Hogere fps door geheugenuitbreiding?

Pagina: 1
Acties:
  • 793 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• AzzKickah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-08 10:05

AzzKickah

06-CENSORED

Topicstarter
Ik heb

ASUS A7V266-E
Athlon XP 1800+ @ 1550Mhz
256MB DDR SDRAM PC2100
GeForce4 Ti4200 64MB

Als ik nou mijn RAM uitbreid, kan ik dan ook een hogere fps in games verwachten of helpt de extra RAM dan meer bij het multi-tasken in windows, zoals minder vertragingen bij het openen van nieuwe vensters en zo? Bvd.

• Tux
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:14

Tux

Dat ligt eraan. Als het RAM-gebruik bij het draaien van een game erg hoog is, dan zal het ongetwijfeld nut hebben. Als het geheugengebruik hoog wordt gaat windows namelijk een stuk harde schijf als werkgeheugen gebruiken en dat is een stuk langzamer dan gewoon geheugen.

The NS has launched a new space transportation service, using German trains which were upgraded into spaceships.

• MacDokie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-08 20:28
AzzKickah schreef op 03 augustus 2004 @ 18:51:
Ik heb

ASUS A7V266-E
Athlon XP 1800+ @ 1550Mhz
256MB DDR SDRAM PC2100
GeForce4 Ti4200 64MB

Als ik nou mijn RAM uitbreid, kan ik dan ook een hogere fps in games verwachten of helpt de extra RAM dan meer bij het multi-tasken in windows, zoals minder vertragingen bij het openen van nieuwe vensters en zo? Bvd.
Je zal een iets hogere fps hebben ja, maar dat komt omdat je geheugen gewoon minder snel vol raakt. Boven de 512 mb merk je het niet echt meer. Verwacht geen wonderen trouwens. Als je nu een game draait en het draait redelijk, zal je met iets meer geheugen ook iets beter draaien, met dit verschil dat je ook nog wat andere progjes kan draaien op de achtergrond.

"Have you ever noticed that their stuff is shit and your shit is stuff?" - George Carlin -

• HeepH
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-08 19:14

HeepH

Dope Rapper

dan kan je geld beter steken in een nieuwe videokaart, dat zul je meer merken denk ik....

http://specs.tweak.to/16495

Verwijderd

Ik had 384 mb ram pc2100. Sinds gister is dat 1gb pc3200. Ik dacht laat ik 3d mark eens draaien om te kijken of ik meer frames haal. Nu kan ik nog maar 1 test draaien (mijn x800 komt voglende week binnen, de geforce 2 mx400 van nu ondersteunt er maar een) maar het maakte qua score niets uit.

Ik heb hem twee keer met 384 gedraait en er kwam 2x 89 uit. Nu kwam er 90 uit. Dus ik denk niet dat het veel zin heeft...

• MacDokie
HeefStan schreef op 03 augustus 2004 @ 19:01:
dan kan je geld beter steken in een nieuwe videokaart, dat zul je meer merken denk ik....
^^ with stupid

"Have you ever noticed that their stuff is shit and your shit is stuff?" - George Carlin -

• HeepH

HeepH

Dope Rapper

ik neem aan dat het hem gaat om de snelheidsverhoging in videogames, en dan kan ie beter zijn videokaart upgraden, ik probeer alleen behulpzaam te zijn

in tegenstelling tot anderen, die hier alleen zijn om commetaar te leveren op mede-users

• Tux
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:14

Tux

Een betere videokaart zal natuurlijk altijd betere presaties geven qua framerates. Maar 256 MB RAM is tegenwoordig wel een beetje weinig aan het worden, vooral als je de nieuwste games wil spelen.

The NS has launched a new space transportation service, using German trains which were upgraded into spaceships.

• MacDokie
HeefStan schreef op 03 augustus 2004 @ 19:10:
[...]

ik neem aan dat het hem gaat om de snelheidsverhoging in videogames, en dan kan ie beter zijn videokaart upgraden, ik probeer alleen behulpzaam te zijn

in tegenstelling tot anderen, die hier alleen zijn om commetaar te leveren op mede-users
Sorry man, ik bedoelde dat je gelijk had. Ik d8 dat ^^ betekende dat je het met diegene eens was.

