met 2fans, waarvan 1tje bijna altijd stuk is :/ (momenteel draait ie gelukkig)

Natuurlijk licht het er ook aan hoe je case is ingedeeld, zo heb ik aan de zijkant ook nog een fan uitsparing waar lucht door kan. Ik kan maximaal 2 intake fans nemen, waarvan 1 ingebruik is. Dat wil niet zeggen dat door het lege ongebruikte deel geen lucht gaat.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb een andere AMD 2600+ koeler erop gezet (had ik nog liggen) en nu is hij 32 graden :), probleem dus opgelost (fan dus kapot) :*) :*) :*)

Verwijderd

Ik heb er nu 5 inzitten ;)

2 intake aan de voorkant
1 intake in zijpaneel die over me videokaart blaast
2 exhaust aan de achterkant
en mijn gpu heeft er ook 2 dus die zuigt ook lucht uit de kast en blaast die aan de achterkant weg.

tis misschien veel maar zo blijft ie lekker koel met dit weer en qua herrie valt het best mee als je goede fan's erin zet. Heb er nexus inzitten. Met de aerogate kan ik dan 4 fan's regelen maar nu staan ze hoog om lekker te koelen.

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Verwijderd schreef op 03 augustus 2004 @ 23:26:
Ik heb er nu 5 inzitten ;)

2 intake aan de voorkant
1 intake in zijpaneel die over me videokaart blaast
2 exhaust aan de achterkant
en mijn gpu heeft er ook 2 dus die zuigt ook lucht uit de kast en blaast die aan de achterkant weg.

tis misschien veel maar zo blijft ie lekker koel met dit weer en qua herrie valt het best mee als je goede fan's erin zet. Heb er nexus inzitten. Met de aerogate kan ik dan 4 fan's regelen maar nu staan ze hoog om lekker te koelen.
De minder fans de minder herrie ;), ik wil binnenkort dus ook Waterkoeling aanschaffen. Verder "werkt" de 2e intake fan bij mij niet tot nauwelijks, het lijkt wel of de outtake meer nodig is dan de intake. De outtake zorgt ook voor intake (de lucht die eruit gaat moet er ook weer in, via de kieren en ongebruikte gaten in de kast ;))

Verwijderd

Ik moet zeggen dat mijn core ook 60 graden kan worden vooral met dit weer. Ik heb zilverpasta toegevoegd ongeveer een maand geleden toen ik mijn nieuwe barton 2600 kocht. Na het overklokken werd ie zo'n 50 graden stressed. Kweet niet of dat normaal is dus wie weet heeft hier iemand een antwoord op. Maar nogmaals sinds de hittegolf in NL word ie zelfs 60 graden. Ik gebruik een coolermaster Jet7. Verdere gegevens zie sig.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Over temperatuurissues is genoeg in de FAQ van dit subforum en die van Die-Hard Overclocking & Cooling geschreven :) Zorg er gewoon voor dat je een fatsoenlijke koeler hebt, dat de koeler 100% goed is bevestigd, dat je op juiste wijze koelpasta gebruikt en dat er enige airflow in de kast zit. That's it :)

[ Voor 7% gewijzigd door BalusC op 04-08-2004 06:58 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.