Toon posts:

Waarom worden mensen vega?

Pagina: 1
Acties:
  • 211 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Sommige mensen zijn overgevoelig voor bepaalde dierlijke eiwitten. Voor hen is het logisch dat ze geen vlees eten. Sommige geloven verbieden het eten van vlees, of bepaalde soorten. Hier zit vaak een hygienische of andere logische verklaring achter.

Maar veel mensen (in onze maatschappij) zijn vega geworden uit principes. Wat heeft het voor hen voor nut om geen vlees meer te eten? (het gaat hier dus niet om zielige dieren en bio-industrie & co)

• FoolZero
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-01 22:14

FoolZero

Freedom of speech...

Het nut van vegetarisme voor principiele vegatariers/veganisten is waarschijnlijk, dat zij zonder schuldgevoel verder kunnen leven. Laten we wel wezen het moet iets psychisch zijn waar vegedingestjes zich beter door gaan voelen als zij geen vlees eten.

Als bonus krijgen zij een verlaagde kans op ziekten veroorzaakt door BSE of hormoontoestanden en ik geloof ook op darmkanker.:)

Please state the nature of your technical emergency
Heal the internet ...
1707 :'(

Verwijderd

Laatst nog een discussie gehad met iemand die vegetarier is. Zij was het ook uit principes, het is zielig voor die dieren.
Aangezien mensen zonder vlees kunnen leven vond zij het niet eerlijk om met vlees te leven alleen voor het genot, als je anders doodgaat van de honger dan vond ze het wel kunnen, maar niet alleen uit het oogpunt van genot.
Volgens mij denken de meeste vegetariers er zo over, en ik vind dit persoonlijk geen slecht standpunt.

• coolgoza
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-01 23:48
Vosjuh, die vegetarier heeft gelijk!

Make everyday a good day!

Verwijderd

Een andere zeer plausibele en logische rede (die men liever niet toegeeft) is dat vegetariers gewoon aandacht willen, speciaal willen zijn en zich dan etisch superieur voelen tenopzichte van anderen...

• faraway
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-01 12:06

faraway

Dank U...

Op dinsdag 26 december 2000 16:12 schreef richard47at het volgende:
Een andere zeer plausibele en logische rede (die men liever niet toegeeft) is dat vegetariers gewoon aandacht willen, speciaal willen zijn en zich dan etisch superieur voelen tenopzichte van anderen...
Dan kan je iedere subcultuur wel betichten van waanideën over morele superioriteit.

• FoolZero

FoolZero

Freedom of speech...

Op dinsdag 26 december 2000 16:21 schreef faraway het volgende:

[..]
Dan kan je iedere subcultuur wel betichten van waanideën over morele superioriteit.
Idd! :)
Mare vegetariers enzo willen meestal ook aandacht. Dit toch wel een hele goede manier om hun zorgen als onderwerp van het gesprek te maken. En als iets ter sprake komt (zoals hier bij GoT) dan kunnen er meningen worden uitgewisseld en misschien zien sommige vegetariers dan ook in, dat niet alles wat zij doen goed is.
Als er iig maar gewoon over gepraat kan worden.

Heal the internet ...

Verwijderd

Ik moet ook wel zeggen dat ik diep respect heb voor vegetariërs. En ik geef ze gelijk als ze zich ethisch superieur voelen. Het is eigenlijk iets wat ik best zou willen zijn maar mede door in een andere topic besproken, met name practische omstandigheden, niet ben.

• Proxy
  • Laatst online: 07-03-2025
Het nut van vegetarisme voor principiele vegatariers/veganisten is waarschijnlijk, dat zij zonder schuldgevoel verder kunnen leven
M.a.w. ze schelden ook nooit, geven nooit iemand een klap, hebben geen huisdieren, slaan geen vliegen dood.....

• FoolZero

FoolZero

Freedom of speech...

Op dinsdag 26 december 2000 18:34 schreef Proxy het volgende:

[..]
M.a.w. ze schelden ook nooit, geven nooit iemand een klap, hebben geen huisdieren, slaan geen vliegen dood.....
Hey godverdomme nu moet je es goed luisteren anders ram ik je helemaal verrot en stuur ik mijn hond op je af, die omringt is door vliegen!!! :)
Nee dat was niet waar ik op doelde. Als je in een wereld waar alles al zo scheef en onrechtvaardig is, ook maar 1 dingetje goed probeert te doen, dan ben je al een stap de goede richting op (tenminste dat vind ik).
Natuurlijk zijn vegetariers ook maar mensen en ook zij zullen ondanks hun mogelijkerwijs superieure gevoel vele fouten maken, die in strijd zijn met het vegetarisme of andere ethische kwesties. Hoe dan ook, (sommige) vegetariers doen in ieder geval hun best om een betere plaatst van deze wereld te maken, of zijn zich in ieder geval bewust van hun tekortkomingen.

Natuurlijk hoef je geen vegetarier te zijn om dat in te kunnen zien, maar dat weer ff ter zijde...

Heal the internet ...

Verwijderd

Naar de buitenwereld zal de vegetarier altijd claimen dat ie het doet uit respect voor die arme diertjes, maar diep van binnen, tussen bewust en onbewust in gaat het eigelijk allemaal om hun "image" zo om hun eigen individualiteit te benadrukken.

Nou probeert iedereen een bepaald beeld te geven van zichzelf naar de buitenwereld toe... maar om daarbij je eetgewoontes drastisch aan te passen??

Omni- en carnivoren, consumeren nou eenmaal beestjes, dat is hoe de natuur geregeld is.

Vegetarisme is dan ook een typische trend uit deze eeuw, waarin de mens zich steeds superieurder gaat voelen t.o.v. de natuur om zich heen. Vegetarisme is dan stiekem een vorm van arrogantie, zoiets van: "Kijk mij eens tegen de natuur ingaan, en herbivoortje spelen"...

De mate waarin dit gevoel in je BeWuStE ligt staat evenredig met iemands (opmerkbare) arrogantie. Je hebt er dus ook diegenen die het bewust "voor de beesies" doen... maar diep van binnen is het de onderdrukte arrogantie die naar boven probeert te komen!

