Toon posts:

Vreemd probleem toerental cpufan / Gigabyte IG1000MF

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Zojuist een nieuwe pc in elkaar geschroefd, alles loopt prima! Als laatste schroef ik de kast dicht en vervolgens begint de cpufan op te lopen in toeren.
Zonder linkerdeksel draait de fan op 2800 toeren, cpu temp 48C.
Wanneer ik de deksel dicht doe, of zelfs maar bijna dicht doe, dat stijgt het toerental onmiddellijk naar 5100 toeren. CPU temp blijft gewoon 48C. Haal ik de deksel weg, dan zakt het toerental weer naar normale waarde.
Zelfs wanneer ik een doosje over de helft van de kast leg, stijgt het toerental.

Ik heb de processor al een keer vervangen voor een P4 2.8, maar dat maakt niets uit.
In de BIOS bij de PC Health status al alles geprobeerd, zoals CPU SMART FAN CONTROL disabled of enabled. Maakt niets uit.

Laatste BIOS versie zit er al in. Maakt ook niet uit.

Het betreft een P4 3.0 met standaard (Intel) Fan op een Gigabyte 8IG1000MF.

Iemand enig idee hoe dit kan, en hoe dit op te lossen is?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 03-08-2004 10:42 ]

Verwijderd

Heb je toevallig een heel hoog koelblok? Zodat als je de deksel er op doet, nog maar heel weinig ruimte tussen de deksel en je fan hebt? Ik kan me voorstellen dat als er nog maar een kiertje tussen je deksel en je fan is dat de fan meer toeren gaat maken om lucht aan te zuigen. Net zo als je met een stofzuiger bv vacuum zuigt, gaat het toerental ook omhoog.
Mocht dit zo zijn, dan adviseer ik een lager koelblok te nemen.

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Chassis Intrusion Sensor

The “CASE OPEN” header provides chassis intrusion-monitoring function. To make this function works, you have to enable it in the system BIOS, connect this header to a sensor somewhere on the chassis. So, whenever the sensor is triggered by the movement of opening the chassis, the system will send out beep sound to inform you. Please be informed that this useful function only applies to advanced chassis, you may purchase an extra sensor, attach it on your chassis, and make a good use of this function.
Dit kan het eventueel zijn (dan kan de pc iig zien dat de kast dicht of open is) maar dan moet je dat wel aangesloten hebben, wat niet aannemelijk is.

Tja, face it, een Intel boxed cooler maakt gewoon een teringherrie tegenwoordig. Mijn advies is: haal een Artic Supersilent 4 Pro(L). Die dingen kosten geen ruk (rond de 15 euro als je niet getild wordt) en zijn op 3 standen instelbaar. Ideaal gewoon.

http://www.arctic-cooling...ducts/super_silent_4prol/

[ Voor 4% gewijzigd door smvs op 03-08-2004 11:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nee, ik heb geen bijzonder hoog koelblok. Het is zelfs zo dat ik de deksel niet eens helemaal hoef te sluiten om het toerental te laten stijgen!

Het Case Open verhaal is het ook niet. Dat heb ik namelijk niet.

Ik heb er een systeemfan bijgeplaatst. Dat lijkt te werken. Vreemd genoeg blijft het toerental nu op 3500 hangen.

Blijkbaar is het bij de combinatie tussen P4 3.0 een MATX kast (A-open H450B) en dit moederbord nodig. Het blijft voor mij vreemd om te zien dat het toerental al begint te stijgen voordat de kast daadwerkelijk dicht zit. Is dit zo gevoelig dan?? Zelfs zo gevoelig dat het toerental stijgt als ik mijn hand ook maar in de buurt van de fan houd?! En dat het met het plaatsen van een systeemfan aan de achterzijde verholpen is??

Maar goed, het werkt!!

Verwijderd

Het blijft een vreemd verhaal, misschien moet je het systeem toch maar eens testen met een beter koelblok, deze zijn al stiller en dan hoef je die extra sysfan misschien ook niet te gebruiken, dat scheelt een hoop herrie (tenzij je dat niet uitmaakt).