Toon posts:

Minolta Z2 of de Canon Ixus 500

Pagina: 1
Acties:
  • 129 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, ik wil mijn eerste digitale camera kopen, maar ik heb veel problemen met het uitzoeken van een goede camera door het overweldigende aanbod en alle specifieke technische termen :(

Kan iemand mij helpen, ik zit te twijfelen tussen de minolta Z2 (of misschien de Z3) vanwege zijn grote zoom-bereik, en de Canon IXUS 500, vanwege zijn compacte design, wat ook wel belangrijk voor mij is. Ik weet alleen niet of er kwaliteitsverschil zit tussen bovengenoemde camera's. Als iemand mij kan helpen, want ik zit een beetje vast in mijn beslissing......

Alvast bedankt,
Robert

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-12-2025

SmartDoDo

Woeptiedoe

Welkom @ GoT rjdissel :)

Als je op zoek gaat naar een camera is het verstandig eens goed na te denken over wat je er vooral mee gaat doen (soort foto's) en om eventuele verschillen eens op een rij te zetten (dpreview).

Je hebt [rml][ DigiCam] Minolta Dimage Z3 4 MP 12x Zoom opvolger van Z2[/rml] , http://gathering.tweakers...5BxDB%5D=default#hitstart , en http://gathering.tweakers...5BxDB%5D=default#hitstart al gevonden met de search? :)

Het is toch een kwestie van veel lezen en op grond daarvan een beslissing maken :)

• Stereotomy
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Precies, de keuze tussen compact of 10x zoom kun jij alleen maken voor jezelf, en niemand anders. Het zijn nu eenmaal twee tegenovergestelde keuzes die je niet beide kunt krijgen. Elk heb mijn nadelen maar dan moet je de voordelen ook kunnen laten.

Alors.

• SysRq
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:11
En tot slot: bekijk de FAQ's eens :) (Te herkennen aan dit icon: Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/Sticky_off.gif ) :)

-

• Johnny
  • Laatst online: 05-02 15:37

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Als het je eerste camera is zou ik de Z2/Z3 nemen, simpelweg omdat je daar veel meer mee kunt spelen.

Echter, na verloop van tijd zul je misschien toch wat kleiners willen omdat je de Z2 niet overal makkelijk mee kunt nemen, je kunt dan altijd nog een kleinere camera kopen, maar die zal nooit dezelfde mogelijkheden als de Z2/Z3 hebben.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

@ Johnny:

Smaken verschillen, maar ik zou het andersom doen. Voor de beginnende hobbyist is het toch een nadeel dat je telkens een relatief grote bakvis als de Z3 mee moet slepen naar je feestjes, uitjes etc. Begin dan liever met een handzamer model zoals de IXUS (of de Minolta G serie, met manuele instellingen, kuch) zodat je het plezier van fotograferen in je vingers krijgt, een beetje de smaak kent van composities maken, en ga dan pas kijken waar je heen wil groeien.

Alors.

• Truus
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-07-2022
Ik ben het met Stereotomy eens :)

Als je dan toch graag 10x zoom wilt is de Olympus C-765 misschien iets voor je? 10x zoom en volgens toch niet ál te groot (niet erg klein ook, maar goed).

Pricewatch

Why be difficult when with a little extra effort you can make yourself impossible? || veni, vidi, delevi || You people laugh because I'm different... I laugh because you're all the same.

• SysRq
  • Laatst online: 14:11
Stel voor jezelf ook een de eisen op, met daaraan gekoppeld hoe belangrijk je ze vindt. Ook je budget is van belang natuurlijk.

-

Verwijderd

Ik ben zelf begonnen met kleinere camera, nu wil ik zelf een camera kopen met veel dingen erin, zoals Z3(dat ga ik waarschijnlijk kopen :D).

kleinere cameraŽs zoals Ixus is voor bijv binnenhuis, verjaardagsfeestje en voor in kleinere omgeving(kan ook wel in grotere omgeving, maar niet handig met kleine zoom).

Compacte cameraŽs zoals Dimage Z3 kun je heel goed fotoŽs maken zowel binnenhuis en in mega omgeving zoals voetbalstation.

Ixus 400 is nu 400 euro of ietjes meer, het is ongeveer even duur als Z2. Z2 kan veel meer(maar vergt wel veel leertijd).

Stereotomy: ik ben niet eens met je dat Z3 grote bakvis is....het is heel klein(zoŽn 120x80x80 |:(

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ja, tis inderdaad veel lezen, lezen en nog eens lezen, daana zou je dan een lijstje kunnen maken van alle punten die jij belangrijk vindt aan een digitale camera. Selecteer een aantal camera's waar jij nog over twijfelt. Geef bij elk punt met een plusje of minnetje aan of deze camera eraan voldoet. Degene met de meeste plusjes maakt grote kans.