• Morgoth
  • Laatst online: 22-11-2025
ik citeer mezelf uit een thread die eigenlijk over precies hetzelfde gaat maar goed:

Als ik iets geweldigs lekker vind dan is het wel vlees. Ik kan geen een gangbaar stuk vlees opnoemen wat ik niet lust, en ik voel me er totaal niet immoreel bij.
Dat veehandelaren hun vee ernstig mishandelen komt niet doordat ik vlees eet maar doordat zij totaal krankzinnig in het hoofd zijn, en dan ga je mij vertellen dat omdat zij krankzinnig in het hoofd zijn ik moet stoppen met vleeseten? Ik ben groot voorstander van alles waar het woord scharrel inzit maar je moet de boel niet gaan overdrijven.
En dan de reden dat ik vlees niet nodig heb: Ja duh, milkshakes heb ik ook niet nodig maar dan neem ik ze nog wel. Als ik niks meer doe wat ik niet nodig heb dan zal ik een erg saai leven hebben.
En het doden van zo'n dier boeit me echt niets zolang hem maar geen pijn word gedaan. Zo'n beest heeft geen zelfbewustzijn (en nou krijg ik 20 tal dieren liefhebbers op m'n dak...). Dwz ze hebben geen besef van het hier en nu. Ze volgen hier en daar een beetje hun instincten en slaan wat feitjes op die ze kunnen onthouden, ze leren af en toe is een trucje maar zelfbewustzijn ala de mens? Nee, dat zelfbewustzijn heeft de mens ook gebracht waar hij nu is op technologisch gebied.
Als je het doden van dieren (zonder enige pijn) erg vind moet je ook tegen abortus zijn. In principe is dat kind hetzelfde als een dier, het slaat hier en daar wat op en volgt een beetje z'n instincten. Het kind word zelfbewust als ie 5 is ofzo? Of vroeger ? Of later? Dat weet ik ff niet maar iig is ie dan hetzelfde.

Verwijderd

Topicstarter
Nee, nee, nee!! :(
Het gaat me juist niet om de zoveelste uiteenzetting van principes!!

richard47at>>
aandacht, daar had ik nog niet aan gedacht, maar waarom dan precies geen vlees meer eten? waarom is het "medelijden" met andere mensen (wat gunstig kan zijn volgens: "wat gij niet wil dat u geschied, doe dat ook een ander niet") overgeslagen op dieren?
als mensen geen medelijden hadden met dieren, zou het niet eten van vlees op geen enkele manier status op kunnen leveren.
Vegetarisme is dan ook een typische trend uit deze eeuw, waarin de mens zich steeds superieurder gaat voelen t.o.v. de natuur om zich heen. Vegetarisme is dan stiekem een vorm van arrogantie, zoiets van: "Kijk mij eens tegen de natuur ingaan, en herbivoortje spelen"...
en wat is het nut van die arrogantie dan?

foolzero>>
Natuurlijk zijn vegetariers ook maar mensen en ook zij zullen ondanks hun mogelijkerwijs superieure gevoel vele fouten maken, die in strijd zijn met het vegetarisme of andere ethische kwesties. Hoe dan ook, (sommige) vegetariers doen in ieder geval hun best om een betere plaatst van deze wereld te maken, of zijn zich in ieder geval bewust van hun tekortkomingen.
zoals je zelf al zegt, daar hoef je geen vega voor te zijn. Een aantal opvallende vegetariers probeert niet alleen geen vlees te eten, maar ook de wereld op zich te verbeteren. Vraag blijft waarom mensen medelijden krijgen met hun "natuurlijke" voedsel.

faraway>>
misschien is het ook wel zo dat elke subcultuur op zijn manier gewoon extra aandacht wil vragen, om daaruit voordeel te halen. maar de waanideeen vind ik nergens op slaan.

• faraway
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-01 12:06

faraway

Dank U...

misschien is het ook wel zo dat elke subcultuur op zijn manier gewoon extra aandacht wil vragen, om daaruit voordeel te halen. maar de waanideeen vind ik nergens op slaan.
Als een groep zich moreel superieur voelt aan de rest, vind ik dat een waanidee

Verwijderd

*zucht*
En wederom wordt een beeld dat door de media en de hardste schreeuwers is gecreëerd als gangbaar aangenomen en zit de ook de rest met een stempel.

Alhoewel ik even zuchtte van het over een kam scheren ben ik het er mee eens dat sommige mensen die op deze manier leven zich als "beter en bewuster" profileren, en logischerwijs is dat de groep die het meest in de picture staat bij mensen die gewoon zonder aangepraat schuldgevoel hun karbonaatje willen eten.

Ik ben al jaren vegetariër en sinds ongeveer anderhalf jaar veganist(M.U.V leren schoenen).
Niet uit principe maar uit lichamelijke behoefte; moeten bestaat bij mij niet, mag niet ook niet.

Alhoewel ik als kind al een sterke weerstand voelde tegen die produkten deed ik braaf wat mams verwachtte en at en dronk wat de pot schafte.
Gevolg; toen ik nog zuivel, eieren, vlees en suiker gebruikte voelde ik me altijd moe en futloos en had huiduitslag en last van mijn darmen.
Nu ik naar de signalen van mijn lichaam ben gaan luisteren en uiteindelijk na steeds iets van mijn lijstje geschrapt te hebben al een lange tijd prima reageer op veganistische (en biologische) voeding zit ik barstensvol energie en de rest van de ongemakken zijn ook verdwenen.
(En hoef ik al sinds lange tijd niets meer van mijn lijstje te schrappen.)
Ik kwam er trouwens pas achter dat mijn eetgewoontes veganistisch te noemen zijn toen ik al een tijdje zo at; ik kende alleen het begrip vegetariër.

Ik ben een voorstander van biologisch/ dynamische- en scharrel voeding en heb best veel mensen in mijn omgeving met een vergelijkbare levenswijze.
Maar net zo veel mensen die zich daar helemaal niet mee bezig houden, en die val ik daar dan ook niet mee lastig, ik richt me op de zaken die we gemeen hebben.
Da's veel gezelliger...:)

De vega's om mij heen staan over het algemeen op meerdere gebieden wat bewuster in het leven op het gebied van milieu, gezondheid en andere gebieden als "gemiddeld", maar je zult in mijn vriendenkring echt geen fanatiekelingen treffen die van de daken schreeuwen hoe gezond en bewust ze wel niet bezig zijn.

