[FreeBSD] printen zonder BSD-driver?

Pagina: 1
Acties:
  • 116 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• teigetjuh
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik wil binnenkort mijn NT4 server gaan vervangen voor een FreeBSD-machine. Mijn grootste zorg is eigenlijk de printer. Dat is een Lexmark Z45SE, deze heeft geen linux/BSD-drivers en is een USB-model. Ik heb vroeger met freesco gewerkt en daar kon je met LPR je printer aansturen (was toen een deskjet met paralelle poort) Daar hoefde je volgens mij geen driver voor te hebben behalve op het OS waar je vanaf ging printen.
Is dit ook onder FreeBSD mogelijk? Dus printen moet beschikbaar zijn voor de clients (winXP), voor de server zal ik dit niet nodig hebben. Zo ja, waar kan ik meer info vinden? Of wie helpt mij opweg?

Verwijderd

http://www.freebsd.org/do...tserving-lpr-windows.html

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 03-08-2004 10:26 ]

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:41
Als hij het in Linux doet, lukt in het FreeBSD vrijwel zeker ook.

Of het in Linux lukt, kun je altijd checken op http://www.linuxprinting.org . Jouw exacte typenummer staat daar (nog?) niet bij helaas, maar wel nummers die er heel dicht bij liggen (misschien net iets eerder in de serie): Lexmark Z43.

• Skerekrow
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18-02 18:15
als je naar de homepage van de driver gaat zie ik dit staan:
- Lexmark Z45
- Lexmark Z45 SE

These printers work, at least partially, with the Z42 driver.
http://www.xs4all.nl/~pastolk/

• teigetjuh
  • Niet online
De printer wordt officieel niet ondersteund onder iets anders dan windows. Het grote punt is dus eigenlijk. Hoe stel ik lpr zo in dat poort 9100 op een gekozen ip-adres door stuurt naar de usb-poort. zodat ik dus geen driver op linux/bsd hoef te installeren. Het daarna instellen van een ip-poort op windows levert geen problemen op.

• Wilke
Ahh. Ik snap wat je wilt, maar betwijfel of dat uberhaupt zo gaat werken. Want om de boel door te kunnen sturen naar USB moet je weten wat voor soort USB-commando's die printer dan wel verwacht, en een stuk software wat dat weet en doet, noemt men gewoonlijk een 'driver'.

Ik denk dus niet dat je gewoon kunt zeggen 'neem alle bits die Windows verstuurt en stuur die door naar de printer'. Met de oude parallele poort-zooi kan dat misschien nog, maar ik denk dat het met USB erg lastig is :)

Disclaimer: ik ben redelijk printer-n00b, dus kan iemand mijn ongelijk bewijzen?

• stefklep
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-02 11:04

stefklep

((Stefklepje))

Ik heb zo zelfde printer hier staan werkt perfect in Freebsd met cups en samba kunnen de mensen in windows lekker printen hier. Dus ik zie het probleem niet echt.

• teigetjuh
  • Niet online
stefklep schreef op 03 augustus 2004 @ 12:45:
Ik heb zo zelfde printer hier staan werkt perfect in Freebsd met cups en samba kunnen de mensen in windows lekker printen hier. Dus ik zie het probleem niet echt.
Dan zou ik graag weten hoe dat gedaan is...

• stefklep

stefklep

((Stefklepje))

Ik had de zelfde pagina gezien als meneer Skerekrow. Die heb ik toen gebruikt om het werkend te krijgen. Ik heb het trouwens ook gewoon een soort driver van de lexmark nieuwere versie van http://www.linuxprinting.org gedownload en dat werkte perfect en dan met cups verder geconficht. Ze leveren namelijk een handig online config website er bij. Maar dat wijst zicht wel allemaal uit zijn genoeg howto's te vinden er over.

• teigetjuh
  • Niet online
Okee... dan zal ik nog hier en daar wat verder zoeken. Het meeste wat ik tegen kwam was de vraag hoe of dat het niet werkte.... (newsgroup-archives...)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:33
Als je niet vanuit FreeBSD zelf hoeft te printen, kan je gewoon met cups of LPR een raw printer maken en dan met win2k of winxp een driver uploaden en toewijzen aan de printqueue. Heb ik bij een bedrijf gedaan met stuk of 10 printers, allemaal doen ze het perfect met windows drivers.
Heb 1 printer toch maar geinstalleerd met foomatic zooi en de postscript driver, aangezien de windows driver niet samenwerkt met het progsel waar ze die printer juist voor gebruiken :X

• Wilke
_JGC_: maar werkt dat ook met USB printers dan? Zo ja, cool :)

• stefklep

stefklep

((Stefklepje))

Wilke schreef op 04 augustus 2004 @ 00:24:
_JGC_: maar werkt dat ook met USB printers dan? Zo ja, cool :)
Ja meestal wel zo draai je hem in de usb poort stop kent jij de printer vaak gelijk al en krijg je bij cups een mooi usb poort er bij te zien en die kan je dan weer net als meneer _JGC_ zegt instellen. Heb hier ook een PSC950 staan en die herkende hij netjes. En zit trouwens al een standart printers bij cups bij staat hij daar niet toevalig bij ?

• teigetjuh
  • Niet online
_JGC_ schreef op 03 augustus 2004 @ 23:43:
Als je niet vanuit FreeBSD zelf hoeft te printen, kan je gewoon met cups of LPR een raw printer maken en dan met win2k of winxp een driver uploaden en toewijzen aan de printqueue. Heb ik bij een bedrijf gedaan met stuk of 10 printers, allemaal doen ze het perfect met windows drivers.
Heb 1 printer toch maar geinstalleerd met foomatic zooi en de postscript driver, aangezien de windows driver niet samenwerkt met het progsel waar ze die printer juist voor gebruiken :X
Dat is wat ik zoek... Mijn server draait toch headless en als ik er wat op moet printen dan stuur ik het wel eerst naar mijn werkstation.... kan ik proberen of ik er iets meer over kan vinden...
Pagina: 1