Toon posts:

3 KM WiFi brug in het bos

Pagina: 1
Acties:
  • 330 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil een WiFi brug bouwen in het bos over een afstand van drie kilometer.
Dit om nestkasten te filmen in het duingebied/bos en deze data weer terug te zenden naar een bezoekerscentrum.

Nu is mij de vraag wat zou het best hiervoor kunnen gebruiken.
Ik heb een budget van 2000 euro.

Zelfs dat ik te denken aan een Access Point van een goed merk met de richt antennes.

Een probleem kan zijn dat de bladeren veel straling wegnemen.
Dus er zal een mast moeten komen die de richt antenne boven de bomen uit laat komen. Maar deze zullen tijdens harde windt gaan bewegen dit zou hinderlijk kunnen zijn.

Heeft iemand hier ervaring mee? Of weet iemand welke spullen dit zouden kunnen?

• jonggoud.nl
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-04 12:21

jonggoud.nl

@>--"--,--{

offtopic:
Een mast kan toch gewoon? 4 Kabels (3 kan ook al), vanaf bovenaan naar de grond (als pyramide), dan beweegt je mast echt niet meer hoor!

Nieuw (groots) project, mail me wat je er van vindt
Tevens in het bezit van een beeldschone vriendin

Verwijderd

Erm, is stroom geen probleem midden in het bos??

Als je een access-point wil plaatsen lijkt het mij wel handig.

(Je kan natuurlijk vragen of je mag inpluggen in het nestkastje.. :-) )

• Yoeri
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

(overleden)
jonggoud.nl schreef op 03 augustus 2004 @ 17:30:
offtopic:
Een mast kan toch gewoon? 4 Kabels (3 kan ook al), vanaf bovenaan naar de grond (als pyramide), dan beweegt je mast echt niet meer hoor!
Een mast moet kunnen bewegen, anders knapt ze gewoon af in de eerste de beste storm

Die kabels zijn er idd om het bewegen binnen de perken te houden, maar muurvast zetten is niet goed bij mastconstructies (zo ook met de eifeltoren)

Ik denk echter niet dat die beweging een probleem zou vormen voor de richtantenne? Of je met 2000 euro nog erkens komt is een andere vraag

Kijkje in de redactiekeuken van Tweakers.net
22 dec: Onze reputatie hooghouden
20 dec: Acht fouten

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

ik neem aan dat je wel met Power-over-Ethernet gaat werken, en dan het accesspoint/W-LAN-bridge zo dicht mogelijk bij de antenne (liefst er gewoon meteen onder/achter geschroeft voor minste verlies van signaal).

en idd, gewoon 3 of 4 staalkabels om de mast mee te zekeren... desnoods 5 of 6 als je het niet vertrouwt.
Yoeri schreef op 03 augustus 2004 @ 17:32:
[...]

Een mast moet kunnen bewegen, anders knapt ze gewoon af in de eerste de beste storm

Die kabels zijn er idd om het bewegen binnen de perken te houden, maar muurvast zetten is niet goed bij mastconstructies (zo ook met de eifeltoren)

Ik denk echter niet dat die beweging een probleem zou vormen voor de richtantenne? Of je met 2000 euro nog erkens komt is een andere vraag
met 2000 euro lukt dat echt wel.
je kan voor 10 euro al een richtantenne maken. (een Biquad antenne b.v.)
een helix antenne is ook niet zo moelijk te maken, en niet erg prijzig.
Ook is een slotted waveguide antenne erg simpel en goedkoop te maken.
je moet alleen ff alles goed berekenen en heel secuur zijn met alles in elkaar zetten.
Ook kan je accesspoints nemen die 200mW zijn (ok das niet legaal, maar er word toch niet gecontrolleerd).
de 200mW spullen van Senao zijn een goed voorbeeld.

[ Voor 63% gewijzigd door McKaamos op 03-08-2004 17:38 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

Topicstarter
FireWurX schreef op 03 augustus 2004 @ 17:34:
ik neem aan dat je wel met Power-over-Ethernet gaat werken, en dan het accesspoint/W-LAN-bridge zo dicht mogelijk bij de antenne (liefst er gewoon meteen onder/achter geschroeft voor minste verlies van signaal).

en idd, gewoon 3 of 4 staalkabels om de mast mee te zekeren... desnoods 5 of 6 als je het niet vertrouwt.
Ik ben zelf niet bekend met power over internet ik dacht dat dat alleen werkte met een vaste UTP kabel!?

