Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Ik was net het tijdschrift de Kijk aan het lezen en daarin stond wel een leuk artikeltje; 'De science van het spoken'.

Dat gaat over de onderzoeker Vic Tandy die een keer laat in zijn lab bezig was, hij was zijn degen nog even moest repareren. Het gerucht ging al dat zijn werkplaats behekst was, waarin hij zelf geen aandacht schonk alleen nu kwam hij er zelf ook achter; een onprettig gevoel, nekharen die overeind gaan staan en een gijze schim in zijn ooghoek. Toen hij zijn degen aan het maken was begon deze plots te trillen, en stopte daarmee als hij op andere plekken van de kamer stond.

Na wat onderzoek kwam hij erachter dat er een toon van 18,98hz door de kamer heen galmde door een ventilator die pas geïnstalleerd was. Na verdere onderzoeken met spoken bij andere mensen kwam hij erachter dat er elke keer een 15-19hz toon te horen was die mensen een onprettig gevoel geven en de oogbal laten resoneren.

Nu wil ik wel eens weten hoe snel de effecten van deze toon te voelen zijn, want dan zouden attractieontwikkelaars deze best wel eens kunnen gaan gebruiken in hun attracties. Of is dit schadelijk? Er is ook een hotel in Engeland waar geestwaarnemingen worden gedaan elke avond, komt die ook door die 19hz toon?

• Darius
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-11 23:43
Dit zou wel natuurlijk een paar ghost sightings kunnen verklaren. Maar hoe zit het met mensen die geesten buiten zien (bijvoorbeeld midden in de woestijn) ?

Of, anders gezegd : Komen zulke lage tonen wel in de natuur voor ?

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-09 17:39

swampy

Coconut + Swallow = ?

Mmm, tonen he... ik geloof dat er ook een soort "onbewust netwerk" is op een bepaalde frequenty die menselijk denken aan elkaar bind. Tenminste er is zo'n theorie... mmm geloof dat ik dat in LAIN gezien had.

Er is research naar gedaan, zover ik weet!

There is no place like ::1

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Als je dan graag op spokenjacht wil gaan dan stel ik voor om een luidspreker te bevestigen aan de bovenleiding van de Duitse spoorwegen. Daar staat 16 2/3 Hz op. Wel even een trafotje ertussen omdat het 15kV is.
Zouden die machinisten niet gek van de spoken worden? Ik neem aan dat in een lok waar 4-7MW aan vermogen wordt opgewekt wel het een of ander meetrilt op die frequentie?

Signatures zijn voor boomers.

• Apie!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-11 20:23

Apie!

Newer, better & confusinger

Darius schreef op 03 augustus 2004 @ 15:46:
Dit zou wel natuurlijk een paar ghost sightings kunnen verklaren. Maar hoe zit het met mensen die geesten buiten zien (bijvoorbeeld midden in de woestijn) ?

Ik heb ooit wel eens ergens gelezen dat giraffes door hun lange nek gevaar eerder aan zien komen (duh) en middels een lage toon de andere dieren waarschuwen voor eventueel gevaar. ik weet alleen nog dat dat onhoorbaar was voor de mens, maar de frequentie weet ik niet....

My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands

• Opi
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Opi

Megamind schreef op 03 augustus 2004 @ 15:43:
Nu wil ik wel eens weten hoe snel de effecten van deze toon te voelen zijn, want dan zouden attractieontwikkelaars deze best wel eens kunnen gaan gebruiken in hun attracties. Of is dit schadelijk? Er is ook een hotel in Engeland waar geestwaarnemingen worden gedaan elke avond, komt die ook door die 19hz toon?
Volgens mij is dit (een van) de eigenfrequentie(s) van het oog. Andere organen hebben ook verschillende eigenfrequenties en vooral in de automobielindustrie wordt hier serieus rekening meegehouden omdat je heel erg misselijk kan worden wanneer de auto waarin je rijdt je maag laat resoneren. Ik meende dat de eigenfrequenties van de organen in je lichaam tussen de 3 en de 8 Hz lagen.

