hulp nodig bij zelf bouw subwoofer kist

Pagina: 1
Acties:
  • 467 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nugscree
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-09 17:30
Hallo ik heb dus al een tijdje een woofer hier liggen(een auto woofer) en die wou ik thuis gebruiken als ondersteuning aan derest van me geluid.
ik heb in principe genoeg berekend via WinISD zoals de Vas, Qts, Fs, SPL enzovoort.
Ik wil de woofer op 4Th order bandpass gaan zetten en heb dus ook al de literinhoud berekend (rear 20,80 en front 15,00).
Nou moet ik dus die literinhoud omzetten in cm^3 enzovoort en dan berekenen hoe lang breed en diep die word alleen hoe doe ik dat ik kom telkens op raarre afmetingen uit zoals 111,7 cm per kant 8)7
wat doe ik nou fout in me berekening of kan iemand me uitleggen hoe ik dit uitreken (nee wiskunde is inderdaad niet me beste vak geweest :P ).

p.s. ik heb al via de search van GOT gekeken ( ik heb het niet gevonden) en ben ook al meerdere malen achter google geweest dus geef me A.U.B. niet van die reacties (waarschijnlijk gebruik ik de verkeerde keywords kan best maar ik heb i.i.g. niet zo maar een topic aangemaakt)

THnxx voor enige hulp aan deze subwooferbouwernoob (hahaha leuk scabble woord :9 )

aangezien dat ik me foto's niet kan linken op dit moment heb ik maar ff snel een webpage van gemaakt die is hier te vinden

[ Voor 12% gewijzigd door nugscree op 14-08-2004 04:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-09 13:35

JT

VETAK y0

Tis simpel: 50l = 50.000 cm^3

En dan ga je een beetje gokken. Uiteindelijk wordt 36x36x36cm 50653cm^3, wat dus ongeveer 50l is.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

1cm1 x 1x101 = 1dm1 x 1x101 = 1m etc.

1cm² x 1x10² = 1dm² x 1x10² = 1m² etc.

1cm³ x 1x10³ = 1dm³ x 1x10³ = 1m³ etc.

1 liter = 1dm³

dan kun je normaal gesproken alles wel uitrekenen :)

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ok, de mensen hierboven hebben je al een zetje gegeven. Maar ik zal ook mijn bijdrage leveren. We zijn hier immers om elkaar te helpen.
Ik ga uit van frontspeaker die 15 L nodig heeft.

15 L = 15 dm3
15 dm3 = 15 * 103 cm3 oftewel 15.000 cm3

Maar dan komt de truc. Je moet de inverse van een 3e macht bepalen.
Op de wat geavanceerde rekenmachines vind je vast wel het symbool [√3] (= 3e machts wortel).
Als je die niet hebt of kan vinden is er meestal wel de knop [x3] of [x^3]. Als je alleen deze laatste hebt (zoals bijv. de scientific mode van de standaard 'calc' in windows) dan moet je eerst op de inverse [Inv] knop drukken.

Ok, we gaan verder.

15 * 103 cm3 [√3] = 24,662 ≈ 24,7 cm

Dit is de netto/interne maat voor zowel lengte, breedte als hoogte als je die maten gelijk houdt. Dit kan je natuurlijk weer controleren door de weg van achter naar voren te bewandelen :P ).

24,7 [x3] = 15069 cm3 ≈ 15 L

Goed, nou heb je de interne maat, maar die maat is in praktijk niet altijd handig in het gebruik. Zo ook hier. Behalve als je een exacte kubus wilt hebben, ga je op zoek naar meer standaard maten. In veel gevallen is een 'balk'-vorm dat het handigst (pokke-woord :P ).

Ik hoop dat je je speakers gaat maken van MDF en voor boxjes van dit formaat is een dikte van 18 mm zeker voldoende.

Bij het bouwen van zo'n 'kubusje' krijgje 2 maten die veel zullen voorkomen. Enkele planken die even breedt zijn als de net berekende 24,7 cm, maar meer planken van 24,7 + 2 * 1,8 = 29,1 cm. Bij een exacte kubus kom je dan dus uit op (l*b*h) 29,1*29,1*29,1.
Niet echt een handige maat als je bedenkt dat je bij de bouwmarkt standaard planken van 30 cm kan krijgen. Natuurlijk kan je overal dat kleine randje eraf zagen, maar het is niet nodig als je dat van te voren realiseerd.

Voorbeeldje:
Ik ga uit van planken van 30 cm breedte. Deze maat heeft namelijk nog een handigheidje. De lengte van deze planken is normaal gesproken 122 cm en zo kan je daar precies 4 planken uit halen en maar zeer weinig rest overhouden.
OK, planken van 30 cm breedte. Waarschijnlijk zal je bezel dan netjes vierkant houden, maar dat hoeft natuurlijk niet. Maar in dit geval krijg je 2 keer een 30 cm (lxh), de breedte zal dan iets kleiner worden.

