Toon posts:

[Linux]image ,filesystems, backup

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik moest een image maken van een filesystem. De bron is een extended 3 filesystem van 12GB wat redelijk vol zit. Het doel is een image file. Ruimte heb ik zat.

Ik heb een image gemaakt met
code:
1
dd if=/dev/sdb1 of=/data/`uname -n`-image-sdb1.ext3

Daarna kon ik het ro mounten op een loopback device om te controleren of alles ok was gegaan. En daarna heb ik het ff door gzip gehaald.

Prachtig allemaal, maar ik heb wel ff een paar vraagjes.
1. e2image lijkt mooi. waar is de xfs variant?
2. kan je een image maken terwijl het fs gemount is?
3. zijn images een goede backup oplossing (misschien i.c.m incremental backups)
4. is het mogelijk om een image van een fs te maken en dat weg te schrijven naar het filesystem waar een image gemaakt van wordt?
5. hoe zit het met linux met de mogelijkheden van het mounten van snapshots?

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06:43

Kettrick

Rantmeister!

2. Volgens mij kan dit niet.
3. Images zijn volgens mij geen goede backup oplossing, ik doe zelf flexbackup naar dds tapes, dat werkt gewoon incremental.

De rest kan ik je niet vertellen aangezien ik geen linux gebruik maar bsd :)

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:59

Robtimus

me Robtimus no like you

4 kan natuurlijk nooit.
Als je een image maakt van een FS, en die image staat op dat FS, dan komt die image ook in je image. Ik weet niet precies wat er gaat gebeuren, alleen dat het behoorlijk fout zal gaan.

Verder kan 2 denk ik wel, met een maar: er mag niets aan veranderen. Unmounten is dus altijd aan te bevelen, dan weet je zeker dat er niks aan verandert. (weet het niet 100% zeker hoor)

[ Voor 32% gewijzigd door Robtimus op 03-08-2004 20:38 ]

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
5: snapshots: lezen

Dit is geweldig ;) Je maakt volledige snapshot-style backups via rsync, en die gebruiken releatief weinig diskspace en tijd omdat alleen de wijzigingen worden geschreven op disk, verder worden de reeds bestaande files gelinked via de reeds bestaande inodes: ik maak 4 snapshots op de diskspace van 1.5 snapshot (YMMV). En zo gooi ik ze ook op DVD.
Ik draai zo ieder uur een volledige backup van alle files die ik relevant vindt (totaal > 4 Gig) binnen 30 seconden. Heerlijk.
Op mount-strategieen wordt uitgebreid ingegaan in de URL.

[ Voor 7% gewijzigd door AlterEgo op 03-08-2004 20:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
RoeLz schreef op 03 augustus 2004 @
3. Images zijn volgens mij geen goede backup oplossing, ik doe zelf flexbackup naar dds tapes, dat werkt gewoon incremental.
Dus het nadeel is volgens jou alleen dat het niet incremental is?

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 03-08-2004 23:41 ]

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:18
Verwijderd schreef op 03 augustus 2004 @ 19:34:
Ik heb een image gemaakt met
code:
1
dd if=/dev/sdb1 of=/data/`uname -n`-image-sdb1.ext3
Tenzij je daar nog wat codes bij had gezet m.b.t. de blocksize, is dat vele male trager gegaan dan had gekund.
2. kan je een image maken terwijl het fs gemount is?
Nee.
3. zijn images een goede backup oplossing (misschien i.c.m incremental backups)
Nee, maak liever 'gewone' backups; dan zit je niet alle ongebruikte ruimte ook onnodig op tape te zetten (en nee, daar staan meestal geen nullen, dus het wordt ook niet goed gecomprimeerd).
Verwijderd schreef op 03 augustus 2004 @ 23:40:
Dus het nadeel is volgens jou alleen dat het niet incremental is?
Nee dus, zie boven. Het kost ook onnodig extra tijd, en 1 kapot bit is :w filesystem. Bij goede (evt incremental) backups hoeft dat absoluut niet het geval te zijn.
4. is het mogelijk om een image van een fs te maken en dat weg te schrijven naar het filesystem waar een image gemaakt van wordt?
Nee.

