PC reageert niet op startknop

Pagina: 1
Acties:
  • 350 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-07 08:57

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
Om met de deur in huis te vallen, dit is een hardwarematig bootprobleem.

Ik kom net van Campzone met mijn kast, een AMD Duron 1800, Shuttle mobo, eigen bouwsel, werkte stabiel op CZ. Enige probleem was af en toe dat wanneer er een powerdown was geweest, dus de voeding een klap had gekregen of hij gewoon op een andere monitor aan werd gesloten, ik geen beeld kreeg. Enkele malen herstarten en de monitor even aan een andere PC koppelen en het werkte weer. De oplossing lag telkens in een andere volgorde van verwisselen, stroom eraf halen en proberen.
NB, een shuttle heeft ook een onboard video kaart maar die werkte op zo'n moment ook niet.

Vanavond heb ik mijn computertje uitgepakt nadat hij op Campzone in een dichtgeritste koffer was vervoerd. Hij heeft daarbij eigenlijk geen harde klappen opgelopen meen ik me te herinneren. Wel is hij buiten ingepakt en hier binnen in een vrij benauwde kamer uitgepakt. Dit alles fyi, mocht het interessant zijn.

Nu vanavond zet ik hem dus aan, gewoon, de power- en resetknop hangen er nog los in dus ik pak die eruit en druk hem aan. Computer start, maar ik krijg geen beeld (as usual) en ik wil herstarten. Ik druk de powerknop 4 seconden in; geen reactie. Nogmaals, en nogmaals. Daarop heb ik de powerknop achterop omgezet en de stekker eruit getrokken. Poef, uit.
Echter, nu wil ik weer herstarten en hij doet niks meer. Ik kan de knop indrukken tot ik een ons weeg, evenals de resetknop. Start een computer als je de resetknop indrukt en hem dus gebruikt als aan/uit knop?

Ik ben zo bang dat het moederbord iets overkomen is. De voeding is een Maxpower 300 watt. Ik heb 2 harde schijven en een CCFL aangesloten.
Het moederbord loshalen is een hels karwei, de harde schijven zitten ervoor.
Een kabelbreuk in de powerknop-kabel zou kunnen aangezien ik het ding vaak hardhandig in mn kast vouw, maar dan zou ook mn resetknop datzelfde hebben, nogal toeval. Ik heb hier op de voeding van dit werkstation (waar ik nu op type) geen andere passende voeding. Ook heb ik geen andere aan/uit knop om op het mobo te prikken. En er een schroevendraaier tussen zetten en zo contact maken vind ik eng. Ook mijn vader zou dat niet willen proberen :{

Ik maak het nu voor mezelf erg moeilijk maar ik heb deze faq al gelezen:
Hangen en Opstartproblemen troubleshooter
En kom tot de conclusie dat of het mobo dood is of de voeding brak.
Is Maxpower een van de slechtere voedingen?
Is 300 watt genoeg voor 2 HD's en 1 ccfl? Die monitorproblemen kúnnen gekomen zijn na het aanbrengen van de CCFL, eigenlijk nooit op gelet.
Ik heb de mobodoos en de aankoopsbon van Gistron (december 2003) nog, zou ik garantie kunnen krijgen als hij echt dood blijkt te zijn?
Moet ik de PC misschien eerst een nachtje laten 'drogen' omdat hij nu in dit weer vochtig is van binnen?

Waarom is hij één keer opgestart, wilde hij toen niet uit dmv. de powerknop, en daarna helemaal niet meer aan? Hij deed het namelijk wel! Kortsluiting?

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Dark Blue schreef op 03 augustus 2004 @ 20:51:
En er een schroevendraaier tussen zetten en zo contact maken vind ik eng. Ook mijn vader zou dat niet willen proberen :{
Dat is niet eng, want je weet wat je doet. Als je een knop op je kast indrukt, sluit je de pinnetjes en dat doe je zo ook. En aangezien je precies weet welke pinnetjes je moet hebben, is dat niet eng. :)

Het is gewoon een korte, makkelijke test, die je tijdens het troubleshooten met mobo's altijd moet doen.

