Toon posts:

PC duurt 2 uur om op te starten

Pagina: 1
Acties:
  • 289 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Kijk

het duurt 2 uur om mijn pc op te starten en dit is wat ik geprobeerd heb:

- Condensatoren bekeken (niets gevonden)
- Geheugen gescand (alles normaal)
- Hardeschijf gescand (alles normaal)
- Geformatteerd (geen verschil)
- CD-Rom's uitgetrokken (geen verschil)
- in windows kan ik niets doen (alles gaat veel te traag...)
- naar pc winkel geweest (geen oplossing)
- koeler gecontrolleerd of hij goed vast zat, want pentiums slowen down bij oververhitting (alles inorde)
- moederbord perongeluk gereset??? (nee, alles draait nog normaal op 1 ghz)
- ramstickkies los (nee alle 256 zit er nog in)
=> stel het je voor alsof je met een ibm pc van 20 jaar gelede, windows xp probeert te draaien...

Heeft iemand nog oplossing?

Groetjes,

Swatje

Specs zijn:

AOpen moederbord met een P3 1 ghz met 256 sdram
40 gb Maxtor hd met 7200 rpm

Ik draai hier al 1 a 1.5 jaar xp op.... en speel games en al...

Temperaturen:

Weet ik niet, maar fans draaien op 4500 rpm en temp meter is doorgebrand door eerder voorval...

Als ik een hele nacht wacht en dan opstart gaat het na de geheugen check al pokketraag

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 03-08-2004 16:36 ]

• Abu
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-06 10:28

Abu

Abu!

Iets meer info misschien, systeem specs, sinds wanneer doet hij er zolang over? Even nadenken.

Insanus sum

• Yonix
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:28
Zou je misschien wat meer specs. kunnen geven a.u.b. ;)

Edit: Sorry, ik was weer eens te laat.

[ Voor 29% gewijzigd door Yonix op 03-08-2004 16:32 ]

• Khaine
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:22

Khaine

Python liefhebber

De "groetjes" hoef je er niet onder te doen hoor (tis natuurlijk wel ERG lief hoor ) :P

Ontopic :
Probeer je PC eens te underclocken en kijk wat voor effect dat heeft .
Ik zie namelijk geen temperaturen ofzo .

Wat voor harde schijven enzo zitten r allemaal precies in ?
Misschien een oude IDE-kabel (1 die tot 33 mhz gaat ? ) .

Ik doe allemaal gokjes hoor ... misschien zit het er tussen.

edit:
Spuit 11

[ Voor 5% gewijzigd door Khaine op 03-08-2004 16:33 ]

Is this question retorical? No? Then what is the point of retorical questions?

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Wat heb je allemaal geïnstalleerd? gewenst en ongewenst?

Kijk even wat er allemaal moet opstarten.

Of duurt het 2 uur voordat je Windows uberhaupt inkomt?

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Verwijderd

Topicstarter
Resistor schreef op 03 augustus 2004 @ 16:34:
Wat heb je allemaal geïnstalleerd? gewenst en ongewenst?

Kijk even wat er allemaal moet opstarten.

Of duurt het 2 uur voordat je Windows uberhaupt inkomt?
heb c schijf geformatteerd (niet snel, maar volledig)

edit:

en na een uur en een half kom ik bij Windows wordt gestart... :S

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 03-08-2004 16:36 ]

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
Probeer eerst eens een scheiding hardware/software probleem te maken.
Start op met een Knoppix CD in KDE. Als dat aan normale snelheid werkt heb je een sw prob; alse een hw prob. Meer dan gokken kunnen we op dit moment ook niet :)

Verwijderd

Topicstarter
Khaine666 schreef op 03 augustus 2004 @ 16:32:
De "groetjes" hoef je er niet onder te doen hoor (tis natuurlijk wel ERG lief hoor ) :P

Ontopic :
Probeer je PC eens te underclocken en kijk wat voor effect dat heeft .
Ik zie namelijk geen temperaturen ofzo .

Wat voor harde schijven enzo zitten r allemaal precies in ?
Misschien een oude IDE-kabel (1 die tot 33 mhz gaat ? ) .

