Mobo doorgefikt?

Pagina: 1
Acties:

• Shao Kahn
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:25
Ik geloof dat mijn Mobo is doorgefikt, ik weet alleen de oorzaak niet..
Er is (helaas)veel over te vinden op GoT echter komen niet all situaties met de mijne overeen.

Mijn systeem:
ECS k7s5a
Athlon 2400+
Sapphire 9600 pro
Samsung dvd-rom
760 mb Intern ddr
80 GB WD HDD
300 W naamloos voeding

Op een gegeven moment rook ik de bekende brandlucht, vergezeld van dikke rook, uit mijn pc komen en schakelde hem direct uit.

Nu is er iets op het Mobo doorgebrand (zie foto) en ik weet niet wat het is of wat nu de oorzaak is (Voeding?\MoBo?\Hdd?) Frappant is dat exact aan de achterkant van het doorgefikte onderdeel zo'n steunpootje van de kast zit. als ik mijn pc nu probeer aan te zetten probeert de voeding op te starten zonder succes. Ook hoor ik de harde schijf tikken (probeert op te starten?) ook zonder succes. de pc doet dus niets meer. De dikke rook komt ook meteen terug. Ik dacht dat het de voeding was dus die heb ik vervangen maar dit heeft natuurlijk geen effect.

Weet iemand WAT er nu precies de oorzaak is?
oja, zo'n 2 weken terug heb ik het geheugen uitgebreid van 256 naar 760 mb ddr. wellicht heeft dit ermee te maken???

Alvast bedankt voor reactie.

Even uitvogelen hoe dat moet: ik ben beetje een noob

[ Voor 3% gewijzigd door Shao Kahn op 03-08-2004 22:08 . Reden: Shit! foto vergeten... ]

http://eu.battle.net/d3/en/profile/Panzerfaust-2779/

• IJnte
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:49
Welke foto O-)

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

welke foto :?
en tja als er iets is doorgebrand op je mobo zou ik eerst een ander mobo proberen inplaats van gelijk een andere voeding.

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

• veer0318
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-08 12:53

• Shao Kahn
hellup, hoe doe ik foto invoegen, zoals gezegd : ik ben noob!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-08 18:18
Jaja, is ie vergeten.
Als een iemand vraagt naar de foto hoeft de rest dat ook niet te doen.
1x lijkt me duidelijk genoeg :/

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Zo ver ik weet fikt een heel systeem niet uit door een kapotte harde schijf, ook gaat een harde schijf niet kapot door een brak moederbord. Wel kan het moederbord en de harde schijf doorfikken van een brakke voeding, aangezien jouw harde schijf tikt lijkt deze ook beschadigd. Het schijnt vaker voor te komen dat een systeem doorfikt door een slechte voeding. Wat voor een voeding had je?
Shao Kahn schreef op 03 augustus 2004 @ 22:09:
hellup, hoe doe ik foto invoegen, zoals gezegd : ik ben noob!
[norml][img]http://locatie_naar_het_plaatje[/img][/], of gewoon het adres hier neerposten zodat het automatisch clickable wordt. De foto uploaden kan onder andere op www.virtual-life.net/img .

[ Voor 35% gewijzigd door kamerplant op 03-08-2004 22:22 ]

🌞🍃

• Shao Kahn
Mijn voeding is naamloos (300 W). Ik heb het vermoeden dat de hdd niet kapot is maar simpelweg nu geen genoeg stroom krijgt door het MoBo probleem.

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Shao Kahn schreef op 03 augustus 2004 @ 22:15:
Mijn voeding is naamloos (300 W). Ik heb het vermoeden dat de hdd niet kapot is maar simpelweg nu geen genoeg stroom krijgt door het MoBo probleem.
Het moederbord heeft geen invloed op de hoeveelheid stroom die je harde schijf krijgt. Haal de IDE kabel maar eens uit je harde schijf, je zult de harde schijf zien/horen opstarten waarna het alsnog tikt.

🌞🍃

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:47

Thandor

SilverStreak

Mijn ECS K7VTA3 rev 2.0 is toevallig ook deze week overleden. Er zijn een aantal verbindinglijnen doorgebrand. Ik heb geprobeerd om deze weer te verbinden maar zonder succes, hij geeft nog steeds de melding : VGA kaart niet gevonden. (Mobo bestaat uit meerdere lagen en waarschijnlijk zit daar ook wat fout ;) )

Ik vermoed dat bij mij ergens kortsluiting is veroorzaakt. De laatste keer dat het systeem nog werkte was voor een keer koeler erop en eraf. Nu heeft dit mobo al wel zeker meer dan 500x een koeler erop en eraf gehad dus waarschijnlijk is dat ook de oorzaak :P. (Arctic Super Silent PRO)

Waren de voltages van de voeding nog wel goed :?, heb je verder ook geen losse draadjes die kortsluiting kunnen veroorzaken :?