Stel je er een vraag over krijg je antwoord, en als ik bij je uitgenodigd word voor het eten en je hebt moeite met iets op tafel zetten krijg je een simpel receptje van me, ik kom gezellig meekoken of neem zelf wat mee.
En als je bij mij komt en je wilt vlees eten ben je ook welkom maar dan wel graag meekoken, want vlees braden kan ik niet, dat wordt een schoenzool...:)

Hoe houd je het vol??? hoor ik vaak, als mensen erachter komen(!;) ik heb het met mijn collega's etc liever over zaken die ons allen interesseren) dat ik als hierboven beschreven leef, en ook geen caffeïne, nicotine, drugs of alcohol gebruik.
Gewoon, omdat ik me daar prettig bij voel, dat is met de jaren zo gegroeid; ik ben nergens radicaal mee gestopt, heb bijna alles (M.U.V. drugs) geproefd en kwam tot de conclusie dat deze manier van leven het beste bij me past, anders komt mijn lichaam dusdanig in opstand dat de kwaliteit van mijn alledaagse leven erdoor aangetast wordt.
En lekker vind ik het meeste ook niet, dus ik laat niets staan; ik kies uit wat bij me past.
En zo denk ik dat iedereen dat het beste kan doen, hoe kan ik voor een ander bepalen waar hij/zij zich lekker bij zou voelen?

Ik merk over het algemeen dat de mensen die zichzelf geen regels opleggen maar luisteren hun lichaam (dat kan dus ook betekenen alleen kip en vis, of eens in de maand vlees als je er écht behoefte aan hebt..)over het algemeen geen enkele moeite met deze eet- en drinkgewoonten hebben, maar degenen die het zichzelf opleggen terwijl hun lichaam andere signalen uitzendt zien het als een prestatie, een volhouden.
En da's zonde, dan luister je in mijn ogen niet naar je behoeftes maar naar de signalen van jezelf opgelegde principes.

Constructief iets doen om mensen duidelijk te maken hoe sommige dieren gehuisvest worden, hoe het met het milieu gesteld is en hoeveel rotzooi er door je eten gaat en welke alternatieven er zijn vind ik positief.
Ik heb dan ook veel respekt voor mensen die zich het lot van dieren dusdanig aantrekken dat ze er op een normale manier (in mijn ogen kun je dat beter door door de massa te informeren en de mensen individueel de vrije keus te laten.)voor in actie komen, maar dat geldt niet voor iedere vegetariër/veganist, ik houd me met andere zaken bezig.

Zo, en nu heb ik mijn leefstijl uitgebreid uitgemeten voor jullie, en ik hoop dat jullie het nuanceverschil bemerken...:)

• Defspace
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-12-2025

Defspace

Administrator

Zie antwoord van Morgoth :Y)

• TheEagle
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-04-2025

TheEagle

Master (of my own) universe

He zonder vlees eters waren de varken al lang uitgestorven.

Wat heeft een varken namelijk voor nut naast het leveren van vlees???

Als ze geen vlees leveren hebbe varkens geen nut. Mensen zouden ze dus allang verdrongen hebben. Wij nemen alle plaats in en de varkens hebben geen levens ruimte meer. Ze zouden gewoon een bedreigde diersoort worden.

Ok ze hebben nu natuurlijk een K*T leven in die stallen. Maar ze moeten het maar eens verbieden om varkens vlees te eten. Kijk maar eens wat er dan gebeurt.

Vegetariers, het idee er achter is natuurlijk goed maar ik denk dat het niet zo'n slim idee is. En ik heb met kerst trouwens een heerlijke Kip op bij ons oma.

Vanwege een gebrek aan logica slaat dit bericht helemaal nergens op.

• Nietzman
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-01 19:18

Nietzman

Woei!

Op woensdag 27 december 2000 10:35 schreef Chaos_Eagle het volgende:
Als ze geen vlees leveren hebbe varkens geen nut. Mensen zouden ze dus allang verdrongen hebben. Wij nemen alle plaats in en de varkens hebben geen levens ruimte meer. Ze zouden gewoon een bedreigde diersoort worden.
Mag ik jou even enorm dom noemen?
ok: 'enorm dom'

Maar de trieste realiteit is dat je nog gelijk hebt ook... niet in zo'n erge mate, maar toch, hoeveel diersoorten sterven wel niet uit door toedoen van de mens?
is dat nou normaal?

• TheEagle

TheEagle

Op woensdag 27 december 2000 11:30 schreef nietzman het volgende:

[..]
Mag ik jou even enorm dom noemen?
ok: 'enorm dom'

Maar de trieste realiteit is dat je nog gelijk hebt ook... niet in zo'n erge mate, maar toch, hoeveel diersoorten sterven wel niet uit door toedoen van de mens?
is dat nou normaal?
Ok als je vindt dat ik dom ben zeg dan ook effe WAAROM!!!!

Iemand op zijn tenen trappen zonder reden wordt niet gewardeerdt. En zeker niet door mij :(

Dus geef me gewoon even wat uitleg. Das toch het idee van een Forum of niet soms???

• Nietzman

Nietzman

Woei!

Op woensdag 27 december 2000 11:52 schreef Chaos_Eagle het volgende:

[..]
Ok als je vindt dat ik dom ben zeg dan ook effe WAAROM!!!!
omdat het je kennelijk geen ene ruk kan intereseren of de wereld hier nu wel of niet naar de klote gaat.... daarom.

• Morgoth
de wereld naar de klote van het doden van varkens? Hmm ja....

de wereld gaat zeker ook naar de klote van het van de trap gooien van m'n linker veter van m'n ouwe schoen |:(

Eigenlijk de enige goede reden om vegatierer/veganist te worden vind ik als je het gewoon niet lekker vind (kan ik me niet voorstellen maar goed) of als je er ziek van word als je het wel eet.