Wel acht ik het een kleine kans dat het daarin zit, gezien de rest vna je verhaal.

Als je videokaart slecht contact maakt, is het trouwens vrij slecht voor je mobo om daar aan te zitten terwijl je PC aan staat. Je zegt het niet echt expliciet, maar denk even na of je dit gedaan hebt. AGP is niet hotswappable, dus je PC schrikt behoorlijk van een kaart die opeens wel contact maakt.

{signature}

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
Volgens mij sluit de AGP kaart goed in het slot, want als het ding aanstaat, krijg ik ook nooit beeldstoring ofzo, of foutmeldingen of piepjes. Aan is aan, en dat dan soms voor dagen lang :)

Ik ga zo dan even de tweede kap eraf halen, maakt het nog uit wat voor schroevendraaier het is? Het is geloof ik maar 5 of 12 volt dat er doorheen gaat, maar toch :{

On my way... :{ ril ril

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-08 10:30
Tsja, een andere voeding proberen lijkt me toch het makkelijkst...

Verder gewoon met een schroevendraaier proberen aan te zetten. Daar kan echt niks mis gaan. Zelfs als je een verkeerd contact maakt met die pinnetjes, er gaat echt nauwelijks stroom over, je zult het niet eens kúnnen voelen

[ Voor 30% gewijzigd door OnTracK op 03-08-2004 22:05 ]

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Voeding vervangen denk ik.... Maxpower behoort tot de klasse Sweex/JNC/Super/etc.
Werkt op zich wel maar ze kunnen inderdaad niet goed tegen warmte, stroomstoringen etc.

Verder zijn mijn ervaringen met Shuttle ook niet zo geweldig, maar gezien de andere opstartproblemen zou ik eerst een andere voeding proberen. :)

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
KUT. :'(

Ik zie dus net dat de twee schroefjes die mijn moederbord vasthielden, dat daar er een van onherroepelijk is losgetrild. Hij zat met twee vast, afstandsbusje ertussen, stuk papier tussen mobo en achterplaat (grote ijzeren plaat, staat in verbinding met hele kast)

Dat schroefje ben k kwijt evenals het afstandsbusje. Raar maar waar, het ligt zelfs niet in de kast. Ik zie gewoon nu ik de tweede kap (die aan de kant van het mobo) heb losgehaald dat er _geen_ schroefje zit waar het wel hoort, het moertje is weg, en het afstandsbusje ook. Het mobo heeft dus denk ik vanaf waneer ??? enkele keren de ijzeren plaat geraakt, er zat wel een vel dik papier tussen maar isoleert dat genoeg bij die spanning?

Zou ik kortsluiting hebben gemaakt? :'( Ik ga hem nu voorzichtig loshalen, op mijn bed uitstallen en dan proberen zonder kast te starten. Waarom merkte ik dit de hele week niet? Dat schroefje is echt niet gisteren in de auto losgetrild, dat moet al de hele week zo gezeten hebben :'(

Zover ik kan zien zijn beide schroefjes er trouwens uit, heel raar, mijn mobo moet dus gewoon 'los' hebben gestaan in de kast, meestal zweeft hij een paar mm. boven de grondplaat, maar dit...

Ik heb geloof ik nog een voeding liggen trouwens, weet niet welk merk, maar niet echt sterk en zeker niet geluidloos; ik heb hem uit het Celeron700 systeem van mn ouders gehaald wat ze indertijd hadden. Maar als ik m op zolder vind kan ik m proberen... maar ik denk nu echt dat het mobo il morto is :'(

*jammer snik huil, mn eerste echte shuttle...

