3com wireless AP configureren

Pagina: 1
Acties:

• Explore
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-04-2011

Explore

Op zoek naar werk

Topicstarter
Tijdje geleden een 3Com OfficeConnect Wireless 11g Access Point (3CRWE454G72) aangeschaft en recent een PCI WiFi kaartje voor in m'n desktop PC. Hoogtijd dus om de twee met elkaar te laten praten en de kabels de deur uit te gooien.

Punt is nu dat de communicatie prima werkt. Niks te klagen. Alleen kom ik met geen mogelijkheid in de configuratie van de 3com AP en dus kan ik de security niet instellen. M'n AP staat dus open voor misbruik. Ben hier niet echt happy mee. |:(

Ik heb de Discovery tool (die op CD wordt meegeleverd) geprobeerd te draaien, maar deze kan 't AP niet vinden (terwijl in de manual staat: "Discovery will find the Access Point even if it is unconfigured or misconfigured" - yeah right!) Note: ik heb geprobeerd de AP direct op m'n PC aan te sluiten, dus zonder hub/switch. Ik heb dit met zowel straight als crossed kabels geprobeerd of gewoon via wireless. Mocht niet baten: geen contact hier.

In een ander forum zei iemand dat je gewoon het IP nummer van de IP kan intypen. Nou moet ik bekennen dat ik geen idee heb wat het IP nummer is van de AP. Ik heb een UltraDSL abonnement bij TweakDSL met VoDSL en heb dus een voicemodem van TweakDSL gekregen die volgens mij in bridged mode staat, wat bij mijn weten zoiets inhoudt dat je 'm niet kan pingen of bereiken. Blijkbaar geldt hetzelfde voor de AP. Mijn interne IP nummer is hetzelfde als m'n externe, alsof ik direct op internet zit. (Mijn PC is overigens wel vrij secure geconfigureerd dus daar maak ik me niet bijster veel zorgen over.)

Goed, vraag is dus: hoe krijg ik toegang tot de 3Com Access Point zodat de security enzo ingesteld kan worden???

[ specs ] [ Tweaker gallery ]

• SSH
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

SSH

. . . . . . . .

Het IP nummer van de AP staat gewoon in je manual. Heb je die niet dan gebruik je bv een prog als look@lan om hem op te sporen.(word gezien als non windows OS)

Verder is het IP van je AP normaliter hetzelfde als het IP van je gateway.

Ik gok dat het 192.168.0.1 is of in die trend.

Verwijderd

Discovery werkt vaak niet als je een firewall aan hebt staan. Heb hetzelfde ook al eens mee gemaakt. De oplossing was meestal de firewall uit te zetten op de machine waar je de Discovery applicatie op draait (desnoods de Internet verbinding even verbreken).

D'r zit ook een reset switch achterop de unit, misschien dat je 'em na een reset weer kunt vinden (zie handleiding (PDF)). Je raakt dan natuurlijk wel je huidige instellingen kwijt.

Overigens is er onlangs ook een nieuwe firmware voor deze AP uitgekomen waar hogere snelheden mee bereikt kunnen worden (afhankelijk van... bla bla), misschien ook de moeite waard om naar te kijken.

• Explore

Explore

Op zoek naar werk

Topicstarter
Ik heb het IP adres in de manual gezocht (zie ook de link die cytro geeft), maar kan 'm daarin niet vinden. Gisteren nog uren aan de gang geweest om het ding op eoa. manier een IP te geven via DHCP of wat dan ook. Allemaal gefaalt (wort je behoorlijk pissig van). De gateway zit in iedergeval in subnet 172.19.*.*, maar die is niet bereikbaar als de zaak ingesteld staat op DHCP.

De tip van cytro hielp echter wel: de firewall uitzetten! Deze waarschuwde wel als Discovery ging zoeken en ik stond de communicatie natuurlijk toe en verwachtte dat het dan wel zou werken, zoals altijd. Niet dus.