[ Voor 33% gewijzigd door Wilke op 04-08-2004 00:21 ]

Verwijderd

Wilke schreef op 04 augustus 2004 @ 00:19:Nee, maak liever 'gewone' backups; dan zit je niet alle ongebruikte ruimte ook onnodig op tape te zetten (en nee, daar staan meestal geen nullen, dus het wordt ook niet goed gecomprimeerd).
Ik maak er meestal eerst nullen van, als volgt:
code:
1
2
dd if=/dev/zero of=/zerofill.dat
rm /zerofill.dat

met dd wordt dus alle lege ruimte opgevuld met nullen (tot de disk vol is, dan stopt dd vanzelf), die ik daarna ook meteen weer verwijder...
daarna cat /dev/hda|gzip>/data/backups/$HOSTNAME.hda-$(date +%Y%m%d).gz

Maar tegenwoordig doe ik dit eigenlijk niet meer zo, (antwoord op vraag 3), ik backup nu alleen bestanden (for i in bin boot dev etc... ;do tar czf /data/.../$i.tar.gz $i;done).

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18-02 12:35

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
Wilke schreef op 04 augustus 2004 @ 00:19:

[2...]

Nee.Ja, niet aan te raden, maar het kan wel. Data kan veranderen nadat je het hebt gebackupped, zodat je ineens files 'mist' of teveel hebt.

[3...]
Nee, wat wilke zegt (alhoewel dat wel te repareren is ;)) maar ook omdat je niet makkelijk bij je data kan.

[...]

Ja, maar dat gaat nooit passen ;)
Hij schrijft namelijk naar de FS, vervolgens ga je dat ook weer backuppen tot je schijf vol zit. Tis wel een goede manier om je schijf vol te gooien, maar dna kan je net zo goed /dev/zero gebruiken ;)
[..5]
Snapshots kan wel, maar niet met ext2/3 xfs voor zover ik weet.

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

Verwijderd

Topicstarter
Wilke schreef op 04 augustus 2004 @ 00:19:

Nee, maak liever 'gewone' backups; dan zit je niet alle ongebruikte ruimte ook onnodig op tape te zetten (en nee, daar staan meestal geen nullen, dus het wordt ook niet goed gecomprimeerd).
e2image zou automagisch goed te compressen image files creeren.
Het voordeel van een het simpelweg kunnen mounten vindt ik best groot, met een getarde backup kan dat niet.
Nee dus, zie boven. Het kost ook onnodig extra tijd, en 1 kapot bit is :w filesystem. Bij goede (evt incremental) backups hoeft dat absoluut niet het geval te zijn.
Als er een bit kapot is is er altijd nog fsck. (ja fsck werkt ook op een image file)

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
Gemount filesystem imagen moet volgens mij gewoon kunnen als je tenminste readonly mount. / readonly mounten moet in principe ook nog kunnen, mits je /var op een andere partitie hebt.

Verwijderd

Topicstarter
Nog een vraagje: xfsdump of bsd style dump gebruiken op een gemount filesystem kan, maar is enigzins gevaarlijk. Iemand goede/slechte ervaringen?
Een voordeel van dump t.o.v. tar is dat atime, mtime en ctime in takt blijven. En met xfsdump zijn er geen getfacl trucs nodig om ACL's te behouden. Zijn er mensen die extended attributes gebruiken? waarvoor? hoe zit het met backups daarvan?

Snapshots zijn mogelijk met XFS op een LVM LV.

• usr-local-dick
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Volgens mij kan 4 wel.
Als je met dump (van dump/restore) een dump maakt van een filesysteem kun je inodes uitsluiten. Standaard wordt bij ext3 de inode van het journal niet meegenomen met een dump, aangezien die uit metadata bestaat en weer opgebouwd wordt als je het filesysteem restored.
Als je dan de inode van de dumpfile uitsluit zou je er zijn.
Ik heb het niet getest maar het lijkt me wel leuk om uit te proberen :)

Verwijderd

Topicstarter
dump op een gemount extended 3 filesystem werkt niet.
Ik kan natuurlijk dit doen:
code:
1
2
3
mount /home -o remount,ro
dump -0uf /data/backups/`uname -n`-`date +%Y%H%M`-home.dmp /home
mount /home -o remount,rw

Maar dat is niet echt super. het xfs_freeze commando lijkt me beter, maar waar is ext3_freeze???

Verwijderd

Topicstarter
Volgens de manpage van xfsdump kan xfsdump geen geunmounte filesystems dumpen. En een m.b.v. xfs_freeze filesystem dumpen wat dus frozen is werk ook niet. Is xfsdump op een gemount filesystem dus safe?
Pagina: 1