[ Voor 23% gewijzigd door Dark Blue op 03-08-2004 22:14 ]

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Ik heb wel eens iets soortgelijks gehad, met een Qtec voeding :X . Als ik op wou starten, reageerde de startknop ook niet. De enigste manier om em aan te krijgen was de knop achterop de voeding uit te zetten, een tijdje te wachten, en dan de knop weer aan doen, in zo snel mogelijk de aanknop indrukken. Wachtte ik te lang, gebeurde er weer niks.
Dus een nieuwe voeding lijkt me het proberen waard; al ben ik niet de eerste die dat zegt zie ik 8)7

Edit: dr zit toch meestal een ledje op een moederbord? Doet die het nog wel?

[ Voor 9% gewijzigd door MaximusTG op 03-08-2004 22:16 ]

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

• OnTracK
Ik heb trouwens bij een vriend vorige week eigenlijk precies hetzelfde probleem gehad. PC ging soms wel aan, maar ging na onbepaalde tijd weer uit. En wilde daarna niet meer aan zonder eerst de stroom er helemaal af te halen.

Bleek ook het moederbord contact met de kast te maken (brakke goedkope kast), tenminste, ik hoop dat dat het probleem was. Want ik moet er nog een schuimrubber plaat onder doen (gewoon, zoeen die je bij je moederbord krijgt). Anders weet ik het niet meer.

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
Ledje op mobo, niet gezien :? nooit eigk! Misschien nu ik heb eruit haal.
Er zat wel een powerled bij aan het sliertje start/reset/hd/powerled dus maar die heb ik nooit proper kunnen aansluiten: het moederbord betrof 3 aansluitinkjes pin-gat-pin en het stekkertje had gat-gat-niks. Dus daarvan klopte de aansluiting sowieso nooit.

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Op mijn 2 asus moederborden zat iig een groen ledje, ergens tussen de pci sloten, als er stroom op het mobo stond ging die branden. Maar misschien zit zoiets niet op een moederbord uit een shuttle.

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
Het is dus een shuttle bordje van 20x20 he! Geen Epia ofzo ... ik kijk ff verder.. andere voeding niet gevonden op zolder, wel 20 spinnen en nu een berg zweet. Pff.

Voeding gevonden. Stom ding is een Enlight met vage informatie, peak load 300 watt, mn aars, het ding staat garant voor 125 watt als ik het wazige tabelletje mag geloven :(

[ Voor 36% gewijzigd door Dark Blue op 03-08-2004 22:31 ]

• OnTracK
Maar hij doet het niet als je hem los neerlegt met de Maxpower voeding? Als je wil kan ik morgen uit m'n werk nog wel even langskomen om je een 400W Antec te lenen...

[ Voor 5% gewijzigd door OnTracK op 03-08-2004 22:34 ]

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
OnTracK schreef op 03 augustus 2004 @ 22:34:
Maar hij doet het niet als je hem los neerlegt met de Maxpower voeding? Als je wil kan ik morgen uit m'n werk nog wel even langskomen om je een 400W Antec te lenen...
Ik heb hier een Q-Tec 400 watt, probleem is dat die nu de power verzorgt van de pc waar ik nu op type... en ik haal m niet zo graag los, dan zit ik met twee systemen open.

Van mij mag je, maar ik zit morgen tot zeker 6 uur niet thuis. Wel lief aangeboden :) ... neem maar mee, als hij niet nodig is, maakt het ook niet uit. Ik ga zo ff testen.

Doet een PC het normaliter nog nadat hij bijvoorbeeld kortsluiting met de kast heeft gemaakt, als die kast zelf niet onder een grote spanning stond?

• OnTracK
Dark Blue schreef op 03 augustus 2004 @ 22:42:
[...]

Ik heb hier een Q-Tec 400 watt, probleem is dat die nu de power verzorgt van de pc waar ik nu op type... en ik haal m niet zo graag los, dan zit ik met twee systemen open.

Van mij mag je, maar ik zit morgen tot zeker 6 uur niet thuis. Wel lief aangeboden :) ... neem maar mee, als hij niet nodig is, maakt het ook niet uit. Ik ga zo ff testen.

Doet een PC het normaliter nog nadat hij bijvoorbeeld kortsluiting met de kast heeft gemaakt, als die kast zelf niet onder een grote spanning stond?
Jup, over het algemeen wel.