Hoe dan ook, ik ben er nog niet. Discovery vind nu eindelijk het AP, als ik de firewall uitzet. Echter, enkele seconden later reboot de PC spontaan - nog net voordat de Admin Tool in de browser wordt geopend - Firefox start op en 'k heb net de opmaak van de tool kunnen zien. Ik heb dit getest met de AP aan de Voicemodem hangent, waardoor de AP hetzelfde IP had. En los, waardoor de AP een AutoIP kreeg (169.204.*.*).

De firmware upgrades op de site van 3com heb ik al gedownload, maar ik kan niks met de files in de zip. Ik neem aan dat ik vanuit de Admin tool die dingen kan installeren, maarja... :)

Verwijderd

Heel vreemd die reboot. Ik heb hier geen problemen om de configuratie te benaderen met Firefox of IE. Misschien dat de firewall software hier iets mee te maken heeft? Ik zou het anders niet weten.

Als je de discovery applicatie draait, zie je dan ook een IP adres in de lijst met "Discovered Devices"? Zo ja, noteer dan eens het adres, start de firewall / computer opnieuw op (indien je een softwarematige firewall hebt) en ga dan eens naar het ip address? Je kunt het gewoon in tikken in de browser, zoiets als:

http://192.168.100.100/

Probeer eventueel een andere browser, Opera is maar 2 MB (zonder Java), maar ik snap echt die reboot niet. Het is gewoon een web servertje waar je pagina's op laad, net als elke andere willekeurige site.

• Explore

Explore

Op zoek naar werk

Topicstarter
Ja, ik snap 't ook niet. Normaal, Draytek routers bv. maar ook de meeste andere, hebben een statisch IP en hoeft heel het ding niet gevonden te worden. Ik kan me ergens voorstellen dat dit bij AP's anders gaat, maar toch...

Er is zelfs nog meer aan de hand. Op eoa. manier heb ik 't voor elkaar gekregen dat nu alleen de tweakdsl.nl website nog bereikbaar is als ik surf via m'n wireless. Ik heb nu dus effe een kabeltje gelegd naar de VoDSL modem van TweakDSL, zodat ik ook naar GoT kan. Maar dit is ook niet echt iets om happy van te worden. Pfrt! Wat een gedoe zeg!

'k Zal zo de kabel eens rechtstreeks in de AP steken, de firewall eruit gooien en Discovery nog eens testen. Eens kijken of dat wat oplevert... Je hoort er nog van. :)

edit 2 uur later: oke, volgens mij heb ik 't eindelijk voor elkaar. Op eao. manier verliep niet alles even intuitief zoals de manual doet beloven. Zojuist werd ik nog onaangenaam verrast met een spontane reboot. 't Is nu net of ik op een tijdbom werk. Nu maar hopen dat 't eenmalig was.

Hoe dan ook: niet de AP als DHCP-server instellen als de ADSL-modem ook als DHCP-server staat ingesteld. Spreekt dat voor zich? Ik wist het niet zeker... Het werkt in iedergeval niet echt.

[ Voor 27% gewijzigd door Explore op 04-08-2004 23:39 ]

• Explore

Explore

Op zoek naar werk

Topicstarter
Oke, nou heb ik nog een leuke... Ik heb de Encryption ingesteld op TKIP en Authentication op WPA-PSK. De WLAN Card Configuration Utility (het ding wat dus bij de PCI Wifi adapter hoort) meldt braaf deze gegevens en maakt ook een connectie met de AP.

Kom ik dan in de Admin Tool van de AP, dan staat daar:
!!! Wireless Encryption is Switched off !!!
Ook NetStumbler meldt dat er geen encryption aan staat.

Wat is dat nou?

• Stampertje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-01-2024

Stampertje

Gaat je nix aan

Misschien heb je dit al geprobeerd, maar bij mijn 3Com AP en PCI card moet ik alle security instellen via een bekabelde aansluiting doen.