Verwijderd

Die mast zal het probleem niet echt gaan worden, hooguit als het gaat onweren, maar daar is ook wel een oplossing voor.

Het bewegen van zo'n richt antenne geeft ook geen probleem omdat er natuurlijk wel wat marge op zit.
Het is niet zo als bij een laser en een fotocel.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Verwijderd schreef op 03 augustus 2004 @ 17:37:
[...]

Ik ben zelf niet bekend met power over internet ik dacht dat dat alleen werkte met een vaste UTP kabel!?
jah, ik bedoel dus dat je de W-LAN bridge (of als bridge geconfigureerde accesspoint) dus zo dicht mogelijk aan de antenne maakt, en die voed doormiddel van PoE.
De Bridge apperatuur zo dicht mogelijk bij de antenne maken, is gunstig voor de hoeveelheid signaal die je verliest in het transport tussen Bridge en de externe antenne
Verwijderd schreef op 03 augustus 2004 @ 17:38:
Die mast zal het probleem niet echt gaan worden, hooguit als het gaat onweren, maar daar is ook wel een oplossing voor.

Het bewegen van zo'n richt antenne geeft ook geen probleem omdat er natuurlijk wel wat marge op zit.
Het is niet zo als bij een laser en een fotocel.
correct
het signaal is een soort van ovaal vorm als je een richtantenne gebruikt.
je hebt altijd een gebied dat je bereikt, niet een klein vlekje waar je op richt, zoals een laser.

[ Voor 35% gewijzigd door McKaamos op 03-08-2004 17:45 ]

• Tux
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-05 06:29

Tux

Verwijderd schreef op 03 augustus 2004 @ 17:37:
[...]

Het gaat hier meer over hoe je de stroom bij het accesspoint gaat krijgen in die mast. Want meters lange coax kabels zijn niet ideaal, want dan heb je namelijk ontzettend veel signaalsterkteverlies.

The NS has launched a new space transportation service, using German trains which were upgraded into spaceships.

Verwijderd

Topicstarter
FireWurX schreef op 03 augustus 2004 @ 17:34:

[...]

met 2000 euro lukt dat echt wel.
je kan voor 10 euro al een richtantenne maken. (een Biquad antenne b.v.)
een helix antenne is ook niet zo moelijk te maken, en niet erg prijzig.
je moet alleen ff alles goed berekenen en heel secuur zijn met alles in elkaar zetten.
Ook kan je accesspoints nemen die 200mW zijn (ok das niet legaal, maar er word toch niet gecontrolleerd).
de 200mW spullen van Senao zijn een goed voorbeeld.
Wat voor een bereik heb je met zo'n 200mW accesspoint??
En moet ik aan de andere kant de zelfde soort spullen hebben staan?
Het is voor mij de eerste keer dat ik over zulke afstanden ga met een WiFi brug!
Ik voel er niet zo veel voor om zelf een antenne in elkaar te zetten. Maar nood breekt wetten :)

PS stroom schijnt geen probleem te gaan opleveren er staan nl. al wel camera's.

Verwijderd

Topicstarter
Tux schreef op 03 augustus 2004 @ 17:41:
[...]

Het gaat hier meer over hoe je de stroom bij het accesspoint gaat krijgen in die mast. Want meters lange coax kabels zijn niet ideaal, want dan heb je namelijk ontzettend veel signaalsterkteverlies.
Dus je zegt dat ik bij de antene het signaal moet versterken? Daar heb je toch versterkers voor stroom kan eventueel via een kabel omhoog de mast in.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Verwijderd schreef op 03 augustus 2004 @ 17:45:
[...]

Wat voor een bereik heb je met zo'n 200mW accesspoint??
En moet ik aan de andere kant de zelfde soort spullen hebben staan?
Het is voor mij de eerste keer dat ik over zulke afstanden ga met een WiFi brug!
Ik voel er niet zo veel voor om zelf een antenne in elkaar te zetten. Maar nood breekt wetten :)

uhm, ongeveer dubbel berijk geloof ik.
dus 200 meter in plaats van 100.
je zal dan nogsteeds een antenne nodig hebben, maar de antenne hoeft dan niet zo sterk te bundelen, en is dan makkelijker zelf te maken (of goedkoper om te kopen)
uiteraard is het handig om aan de andere kant ook dezelfde soort apperatuur te hebben. anders moet je daar alsnog een sterker bundelende antenne hebben, omdat het zendvermogen daar gewoon lager ligt.
Verwijderd schreef op 03 augustus 2004 @ 17:47:
[...]