• TheEagle

TheEagle

Ik kan niet zeggen of het me iets scheeld of de wereld er aan gaat of niet.

Het probleem met mij is dat ik geloof dat de wereld er inderdaad aan gaat. En omdat ik persoonlijk daar niks aan kan doen maakt het me niet zo veel meer uit. En als groep kun je er ook niks meer aan doen. Het gaat gewoon gebeuren.

Dus leef je leven zoals jij dat wil.

daarmee wil ik trouwens niet zeggen dat je geen rekening moet houden met bep. dingen zoals andere mensen en zo.

Ik zeg alleen dat ik niet stop met vlees eten omdat het ZIELIG is. Man die varkens kunnen niet eens DENKEN. En daar wil ik niet mee zeggen dat ze "STOM" zijn, daar wil ik alleen maar mee zeggen dat ze niet denken zoals mensen.

• Nietzman

Nietzman

Woei!

Op woensdag 27 december 2000 12:41 schreef Chaos_Eagle het volgende:
Ik zeg alleen dat ik niet stop met vlees eten omdat het ZIELIG is. Man die varkens kunnen niet eens DENKEN. En daar wil ik niet mee zeggen dat ze "STOM" zijn, daar wil ik alleen maar mee zeggen dat ze niet denken zoals mensen.
En dat terwijl het is bewezen dat varkens verdomde intelligente wezens zijn....

• Nietzman

Nietzman

Woei!

Op woensdag 27 december 2000 12:36 schreef morgoth het volgende:
de wereld naar de klote van het doden van varkens? Hmm ja....
Doe die oogklepjes eens af een kijkt eens wat verder dan je neus lang is.... het gaat niet alleen om de varkentjes, darling...

• TheEagle

TheEagle

Ik geef me hierbij gewonnen. Je hebt gelijk.
Maar varkens kunnen nog steeds niet denken zoals wij dat doen.

Maar het gaat ier niet alleen om varkens en daar heb je ook weer gelijk in.

IK stop niet met het eten van vlees. Warom, omdat ik het lekker vindt. En ik ben niet de engiste.

Maar wie gaat wat aan de situatie van die dieren doen???

Als we allemaal vega zouden worden zou het volgens mij niet opgelost worden???

En daar gaat het toch om.

• aatos
  • Laatst online: 25-08-2024
Op woensdag 27 december 2000 11:30 schreef nietzman het volgende:
is dat nou normaal?
ja. dat heet 'evolutie' en gebeurde ook al voor dat de mens er was.

• FoolZero

FoolZero

Freedom of speech...

Op woensdag 27 december 2000 13:28 schreef Chaos_Eagle het volgende:
Als we allemaal vega zouden worden zou het volgens mij niet opgelost worden???
Sterker nog, als iedereen vega wordt, dan wordt ons hele ecologische (en economische)systeem verstoord. Er moet gewoon een gezonde balans tussen vega's en omni's ontstaan en eerlijk gezegd, denk ik dat dat momenteel al in orde is. Te samen vormen wij een maatschappij waar ruimte is voor ieder zijn mening. Iemand kan iets juist doen voor de verkeerde redenen en iets onjuist voor de goede redenen.

Heal the internet ...

• aatos
  • Laatst online: 25-08-2024
overigens vind ik het geen argument voor de vleesindustrie dat als die er niet was, dat er dan dieren uit zouden sterven. dat vermindert het leed van die dieren niet.

• Nietzman

Nietzman

Woei!

Op woensdag 27 december 2000 13:33 schreef FoolZero het volgende:

Er moet gewoon een gezonde balans tussen vega's en omni's ontstaan en eerlijk gezegd, denk ik dat dat momenteel al in orde is.
Gezonde verhouding?

die beesten worden gefokt om te sterven, koeien krijgen slachtafal te vreten en weet ik niet wat... wat je gezond noemt...

Een gezonde balans dat is met z'n allen een rendierhuid aantrekken en met zijn allen door de bossen heen hollen om wat te vreten te krijgen...

Als jij vlees wil vreten, ga je gang, ik zou ook nog wel vlees eten, mits het op een normale manier gebeurt.... ik vreet simpelweg geen vlees vanwege al die ziekmakende rotzooi die in die dieren zit en die misselijkmakende manier waarop er met die dieren word omgesprongen...

Mensen in arme landen die simpelweg 'geen andere optie' hebben dan het eten van vlees kan ik nog inkomen... maar in een land als nederland is dit niet nodig...

• Nietzman

Nietzman

Woei!

Op woensdag 27 december 2000 13:33 schreef FoolZero het volgende:

Sterker nog, als iedereen vega wordt, dan wordt ons hele ecologische (en economische)systeem verstoord.
Bullshit...

Nu is het ecologische systeem verstoord... het lijkt me niet dat dit erger kan worden... de complete ecologische situatie op dit moment hebben we volkomen aan onszelf te danken... en hier kunnen we vast nog wel verandering in brengen...

• FoolZero

FoolZero

Freedom of speech...

Op woensdag 27 december 2000 13:46 schreef nietzman het volgende:

[..]
Bullshit...

Nu is het ecologische systeem verstoord... het lijkt me niet dat dit erger kan worden... de complete ecologische situatie op dit moment hebben we volkomen aan onszelf te danken... en hier kunnen we vast nog wel verandering in brengen...
O, daar heb je helemaal gelijk in, maar dan moeten wel alle neuzen van de gehele westerse wereld dezelfde kant op staan. Kijk ik ben niet gelukkig met de maatschappij, zoals deze nu is, maar wel realistisch genoeg om te beseffen, dat het moeilijk is om zo een log orgaan te veranderen. En idd als je geen dieren gaat fokken voor consumptie, dan is er een kans, dat er weer een ecologische balans zal ontstaan, maar vooral economisch zal het best wel een harde klap worden. LET WEL we praten hier over zo ongeveer de gehele westerse wereld.

Heal the internet ...