Verwijderd

Zo gek is dat nog niet dat frequenties een invloed hebben op je gewaarwording:
beats in the beta frequencies (typically 16 to 24 Hz) have been associated with reports of increased concentration or alertness (Monroe, 1985) and improved memory (Kennerly, 1994).
http://bioqtr.w.interia.pl/
http://web-us.com/thescience.htm
http://www.brainmachines.com/frequencies.html
http://www.bethcoleman.net/brainwaves.html
http://www.lunarsight.com/freq.htm
http://members.aol.com/networktcp/research/freq.htm
http://www.hackcanada.com/homegrown/wetware/brainwave/

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 03-08-2004 16:15 ]

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08:50

Nik

Er is zelfs een programma (brainwave ofzo) die je via een koptelefoon geluiden laat horen, in een aantal Hz. Dat programma kun je overigens gratis downloaden (als het BrainWave heet dan he). Is heel leuk om te ervaren, maar het hielp niet veel (wekte eerder irritatie op). Er zijn zelfs verschillende trainingsprogramma's in BrainWave, waardoor je kunt ontspannen, alert worden enz enz :)

dit issem: http://www.bwgen.com/index.htm O-)

[ Voor 7% gewijzigd door Nik op 03-08-2004 16:21 ]

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Over zijn degen:

λ=v/f=340/18=19m

Rare degen :?

[ Voor 7% gewijzigd door GlowMouse op 03-08-2004 16:24 ]

• Darius
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-11 23:43
Op zich zit hier ook wel wat in. Ik heb van veel mensen gehoord die zich met dit soort dingen bezig houden dat "geesten" in een andere dimentie leven & op een ander frequentie trillen dan alle andere wezens. Zo heb je verschillende klasses geesten die op verschillende frequenties trillen.

Nu komt het stuk wat met je overtuiging te maken heeft :

Denken mensen dat er geesten rondlopen omdat dat trilling wat met ze doet, of doet de trilling van 8Hz hun weer aan geesten herinneren. Dus een kwestie van de kip of het ei.

Verwijderd

(n.a.v. een heel aardig berichtje van ene `Confusion' die eigenlijk Ivo heet ben ik gaan twijfelen of hier van die idiote <sarcasm> tags omheen moesten. Niet gedaan, maar je mag ze erbij denken.)
Darius schreef op 03 augustus 2004 @ 16:23:
Denken mensen dat er geesten rondlopen omdat dat trilling wat met ze doet, of doet de trilling van 8Hz hun weer aan geesten herinneren. Dus een kwestie van de kip of het ei.
Inderdaad! Zijn UFO's gewoon weerballonnen of vermommen de aliens hun ruimteschip als weerballon?

Is de Yeti een man in een pak of weten mensen wat voor pak ze moeten aantrekken doordat het beeld van de Yeti is opgeslagen in hun genetisch geheugen?

---

Het is geen kwestie van de kip of het ei, het is een kwestie van
entia non sunt multiplicanda praeter necessitatem..

Of, zoals Newton het zei: "We are to admit no more causes of natural things than such as are both true and sufficient to explain their appearances."

[ Voor 68% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2004 11:32 ]

Verwijderd

Glowmouse,

Volgens mij heb jij jouw formule via deze link gevonden:

http://www.nvs-straling.n...sme/elektromagnetisme.asp

De lichsnelheid die hier staat is niet 3 keer 108 m/s maar 3 keer 10 tot de macht acht m/s, een klein doch belangrijk verschil. ;)

M.a.w. de formule komt op 15795176.828 m uit. Wat iets realistischer is daar dit de sub-ELF band is die voor lager dan 30Hz en hoger voor 10.000 km golven.

Een ding kan ik dus wel zeggen, dat zijn degen van deze frequentie bewoog is de grootste onzin ooit verzonnen.

Indien er hier over "longitudinale" golven in de lucht worden gesproken dan wordt de wiskunde iets anders maar dan nog is het verhaal onzin.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 03 augustus 2004 @ 18:51:
Glowmouse,

De lichsnelheid die hier staat is niet 3 keer 108 m/s maar 3 keer 10 tot de macht acht m/s, een klein doch belangrijk verschil. ;)

M.a.w. de formule komt op 15795176.828 m uit. Wat iets realistischer is daar dit de sub-ELF band is die voor lager dan 30Hz en hoger voor 10.000 km golven.

Een ding kan ik dus wel zeggen, dat zijn degen van deze frequentie bewoog is de grootste onzin ooit verzonnen.