Ik doe allemaal gokjes hoor ... misschien zit het er tussen.

edit:
Spuit 11
Underclocken.... hoe moet ik dat doen? niet veel ervaring hebben :(

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-07 01:43

Turkish

zhé germans

Hoe zit het met je voeding, word je cpukoeler wel enigzins warm, kijk eens of er misschien een ander bios te vinden is voor je moederbord. Je kan ook eens kijken of je cpu cache nog wel goed is, door het uit te schakelen in de bios zowel L1 als L2 en of dat helpt.

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

CMOS al gereset? Gekeken of je L1 en/of L2 cache misschien in 't BIOS uitgezet hebt? Dat kan al aardig in snelheid schelen.

Verwijderd

Topicstarter
XTerm schreef op 03 augustus 2004 @ 16:37:
Probeer eerst eens een scheiding hardware/software probleem te maken.
Start op met een Knoppix CD in KDE. Als dat aan normale snelheid werkt heb je een sw prob; alse een hw prob. Meer dan gokken kunnen we op dit moment ook niet :)
googlen :) ff kijke

Verwijderd

Topicstarter
die bios blabla

snap ik nie veel van ... explain nader?

• meelmark
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-08 20:09
probeer biosreset, windows opnieuw installeren alleen met hoog nodige hardware (cpu, video, ram, harddisk)

"Thunder? Flash!" "AMD 1200,256DDR,MX400,5.1,MSI 266A"

• stievelke
  • Laatst online: 22-02-2021
dit prob heb ik ook gehad , toen was een pinnetje over gebroken waar je de ide kabal moest insteken.
trek de ide kabel eens uit en kijk of alle pinnetjes er nog zitten.
veel succes

athlon xp 2500+@3200+ , 2x256 corsair pc 4000 , asus a7n8x-E deluxe , BFG 5950U, maxtor 40 GB 7200 RPM , zalman CNPS 7000A-Cu

• DannyVersluis
  • Niet online
Als je temperatuur sensor kapot is denkt je computer waarschijnlijk dat hij bloedheet is en gaat hij dus langzamer lopen.
Zodra hij ziet dat dit nix helpt gaat hij nog langzamer etc etc...

Doordat dus je sensor kapot is geeft hij geen weerstand meer en krijg je dit soort zaken.
Misschien is het mogenlijk een andere sensor erop te plaatsen, anders heb je minimaal een ander moederbord nodig.

[IMG]http://www.danasoft.com/sig/dannyversluis.jpg[/IMG]

• Khaine
  • Laatst online: 12:22

Khaine

Python liefhebber

Verwijderd schreef op 03 augustus 2004 @ 16:42:
die bios blabla

snap ik nie veel van ... explain nader?
Als het aan je bios ligt moet je een bios-update doen .
Dit kan door naar de site van je mobo-fabrikant te gaan en daar een nieuwe bios te downen en de instructies op te volgen.

XTerm heeft een goed punt . Het ligt bijna zeker aan de hardware maar om software geheel uit te sluiten moet je eens va b.v. www.linuxiso.org damnsmall linux downen . Dat is een linux die op 1 CD past en erg bootable is .
Als deze linux ongeveer even traag op het scherm verschijnt als je windows nu doet ligt het aan je hardware ( bij mijn (underclocked) athlon XP 2000 laadt damnsmall in anderhalve minuut helemaal ) .

Een nieuwe CMOS-batterij kopen is ook geen gek plan ... die dingen kosten bijna nix immers .
Heb je een andere moederbord in de buurt wat je kunt proberen ?

Post voor de zekerheid ook even de temperaturen die je bios momenteel afgeeft , en de voltages van je voeding .
Vaak in je bios bij "Hardware Monitor" oid .

suc6

Is this question retorical? No? Then what is the point of retorical questions?

Verwijderd

Topicstarter
hoe reset je je bios

• meelmark
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-08 20:09
meestal een optie in je bios bij opstarten op DEL drukken of zo'n soort knop (nog voordat je in windows komt). Dan staat ergens meestal iets als: "reset bios settings to default".

"Thunder? Flash!" "AMD 1200,256DDR,MX400,5.1,MSI 266A"

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12:47
Heb je geen boekje van je moederbord? Daar zou het wel in moeten staan.