Dus je zegt dat ik bij de antene het signaal moet versterken? Daar heb je toch versterkers voor stroom kan eventueel via een kabel omhoog de mast in.
hij bedoelt dat het niet slim is om een accesspoint/bridge onderaan de mast te zetten, en dan een lange coaxkabel te gebruiken om de antenne aan te sluiten.
het beste is om het accesspoint/bridge direct aan de antenne te schroeven, of in ieder geval zo min mogelijk coax kabel tussen antenne en accesspoint/bridge te gebruiken.

[ Voor 38% gewijzigd door McKaamos op 03-08-2004 17:50 ]

• bemeall
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:42

bemeall

Down Under!

Verwijderd schreef op 03 augustus 2004 @ 17:45:
[...]
Misschien dat je dan iets kunt gaan proberen met LAN over het stroomnet?
weet niet wat voor bereik dat heeft, maar als er al een stroomnet ligt zou je hier toch gebruik van kunnen maken :)

In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst...

Verwijderd

Topicstarter
FireWurX schreef op 03 augustus 2004 @ 17:40:
[...]

jah, ik bedoel dus dat je de W-LAN bridge (of als bridge geconfigureerde accesspoint) dus zo dicht mogelijk aan de antenne maakt, en die voed doormiddel van PoE.
De Bridge apperatuur zo dicht mogelijk bij de antenne maken, is gunstig voor de hoeveelheid signaal die je verliest in het transport tussen Bridge en de externe antenne

[...]

correct
het signaal is een soort van ovaal vorm als je een richtantenne gebruikt.
je hebt altijd een gebied dat je bereikt, niet een klein vlekje waar je op richt, zoals een laser.
Oke dus beter nog is om de COAX-kabel zo kort mogelijk te houden en eventueel te versterken. oh PoE scheeld dan weer een stroom kabel de hoogte in!

Verwijderd

Topicstarter
bemeall schreef op 03 augustus 2004 @ 17:52:
[...]

Misschien dat je dan iets kunt gaan proberen met LAN over het stroomnet?
weet niet wat voor bereik dat heeft, maar als er al een stroomnet ligt zou je hier toch gebruik van kunnen maken :)
Hmm ik denk niet dat de oplossing gaat bieden ... ook omdat er welleens stroom verdeel stations tussen kunnen zitten en WiFi erg flexibel is om in te zetten!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Verwijderd schreef op 03 augustus 2004 @ 17:53:
[...]

Oke dus beter nog is om de COAX-kabel zo kort mogelijk te houden en eventueel te versterken. oh PoE scheeld dan weer een stroom kabel de hoogte in!
idd :)

het beste is om je accesspoint/bridge in een weersbestendig doosje te maken, een UTP kabel (voorzien van PoE ;) ) het doosje in te laten gaan, en aan de buitenkant van het doosje een N-Connector te hebben waar je de antenne aan schroeft (aan de binnenkant met een stukje RG58 vanaf de N-Connector naar het accesspoint/bridge, en dan met de desbetreffende connector daarvoor. meestal een RP-SMA of RP-TNC connector)
Verwijderd schreef op 03 augustus 2004 @ 17:55:
[...]

Hmm ik denk niet dat de oplossing gaat bieden ... ook omdat er welleens stroom verdeel stations tussen kunnen zitten en WiFi erg flexibel is om in te zetten!
ik denk dat hij bedoelt dat je in plaats van PoE te gebruiken, je ook Lan via het stroomnet naar je accesspoint/bridge kan doen.
dus LAN via de 220volt, ipv 220 volt via LAN :P

[ Voor 25% gewijzigd door McKaamos op 03-08-2004 17:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
Wat voor een soort mast zou ik het beste kunnen kopen of moet je die laten maken?? Ik heb geen idee wat zoiets kost!?