Verwijderd

Topicstarter
En idd als je geen dieren gaat fokken voor consumptie, dan is er een kans, dat er weer een ecologische balans zal ontstaan, maar vooral economisch zal het best wel een harde klap worden. LET WEL we praten hier over zo ongeveer de gehele westerse wereld.
dit wordt wel iets meer dan een economische klap. niet alleen de westerse wereld, maar zo'n beetje overal worden dieren gefokt voor consumptie. geen dieren fokken betekend dat iedereen zelf moet gaan jagen of verplicht veganist worden, inclusief geen leren tassen/schoenen.

Maar dit is NIET waarom ik deze topic startte. Nog 1 poging: ik vraag me dus af waarom mensen medelijden krijgen met hun "voedsel" (of in elk geval zeggen dat het zo is) Zo is het een beetje een dubbeltopic, zoals Morgoth al zei.

• FoolZero

FoolZero

Freedom of speech...

Ik heb eigenlijk al mijn redenen gegeven. En zo niet, dan kun je ze ook wel uit andere postings over vegetarisme halen, want daar reageer ik bijna altijd wel op!
Het komt in ieder geval neer op het feit, dat ik vleesconsumptie niet goedkeur. Daarentegen accepteer ik, dat het vandaag de dag niet anders is. Maar om te laten zien, dat ik het er niet mee eens ben eet ik geen dieren.

(Dus Nietzman, misschien wist je het niet, maar ik ben dus al 17 jaar vegetarier Of beter gezegd, ik eet al 17 jaar geen vlees en/of vis meer.;))

Daarom zeg ik ook je kunt het juiste doen om de verkeerde redenen, maar ook het verkeerde doen om de juiste redenen. :? Alhoewel ik het gevoel heb het juiste te doen voor de juiste redenen... ;)

Heal the internet ...

• Morgoth
Nietzman, ik ben een voorstander van alles waar scharrel of bio in zit als je begrijpt wat ik bedoel. Oftewel als ik in de winkel sta en ik kan kiezen tussen een stukje bio biefstuk of een gewone biefstuk zou ik voor de bio gaan, en als ik het goed begrijp heb je daar geen problemen mee? Dus eigenlijk zitten we op hetzelfde niveau?

• Nietzman

Nietzman

Woei!

Op donderdag 28 december 2000 14:59 schreef morgoth het volgende:
Dus eigenlijk zitten we op hetzelfde niveau?
'Eigenlijk' wel ja....

Maar ik ben er nog niet zo zeker van dat het er in de bio-industrie zo diervriendelijk aan toe gaat...

• the noise
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-01 20:55
N wil dus een keer een bezoekje plegen?

• Morgoth
Nietzman> Mooi dan kan ik weer stoppen met flamen :)

Overigens heb ik jou usericon al vanaf het begin gemogen en hij ruled nog steeds :D :9

• Nietzman

Nietzman

Woei!

Op vrijdag 29 december 2000 13:03 schreef morgoth het volgende:
Nietzman> Mooi dan kan ik weer stoppen met flamen :)

Overigens heb ik jou usericon al vanaf het begin gemogen en hij ruled nog steeds :D :9
Wederom dank
*schrijft op: 'compliment #469'*

ik wou ze kerstmutsjes geven... maar dat zagger niet uit :'(

Verwijderd

Topicstarter
[hopeloze(?) poging 4]
ik zal wel niet zo goed zijn in boodschappen overbrengen, maar het gaat mij dus nog steeds om het evolutionaire nut van het vega zijn.
tot nog toe is het enige mogelijke antwoord wat ik hierop gekregen heb dat het misschien is omdat mensen daarmee extra aandacht naar zich toe kunnen trekken. (waar niet iedereen het mee eens was)
[/hopeloze(?) poging 4]

ps. ik heb niets tegen vegetariers, dus vat dit aub ook niet zo op.

• coolgoza
Zolang die f*ckin vleesindustrie een fundament vormt van onze economie, zal de overheid nooit en te nimmer overgaan tot een anti-vlees beleid.
Evenals de grote oliemaatschappijen die alle bedreigende uitvindingen zoals koolzaadmotor opkopen en het achter in een kastje wegdrukken.
Ik eet geen vlees voor mijzelf, en hopelijk volgen anderen mijn voorbeeld.
zo'n 50 % van de vegetariers in Nederland bevindt zich in de leeftijdsgroep 16-30 jaar.
Deze generatie zal met een jaar of tien in de 2e kamer te zien zijn. Dan eens kijken naar discussies. Lijkt me leuk.

• sampoo
  • Niet online
En dat terwijl het is bewezen dat varkens verdomde intelligente wezens zijn....
Ik heb geen moeite om iets binnen te werken dat intelligent zou zijn. Althans niet meer dan een dier dat als "onintelligent" te boek staat.
"zo'n 50 % van de vegetariers in Nederland bevindt zich in de leeftijdsgroep 16-30 jaar."
Blijft een zware minderheid. Dat van de paar mensen die vegetariers zijn 50% tussen de 16-30 zijn is tot daar aantoe maar ik denk niet dat er veel vegetariers zijn die anderen zouden willen dwingen om geen vlees te eten.

Misschien dat BSE en andere ziektes consumptie van vlees kunnen stoppen maar dat zal niet veel goeds betekenen voor de dieren.

• Nietzman

Nietzman

Woei!

Op zaterdag 30 december 2000 18:19 schreef el_marcianito het volgende:
[hopeloze(?) poging 4]
ik zal wel niet zo goed zijn in boodschappen overbrengen, maar het gaat mij dus nog steeds om het evolutionaire nut van het vega zijn.
tot nog toe is het enige mogelijke antwoord wat ik hierop gekregen heb dat het misschien is omdat mensen daarmee extra aandacht naar zich toe kunnen trekken. (waar niet iedereen het mee eens was)
[/hopeloze(?) poging 4]

ps. ik heb niets tegen vegetariers, dus vat dit aub ook niet zo op.
Het is ook een domme vraag....

De vraag 'waarom eet jij geen vlees' is net zo dom als 'waarom eet jij wél vlees'

Want er is geen doorslaggevende reden waarom iemand vlees zou eten ipv vega....

Een 'voedselketen' of 'evolutie' reden is gewoon dikke bullshit en 'er zitten stoffen in vlees die je nodig hebt' is net zozeer onzin.... die stoffen zitten in genoeg plantaardige producten....