Verwijderd

/downtime/ schreef op 03 augustus 2004 @ 16:40:
CMOS al gereset? Gekeken of je L1 en/of L2 cache misschien in 't BIOS uitgezet hebt? Dat kan al aardig in snelheid schelen.
offtopic:
een CMOS reset heb ik ergens gehoord dat je dat ook ''hardware'' matig kan als je bijvoorbeeld een overclocking failure hebt en je computer niet meer opstart. weet jij jhoe je dat meot doen?

ontopic:
misschien is je hdd een beetje kapot aan het gaan?

Verwijderd

Topicstarter
oké

todo list:

- damn small linux proberen

indien niet lukt:

- bios resetten (is dit een of ander jumper verzette?)
- cmos batterijkes kope (moge god wete wat dit is :p)
- bios updaten (kdenk dat dit niet veel verschil zal hebben, het was van vandaag op morgen dus dit zal ik waarschijnlijk niet doen)

anders:

- nieuwe pc (welja moederbord..)

Verwijderd

er zitten jumpers op je mobo maar ik zou niet weten waar ze bij jou zitten. dus trek die batterij er ff uit op je mobo en wacht ff 2 a 3 minuten. dan weer batterij erin en opstarten
gl

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 03 augustus 2004 @ 16:53:
[...]

offtopic:
een CMOS reset heb ik ergens gehoord dat je dat ook ''hardware'' matig kan als je bijvoorbeeld een overclocking failure hebt en je computer niet meer opstart. weet jij jhoe je dat meot doen?

ontopic:
misschien is je hdd een beetje kapot aan het gaan?
heb testen gedaan en hij passde ze :s

edit: die batterij uitrekken? is dat veilig????

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 03-08-2004 16:57 ]

• Parody
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Effe in de gebruiksaanwijzing van je moederbord zoeken. Als het goed is zijn er ergens twee pinnetjes waar je een jumper over kunt schuiven. Even de power er op en je CMOS is gereset. Power er weer af, jumper verwijderen, en daarna weer opnieuw er op. Et voila! Eén leeg CMOS.

Edit: trouwens, P3's doen niet aan clock throttling. De oververhittingsbeveiliging op een P3 bestaat uit het uitschakelen van de CPU, en dan is de snelheid dus gereduceerd tot 0. En da's nog langzamer! :+

[ Voor 28% gewijzigd door Parody op 03-08-2004 17:02 ]

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-10-2025
Dat kan ook natuurlijk :)
FF een jumpertje verplaatsen op je mobo (of gewo0n die batterij eruit rukken >:))

edit:
Lees en typ ik nou zo langzaam?

[ Voor 12% gewijzigd door SH4D3H op 03-08-2004 17:02 ]

Verwijderd

Topicstarter
okidoki... ff batterijen gaan rukken :)

Verwijderd

ja ik zie het, bij mijn oude moederbord had ik geen boekjes. maar nu heb ik het boekje van de nieuwe moederbord voor mijn neus en er staat batterij eruit halen, jumpers van [1-2] naar [2-3], dan weer terug doen ( :? ) battertij erop nieuw inzette en klaar is kees. oftewel wordt een hells karwei |:( maarja gewoon batterij eruit rukke zou genoeg zijn toch? :9

Verwijderd

Topicstarter
cmos checksum error - defaults loaded

Wat wil dit nu weer zegge..., dit kreeg ik na mijn rukpartijtje :D

ik denk iets dat het nummertje niet het vorige opvolgt ofzo... dat het weer 0 is... Iedere boot wordt geregistered ofzo :s

• Mister I
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

Ik heb het ook een keer gehad bij een pc van een klant van mij. Na veel dingen getest te hebben, bleek het aan de ide-controller te liggen, die op het moederboard zat. Die was brak geworden, waardoor het zo'n 3 uur duurde met op starten en in windows kon je ook niks doen.
Nieuwe pc, of andere controller.
Succes

Verwijderd

Verwijderd schreef op 03 augustus 2004 @ 17:10:

ik denk iets dat het nummertje niet het vorige opvolgt ofzo... dat het weer 0 is... Iedere boot wordt geregistered ofzo :s
srry las het verkeert 8)7

