Toon posts:

[Exchange 2000] Kan geen mail ontvangen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit hier met een ingewikkelde storing. Stapsgewijs zal ik deze voor jullie uitkouwen in de hoop dat jullie mij verder kunnen helpen:

Hier in het netwerk heb ik een Windows 2000/Exchange 2000 Server combi met alle SP's. Deze installatie draait inmiddels nu 1,5 jaar zonder problemen tot voorkort. Zo kunnen de gebruikers wel mail versturen, maar niet ontvangen (lees van buitenaf).

De domeinnaam is geregistreerd bij Domeinbedrijf X. De internetverbinding (Planet ADSL Advanced) zit afgewerkt op een Thomson 520 ethernet modem.

De e-mail wordt ge-re-routed van Domeinbedrijf X naar Planet Internet.

In het MX Record staat keurig netjes dat alle mail moet worden afgeleverd bij mail.xxxxx.nl. Pingen naar dit adres levert keurig mijn ADSL ip adres op.

Via NAT staat er vervolgens in mijn Thomson ethernet modem dat poort 25 geforwarded is naar het ip adres van mijn Exchange Server.

Als ik dan via het LAN gaat kijken of het SMTP protocol draait op poort 25 dan is dat ook zo. Van buitenaf werkt dit niet (lees telnet mail.xxxxx.nl 25). Zover ik kan nagaan is dit door Planet afgeschermt.

Vervolgens stuur ik van buitenaf een e-mail naar een gebruiker. Deze e-mail komt niet aan op de Exchange Server, maar wordt ook niet gebounced, dus ge-qeued bij de tweede regel in het MX Record t.w. mailrelay.planet.nl.

Helpdesk van Planet bellen helpt niet omdat zij de oplossing (lees het re-routen + MS Exchange) van e-mail niet ondersteunen. Typisch dat sinds de oplevering van ADSL het al zo gewerkt heeft zonder tegen strubbelen van Planet Internet :? Ook het controleren van mailrelay.planet.nl kunnen ze niet zeggen ze :? Hiervoor heb ik inmiddels een e-mail gestuurd aan de Helpdesk van Planet Internet.

Als ik mijn logboeken ga nalopen kan ik geen fouten constateren. Ook mijn DNS is keurig up and running. Internetten en e-mailen via deze ADSL verbinding is geen probleem. Ik vermoed zelf dat de mail bij Planet ergens blijft hangen, al weet ik nog niet waardoor of op één of andere manier krijgt mijn Thomson ethernet modem het niet geforwarded naar mijn Exchange Server.

Misschien dat jullie licht kunnen laten schijnen in dit (lange) verhaal.