Indien er hier over "longitudinale" golven in de lucht worden gesproken dan wordt de wiskunde iets anders maar dan nog is het verhaal onzin.
Bedoelde Glowmouse niet 340 m/s, de snelheid van geluid door lucht... jij hebt het over de lichtsnelheid, maar volgens mij wordt dat hier niet bedoeld :)

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:58
Verwijderd schreef op 03 augustus 2004 @ 19:29:
[...]

Bedoelde Glowmouse niet 340 m/s, de snelheid van geluid door lucht... jij hebt het over de lichtsnelheid, maar volgens mij wordt dat hier niet bedoeld :)
Lichtsnelheid en radio golven?

Dat verklaart dus dat de donder eerder is dan de bliksem :X :+

Idd, je moet rekenen met de geluidssnelheid...

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Verwijderd

Je rekent met de lichtsnelheid door het betreffende medium:

golflengte (in meters) = 300 / frequentieMHz

De lichtsnelheid wordt meestal afgerond naar 300.000 kilometer per seconde
299.792.458 meter/sec in vacuum
225.000 km/sec in water
299.708.651 meter/sec in droge lucht (15 'C / druk van 1 atm)
M.a.w. de formule komt op 15795176.828 m uit.
Correct :)
15790761,38 meter (op basis van 18,98 Hz, vacuum)

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 03-08-2004 19:59 ]

Verwijderd

Wel, zijn formule geld voor elektromagnetische golven, hieronder valt ook radio. Indien het luchttrillingen zijn dan krijgen we heel andere fysica.

En ja ik gebruik de gevens voor een vacuum, ligt dicht bij die van lucht wat van veel variabelen afhangt die ik niet weet. Bovendien ik heb geen idee waar ik die formule hiervoor zou kunnen vinden een, twee, drie. Maar euss heeft gelijk dat ook ik er iets naast zit.

Verwijderd

In de sport zou men (Amerikanen?) zulke zaken best wel eens goed kunnen misbruiken.

• RwD
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

RwD

kloonikoon

Verwijderd schreef op 05 augustus 2004 @ 08:33:
In de sport zou men (Amerikanen?) zulke zaken best wel eens goed kunnen misbruiken.
Is dat wel misbruik dan? Ik mag toch best geluiden lusiteren voordat ik aan een wedstrijd deel neem. Het zou je lichaam op scherp kunnen zetten om de maximale prestatie er uit te kunnen halen. Die prestatie zat er wel al in. doping is weer iets anders, daar ga je gunstigere omstandigheden voor je spieren en zuurstofopname/verwerking creeeren door toevoeging van een stof van buitenaf.

Ik weet niet of ik het duidelijk uitleg wat ik bedoel, maar mn punt is dat geluid wellicht je krachten laat aanspreken die reeds aanwezig waren, en dat doping zoiets juist toe voegt. Dus echt misbruik vindt ik het niet, eerder creatief gebruik van jouw mogelijkheden...

Verwijderd

RwD schreef op 05 augustus 2004 @ 09:02:
[...]
Is dat wel misbruik dan? Ik mag toch best geluiden lusiteren voordat ik aan een wedstrijd deel neem. Het zou je lichaam op scherp kunnen zetten om de maximale prestatie er uit te kunnen halen. Die prestatie zat er wel al in. doping is weer iets anders, daar ga je gunstigere omstandigheden voor je spieren en zuurstofopname/verwerking creeeren door toevoeging van een stof van buitenaf.

Ik weet niet of ik het duidelijk uitleg wat ik bedoel, maar mn punt is dat geluid wellicht je krachten laat aanspreken die reeds aanwezig waren, en dat doping zoiets juist toe voegt. Dus echt misbruik vindt ik het niet, eerder creatief gebruik van jouw mogelijkheden...
Misbruik, eigenlijk niet nee als je het zo neer zet. Toch voelt het niet eerlijk aan. Maar nu na even wat denkwerk ben ik het niet meer met je eens. Lichaam blootstellen aan stoffen of golven van buiten af vallen beide in het 'toevoegen' vakje. Nu is het hele doping gedoe eigenlijk best wel vaag. Ik denk dat de vraag eerder moet gaan over balans tussen de spelers en de openheid over de technieken.

