Raar FPS probleem

Pagina: 1
Acties:

• Azer
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ik heb gisteren mijn PC geupgrade van een:

Pentium 4 1.6GHz
V-DATA 256MB PC2100 CAS 2.5
Gigabyte Radeon 9200 128MB

Naar een:

Pentium 4 1.6GHz
V-DATA 256MB PC2100 CAS 2.5
Kingston 512MB PC2700 @ PC2100 CAS 2.5
Sapphire Radeon 9800 Pro 128MB (256bit memory bus versie)

Het probleem is dat mijn FPS in hogere resoluties en lagere gewoon hetzelfde blijft. Als ik bijvoorbeeld een Doom 3 timedemo doe, dan heb ik in 640x480x32, detail low, geen bumpmapping slechts 27.9FPS. Als ik hem dan daarna in 1024x768x32, medium detail, bumpmapping aan draai, heb ik 29.6FPS in de timedemo. Ik wil Doom 3 graag met een stabiele FPS spelen en dat kan zo niet.

Het exact zelfde probleem heb ik met Quake 3: Arena. In de timedemo haal ik in een resolutie van 1024x768x32 met alles aan 169FPS. Met 640x480x16 met alles uit en laag haal ik maar 166FPS.

Wat ik zelf al geprobeerd heb:
Windows opnieuw installeren
Omega drivers gebruiken

Mijn driver settings zijn als volgt:
Anti-Aliasing: Toepassingsgebonden
Maximumresolutie: Toepassingsgebonden
Anisotropische filtering: Toepassingsgebonden
Methode voor Anisotropische filtering: Toepassingsgebonden
Structuurvoorkeur: Hoge Prestatie
Niveau mipmapdetail: Hoge Prestatie
Wachten op verticale sync: Uit
TRUFORM(TM): Uit

Dit is hetzelfde bij OpenGL als bij Direct3D.

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Na wat mij is vertelt komt dit omdat je CPU nu je bottleneck is, dan maakt het niet of nauwelijks uit voor je framerate op welke resolutie je draaid.

🌞🍃

• Godjira
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-06 16:49

Godjira

To infinity and beyond!

Ik lees nergens welke driver versies je geprobeerd hebt?

Profile

• Azer
  • Niet online
DataBeest schreef op 03 augustus 2004 @ 21:31:
Na wat mij is vertelt komt dit omdat je CPU nu je bottleneck is, dan maakt het niet of nauwelijks uit voor je framerate op welke resolutie je draaid.
Maar met mijn oude Radeon 9200 haalde ik zelfs 187FPS met Quake 3 in 640x480x16. Ik weet dat mijn CPU een bottleneck is, die word ook binnenkort vervangen.

@ Godjira:

De nieuwste versies van de Omega drivers en Catalyst drivers, ik weet niet uit mijn hoofd welke versies dat zijn

[ Voor 16% gewijzigd door Azer op 03-08-2004 21:35 ]

Verwijderd

Als het je cpu niet is is het wel je hoevelheid geheugen. Wat je nu aan setup hebt is sowieso eik niet geschikt voor doom3.

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 03-08-2004 21:38 . Reden: er stond nog iets doms ... ]

• Azer
  • Niet online
Sorry, ik was vergeten mijn nieuwe geheugen toe te voegen bij mijn upgrade setup. Ik heb nu dus 768MB geheugen.

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-08 08:21

Haan

dotnetter

Verwijderd schreef op 03 augustus 2004 @ 21:37:
Als het je cpu niet is is het wel je hoevelheid geheugen. Wat je nu aan setup hebt is sowieso eik niet geschikt voor doom3.
Dat was ook niet de vraag.

Ik weet niet of het zou helpen, maar probeer eens alleen met dat Kingston geheugen te draaien. Misschien dat 2 soorten geheugen naast elkaar voor problemen zorgt.

Kater? Eerst water, de rest komt later

• Azer
  • Niet online
hantheman.tk schreef op 03 augustus 2004 @ 21:42:
[...]

Dat was ook niet de vraag.

Ik weet niet of het zou helpen, maar probeer eens alleen met dat Kingston geheugen te draaien. Misschien dat 2 soorten geheugen naast elkaar voor problemen zorgt.
Dat ga ik morgen even proberen. Er schoot me net trouwens nog wat te binnen. Zou het misschien mijn voeding kunnen zijn die het niet helemaal meer trekt? Ik kan ook niet meer overclocken sinds de upgrade (windows start dan niet meer op). Ik heb een AOpen 300watt, het is niet echt ruim dus. Morgen ga ik het nog even proberen met een 400watt voeding.

• henwy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06-07 10:31

henwy

Meh

Het is je voeding niet, dit hebben heel erg veel mensen die geupgraded hebben naar een radeon 9800 pro (en nog van Sapphire ook). Ik had hetzelfde probleem, maar ik heb het net 2x gefixt, maar beide keren kan ik niet meer exact herinneren wat ik gedaan heb. Dit zat er sowieso in:

- Nieuwste moederbord bios
- Nieuwste videokaart/moederbord drivers
- Fastwrites uit
- In je bios kijken of er iets van je performance dingen op slow staat, zet dit 1 of 2 stapjes hoger (Ik had MSI 875P Neo-LSR moederbord)

En zet niet alles op low of high performance bij je videokaart, werkt ook niet altijd even goed. Ik zal deze week sowieso nog formateren en dan zal ik toch weer na moeten gaan hoe ik het telkens weer fix. Zodra ik het weer weet hou ik je op de hoogte.

Mijn systeem: www.tweakers.net/gallery/117647/sys/
Zelfde videokaart als jij hebt.