Maar ik kan het mis hebben, sorry dan, bedoelde het niet zo.

• kamerplant
  • Niet online
Als tijdens het gamen je systeem aan het swappen is, wat te merken is door grote vertraging door veel harde schijf activiteit, zal dat inderdaad zeker uitmaken. Waarschijnlijk zal dat bij de meeste games wel meevallen waardoor je qua framerate inderdaad geen worderen te verwachten hoeft. Je merkt dit gewoon veel meer in Windows tijdens het multitasken of bij het gebruik van zware programma's, zoals Photoshop.
Wel leuk om te weten: Toen ik nog 128MB geheugen had en het spel Max Payne afsloot duurde het altijd behoorlijk lang voordat het spel afgesloten was, m'n harde schijf zat flink te ratelen. Toen ik upgrade naar 384MB geheugen kon ik direct weer verder gaan met andere programma's zodra ik MaxPayne afsloot. In het spel zelf was geen verbetering te merken qua framerate.
Toch is veel geheugen erg lekker hoor, zelf heb ik nu 1GB, ik kan nu zonder irritante vertraging veel programma's tegelijkertijd open hebben staan. Met 256MB geheugen ben je erg beperkt hierin :)

🌞🍃

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Speel maar eens Far Cry op een bak met 256MB... dan staat je harde schijf dus echt wel flink te ratelen tijdens het spel (helemaal als je nog wat zooi op de achtergrond hebt draaien). Overschakelen naar 512MB of meer en inenen loopt het een heel stuk beter :)

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

Tsja, UT2004 vind ik een goed voorbeeld. Een HELE HELE HELE tijd terug, in UT2003 had ik een tijdje door een leenbeurt "maar" 384MB RAM. Resultaat: mapje laden, en elke keer weer bleef m'n HD bezig gaan, resultaat: nee, dat is niet lekker...

weer naar 512MB, al een stukkie minder, maar nog steeds merkbaar dat hij af en toe gaat laden (toch even storen). Nu met 1GB en UT2004 ben ik superblij.

256MB is té weinig, en mensen die zeggen dat 512MB genoeg is kleppen maar. Ik merk het tenminste wel.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
een extra 512MB dimm (PC3200 nemen, voor toekomstige upgrades) zorgt zeker voor performancewinst. Het is dan niet zozeer de framerate, maar meer de snelheid van het laden/multitasken etc. Nu heb je eigenlijk te weinig geheugen en als je een spel start of afsluit moet een groot gedeelte van de data die in het geheugen staat naar de harde schijf worden 'geswapt' om ruimte vrij te maken. Als je een spel dan weer afsluit moet die data van de harde schijf weer terug worden geswapt naar het geheugen. Dit levert een enorm geratel op. Met meer geheugen (liefst 1GB ram) is dit vaak bijna niet meer nodig en starten/sluiten je programma's lekker snel.

Ook is het zo dat sommige spellen ondanks het swappen nu niet genoeg geheugen tot hun beschikking hebben. Dit merk je doordat de harddisk tijdens het spelen gaat ratelen. In dat opzicht kun je wel zeggen dat de framerate beter wordt met meer geheugen, maar dat verschilt dus per spel. Het ene spel heeft meer geheugen nodig dan het andere. Of een geheugenupgrade qua framerate zin heeft kun je het best kijken of je HD lampje veel knippert (en ratelt) tijdens het spelen. Als dit nu al bijna niet het geval is zal dat spel met meer geheugen 0,0 sneller zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door Palomar op 03-08-2004 19:55 ]

• HeepH

HeepH

Dope Rapper

ot : tis al goed domus, onderling misverstandje :> tis al laat zullen we maar zeggen

ts : tja...of je echt een boost in perfomance krijgt, geen idee, een klein beetje wel denk ik, maar je zult het vooral merken in windows, en bij de loadings van je games....