Verwijderd

Topicstarter
Het is ook een domme vraag....
Vind jij blijkbaar. Oftewel je staat er niet voor open om erover na te denken.

Ik vraag me gewoon af of het vega zijn een of ander evolutionair voordeel op zou kunnen leveren. Er komen in onze westerse maatschappij steeds meer mensen die uit principes vega worden. Deze ideeen zijn waarschijnlijk niet erfelijk, maar ook op ideeen en overtuigingen werkt een soort evolutie.
De verklaring dat het sociale status en respect oplevert als je geen vlees eet uit medelijden met de dieren heeft wel iets, maar de vraag blijft dan waarom dit zo is. Dit kan namelijk alleen als veel mensen die zelf geen vega zijn de ideeen toch ondersteunen. En ik vraag me dus af waarom.

• sampoo
  • Niet online
Een 'voedselketen' of 'evolutie' reden is gewoon dikke bullshit en 'er zitten stoffen in vlees die je nodig hebt' is net zozeer onzin.... die stoffen zitten in genoeg plantaardige producten...
Waarom verdienen plantaardige producten dan de voorkeur? Er zijn mensen die een stukje vlees lekker vinden.:Y) Dit is in mijn ogen het grootste argument voor het eten van vlees. Iets wat je niet lekker vindt zal je zelden naar binnenwerken zonder goede reden. In vlees zitten weldegelijk stoffen die je nodig hebt die je wellicht niet (alleen) uit plantaardige producten wilt halen omdat je daar niet zo'n trek in hebt :r.

Je kan natuurlijk leven zonder vlees maar waarom zou dat moeten?

Verwijderd

Omdat je anders denkt een wil te hebben! ;)

Ik denk dat ik vegetarier ben, omdat ik t.o.v dieren alleen maar superieur ben in mijn denken, dus ook t.o.v. jullie. Ik vind trouwens dat dieren elkaar best mogen opeten, dus zou ik er in dit geval niet (k)om kommeren als je werd opgegeten door een leeuw!

Ook omdat iedereen beesten (indirekt) doodmaakt, omdat hij/zij het toevallig zo lekker vindt, wil ik geen vlees meer eten.

Ook omdat het helemaal uit de hand loopt. Mensen weten gewoon niet wat ze anders moeten eten (slapjanusun). Ja het is wel makkelijk he om naar de supermarkt te gaan en daar gewoon wat uit de schappen te pakken! :r Men zou zich eens moeten realiseren waar het vandaan komt!

Er zijn zelfs mensen die alleen maar vlees eten! (gemakzuchtige idioten zijn het, die als hun lieve katje overlijdt, hele begrafenissen organiseren of in ieder geval helemaal van streek zijn)

Ja uit de hand gelopen is het! Het is een enorme industrie geworden, waar geldbelang een enorme rol speel en waar niemand verantwoordelijkheid voelt...of wel soms? Het kan toch verdomme niet zo zijn dat er zoveel !levende wezens! voor ONS opgeofferd worden. En dat alleen omdat we denken dat we superieur zijn! We moeten eigenlijk beseffen dat we op de meeste gebieden inferieur zijn, behalve op het gebied van zelf-kalmering, onverantwoordelijkheid en geniepigheid.

Evolutie dus... Voedselketen dus... Voeding dus... Nadenken DUS...

EET SMAKELIJK VANAVOND ;(

• coolgoza
Ik heb vandaag een heerlijk broodje homemade FALAFEL gegeten, gisteren lekkere vega hashee (Quorn) met stamppot wortels en uien.
Morgen lekkere vega Foe Yong Hai.

Wie zegt dat VEGAFOOD niet lekker is!

Verwijderd

The China Health Project

The China Project on Nutrition, Health & Environment is a massive study involving researchers from China, Cornell University in Boston, and the University of Oxford, into the relationships between diet, lifestyles and disease-related mortality in 6500 Chinese subjects from 65 mostly rural or semi-rural counties.

The rural Chinese diet is largely vegetarian or vegan, and involves less total protein, less animal protein, less total fat and animal fat, and more carbohydrate and fibre than the average Western diet. Blood cholesterol levels are significantly lower. Heart disease, cancer, obesity, diabetes, and osteoporosis are all uncommon. Areas in which they are becoming more frequent are areas where the population has moved towards a more Western diet with increasing consumption of animal products.

The China Health Project has clearly demonstrated the health benefits of a diet based on plant foods. One of the Projects coordinators, Dr Cohn Campbell of Cornell University, has stated that "Were basically a vegetarian species and should be eating a wide variety of plant foods and minimising our intake of animal foods."
Dit artikel is mij opgestuurd met als doel om mij te overtuigen..
Kunnen julle aub vertellen of dit artikel enige vorm van waarheid bezit?

• elessar
  • Laatst online: 02-04-2024
geen vlees eten is eigenlijk een luxe... als je moeilijk aan eten kunt komen eet je alles wat je kunt krijgen, en vlees is een makkelijke bron van veel voedingsstoffen: iemand anders heeft alles al voor je verzameld en omgezet in iets wat "we" nog lekker vinden ook.

Förbjuden väg är ofta hårt sliten

• Zephyer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-01 14:28
Op dinsdag 26 december 2000 15:47 schreef Vosjuh(Nae'blis) het volgende:
Laatst nog een discussie gehad met iemand die vegetarier is. Zij was het ook uit principes, het is zielig voor die dieren.....
Zoals men op Animal Planet wel eens zeggen:
You've got a "Food Chain", and in this case Man is at the top of the "Food Chain".

Voor degene die dit niet snappe een voorbeeld......
Visje zwemt in zee, wordt opgevreten door Haai... (Haai staat boven het visje in "Food chain") Ik hou van Haaienvinnensoep, dus ik eet (in dit geval een deel) de haai (omdat ik als mens zijnde, weer boven de haai sta) ;)

Laat wel duidelijk zijn dat ik het niet verkeerd vind, iedereen mag doen wat 'ie wilt en daar is nix mis mee.
Net zoals dat ik hier mijn mening vertel, eet smakelijk :Y)

MW | BF1 Stats

Verwijderd

Het is de schuld van de media.