Ik ben van mening dat als je iets nieuws toe past en je een eerlijke strijd wil dat je jezelf dan niet kan veroorloven om het als een boefje te verstoppen. Neem bijvoorbeeld de klap-schaats; open en eerlijk.

Wacht even dit gaat zwaar off topic. Geen reactie meer van deze kant (maar lees natuurlijk wel de reacties).

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2004 09:30 ]

• RwD
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

RwD

kloonikoon

Zeg, als dit soort tonen je zodanig kunnen beinvloeden, zou dit dan ook de oorzaak kunnen zijn dat iedereen slaperig is in de meeste treinen in Nederland?

Soms zit je in een coupe en niemand slaapt, soms slaapt iedereen. Onafhankelijk van het tijdstip of het jaargetijde. Welk type wagons dat weet ik dan weer niet, maar ik vindt het wel opvallend dat er zo veel mensen tegelijkertijd slaperig zijn, terwijl ik 4 mensen in mn auto kan hebben die allevier niet slapen....

Overigens zal het niet de spookfrequentie zijn, dat zou de NS niet ten goede komen, bovendien, ik heb nog nooit spoken in de trein gezien.

@iCQ:
Jamaar wat is dan valsspelen. Is massage valsspelen? Hoogtestage? Perfect aansluitende loopschoenen terwijl de helft van je tegenstanders dat zich niet kunnen veroorloven? Is trainen zelf dan niet al valsspelen? Beetje oneerlijk tegenover de mensen die misschien een grotere capacteit hebben, maar waarbij dit door gebrek aan training nooit naar boven komt. Je kunt het dan erg ver door trekken (die laatste was een extreem geval van doortrekken ;)).

[ Voor 29% gewijzigd door RwD op 05-08-2004 22:59 ]

Verwijderd

Oh ja nu je het zegt, dat is wel 'spooky'. Het is mij ook wel op gevallen. Ik dacht (lees voelde) altijd dat dit kwam doordat de mensen van ongeveer dezelfde 'plek' kwamen. Bijvoorbeeld werk, feest, winkelen en scholen. En daar dan ook nog het plaatselijke 'weer'.

Nu is het wel zo dat ik denk dat geuren veel meer voor komen en onderschat worden in zulke situaties.

@RwD ja soms erg lastig om een goed begrijpelijk voorbeeld te maken. Ik geloof dat ik gisteren in een andere draad hier op W&L een extreem heb toegepast wat niet door de beugel kan. Lekker slim weer, nu is dat extreme voorbeeld juist een 'stoor zender'.

Ja... zouden we de bronnen van die tonen als een 'stoor zender' moeten zien of juist als een 'openbarende zender'?

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2004 23:47 . Reden: een @RwD erbij gezet ]

Verwijderd

GlowMouse schreef op 03 augustus 2004 @ 16:22:
Over zijn degen:

λ=v/f=340/18=19m

Rare degen :?
Het feit dat de degen mee trilde op een frequentie van 18/19 Hz wil nog niet zeggen dat de lengte van de degen daarmee gelijk is aan de golflengte van de trilling.

En die 19 Hz heeft natuurlijk niet alleen met die frequentie te maken, maar ook met de intensiteit van het geluid, de hoeveelheid decibels zeg maar. Anders zou iedereen er maar op los hallucineren zodra er ergens ook maar een 19 Hz toon zou klinken. Dit wordt ook in het verhaaltje in de Kijk gezegd, en wordt ook aannemelijk gemaakt doordat die man alleen in het midden van de kamer er last van had, waar de intensiteit van het geluid het hoogst was door de staande golf die in die ruimte stond. Anders had hij in de gehele kamer (behalve dicht tegen de muren, waar de trilling uitdooft) last moeten hebben van 'spoken zien'.

Verder vond ik het wel interessant dat hij zegt dat sommige mensen gevoeliger voor het 'spoken zien' dan andere mensen. Als men aanneemt dat de eigenfrequentie van iedere oogbol gelijk is (wat waarschijnlijk slechts bij benadering waar is), is het opmerkelijk te noemen dat dezelfde stimulans een andere uitwerking heeft op verschillende individuen. Misschien dat niet iedereen een verwijding van zijn blikveld ondervindt onder invloed van die frequentie van 19 Hz, wat volgens het verhaal de vage grijze vormen aan de randen van je blikveld veroorzaakt.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 05 augustus 2004 @ 23:26:
[...]