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
Ik heb hem nu op bed liggen, weer op het papiertje waar hij in de kast tegenaan zat. Er zijn wat pinnetjes door het papier heen geprikt op bepaalde plaatsen.

Ik weet wel dat als ik mn tobo en muis aansloot, het mobo altijd even iets naar achteren draaide, want het mobo zat maar aan 2 schroefjes vast (en nu blijkt dus aan nog minder op het laatst) - bij USB evenzo.
De PCI / AGP kaarten hadden dit prik-vast-en-hij-draait niet, omdat ik met een beugeltje alle kaarten dus vastschroefden, dus dat zat stevig. maar telkens bij het inprikken van muis tobo en usb zal hij even de pinnetjes door het papier heen hebben geprikt.

Met het setje op bed zo op het papier en met alleen de voeding (Powermax) aangesloten, doet hij het niet.

Ik ga nu de EnLight voeding testen.

Wel belachelijk, die Powermax heeft een jaar lang in mijn eigen systeem gezeten (ok een amd duron 1200, msi k7nogwat mobootje) maar daar nooit problemen. Ja, nooit beeld behalve als je vlak na het starten de reset indrukte, maar dat doet hij met een 400 watt Qtec nu nog steeds :z ...

Update:
Ook met de EnLight voeding doet hij niks. Het ding is een voeding zonder zwart powerknopje dus hij zou gelijk stroom moeten geven toen ik m aansloot. Overigens start ik nu telkens door gewoon de startknop te gebruiken op de pinnetjes van het mobo. Ik durf er echt geen schroevendraaier tussen te zetten!
Of zou ik dat wel moeten doen? :{

Ik heb alleen maar magnetische schroevendraaiers... :{ krijg ik veel stroom door mn vingers als ik er een schroevendraaiertje met metalen handvatje op zet?

[ Voor 21% gewijzigd door Dark Blue op 03-08-2004 23:20 ]

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
HIJ DOET HET!!!!! HIJ DOET HET!!!! :*

sorry duizendmaal dat dit geen edit is maar dit is gvd een mijlpaal en bij het opstaan na mijn overwinning heb ik mijn knie verdraaid aauuww maar morgen word ik toch naar mn werk gebracht met de auto dus het maakt geen donder uit maar mijn mobo werkt!!!

Ik heb net de Powermaxx voeding aangesloten en dus mijn schaar (met plastic handvat) tussen de twee pootjes van de powerswitch gezet. En ja.... whoooooooooo zei mijn CPU fan, whoooooooooo zei mijn voeding. Op dat moment was alles op mn voeding aangesloten behalve de twee harde schijven.

Hij is niet dood! :'( :D

• DuDePrOdUcTiOnS
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-03 10:13
je krijgt helemaal geen stroom door je vingers hoor.. is hele lage spanning..
edit: ok, opgelost al.. :p

[ Voor 16% gewijzigd door DuDePrOdUcTiOnS op 03-08-2004 23:30 ]

www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

en anders doe je gewoon een lap stof om de schroevendraaier heen waar je 'em beetpakt. ;)
Zelf rag ik altijd gewoon met een zo dik mogelijke punt over die rijen met pinnetjes, gaat 'ie vanzelf aan.

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Verwijderd

1 los draadje aan beide uiteinden gestript is ook goed ;)

Verwijderd

Tot zo ver de aflevering - Klussen met DB _/-\o_

Feli meis :)

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
Verwijderd schreef op 03 augustus 2004 @ 23:38:
Tot zo ver de aflevering - Klussen met DB paniekerige angsthazen _/-\o_

Feli meis :)
:P Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/a.p.komen/BLONT2.gif

ps. er loopt nu een klein geelgroen beestje over mn biosbatterij heen...

[ Voor 24% gewijzigd door Dark Blue op 03-08-2004 23:54 ]

Verwijderd

mooie tong :)
Veel succes met je machine-tje

ps. : Dat hoort thuis in het grote - batterij virus topic :+

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2004 22:28 ]

Pagina: 1