Verwijderd

Topicstarter
FireWurX schreef op 03 augustus 2004 @ 17:56:
[...]

idd :)

het beste is om je accesspoint/bridge in een weersbestendig doosje te maken, een UTP kabel (voorzien van PoE ;) ) het doosje in te laten gaan, en aan de buitenkant van het doosje een N-Connector te hebben waar je de antenne aan schroeft (aan de binnenkant met een stukje RG58 vanaf de N-Connector naar het accesspoint/bridge, en dan met de desbetreffende connector daarvoor. meestal een RP-SMA of RP-TNC connector)
Dan moet er wel een leuke mast komen aangezien de bomen 10-15meter zijn en ik weet dan nog niet eens of ik wel een zichtslijn heb naar de andere antenne.

• Wiggert
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-11-2025
Ik heb een 3,3 km verbinding gebouwd met deze antenne:

http://www.2ghz.nl/showproduct.aspx?idx=128

en twee keer een Linksys 54Ghz bridge erbij.

Werkt als een speer.

We hebben bij de ijzerboer een masten van 6 meter laten maken, (en laten bewerken, weet niet wat voor spul ze erop hebben gedaan).

Ik geloof dat 1 van de twee masten zelfs 12 meter was maar dat weet ik niet zeker meer

Als je praktische vragen hebt hoor ik het wel

Al met al ruim onder 2000 euro klaar.

[ Voor 16% gewijzigd door Wiggert op 03-08-2004 18:06 ]

Verwijderd

Topicstarter
Wiggert schreef op 03 augustus 2004 @ 18:05:
Ik heb een 3,3 km verbinding gebouwd met deze antenne:

http://www.2ghz.nl/showproduct.aspx?idx=128

en twee keer een Linksys 54Ghz bridge erbij.

Werkt als een speer.

We hebben bij de ijzerboer een masten van 6 meter laten maken, (en laten bewerken, weet niet wat voor spul ze erop hebben gedaan).

Ik geloof dat 1 van de twee masten zelfs 12 meter was maar dat weet ik niet zeker meer

Als je praktische vragen hebt hoor ik het wel

Al met al ruim onder 2000 euro klaar.
Heb jij dan een Linksys Wireless-G Ethernet Bridge WET54G gebruikt?
En waar heb je dan AP hangen helemaal boven in de mast?
Zit er bij jouw nog een versterker tussen of alleen het AP en de richtantenne?
Moet er dan nog een bliksem beveiling in?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 03-08-2004 18:24 ]

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:08

heuveltje

KoelkastFilosoof

post anders ook eens op campzone.nl
die hadden dit jaar een 8Mbit wifi verbinding over iets van 15 KM

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Verwijderd

Topicstarter
heuveltje schreef op 03 augustus 2004 @ 19:38:
post anders ook eens op campzone.nl
die hadden dit jaar een 8Mbit wifi verbinding over iets van 15 KM
Zit daar net even te kijken maar dat forum lijk mij erg dood het formum LAN Talk heeft geen resente posts maar kan het wellicht wel proberen in ieder geval bedankt voor de tip!

Verwijderd

zoek anders eens naar info over een WRAP board.

ik gebruik dit ook.

zeer handig voor afgelegen locaties.

met dat budget kom je er wel.

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Neem eens contact op met Velzart (http://www.velzart.nl), die hebben dat al meer gedaan en hebben er dus een ervaring mee :)

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• Wiggert
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-11-2025
[quote]Verwijderd schreef op 03 augustus 2004 @ 18:22:
[...]
Heb jij dan een Linksys Wireless-G Ethernet Bridge WET54G gebruikt?
Mijn Webpage zegt Linksys WAP54G (Oktober 2003 gekocht)
En waar heb je dan AP hangen helemaal boven in de mast?
Nope, tussen de antenne en de linksys zit 7 en 12 meter
Zit er bij jouw nog een versterker tussen of alleen het AP en de richtantenne?
Nope geen versterker. Vermeldde antenne ook niet nodig.
Moet er dan nog een bliksem beveiling in?
Absoluut. Kost ongeveer 70 euro per kant.
Zit net even in de offerte te kijken en ik was aan apparatuur ca 500 euro kwijt. Ik geloof dat er 700 euro voor de masten is betaald...

• InfoTracer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:52
Je kunt ook even een kijkje nemen op http://www.wirelessnederland.nl
daar hebben ze ook veel ervaring met het bouwen van wireless netwerken.
Pagina: 1