• AzzKickah

AzzKickah

06-CENSORED

Topicstarter
Palomar schreef op 03 augustus 2004 @ 19:50:
een extra 512MB dimm (PC3200 nemen, voor toekomstige upgrades) zorgt zeker voor performancewinst. Het is dan niet zozeer de framerate, maar meer de snelheid van het laden/multitasken etc. Nu heb je eigenlijk te weinig geheugen en als je een spel start of afsluit moet een groot gedeelte van de data die in het geheugen staat naar de harde schijf worden 'geswapt' om ruimte vrij te maken. Als je een spel dan weer afsluit moet die data van de harde schijf weer terug worden geswapt naar het geheugen. Dit levert een enorm geratel op. Met meer geheugen (liefst 1GB ram) is dit vaak bijna niet meer nodig en starten/sluiten je programma's lekker snel.

Ook is het zo dat sommige spellen ondanks het swappen nu niet genoeg geheugen tot hun beschikking hebben. Dit merk je doordat de harddisk tijdens het spelen gaat ratelen. In dat opzicht kun je wel zeggen dat de framerate beter wordt met meer geheugen, maar dat verschilt dus per spel. Het ene spel heeft meer geheugen nodig dan het andere. Of een geheugenupgrade qua framerate zin heeft kun je het best kijken of je HD lampje veel knippert (en ratelt) tijdens het spelen. Als dit nu al bijna niet het geval is zal dat spel met meer geheugen 0,0 sneller zijn.
Leuk verhaaltje, duidelijk, thnx :) Alleen, mijn mobo kan geen PC3200. Wel PC1600... Niet eens PC2700... Bron:
Asus.com

Maar verder uit het commentaar en tips te horen denk ik dat ik er dus zeker wel
verstandig aan doe om minimaal 256 bij te halen :)

Thnx iedereen :)

• kamerplant
  • Niet online
Ik geloof dat het qua prijs niet meer denderend veel scheelt of je nu PC3200 of iets anders neemt. PC3200 werkt ook op lagere snelheden dus moet gewoon werken, met als voordeel dat je het geheugen mee kunt nemen als je in de toekomst gaat upgraden.
Als je wat geld hebt zal ik gelijk 512MB erbij pakken ipv 256, 512MB totaal is ook niet echt meer bijzonder veel. Neem Doom3, in de systeemeisen staat dat je al 512MB nodig hebt, dan heb je weinig ruimte meer over.

🌞🍃

• AzzKickah

AzzKickah

06-CENSORED

Topicstarter
DataBeest schreef op 03 augustus 2004 @ 20:52:
Ik geloof dat het qua prijs niet meer denderend veel scheelt of je nu PC3200 of iets anders neemt. PC3200 werkt ook op lagere snelheden dus moet gewoon werken, met als voordeel dat je het geheugen mee kunt nemen als je in de toekomst gaat upgraden.
Als je wat geld hebt zal ik gelijk 512MB erbij pakken ipv 256, 512MB totaal is ook niet echt meer bijzonder veel. Neem Doom3, in de systeemeisen staat dat je al 512MB nodig hebt, dan heb je weinig ruimte meer over.
Oh op die manier, PC3200 werkt wel op mijn bordje, maar dan gewoon met de snelheid van PC2100? Eens kijken naar het prijsverschil :)

[EDIT]Je hebt gelijk :) Het kost evenveel :) goeie tip :P

[ Voor 5% gewijzigd door AzzKickah op 03-08-2004 21:04 ]

Verwijderd

DataBeest schreef op 03 augustus 2004 @ 20:52:
Hahaha, je hebt al 512mb Video geheugen nodig :P (voor ultra high quality dan), dus dat klopt idd.

Maja, ik vind ook dat je wel minimum 512 nodig hebt voor gaming, en er is wel degelijk een verschil in FPS tussen 512mb en 1gb RAM.

Zoals al eerder vermeld, kun je ook wel een nieuwe videokaart gebruiken, maar die 256mb RAM erbij maakt ook je OS weer iets sneller
Pagina: 1