(P.s. ik ga nu een ASRock K7S8XE als vervanging kopen, k'heb al 1 zo'n mobo in een andere PC en ik heb geen klachten ;) )

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Shao Kahn
Dacht dat foto posten simpelweg knippen en plakken was. Helaas

Het doorgebrande ding is een vierkant blokje van 1 bij 1 cm en is 1 van 5 blokjes die onder elkaar zitten naast proc. . beter dan dit word het niet :(

• Shao Kahn
[quote][b][message=21353418,noline].

Waren de voltages van de voeding nog wel goed :?, geen idee, ik weet dat het temaken heeft metr rode en gele draadjes enz.

heb je verder ook geen losse draadjes die kortsluiting kunnen veroorzaken :?

nee, alles zit nog vast.

Maar concreet: een nieuw Mobo en voeding zou het probleem moeten verhelpen, niet?

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Shao Kahn schreef op 03 augustus 2004 @ 22:21:
Dacht dat foto posten simpelweg knippen en plakken was. Helaas

Het doorgebrande ding is een vierkant blokje van 1 bij 1 cm en is 1 van 5 blokjes die onder elkaar zitten naast proc. . beter dan dit word het niet :(
Van die zwarte blokjes ?, die werden altijd loeiheet op mijn ECS K7VTA3, de laatste keer dat ik ze heb aangeraakt heb ik er bijna een blaar aanovergehouden (dankzij reactievermogen). Ze werden warmer dan een CPU + Heatsink van 65 graden.

Zouden dat iets van voltage regulatoren zijn :? (i.v.m. de lading condensatoren die er ook bij zitten)

@Edit hierboven --> Voltages kun (kon :P) je zien in je bios. Verder kun je ze eventueel meten met een multimeter. (Rood = +5, Geel = +12, kun je ook wel het één en ander over vinden met Google o.i.d.)
Verder is een goede voeding een noodzaak vind ik zelf. Een goede voeding koop je 1x een kun je jaren mee vooruit :).
Een nieuw mobo & voeding zullen inderdaad het probleem oplossen mits er niets anders stuk is.

[ Voor 24% gewijzigd door Thandor op 03-08-2004 22:28 ]

• Shao Kahn
Zouden dat iets van voltage regulatoren zijn (i.v.m. de lading condensatoren die er ook bij zitten) DIT ZOU KUNNEN

Betekent dit dat voltage (dus voeding) brak is ??? en dat ik die, samen met MoBo, moet vervangen??

Saillant detail: ik heb ook een Arctic super silent pro....

EDIT: de bios kom ik dus niet meer in.. niets dus

[ Voor 9% gewijzigd door Shao Kahn op 03-08-2004 22:32 ]

• Interstice
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-08 22:56

Interstice

Hallo?

Zeg, die steunvoetjes meot je alleen op de 6 plaatsen hebben waar ook daadwerkelijk een gaatje zit om der vanaf de andere kant een schroefje in te doe he :P

Die andere pootjes die in het zaten zijn reserve :P

Proud member of Tacopsclan [CLS]

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Interstice schreef op 03 augustus 2004 @ 22:38:
Zeg, die steunvoetjes meot je alleen op de 6 plaatsen hebben waar ook daadwerkelijk een gaatje zit om der vanaf de andere kant een schroefje in te doe he :P

Die andere pootjes die in het zaten zijn reserve :P
Naar mijn weten heeft mijn EPoX 8rda er 9 (3 boven, 3 midden, 3 onder).
Ik geloof dat die ECS K7VTA3 dat ook had ;).

Maar verder heb je gelijk, zorg altijd dat je het aantal afstandsbusjes telt en daarna ook het aantal schroefjes telt dat je erin draait. Dan kan het moeilijk fout gaan (tenzij je niet kunt tellen :P )

@Shao Kahn
Het kan dus best zijn dat je voeding brak is, het is aan jezelf om het te proberen met een andere PC (dus met enig risico indien brak)

[ Voor 11% gewijzigd door Thandor op 03-08-2004 22:53 ]

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-08 09:16
Die zwarte blokjes zijn mosfets :). Deze zetten de stroom om van 5v naar een gezond voltage voor de cpu en stabiliseren het ook dacht ik.