Het feit dat de degen mee trilde op een frequentie van 18/19 Hz wil nog niet zeggen dat de lengte van de degen daarmee gelijk is aan de golflengte van de trilling.

En die 19 Hz heeft natuurlijk niet alleen met die frequentie te maken, maar ook met de intensiteit van het geluid, de hoeveelheid decibels zeg maar. Anders zou iedereen er maar op los hallucineren zodra er ergens ook maar een 19 Hz toon zou klinken. Dit wordt ook in het verhaaltje in de Kijk gezegd, en wordt ook aannemelijk gemaakt doordat die man alleen in het midden van de kamer er last van had, waar de intensiteit van het geluid het hoogst was door de staande golf die in die ruimte stond. Anders had hij in de gehele kamer (behalve dicht tegen de muren, waar de trilling uitdooft) last moeten hebben van 'spoken zien'.

Verder vond ik het wel interessant dat hij zegt dat sommige mensen gevoeliger voor het 'spoken zien' dan andere mensen. Als men aanneemt dat de eigenfrequentie van iedere oogbol gelijk is (wat waarschijnlijk slechts bij benadering waar is), is het opmerkelijk te noemen dat dezelfde stimulans een andere uitwerking heeft op verschillende individuen. Misschien dat niet iedereen een verwijding van zijn blikveld ondervindt onder invloed van die frequentie van 19 Hz, wat volgens het verhaal de vage grijze vormen aan de randen van je blikveld veroorzaakt.
Dit lezende snap ik niet waar het spook verhaal vandaan komt. Het klinkt als, daar ga ik weer erg plat maar voor de idioot wel duidelijk, druk met je vinger op je oog en je ziet zwarte plekken. Als je daar dan een spook vorm in ziet sja... inderdaad dan kan je stellen dat de één ze wel ziet en de ander niet.

Voor de duidelijkheid heb ik die kijk niet gelezen. De kijk is ook een beetje een 'populair wetenschapelijk tijdschrift' geworden, toch?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2004 23:48 . Reden: lees tekens ]

• JER00N
  • Niet online
Ik heb het artikel uit de Kijk ook gelezen (eergisteren) en ik vind het erg interessant, vooral omdat er maar vrij weinig sterke bewijzen zijn die geestverschijningen wetenschappelijk kunnen verklaren. Even een korte samenvatting:

- de 18 hz-frequentie zorgt ervoor dat de oogbollen gaan trillen en daardoor leek waarschijnlijk iets als de rand van zijn brilmontuur op een 'schim'. Normaal zou je daar niet op letten, maar door de trilling werd dit vage beeld als het ware uitgesmeerd zodat het op een vage schim leek.
- in de brul van een leeuw zit ook een 18 hz-geluid, en dat heeft er misschien heel lang geleden voor gezorgt dat we een onprettig/angstig gevoel krijgen bij deze frequentie. Bovendien gaan je nekharen overeind staan, zodat je groter lijkt (wat je ook bij katten ziet, alleen mensen hebben er tegenwoordig niet veel meer aan ;) )
- Tandy deed ook onderzoek in de kelder van een VVV-kantoor waar regelmatig 'sightings' waren, en er bleek een frequentie van zo'n 19 hz te zijn. Uiteraard was hier geen ventilator ofzo aanwezig, maar zorgde waarschijnlijk de wind plus de kamer (als een soort versterker/vervormer) voor een dergelijke frequentie.
- uit een aantal onderzoeken is gebleken dat infrageluid (< 20 hz) de chemie in de hersenen kan beïnvloeden en daardoor kan je gaan hallucineren etc.
Ik denk het eerste. Aan de andere kant doet die trilling van 18 hz ze wel ergens aan herinneren, namelijk de leeuw (maar das nog niet helemaal zeker).
Voor de duidelijkheid heb ik die kijk niet gelezen. De kijk is ook een beetje een 'populair wetenschapelijk tijdschrift' geworden, toch?
Kijk is idd gericht op jongeren, maar dat wil nog niet zeggen dat er alleen maar totale bullshit in staan ;)

