Toon posts:

printer daemon voor windows

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een vpn client draaien die een vpn verbinding totstandbrengt met een remote netwerk. Op de client pc ontstaat netjes een 2e netwerkadapter die een ip adres krijgt toegewezen. Nu wil ik echter dat mogelijk is om vanaf het remote netwerk af te drukken op de client pc.

Op de pc kan gewoon een printer aangesloten worden op de LPT poort. Het standaard delen van de printer gaat niet werken, omdat er vanaf een niet-windows systeem (in het remote netwerk) wordt afgedrukt.

Ik ben dus op zoek naar een (jetdirect emulatie?) server die gewoon op poort 9100 kan luisteren (en gebonden kan worden aan de vpn adapter), waardoor er vanaf het remote netwerk kan worden afgedrukt naar de pc. De daemon moet vervolgens de print job afhandelen en doorsturen naar de lokale printer.

Weet iemand of hier een stukje (free) software voor bestaat?

De pc maakt gebruik van windows xp pro

Alvast bedankt

• SSH
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

SSH

. . . . . . . .

een niet-windows systeem kan toch ook gewoon printers delen!?

• DanielB
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-08-2025
Als de niet-Windows PC gebruik maakt van Linux, koppel daar dan je printer op en maak gebruik van Samba.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Zoek eens op 'lpr daemon' of iets dergelijks? De Windows servers hebben dit geloof ik ingebouwd, maar google levert dit al op: http://www.xlink.com/nfs_...PR/Omni-Print_LPD_LPR.htm :)

• Scraper
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-05 15:05

Scraper

ErikJ

Windows XP heeft gewoon "Print Services for Unix" aan boord. Te installeren via "add or remove programs" bij "Other Network File and Print Services".

Hiermee kunnen Unix clients naar windows printers printen.

Verwijderd

Topicstarter
elevator schreef op 03 augustus 2004 @ 18:30:
Zoek eens op 'lpr daemon' of iets dergelijks? De Windows servers hebben dit geloof ik ingebouwd, maar google levert dit al op: http://www.xlink.com/nfs_...PR/Omni-Print_LPD_LPR.htm :)
Dit had ik inderdaad al gevonden, een LDR Daemon. Probleem is dat ik niet weet of de applicatie hier naar af kan drukken, vandaar dat ik het liefst een jetdirect emulator had. Bedankt voor de replies :)

Verwijderd

Topicstarter
Scraper schreef op 03 augustus 2004 @ 20:02:
Windows XP heeft gewoon "Print Services for Unix" aan boord. Te installeren via "add or remove programs" bij "Other Network File and Print Services".

Hiermee kunnen Unix clients naar windows printers printen.
Hmm, die had ik inderdaad nog over het hoofd gezien. Maar het lijkt erop dat dat ding alleen als lpr client kan dienen en dat ik dus niet mijn printer op een 2e manier kan 'delen'.

• Scraper
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-05 15:05

Scraper

ErikJ

Verwijderd schreef op 03 augustus 2004 @ 20:17:
[...]

Hmm, die had ik inderdaad nog over het hoofd gezien. Maar het lijkt erop dat dat ding alleen als lpr client kan dienen en dat ik dus niet mijn printer op een 2e manier kan 'delen'.
Beschrijving die windows geeft: Enables Unix clients to print to any printer available to this computer.

Als ik me het goed herinner wordt de sharenaam gebruikt als queuenaam voor unix.

Om met windows naar een unix printer te printen kun je gewoon bij het maken van een printer kiezen voor "local port" en daarna voor "Standard TCP/IP Port". Hier hoef je geen extra services voor te installeren.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

dubbel

[ Voor 99% gewijzigd door Brahiewahiewa op 03-08-2004 20:45 ]

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Pagina: 1