laat ik beginnen met stellen dat ik deze discussie nogal onzinnig vind. maar goed, dit is wel interessant...
. het menselijk lichaam lijkt verdomd veel op dat van herbivoren. of de mens van nature herbivoor is weet ik niet, maar het gebit is gelijk dat van een herbivoor (veel kiezen etc.); wij hebben geen scheurtanden zoals een leeuw of andere vleeseters hebben. bovendien kauwen wij ons voedsel, zoals planteneters doen, terwijl vleeseters grote brokken afscheuren en in 1x doorslikken.
Verder zijn onze darmen veel te lang om vlees te eten. het menselijk lichaam kan grote delen van het vlees niet verwerken (wordt bijvoorbeeld niet afgebroken door maagzuur) en die delen worden afgevoerd via de darmen. Maar onze darmen zijn veel langer dan die van carnivoren, waardoor het vlees al in je lichaam begint te rotten.
1. De mens heeft het darmenstelsel van een typische omnivoor. Wij hebben bijvoorbeeld geen middelen om cellulose te verteren zoals de meeste herbivoren, en ons darmkanaal is niet lang genoeg om planten volledig te verteren. Het is wel langer dan dat van een carnivoor, op basis hiervan horen wij bij de omnivoren, net zoals bijvoorbeeld een varken.
2. ons gebit is niet gelijk aan dat van een herbivoor. Een herbivoor heeft scherpe snijtanden en platte kiezen. Een vleeseter heeft puntige snijtanden, grote hoektanden, en puntige kiezen. Onze snijtanden, hoektanden en kiezen nemen een middenpositie in: ze zijn zowel voor plantaardig materiaal als voor dierlijk materiaal geschikt.
3. Sommige vleeseters slikkn het vlees in 1 keer door, andere kauwen erop. Hangt van de orde af...
4. Wat denk je dat plantenresten doen in je lichaam? juist, rotten... mensen maken nou eenmaal gebruik van bacterien voor hun vertering, net zoals herbivoren EN carnivoren. Dit zegt echt helemaal niks.
5. Bij geen enkele carnivoor wordt het vlees helemaal afgebroken door de maaginhoud, daar zijn vele enzymen voor nodig in de darmen. Mensen hebben deze enzymen ook. Bovendien zijn de darmen van de mens niet te lang voor het verteren van vlees, dat gaat prima. Ze zijn wel wat te kort voor het verteren van plantaardig materiaal...
Van mij mag je best morele bezwaren tegen vlees hebben, maar als je biologisch wil bewijzen dat vlees eten onnatuurlijk voor ons is, moet je toch echt met wat beters komen.