Kijk ook op bijv http://www.the-bureau.org/Conclusions.htm

[ Voor 10% gewijzigd door JER00N op 05-08-2004 23:57 ]

• ScrooLoose
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

ScrooLoose

A muddle of nervous words...

proller schreef op 03 augustus 2004 @ 16:19:
Er is zelfs een programma (brainwave ofzo) die je via een koptelefoon geluiden laat horen, in een aantal Hz. Dat programma kun je overigens gratis downloaden (als het BrainWave heet dan he). Is heel leuk om te ervaren, maar het hielp niet veel (wekte eerder irritatie op). Er zijn zelfs verschillende trainingsprogramma's in BrainWave, waardoor je kunt ontspannen, alert worden enz enz :)

dit issem: http://www.bwgen.com/index.htm O-)
Hehe, ik heb een poos naar een aantal van die geluiden geluisterd van da tprogramma maar ik krijg er alleen maar hoofdpijn van.
Geloof er ook geen snars van dat dat invloed kan hebben op whatever it is dat het invloed op moet hebben.
Nergens op die site info naar wetenschappelelijke experimenten die de werking er van bewijzen :z

Smiling as the shit comes down...

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Hmmm.... Misschien ben ik wat nuchter ingesteld, maar is het niet gewoon een combinatie van bepaalde dingen samen die deze man het idee geeft dat hij spoken heeft gezien? Ik kan me voorstellen dat die ventilator een bepaalde luchtstroom veroorzaakt die er dus voor gezorgd heeft dat hij kippevel kreeg, wie weet was hij wel in een ruimte waar het wat donker was en deed de ruimte wat eng aan en had hij ook nog eens een enge film gezien?

Ik kan me nog herinneren toen ik nog veel jonger was, we op vakantie een keer geesten hebben opgeroepen. Hartstikke lol, ik was toen 10 ofzo, maar de rest was al veel ouder. Nou, wij druk aan het geesten oproepen, knalt ineens het raam enorm hard dicht door de wind. Voor dat moment was het natuurlijk enorm schrikken en voor een jongetje van 10 was het vreselijk eng. Nu ik het verhaal intype, krijg ik ook kippevel, maar ik zie nog nergens geesten 8)7 ...

Ik geloof nooit zoveel in spoken zien en ufo's die rondvliegen, Jomanda, geesten oproepen, etc. Misschien ben ik dan vrij nuchter, maar ik geloof pas in marsmannetjes, wanneer ze bij mij aanbellen. :+

• Christiaan
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-08-2021
Wat ik me bij dat artikel in de KIJK (ging hier ook over tenslotte) meteen aan dacht is waarom ze eigenlijk denken dat ze spoken afdoende verklaard hebben alleen omdat mensen bij wie de ogen gaan meevibreren met 18Hz golven soms in hun ooghoeken vervormingen zien. Het is wel een interessante theorie, overigens, maar er werd wel erg gedaan alsof het nu eindelijk begrepen kan worden. Vond het een beetje overkomen als iemand die heel opgelucht was dat hij zijn eigen vreemde ervaringen op dit punt kon rationaliseren :).

Verwijderd

Christiaan schreef op 06 augustus 2004 @ 09:34:
Wat ik me bij dat artikel in de KIJK (ging hier ook over tenslotte) meteen aan dacht is waarom ze eigenlijk denken dat ze spoken afdoende verklaard hebben alleen omdat mensen bij wie de ogen gaan meevibreren met 18Hz golven soms in hun ooghoeken vervormingen zien. Het is wel een interessante theorie, overigens, maar er werd wel erg gedaan alsof het nu eindelijk begrepen kan worden. Vond het een beetje overkomen als iemand die heel opgelucht was dat hij zijn eigen vreemde ervaringen op dit punt kon rationaliseren :).
Klopt. Andere vreemde ervaringen moeten weer op een andere manier rationeel verklaard worden, dat houdt het spannend :). Maar als spokenjager heb je hier natuurlijk wel een mooi stukje verklarend gereedschap waarmee je een hoop "spoken" kan vernietigen.

