[geheugen] overklokken samen met heatsink

Pagina: 1
Acties:

• sjoerdjanson
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
ik heb bij mezelf gemerkt dat ik voor een veel kostend geheugen, niet al te ver kan overklokken. het gaat hier om ddr pc3200 (1024MB), maar op de plankjes zelf staat pc3700, van het merk corsair (meer weet ik er op dit moment even niet over, maar dat doet er ook niet zow zeer toe, ivm met m'n vraag). ik heb op verschillende plaatsen gelezen dat je bijna altijd beter de heatspreader eraf kunt halen. ik heb een twinx pair oid, dus bij allebei zitten er heatsinks op. ik heb al eenmalig geprobeerd ze eraf te halen, maar ik vind ze te stevig vast zitten, is het daarom wel verstandig om door te gaan. het lijkt er namelijk op dat ik het met een ander voorwerp moet gaan opwippen. dan had ik nog een kleine vraag waarop ik het antwoord wel kan vinden, maar ik wil toch even de tweakers hier vragen wat zij zelf doen; hoe hoog doe je je voltage, dus vdimm? ikzelf kan tot 3.3 gaan in m'n bios. max wat ik nu durf is toch wel 2,9.

ps: vraag al gesteld bij het DDR overklok topic, maar blijkbaar wil niemand daarop reageren, vandaar deze manier.

• Syzzer
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-02 16:10

Syzzer

Prutser

spreaders zitten idd goed vast, je zult echt kracht moeten zetten.

Vdimm kan gerust op 3.3V. Hoewel je andere chips erop zult hebben zitten, even ter illustratie dat BH-5 gemaakt is voor 3.3 - 3.6V.

Gewoon telkens een stapje verhogen, als je systeem niet meer opstart heb je mem dat niet van hoge voltages houdt. Die kans is klein en je zult je mem er niet meer slopen, gewoon ff booten met safe-settings en voltage terugzetten.

• sjoerdjanson
  • Niet online
aha, maar is het ook zo dat bij grote aantallen mensen betere resultaten zonder heatsinks zijn behaald, ipv met?

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09-02 18:09
Met heatspreader kom je (in het algemeen) verder dan zonder...

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• Syngrow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-11-2025

Syngrow

Framerate is life

GarBaGe schreef op 04 augustus 2004 @ 08:26:
Met heatspreader kom je (in het algemeen) verder dan zonder...
Dan ben jij waarschijnlijk de eerste die dat voor elkaar krijgt :P

Die heatspreaders zijn puur voor de sier, ze zitten met een enorm dikke laag tape vast op het mem, waardoor de warmte zich ophoopt en het mem dus warmer wordt.

Het enigste wat wel zin heeft, is om gewoon sinks die normaal op vga geheugen moeten (grote dus) met thermal adhesive vast te zetten, alleen is dit vrij permanent en beetje aan de grote kant

enter the cool world of high performance
[ Intel C2D E6600 @ 5304MHz ][ Biostar TForce P965 Deluxe ][ Geforce2 MX400 PCI ][ Crucial Ballistix PC2-5300 CL3 ]

• sjoerdjanson
  • Niet online
aha, en zijn er nog tips voor het veilig verwijderen van de spreaders?

Verwijderd

Syzzer schreef op 03 augustus 2004 @ 22:45:
spreaders zitten idd goed vast, je zult echt kracht moeten zetten.

Vdimm kan gerust op 3.3V. Hoewel je andere chips erop zult hebben zitten, even ter illustratie dat BH-5 gemaakt is voor 3.3 - 3.6V.

Gewoon telkens een stapje verhogen, als je systeem niet meer opstart heb je mem dat niet van hoge voltages houdt. Die kans is klein en je zult je mem er niet meer slopen, gewoon ff booten met safe-settings en voltage terugzetten.
Hier maak je toch ff een foutje.. Dat er op BH-5 3.6V kan zegt niks over andere chips! Die 3700 is geen BH-5!

Normaal is het zo dat 3.3V de levensduur aanzienlijk verkort, behalve bij BH-5 dus. Of je dat een goed id vind is persoonlijk.
sjoerdjanson schreef op 04 augustus 2004 @ 10:25:
aha, en zijn er nog tips voor het veilig verwijderen van de spreaders?
Pinpasje tussen de spreader en een chipje. Steeds een beetje wrikken en dan de volgende chip.. net zolang tot hij eraf is.

Het kraakt nogal..das de lijm.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2004 10:48 ]

• sjoerdjanson
  • Niet online
gevaarlijk klusje heb ik gemerkt, doe ik niet snel weer...

[ Voor 84% gewijzigd door sjoerdjanson op 04-08-2004 16:32 ]

Pagina: 1