[VB] Lijst gevuld met UserControls

Pagina: 1
Acties:
  • 34 views sinds 30-01-2008

• BestTested!
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:29
Goede avond,

Ik ben een frond-end aan het schrijven voor een database. Nu heb ik een tabel die ik eenvoudig moet kunnen editten. Normaal zou ik hiervoor een FlexGrid gebruiken, alleen zal dit in dit geval moeilijk/niet gaan.
Deze tabel moet namelijk allerlei futures bevatten, zoals comboboxes, checkboxes, pictureboxes, autocomplete, spellingscontrole etc.

Tijdens mijn 'zoektocht' vond ik drie mogelijke oplossingen:

1) Een Flexgrid maken, en losse controls die over de flexgrid heen staan. Op deze manier laten lijken dat de controls op de flexgrid zitten. Persoonlijk vind ik dit niet echt een mooie oplossing en het lijkt me ook niet handig. (Op www.pscode.com staan hier een aantal voorbeelden van)

2) Een usercontrol schrijven die zegmaar een rij moet voorstellen. In deze usercontrol zitten alle futueres die erin moeten zitten. Deze usercontrol moet dan in een soort lijst geplaatst worden, zodat deze verwijderd/aangemaakt/gewijzigd kunnen worden. Dus een beetje zoals de DataRepeater werkt, maar dan met veel meer controle (wat je in de DataRepeater niet hebt dus). Dit lijkt mij de mooiste/beste oplossing.

3) Op internet zijn een aantal Grids te vinden die andere controls kunnen huizen. Deze componenten zijn (voor zover ik weet) allemaal commercieel en boven mijn budget (ik = arme student). Als iemand een freeware pakketje weet... heel graag.

Dus nu mijn vraag:
Is er een gratis pakket/control die dit mogelijk maakt? Zo niet, dan:
Is er een manier om usercontrols makkelijk in een soort van listbox te plaatsen? Zo niet dan: Is er een andere manier om dit probleem op te lossen?

Alvast Bedankt,

• Mr.Nobody
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
ik ben niet zo in VB thuis, maar als je een delphi component hebt die voldoet zou je die om kunnen zetten naar een activeX component. delphi bied die mogelijkheid nl.

Opensource delphi componenten (http://www.delphi-jedi.org)

• BestTested!
Mr.Nobody schreef op 03 augustus 2004 @ 20:01:
ik ben niet zo in VB thuis, maar als je een delphi component hebt die voldoet zou je die om kunnen zetten naar een activeX component. delphi bied die mogelijkheid nl.
En ik ben dan weer niet in Delphi thuis. Maar werkt zo'n activeX dan ook helemaal goed in Visual Basic?

• Mr.Nobody
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
in principe zou ie goed moeten werken. ik weet alleen niet hoe je precies een link naar een imagelist moet leggen. misschien is die ook wel om te zetten naar activex.

in principe zoek je dus zo iets als dit? http://www.tmssoftware.com/gridpack.htm

Opensource delphi componenten (http://www.delphi-jedi.org)

• BestTested!
Dit is wat ik zoek ja. Deze bevat wel heel erg veel mogelijkheden, meer dan dat ik nodig heb. Maar jah... ook deze is niet gratis, en het zou me jaren kosten zoiets zelf te schrijven.

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
Ik weet niet welke advanced dingen je allemaal nodig hebt, maar een user control of een soort template form zou toch wel te maken moeten zijn binnen aanzienbare tijd. Overigens kun je usercontrols ook @runtime aanmaken, en in een control array plaatsen.

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:44

alienfruit

the alien you never expected

Kijk eens naar ed ActiveX versie van DevExpress QuantumGrid, die kan al deze kunstjes en werkt perfect!

Verwijderd

farlane schreef op zaterdag 07 augustus 2004 @ 19:33:
Overigens kun je usercontrols ook @runtime aanmaken, en in een control array plaatsen.
Sorry dat ik dit topic ff omhoog schop, maar ik zou graag willen weten hoe je dat doet. VB6 slikt nl. niet "Dim anus as New myControl". Ik wil een lijst maken met user-controls die overigens later weer uitklapbaar zijn (child-usercontroltjes), welk allen tijdens runtime aangemaakt zullen worden.

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:44

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Open anders een nieuw topic. Jouw topic heeft weinig relatie tot het eigenlijke probleem; op deze manier kan je een vrij warrige discussie gaan krijgen waarbij mensen ook op oude postings gaan reageren.

Als je een nieuw topic opent, let dan ook op P&W FAQ - De "quickstart" ; wat lukt er niet? Welke foutmelding krijg je? :)

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.