Eens in de zoveel tijd wordt die ene documentaire weer op TV getoond (je weet wel, die van het slachthuis). Op die manier werven ze mensen voor de vega-club. :P

• Veneus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-07-2025
Jeetje zeg.
Dat over dit onderwerp altijd zo'n oneindige discussie komt vind ik op zich al een beetje nutteloos, maar ja.

Ik ben dus ook vegetarier, en ben daar erg tevreden over.
Ik ben veggie geworden vanwege meerdere redenen.

1. ik vond het sowieso al niet echt lekker.
2. doordat ik het niet lekker heb gevonden, wou ik het sowieso niet altijd eten. Mijn ouders gingen daar tegen in door het letterlijk mijn strot in te douwen.
Dan krijg je dus al vrij snel afkeer van vlees..

3. Ik vind "zielig" voor de dieren, en dan niet perse omdat ze dood gemaakt worden, maar om dat kut leven dat ze gehad hebben.

4. De grootste reden voor mij: ik vind het raar dat er onderscheid gemaakt moet worden tussen mensen en dieren.
Als je wel dieren eet, waarom dan geen mensen?
Waarom wil men zo veel mogelijk dieren slachten voor consumptie, terwijl men aan de andere kant zo veel mogelijk mensen probeert te redden bij ongelukken, ziektes en andere narigheden.
Terwijl er ook nog eens een keer een overbevolkingsprobleem is.

Ik heb juist het idee dat de tegenwoordige mensch superieur wil zijn boven het dierenrijk, terwijl dat helemaal nergens op slaat.

Wat geeft ons het recht om die dieren speciaal te fokken, een kutleven te laten hebben, en ze dan nog te vermoorden en op te eten ook?

Ik wil juist niet superieur zijn, en gewoon een lekker leventje hebben waar ik me prettig in voel.

Ik ben verder echt geen sandalen type of gezondheidsfreak ofzo, integendeel... ik vraag me nog steeds af wanneer van nelle met extra zware shag komt, zuip zoveel dat ik me afvraag of die bierbuik van mij niet gewoon mijn enorme lever is, vreet chips, patat en andere troep.

Ik ga geen mensen dwingen om vegetarier te worden, maar men moet mij ook niet dwingen om vlees te eten.

Het is niks raars, mijn eigen keuze, ik doe er niemand kwaad mee... waarom dan toch altijd die stomme idiote discussies.

Accepteer het toch gewoon een keer dat er mensen zijn die geen vlees willen eten.
Je gaat toch ook geen discussie beginnen over mensen die platonisch leven, of die misschien ziek zijn en afgemaakt moeten worden ofzo?
Het is een eigen keuze (vaak dan)

ik heb nog lang niet alles tot in de detail verteld, en zal misschien hier en daar ook een beetje wazig lullen ofzo, maar ja, het zij zo...

Groenten,
Patrick

Ik ben in mijn knopjes http://www.notoyota.nl

• JvdBosch
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-01 19:31
Ik weet niet of het al gezegd is (geen zin om die hele thread door te lezen), maar een van de hoofdredenen dat ik vegetarier ben geworden is het voedseltekort. Het is een bewezen feit, dat je 10x meer mensen eten kunt geven van het voer dat je in een dier stopt dat van het vlees wat uit dat dier komt. Vlees heeft dus een rendement van 10%!! Tel dit op bij de manier hoe dieren worden gehouden en afgemaakt en daar heb je een goede reden om vegetarier te worden.
Dit wil niet zeggen dat we allemaal koeienmais moeten gaan eten, maar haal de koeien van het land, plant er graan, mais, bonen, etc en je hebt een groot deel van het voedseltekort opgelost!!

e-Niro Runway Red met Smokey Grey interieur

• Lordy79
  • Laatst online: 07:59

Lordy79

Vastberaden

offtopic:
Er IS wereldwijd gezien helemaal geen voedseltekort. We, de inwoners en overheden van rijke landen, zijn alleen te beroerd om het te delen met de arme landen omdat dat niet goed is voor onze economie.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Verwijderd

Op dinsdag 26 december 2000 15:47 schreef Vosjuh(Nae'blis) het volgende:
Laatst nog een discussie gehad met iemand die vegetarier is. Zij was het ook uit principes, het is zielig voor die dieren.
Aangezien mensen zonder vlees kunnen leven vond zij het niet eerlijk om met vlees te leven alleen voor het genot, als je anders doodgaat van de honger dan vond ze het wel kunnen, maar niet alleen uit het oogpunt van genot.
Volgens mij denken de meeste vegetariers er zo over, en ik vind dit persoonlijk geen slecht standpunt.
Maar, hoe zit dat dan met die lieve plantjes dan? Die gaan toch ook dood.

Verwijderd

ok, ik heb niet alles hier gelezen, maar zag alweer een hoop onwaarheden langs komen...

vegetariers eten meestal geen vlees om diverse redenen. een aantal zijn:
1. het is een stuk gezonder. alle bouwstoffen die in vlees zitten, zitten ook wel ergens anders in, dus je hebt het niet per definitie nodig. maar naast die bouwstoffen zitten er heel veel stoffen in die het lichaam niet/niet goed kan verwerken.

2. het menselijk lichaam lijkt verdomd veel op dat van herbivoren. of de mens van nature herbivoor is weet ik niet, maar het gebit is gelijk dat van een herbivoor (veel kiezen etc.); wij hebben geen scheurtanden zoals een leeuw of andere vleeseters hebben. bovendien kauwen wij ons voedsel, zoals planteneters doen, terwijl vleeseters grote brokken afscheuren en in 1x doorslikken.
Verder zijn onze darmen veel te lang om vlees te eten. het menselijk lichaam kan grote delen van het vlees niet verwerken (wordt bijvoorbeeld niet afgebroken door maagzuur) en die delen worden afgevoerd via de darmen. Maar onze darmen zijn veel langer dan die van carnivoren, waardoor het vlees al in je lichaam begint te rotten.

3. dieren worden vaak geslacht d.m.v. elektro-schokken. hiermee zijn de dieren niet in 1x dood. er schiet een gigantische stoot adrenaline door die beesten heen en dat zitten jullie lekker op te eten. Terwijl het heel slecht is voor de mens.