Ik denk dat het rationeel verklaren van vreemde beangstigende verschijnselen een zeer belangrijke functie is van wetenschap in de maatschappij. Fundamentalisten, journalisten, machthebbers en andere ophitsers proberen op allerlei manieren mensen bang te maken. Angst voor het onbekende kan op die manier gebruikt worden om mensen onderdanig te houden, kranten te laten kopen (of andere dingen te laten consumeren), op te hitsen tegen anderen, etc.. Een beetje rationele relativering kan geen kwaad.

• JER00N
  • Niet online
wolly_a schreef op 06 augustus 2004 @ 02:16:
Hmmm.... Misschien ben ik wat nuchter ingesteld, maar is het niet gewoon een combinatie van bepaalde dingen samen die deze man het idee geeft dat hij spoken heeft gezien? Ik kan me voorstellen dat die ventilator een bepaalde luchtstroom veroorzaakt die er dus voor gezorgd heeft dat hij kippevel kreeg, wie weet was hij wel in een ruimte waar het wat donker was en deed de ruimte wat eng aan en had hij ook nog eens een enge film gezien?
Ja, dat is precies waar het artikel over gaat :| De 18hz-frequentie, die niet alleen de oogbollen 'vervormd' maar ook voor een angstig gevoel zorgt (met als gevolg nekharen die overeind gaan staan etc), en wat hij 'spookyness' noemde; zijn laboratorium in twee oude garages (en later ook de kelder van een VVV-kantoor) en de menselijke fantasie doet de rest.

• Phaerion
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-12-2024

Phaerion

Stillborn!!!

De lage frequentie van het geluid heeft denk ik niet zoveel te maken met ghost sighting in de woestijn bijv....welke namelijk ook een luchtspiegeling kan zijn door het effect van het zonlicht.

Een laag frequent trilling kan iemand inderdaad misselijk maken. Maar of hij of zei er dingen van gaat zien lijkt me vreemd. Een trillende oogbol heb ik ook wel eens gehad. Maar halicuneren ging ik er niet van.

Snoep verstandig, lik m'n reet! :P

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11 15:00

Sommige dieren zoals olifanten en walvissen produceren tonen vele malen lager dan 19 hz voor extreme lange afstands communicatie. Ze komen wel voor alleen wij kunnen ze niet horen daar onze grens zo rond de 20hz ligt, en dan zelfs dan moet het geluid behoorlijk hard zijn.
Op zich zit hier ook wel wat in. Ik heb van veel mensen gehoord die zich met dit soort dingen bezig houden dat "geesten" in een andere dimentie leven & op een ander frequentie trillen dan alle andere wezens. Zo heb je verschillende klasses geesten die op verschillende frequenties trillen.

Nu komt het stuk wat met je overtuiging te maken heeft :

Laatst was er op discovery een programme over religie en verschijningen enz. Het bleek dus dat wanneer mensen blootwerden gesteld aan bepaalde (electro)magnetische golven die direct in het brein werden geprojecteerd door een helm mensen allerlei kleurrijke beelden te zien kregen, op bepaalde frequenties voelde een persoon dan als of iets of iemand(een engel, of G.d zelf iig een fysiek 'iets') bij hen in de ruimte was. Ze waren geblindoekt en de ruitme was donker, de helm schoof over hun oren dus ze konden niet horen of iemand bij hun in de ruimte was, toch voelden ze een soortement van verschijning. Nu hadden ze helaas neit gezegd welke frequentie zulke gevoelens op riepen maar ik kan me voorstellen dat bepaalde geluidsfrequenties misschien dezelfde impulsen aan het brein geeft waardoor mensen 'iets' voelde, zich bekeken voelen, rilling, overeindstaande nekharen of kippevel krijgen.
Verwijderd schreef op 03 augustus 2004 @ 18:51:
Glowmouse,

De λ=v/f formule geld voor zowel tranvale als longitudinale golven en voor zo ver ik het weet kunnen longitudinale(sinus-like) golven zich niet door een gas of vloeistof bewegen. Wel in vaste materie en aan het oppervlak van vloeistoffen....
Verwijderd schreef op 05 augustus 2004 @ 23:26:
[...]

Aannemende dat de grootte van de oogbal verschilt van mens tot mens zou je kunnen controleren of mensen die gevoeliger zijn voor het waarnemen van spoken oid een bepaalde grootte hebben(lees: wiens oogballen makkelijker resoneren bij veel voorkomende frequenties)

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Pagina: 1