Toon posts:

greep krijgen op dataverkeer

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben op zoek naar een nieuwe provider door diverse offertes aan te vragen en commentaren te lezen.
Waar ik dan natuurlijk mee geconfronteerd wordt, is naast de benodigde webspace het dataverkeer. Daarvoor heb je natuurlijk nodig de statistieken van het huidige verbruik.
Wat schetst mijn verbazing dat ik een extreem hoog dataverkeer ten opzichte van de webspace blijk te hebben.
Gemiddeld per maand 23.000.000 kb, 30.000 visits, terwijl de site nu maar 75 mb in beslag neemt.
Ik heb zelfs een rare maand ertussen waar in 4 dagen een enorme piek te zien is die het totaal tilt naar 53.855.409 kb, 48.532 visits.
Ik heb een verhalen site, met daarbij een forum en een plaatjesafdeling. Het bezoek is volgens de nedstatbasic (staat dus los van bovenstaande statistiek) in de verhouding van 4:2:1

Ik wil dus graag wat greep krijgen op het dataverkeer. Zeker omdat ik in de toekomst bepaalde onderdelen nog wil uitbreiden en op andere onderdelen een spontane groei verwacht.
Mijn vragen zijn dus:
* is deze verhouding 'normaal'?
* hoe kun je zichtbaar maken waar de bulk van het dataverkeer door veroorzaakt wordt?
* zijn er methodes om het dataverkeer in de hand te houden?

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Gebruik webalizer, dat is freeware en daarmee kan je zien wie waarmee en wanneer op je website was. Ook ziet je waarvandaan de bezoekers komen en welke bestanden er opgevraagd worden.

[spammerig-voorbeeldje]
http://www.atlex.nl/webstat
[/spammerig-voorbeeldje]

Dataverkeer in de hand houden, tsja, daar zijn verschillende mogelijkheden voor: GZIP-compressie, code-optimalistatie, afsluiten van de website als het te druk wordt/is, etc.

Zie ook:
[rml][ HTML]Bandbreedte besparen *[/rml]

[ Voor 8% gewijzigd door AtleX op 03-08-2004 11:44 ]

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:08

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Webalizer (of soortgelijk) er bij pakken kan erg helpen. Misschien heeft je huidige hoster dit al of iets soortgelijks.

Persoonlijk gok ik dat je dataverkeer door de plaatjes komt, de site is voor de rest alleen maar tekst. Toch zijn de plaatjes op zich ook niet zo heel groot (de paar die ik dan even gespiekt heb).
Maar als ik even snel reken haalt elke bezoeker gemiddeld iets van 4 mb op (gebaseerd op 180 man per dag die ik uit netstat vis). Dat is erg veel.

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-02 17:05

jep

Ik kan je awstats van harte aanraden. Dit werkt veel beter dan het beperkte en verouderde webalizer. :)

Verwijderd

Aangezien je site voor het overgrote deel uit tekst bestaat zou je er misschien baat bij kunnen hebben door compressie toe te passen (mod_gzip, etc).

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
23.000.000 kb / 30.000 visits = 766KB/visit.
En dat lijkt mij redelijk normaal.
Pagina: 1