[ Voor 7% gewijzigd door henwy op 04-08-2004 02:50 ]

• rapture
  • Laatst online: 22:19

rapture

Zelfs daar netwerken?

Als een snellere resolutie verlagen geen hogere fps geeft, dan is je cpu te traag voor je games.

Pentium 4 1,6GHz is extreem traag, vergelijkbaar met Athlon 1GHz...

• Azer
  • Niet online
Toch raar dan, want zelfs met een Radeon 9200 128MB haalde ik 187FPS in Quake3. Maar zo erg is het niet, ik was toch van plan om na deze upgrade een nieuwe CPU+Mobo+voeding te kopen. Binnen 1/2 maanden heb ik hem als het goed is.

Ik zal de kaart vanavond nog even in mijn pa's 2800+ gooien om te kijken of het echt zeker weten niet aan de kaart ligt.

[ Voor 71% gewijzigd door Azer op 04-08-2004 08:26 ]

• rapture
  • Laatst online: 22:19

rapture

Zelfs daar netwerken?

Azer schreef op 04 augustus 2004 @ 08:19:
Toch raar dan, want zelfs met een Radeon 9200 128MB haalde ik 187FPS in Quake3. Maar zo erg is het niet, ik was toch van plan om na deze upgrade een nieuwe CPU+Mobo+voeding te kopen. Binnen 1/2 maanden heb ik hem als het goed is.

Ik zal de kaart vanavond nog even in mijn pa's 2800+ gooien om te kijken of het echt zeker weten niet aan de kaart ligt.
Omdat je CPU Quake 3 kan trekken, dan geeft de CPU een stevige trap tegen de grafische kaart en die presteert. Als de cpu te traag is, dan merkt je het verschil tussen een geforce 4 mx en Radeon 9800 pro niet.

• henwy

henwy

Meh

de cpu is niet te traag, ik heb hetzelfde probleem gehad met een P4 2.8 HT, daar ligt 't niet aan. Tis een ATI kwaaltje wat sommige mensen hebben...

• Azer
  • Niet online
Ik heb net het V-DATA geheugen eruit te halen, het had geen effect dus ik stopte het er weer in en tot mijn verbazing bootte mijn PC niet meer. Ik haal het RAM eruit en de PC boot. Erg raar dus. Er gaan geen fan's ofzo draaien, echt helemaal niks.

• Azer
  • Niet online
@ henwy

en hoe los je het op?

edit: kut ik dacht dat ik op de edit knop had gedrukt in plaats van nieuwe reply

[ Voor 57% gewijzigd door Azer op 04-08-2004 20:03 ]

• paazei
  • Laatst online: 09-08 04:20
Heb je eerst al je oude drivers enzo weggekaatst, voor je nieuwe ging installeren?
Misschien dat het wat nut heeft.

Het zou wel mogelijk kunnen zijn, dat wat iedereen hier beweert, dat je cpu ook je bottleneck is, maar dan zou je toch nog wel verschillen zien tussen zon groot verschil in resolutie? Het kan toch niet zo zijn dat dan je fps precies hetzelfde blijft?

Ik had dit ook met unreal tournament(de oude nog) en als ik alles op detail had staan in windows, dan maakte het bij mij ook geen zak uit wat voor resolutie ik had in het spel, maar als ik alles op performance had, dan maakte het verschil wel uit.

Haal bijvoorbeeld aa en reslotutie enzo eens van toepassingsgebonden af en kijk wat er gebeurd.

Ik geloof gewoon niet dat je bij zin dikke kaart verandering niks merkt.

• Azer
  • Niet online
paazei schreef op 04 augustus 2004 @ 20:13:
Heb je eerst al je oude drivers enzo weggekaatst, voor je nieuwe ging installeren?
Misschien dat het wat nut heeft.

Het zou wel mogelijk kunnen zijn, dat wat iedereen hier beweert, dat je cpu ook je bottleneck is, maar dan zou je toch nog wel verschillen zien tussen zon groot verschil in resolutie? Het kan toch niet zo zijn dat dan je fps precies hetzelfde blijft?

Ik had dit ook met unreal tournament(de oude nog) en als ik alles op detail had staan in windows, dan maakte het bij mij ook geen zak uit wat voor resolutie ik had in het spel, maar als ik alles op performance had, dan maakte het verschil wel uit.

Haal bijvoorbeeld aa en reslotutie enzo eens van toepassingsgebonden af en kijk wat er gebeurd.

Ik geloof gewoon niet dat je bij zin dikke kaart verandering niks merkt.
Ik heb Windows opnieuw geinstalleerd, dus aan oude drivers kan het niet liggen. Ik heb net even alles op performance gezet en dit waren de resultaten in Doom 3.

Doom 3 resultaten:
640x480 = 25.1FPS in de Timdemo
1024x768 = 25.9FPS in de Timedemo

Ik heb ook even 3Dmark gedraait, dit waren de resultaten:
3Dmark2001: 9362
3Dmark2003: 5589
Allebij met default instellingen, deze lijken allebij wel ongeveer te kloppen.

• henwy

henwy

Meh

3DMark pakt dacht ik toch geen OpenGL?
Als 't goed is heb jij die fps probs alleen met OpenGL en niet met Direct3D. Zo was 't iig bij mij. Maar op moment weet ik nog steeds nix meer dan wat ik in mijn eerste post zei. De laatste keer dat ik er gefrustreerd van werd bleek dat mijn bios ooit 's was gereset door een vriend van mij. Na de settings razendsnel naar mijn mening goed gezet te hebben was 't weer goed, maar ik was dus zo goed als dronken en kan 't me niet herinneren. Heb je die andere stappen allemaal uitgevoerd trouwens?? (ik doe mijn best 't te herinneren!)
Pagina: 1