4. het is bewezen dat vegetariers minder kans op kanker e.d. hebben, onder andere door bovenstaande gezondheidsredenen.

5. als er geen dieren gefokt zouden worden voor de vleesindustrie, zou in 1 klap de hongersnood uit de wereld kunnen zijn. Het graan wat daarmee gewonnen wordt (dat niet aan die dieren gevoerd hoeft te worden + het graan wat van het land afkomt waar nu dieren op gehouden worden) is meer dan genoeg om de hele wereld van voedsel te voorzien.

er zijn nog talloze andere redenen aan te voeren, maar deze redenen zijn in mijn ogen de belangrijkste. Belangrijker bijvoorbeeld dan dat het zielig is voor de dieren (wat wel zo is, de leefomstandigheden van fokdieren zijn een stuk minder aangenaam dan die van gefokte planten).

Voor velen is de enige reden om wel vlees te eten, alleen maar dat het lekker is (op zich niet eens een slechte reden, maar een niet zo solide basis lijkt me). De meeste mensen kijken niet verder dan hun neus lang is en denken er niet over na, kiezen niet bewust voor het wel of niet eten van vlees.

Tja, je kan het aandacht vragen noemen, maar ik zou liever niet zo vaak hoeven uitleggen waarom ik geen vlees eet. Ik heb liever dat mensen het gewoon accepteren, i.p.v. dat je als 'anders' gezien wordt...

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 25-12-2025
zoiets van: "Kijk mij eens tegen de natuur ingaan, en herbivoortje spelen"...
Wat een onzin, mensen zijn omnivoren en dus niet exclusief carnivoren, een omnivoor die alleen plantaardig eet gaat dus niet tegen de natuur in.
Vlees heb je niet nodig en wordt in nederland vnl gegeten omdat veel mensen het lekker vinden, niet omdat ze het nodig hebben (400 gr p/maand is voor een persoon van 70-80 kg bijv meer dan voldoende, maar de meeste mensen eten toch wel meer dan dat)

Ik heb meer dan 5 jaar geen vlees gegeten, was ff moeilijk in het begin maar daarna d8 ik er nauwelijks meer bij na, ik ben alleen niet tegen het doden van dieren, maar ik werd min of meer gedwongen omdat er in de winkel geen eko-product te verkrijgen van (ja, ik heb wel een pokkehekel aan die bio-industrie en al die schijnheilige boeren)
Nu is er sinds de MKZ crisis (veroorzaakt door boeren, betaald door de belastingbetaler) eindelijk eko-vlees bij de buurtsuper (ik geloof alleen bij albert heijn)dus nu kan ik eindelijk weer af en toe (en dus niet zo extreem veel als de gemiddelde nederlander) vlees eten..

't ergste vind ik dat de meeste mensen zeggen dat ze die facistische behandeling van dieren in de bio-industrie erg vinden, maar ondertussen wel te beroerd zijn een ites meer te betalen voor eko-producten...

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Verwijderd

laat ik beginnen met stellen dat ik deze discussie nogal onzinnig vind. maar goed, dit is wel interessant...
. het menselijk lichaam lijkt verdomd veel op dat van herbivoren. of de mens van nature herbivoor is weet ik niet, maar het gebit is gelijk dat van een herbivoor (veel kiezen etc.); wij hebben geen scheurtanden zoals een leeuw of andere vleeseters hebben. bovendien kauwen wij ons voedsel, zoals planteneters doen, terwijl vleeseters grote brokken afscheuren en in 1x doorslikken.
Verder zijn onze darmen veel te lang om vlees te eten. het menselijk lichaam kan grote delen van het vlees niet verwerken (wordt bijvoorbeeld niet afgebroken door maagzuur) en die delen worden afgevoerd via de darmen. Maar onze darmen zijn veel langer dan die van carnivoren, waardoor het vlees al in je lichaam begint te rotten.
1. De mens heeft het darmenstelsel van een typische omnivoor. Wij hebben bijvoorbeeld geen middelen om cellulose te verteren zoals de meeste herbivoren, en ons darmkanaal is niet lang genoeg om planten volledig te verteren. Het is wel langer dan dat van een carnivoor, op basis hiervan horen wij bij de omnivoren, net zoals bijvoorbeeld een varken.

2. ons gebit is niet gelijk aan dat van een herbivoor. Een herbivoor heeft scherpe snijtanden en platte kiezen. Een vleeseter heeft puntige snijtanden, grote hoektanden, en puntige kiezen. Onze snijtanden, hoektanden en kiezen nemen een middenpositie in: ze zijn zowel voor plantaardig materiaal als voor dierlijk materiaal geschikt.

3. Sommige vleeseters slikkn het vlees in 1 keer door, andere kauwen erop. Hangt van de orde af...

4. Wat denk je dat plantenresten doen in je lichaam? juist, rotten... mensen maken nou eenmaal gebruik van bacterien voor hun vertering, net zoals herbivoren EN carnivoren. Dit zegt echt helemaal niks.

5. Bij geen enkele carnivoor wordt het vlees helemaal afgebroken door de maaginhoud, daar zijn vele enzymen voor nodig in de darmen. Mensen hebben deze enzymen ook. Bovendien zijn de darmen van de mens niet te lang voor het verteren van vlees, dat gaat prima. Ze zijn wel wat te kort voor het verteren van plantaardig materiaal...

Van mij mag je best morele bezwaren tegen vlees hebben, maar als je biologisch wil bewijzen dat vlees eten onnatuurlijk voor ons is, moet je toch echt met wat beters komen.

• -=Confuzer=-
  • Laatst online: 08-08-2024

-=Confuzer=-

My judgement rulez

Ach, ik vind het ook wel zielig voor de koetjes en varkentjes, maar zolang ik het niet zie boeit het me niet echt...

Koeien gaan anders toch wel dood...

The fact that a believer is happier than a sceptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one.The happiness of credulity is a cheap and dangerous quality.-Quis custodiet ipsos custodes Diadem?Ik ook met zonnebril

Pagina: 1