Die dingen worden altijd heet en ze mogen ook heet worden. Maar misschien is het door het hete weer een beetje te geworden.

Ik zou de PC eerst ff laten afkoelen + CMOS clear en dan weer aanzetten. Doet ie dan nog niks dan is het moederbord vrijwel zeker dood.

Gelijk een goed excuus voor een upgrade. Ik zie niet in waarom de voeding brak zou moeten zijn dus die hoef je niet te vervangen. Check nog wel ff de cpu in een ander moederbord als je dat kunt..

tvw

• Thandor

Thandor

SilverStreak

iets schreef op 04 augustus 2004 @ 00:39:
Die zwarte blokjes zijn mosfets :). Deze zetten de stroom om van 5v naar een gezond voltage voor de cpu en stabiliseren het ook dacht ik.

Die dingen worden altijd heet en ze mogen ook heet worden. Maar misschien is het door het hete weer een beetje te geworden.

Ik zou de PC eerst ff laten afkoelen + CMOS clear en dan weer aanzetten. Doet ie dan nog niks dan is het moederbord vrijwel zeker dood.

Gelijk een goed excuus voor een upgrade. Ik zie niet in waarom de voeding brak zou moeten zijn dus die hoef je niet te vervangen. Check nog wel ff de cpu in een ander moederbord als je dat kunt..
Hoe warm mogen die krengen worden dan :?, mijn Athlon 1000 waar die K7VTA3 in zat stond een beetje geisoleerd en had niet veel airflow i.v.m. herrie. Zodoende had ik een casetemp van 43 (IDLE!). De mosfets werden eerder ook superheet (met wél goede koeling, pc stond ergens anders) dus in die tussentijd moeten die dingen gekookt moeten hebben o.i.d. :P
Verder stond de PC 24/7 aan en met dit warme weer draaide hij vrolijk door. (Totdat ik er weer aan ging "tweaken" :+ ,maar goed zo'n Thunderbird 1000 tweaked zo lekker met brugjes inkleuren :D, met mijn nieuwe mobo gaat ie binnenkort 5x200 (400FSB) draaien :o )

[ Voor 4% gewijzigd door Thandor op 04-08-2004 00:54 ]

Verwijderd

Athlons zijn gewoon hete CPU's, heb hier een Duron 1200 en een Atlon 1400 (gekend voor heeeeeeeeeeeeel heet te lopen). Veel hangt af van het moederbord.

Eerst zat de 1200 in een Abit (idle °35 full °40) en de 1400 in een Asus (idle
°55 full +°65). Veel gezocht naar verschillende coolers die toch niet te luid waren. Uiteindelijk een Zallman CNPS6000-cu derop gezet met 2 120mm fans en een open kast. Heb nu van MB gewisseld, de Abit kan ook op lagere voltages werken. 1400 nu max op °52. De duron op °40.

Wil enkel zeggen dat het moederbord zelf ook voor andere temps kan zorgen :*)

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Verwijderd schreef op 04 augustus 2004 @ 09:23:
Athlons zijn gewoon hete CPU's, heb hier een Duron 1200 en een Atlon 1400 (gekend voor heeeeeeeeeeeeel heet te lopen). Veel hangt af van het moederbord.

Eerst zat de 1200 in een Abit (idle °35 full °40) en de 1400 in een Asus (idle
°55 full +°65). Veel gezocht naar verschillende coolers die toch niet te luid waren. Uiteindelijk een Zallman CNPS6000-cu derop gezet met 2 120mm fans en een open kast. Heb nu van MB gewisseld, de Abit kan ook op lagere voltages werken. 1400 nu max op °52. De duron op °40.

Wil enkel zeggen dat het moederbord zelf ook voor andere temps kan zorgen :*)
IDLE temps kunnen juist heel laag zijn met zo'n oude 0,18 Micron CPU, mijn Duron 1200 @ 1400 @ 1,85V was onder de 30 Idle, gewoon gebruik maken van S2K Busdisconnect :)

Maar ik had het over de warmte van de mosfets, en een case temp van 43 is vrij hoog (case, niet CPU). Hoe warm mogen die mosfets volgens specs worden :?

Pagina: 1