Ik hoop dus dat je je UTP kaartje nog hebt

Living the American Dream

• Explore

Explore

Op zoek naar werk

Topicstarter
Ja, dat heb ik uiteindelijk gedaan en dat ging ook wel. Ik heb dus de encryption aangezet en dit is wat ik zie...

Maar ik denk dat ik heel het wireless gebeuren maar ga opgeven. 't Is niet voor mij bestemd, heeft een hogere macht besloten. Toen ik een wireless pcmcia kaart in m'n laptop douwde, ging die kapot en met de wireless in m'n pc blijft dat ding spontaan rebooten. Het was dus niet eenmalig.

Mijn conclusie: wireless is crap! :(

offtopic:
Is HL2 nou nog niet uit? Ik heb m'n pre-order bij amazon geannuleerd.

[ Voor 13% gewijzigd door Explore op 05-08-2004 13:04 ]

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-03 09:06

swampy

Coconut + Swallow = ?

Explore schreef op 05 augustus 2004 @ 13:02:
Ja, dat heb ik uiteindelijk gedaan en dat ging ook wel. Ik heb dus de encryption aangezet en dit is wat ik zie...

Maar ik denk dat ik heel het wireless gebeuren maar ga opgeven. 't Is niet voor mij bestemd, heeft een hogere macht besloten. Toen ik een wireless pcmcia kaart in m'n laptop douwde, ging die kapot en met de wireless in m'n pc blijft dat ding spontaan rebooten. Het was dus niet eenmalig.

offtopic:
Wireless werkt hier goed, is alleen een bitch om goed in te stellen..maar werkt hier goed!

There is no place like ::1

• Stampertje

Stampertje

Gaat je nix aan

Mijn conclusie ook. Ik ben net verhuisd, en heb vanaf meterkast (4-poorts adsl modem) aansluitingen in diverse kamers. In deze kamers heb ik op de contactdozen van de kleine 3com 4-poorts switches geinstalleerd. Power krijgen deze via dezelfde UTP kabel uit de meterkast.

Wired forever _/-\o_

• Explore

Explore

Op zoek naar werk

Topicstarter
Misschien interessant om te vermelden: toen ik de Edimax 802.11g Wireless LAN PCI Card in de PC prikte en de zaak aanzette, kreeg ik een waarschuwing van het systeem over een IRC conflict met een ander onderdeel: Promise IDE controller.

Windows klaagt hier echter niet over en ik zie niets over IRQ conflicts staan.

Dit zou toch op te lossen moeten zijn?

Edit: In de Device Manager van Win2000 staan:

SCSI and RAID controllers
-- Win2000 Promise Ultra100 (tm) IDE Controller (PDC20265)

Network adapters
-- Ralink RT2500 Wireless LAN Card

Beide zitten inderdaad op IRQ 9 te klieren.

Overigens is het mij een raadsel wat die Promise daar doet. Ik heb geen SCSI en geen RAID.

Edit: zojuist een upgrade gedaan van de AP firmware naar versie 1.03.05. De eerder genoemde melding (!!! Wireless Encryption is Switched off !!!) is nu verdwenen. Dus dat was blijkbaar een bug in de firmware.

Verder draait m'n systeem al een uur zonder spontane reboots (klop, klop)...

[ Voor 52% gewijzigd door Explore op 05-08-2004 20:07 ]

• Stampertje

Stampertje

Gaat je nix aan

offtopic:
Welke PCI Kaart heb jij eigenlijk. Voor sommige moet je een kleine update downloaden om WEP te kunnen draaien.

• Explore

Explore

Op zoek naar werk

Topicstarter
Een Edimax 802.11g Wireless LAN PCI Card dus. Zei ik in m'n vorige mail al. Ik heb de updates voor zowel de PCI als de AP gedraait.

De laatste paar dagen lijkt 't te werken, maar ik verwacht elk moment weer een reboot...

Pagina: 1