Klein vraagje UTP splitter aan expert

Pagina: 1
Acties:
  • 168 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• GrittyKitty
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-12-2021

GrittyKitty

Happy-Happy Joy-Joy

Topicstarter
situatie:
Er ligt UTP CAT5 kabel reeds aangelegd door het muur, met aan de kamerzijde een UTP contactdoos en andere zijde gepatch in patchpanel.
Nu wil ik over dit ene kabel gebruiken voor zowel ISDN op de PC (inbellen) als voor de fax. Het kabel is volgens T568B systeem aangelegd aan beide zijde(gewoon dus, alleen op de patchpanel de volgorde beetje raar: 110 block van bruin-witbruin-groen-wit groen-oranje-wit oranje-blauw-wit blauw)

Nu is er 2 UTP splitter te verkrijgen:
Type 1: Splits een 4 paars USOC aansluiting in paar 1&2 naar jack 1 en paar 3&4 naar jack 2 voor token ring of spraak/modem/fax op beide jacks.

Type 2: Splits een 4 paars T568B aansluiting in paar 1&2 naar jack 1 en paar 3&4 naar jack 2 voor token ring of spraak/modem/fax op beide jacks.

So ik wil die type 2 bestellen, maar de verkoper zei dat ik liever het type 1 moet nemen.

vraag:
heeft de verkoper gelijk of heb ik gelijk?

Sorry als het onduidelijk is, morgen scan ik de desbetreffende types.

Cigarette + Coffee = Breakfast of champion

Verwijderd

De ene splitter is de andere niet - check of je connectors + bedrading wel overeenkomen met wat jij nodig hebt. Is het niet handiger om zelf te gaan knijpen?

http://www.connectworld.net/keltron/k26.jpg

Verwijderd

De volgorde op het 110 blokje is gewoon omgekeerd afgemonteerd.

Meestal inderdaad : wit-bl/blauw , wit-or/oranje, wit-gr/groen, wit-br/bruin, maar zit het blokje niet gewoon verkeerd en de kabel juist?

In de RJ45 komt dit overeen met contacten : 5,4,1,2,3,6,7,8 (kleine opmerking : blauw en wit/blauw zitten net andersom tov de andere kleuren - ff tekenen om te begrijpen) Dit volgens T568B.

Opgelet nu :

token ring op RJ45 is altijd op ontvangen 5,4 en versturen op 3,6 (ALTIJD)

token op 110 : T568B wordt gepatched op w-bl/bl (paar 1) en w-gr/gr (paar 3)
ring T568A wordt gepatched op w-bl/bl (paar 1) en w-or/or (paar 2)

spraak, fax, modem : altijd paar 1 (w-bl/bl), maar in dit geval dus ook een ander paar.

Ter info voor ethernet gebruik je contacten 1,2,3 en 6 op je RJ45 poorten (dus paar 2 en 3). De kleuren groen en oranje zijn namelijk de betere koperparen (betere twist). ... er is namelijk een verschil van twist tussen de verschillende paren om cross talk te vermijden.

Concreet nu : indien die splitter volledig RJ45 is, dan zou het geen verschil mogen maken.... maar veiligheidshalve zou ik toch T568B aanraden. Ook omdat USOC de paren "uit elkaar haalt"... het wit (van blauw) wordt gecombineerd met het wit (van groen)...

Bon, hope this helps...

succes, chris

• GrittyKitty
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-12-2021

GrittyKitty

Happy-Happy Joy-Joy

Topicstarter
ja...dat is het plaatje. Het zwartwit plaatje linksboven & rechtsboven.
Had toen al geprobeerd om zelf te knijpen, maar de ene werkt wel en de andere niet (misschien verkeerde volgorde). Het reden dat ik niet self gaan maken is dat de afstand tussen de NT1 kast (isdn) & de vox doos (fax) niet al te dichtbij is, en met dit soort splitter kan je makkelijk met losse kabels over afstanden die je wil maken kan overbruggen.
Zo..ga ik maar proberen om met schema rechtsboven te knijpen.

edit:
@chris: reuze bedankt. Dat is duidelijke uitleg _/-\o_

[ Voor 8% gewijzigd door GrittyKitty op 03-08-2004 12:38 ]

Cigarette + Coffee = Breakfast of champion