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 03-08-2004 17:18 . Reden: ik kan niet lezen ]

Verwijderd

Topicstarter
HEYHO maten

dat heeft blijkbaar geholpen die cmos reset.... dus gaat alles nu normale toeren (de installatie toch...)

we zullen zien hoe het verder loopt...

laat deze thread nog ff ope, dan kan ik mss nog posten als er nog een probleem komt :p

• kamerplant
  • Niet online
"cmos checksum error - defaults loaded"
Fout in je Cmos (BIOS), de standaard instellingen zijn geladen. Blijkbaar had je dus een foute instelling in je BIOS. Volgende keer je rukpartijtje ergens anders houden dan bij je PC.

🌞🍃

• macnerd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:11

macnerd

No Apples please :-)

Dit probleem heb ik pas ook gehad bij een pc van een kennis. Het bleek dat de patch KB835732 van Microsoft het probleem veroorzaakte. Na verwijdering van de update werkte alles weer soepel. Er is echter een nadeel: deze patch biedt bescherming tegen o.a. Sasser.

Om de patch te verwijderen zul je in safe mode met DOS-prompt moeten starten, taskmanager moeten opstarten (=taskmgr.exe), en dan bij het proces (niet toepassing) cmd.exe de prioriteit instellen op Realtime zodat je DOS-venster fatsoenlijk werkt. Start dan het onderdeel Software van het Configuratiescherm (=appwiz.cpl). Zet ook daarvan de prioriteit op Realtime, evenals van mshta.exe. Zoek vervolgens de hotfix KB835732 (kan ook Q835732 zijn) op en dubbelklik deze om de uninstall wizard te starten. Deze wizard heeft als proces spuninst.exe, verhoog ook hiervan de prioriteit naar Realtime,

Na verwijdering van de patch herstart je het systeem en dan moet ie weer normaal werken. Vergeet niet dat je pc nu wel onbeschermd is tegen Sasser ed.!

MacNerd

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Verwijderd schreef op 03 augustus 2004 @ 16:55:
indien niet lukt:

- bios resetten (is dit een of ander jumper verzette?)
- cmos batterijkes kope (moge god wete wat dit is :p)
- bios updaten (kdenk dat dit niet veel verschil zal hebben, het was van vandaag op morgen dus dit zal ik waarschijnlijk niet doen)
BIOS reset kun je op meerdere manieren doen. Jij hebt het nu gedaan door de CMOS te clearen (=wissen). Da's de meest grondige manier.
CMOS batterij kopen was zinloos geweest. Een lege CMOS batterij geeft heel andere problemen dan jij had.
Het BIOS updaten was ook zinloos tenzij je het probleem altijd al had of als het probleem door een andere BIOS update was ontstaan.
Verwijderd schreef op 03 augustus 2004 @ 17:10:

Betekent alleen maar dat het BIOS ziet dat het CMOS niet z'n normale instellingen meer bevat. Dat komt doordat je de batterij los hebt gehad.

Dat was ook de bedoeling. In het CMOS (klein stukje geheugen) worden de BIOS instellingen bewaard en de batterij houdt het CMOS normaal onder spanning. Door die batterij los te trekken wordt het CMOS gewist en moet het BIOS de defaults (fabrieksinstellingen) weer in het CMOS schrijven.
Verwijderd schreef op 03 augustus 2004 @ 17:20:
dat heeft blijkbaar geholpen die cmos reset.... dus gaat alles nu normale toeren (de installatie toch...)

we zullen zien hoe het verder loopt...
Hopen dat het nu goed blijft gaan :)

Verwijderd

THANK YOU THANK YOU mense :P door deze toevallige thread is mijn oude moederbord ook weer gemaakt, kon niet meer opstarten dus ook neit default instellingen laden, ik wis dat je het ook handmatig kon wissen maar was nergens te vinden. dus dankjewel, eigenlijk heel simpel maar ok moet het ff weten :)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Niveau en inzet van de topicstarter is bedroevend: dicht. Je hebt mail.

[ Voor 11% gewijzigd door BalusC op 04-08-2004 13:31 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.