Ik heb zelf sinds kort de Z2 en die bevalt helemaal perfect, maar ik baal er nu van dat ik mijn vorige simpele kodak camera heb weggedaan.

Neem nooit een te eenvoudige camera, je hebt met deze dingen vaak dat je snel meer en beter wil, omdat je hier rondkijkt en telkens ziet wat een geweldige dingen mensen hier maken en dan loop je telkens tegen allerlei beperkingen aan.

De zoom van de Z2 is trouwens geweldig.

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Stereotomy: ik ben niet eens met je dat Z3 grote bakvis is....het is heel klein(zoŽn 120x80x80
Bakvis met remouladesaus. :D

Vergeleken met de Minolta G of F serie, of de Canon Powershot IXUS of A serie is de Z wel degelijk erg groot. Je stopt het zeg maar niet zomaar in je broekzak. :)

En het moraal van mijn verhaal is dat het voor de gegroeide hobbyist vanzelfsprekender is om zo'n grote camera mee te nemen, dan voor de beginnert. Voor de beginnert is een kleintje, die makkelijk mee te nemen is, beter omdat hij die dan ook daadwerkelijk meeneemt in plaats van het thuis te laten vanwege de grootte.

[ Voor 35% gewijzigd door Stereotomy op 03-08-2004 13:50 ]

Alors.

Verwijderd

Ja, in de broekzak past ie niet maar kan tog wel in fototas ??? :? :? :?

bakvis met die saus lijkt mij wel lekker dus ff z3 kopen :*)

• Ojjorz
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Ojjorz

De oude man die alles kan

Verwijderd schreef op 03 augustus 2004 @ 16:30:
Ja, in de broekzak past ie niet maar kan tog wel in fototas ??? :? :? :?

bakvis met die saus lijkt mij wel lekker dus ff z3 kopen :*)
Dat is dus JUIST zijn punt, dat je dan dus constant een fototas mee moet zeulen ipv dat je hem zomaar in je borstzakje of broekzak laat glijden.

• dribbel
  • Laatst online: 14:26
trouwens,als je voor de ixus gaat, zou ik de 430 nemen ipv de 500. Deze heeft 4mpixel ipv 5, en aangezien de Z2/Z3 ook 4 megapixel heeft, heb je vast niet meer nodig

:)

[ Voor 6% gewijzigd door dribbel op 03-08-2004 20:06 ]

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Nouja, als je inderdaad voor het formaat van de Ixus gaat, moet je eens kijken naar de Minolta Dimage G500 (5 mp) en Minolta Dimage G400 (4mp) omdat die wél manuele instellingen hebben wat betreft diafragma en sluitertijd, en nog veel andere meukdingen zoals stauratie, contrast, flash intensiteit etc. etc. De manuele instellingen vind je ook op de Minolta Z2 terug, dus het is een mooi opstapje om jezelf te orienteren op het fotograferen met een kleine, degelijke camera die ook in je borstzakje past.

De Gxx van Minolta is trouwens ook een behoorlijk stuk goedkoper dan vergelijkbare Ixusjes omdat je niet voor de naam "Canon" betaalt maar toch dezelfde kwaliteit krijgt.

Alors.

Verwijderd

Ojjorz schreef op 03 augustus 2004 @ 19:18:
[...]

Dat is dus JUIST zijn punt, dat je dan dus constant een fototas mee moet zeulen ipv dat je hem zomaar in je borstzakje of broekzak laat glijden.
Je bent gewoon te lui om cameratas rond te lopen. grotere cameraŽs hebben wel voordeel...meeer Zoom!! :D

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Verwijderd schreef op 03 augustus 2004 @ 21:39:
[...]

Je bent gewoon te lui om cameratas rond te lopen. grotere cameraŽs hebben wel voordeel...meeer Zoom!! :D
|:(

Hoezo je blind staren op specs en de omstandigheden volledig buiten beschouwing laten. Ervaring leert dat inderdaad beginners vaker grote camera's thuis laten, omdat ze er niet mee willen sjouwen, en zeker voor beginners zal een cam als de IXUS even goede foto's schieten als een Z2. Wacht maar totdat je wat meer groeit in de fotografie en daarbij ook meer zin kweekt om met zo'n grote bakvis rond te slepen (in een tas ja).

Hopelijk maakt de TS een goede, praktisch afweging.

[ Voor 32% gewijzigd door Stereotomy op 03-08-2004 21:53 ]

Alors.

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Stereotomy schreef op 03 augustus 2004 @ 09:23:
Precies, de keuze tussen compact of 10x zoom kun jij alleen maken voor jezelf, en niemand anders. Het zijn nu eenmaal twee tegenovergestelde keuzes die je niet beide kunt krijgen. Elk heb mijn nadelen maar dan moet je de voordelen ook kunnen laten.
Yep, zelf de keuze maken dus :)

LinkedIn
Instagram

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.