30 cm - 2 * 1,8 = 26,4 cm
15 * 103 / (26,42 = 21,522 ≈ 21,5 cm
21,5 + 2 * 1,8 = 25,1 cm
Dus een iets 'platgedrukte' kubus van 30*30*25,1 cm.

Veel plezier verder! En vergeet geen foto's te posten van je werkzaamheden ;)

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 03-08-2004 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 03 augustus 2004 @ 08:55:

1. Maar dan komt de truc. Je moet de inverse van een 3e macht bepalen.
Op de wat geavanceerde rekenmachines vind je vast wel het symbool [√3] (= 3e machts wortel).
Als je die niet hebt of kan vinden is er meestal wel de knop [x3] of [x^3]. Als je alleen deze laatste hebt (zoals bijv. de scientific mode van de standaard 'calc' in windows) dan moet je eerst op de inverse [Inv] knop drukken.

2. 15 * 103 cm3 [√3] = 24,662 ≈ 24,7 cm
1. Je kan ook gewoon het getal met ^(1/3) of ^0.333333333 werken (niet moeilijk doen met die inverse) B)

2. Ik heb wel eens begrepen dat kubus subs vaak niet mooi klinken (of moeilijk acoustiek verantwoord te bouwen is). Ik heb hier vaker gelezen om voor een balkmodel te kiezen. Dunno why. Wellicht om de bovenstaande reden?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Dat heeft te maken met staande golven, maar ik ben persoonlijk van mening dat je altijd beter af bent door de kast van binnen dood te maken. Is in mijn ogen veel nuttiger dan zwaar nadenken over kleine verschillen in lengte/breedte. Dit dood maken doe je bv. door de wanden met steenwol oid te bekleden. Steenwol dempt heel erg goed omdat het erop gemaakt is, maar er zijn genoeg andere materialen die iets prettigere zijn om mee te werken en ook wat minder troep geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nugscree
Wow thnxx _/-\o_ dit heeft me echt geholpen :D

@ korné
je berekening is alleen die van 15L toch ?
i.i.g. is dan die 20.80 ook wel makkelijk te berekenen :Y) (nooit geweten dat wiskunde niet zo moeilijk is :P )
volgens mij heb ik wel een x-1 knoppie op me rekenmachine zitten(is een TI-83+)
dus dat is ook niet zo'n probleem.

ik zal zeker foto's plaatsen als ik weer battereien heb voor me cam (hahaha dat ding zuipt ze echt gewoon)

ik denk alleen dat ik de afmeting moet aanpassen want het is een 10" woofer die komt binnen in de kist te zitten(dat is 4th order bandpass).
dus je ziet de woofer niet aan de buitenkant erg clean dus alleen een gat in je kist :7
daarna was ik van plan om hem te gaan bekleden met kunst leder kijken voor een goed filtertje enz.
maar eerst de kist af :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij winISD kun je gewoon op het cm³/m³ klikken, en dan veranderd hij vanzelf in liters hoor... Hoef je niet meer om te rekenen naar liters...

Edit:
Dus klikken op de omcirkelde 'eenheid';
Afbeeldingslocatie: http://img19.exs.cx/img19/6407/voorbeeldwinisd.jpg

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 03-08-2004 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 03 augustus 2004 @ 09:56:
[...]
1. Je kan ook gewoon het getal met ^(1/3) of ^0.333333333 werken (niet moeilijk doen met die inverse) B)

2. Ik heb wel eens begrepen dat kubus subs vaak niet mooi klinken (of moeilijk acoustiek verantwoord te bouwen is). Ik heb hier vaker gelezen om voor een balkmodel te kiezen. Dunno why. Wellicht om de bovenstaande reden?!
1. Ja natuurlijk is [x^1/3] gelijk aan [√3], maar ik probeer het een beetje eenvoudig te houden. Op jouw manier gaan vaak berekeningen fout omdat je dan het volgende moet intikken op je calcje:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
[ 15000 ]
[ x^y ] 
[ ( ]
[ 1 ]
[ / ]
[ 3 ]
[ ) ]
[ = ]

Mijn methode:
code:
1
2
3
4
[ 15000 ]
[ Inv ]
[ x^3 ] 
[ = ]

* "Mike, wat een verschil!!!" :P

2. Is al deels uitgelegd door Atgast, maar hij vergat te zeggen dat een staande golf nooit echt wenselijk is (bij subs, maar daar hebben we het toch over). Een staande golf kun je alleen voorkomen als er geen planken evenwijdig aan elkaar zijn. Dit is er moeilijk te realiseren als je niet onder verstek kunt zagen. De ideale vorm voor een speaker is dan ook een bolvorm, maar is zeer moeilijk te maken. Helemaal met hout. Maar een goede alternatieve vorm voor een sub is een piramide of een viervlak. Hierin zijn ook geen evenwijdige planken te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nugscree schreef op 03 augustus 2004 @ 10:22:
Wow thnxx _/-\o_ dit heeft me echt geholpen :D

@ korné
je berekening is alleen die van 15L toch ?
i.i.g. is dan die 20.80 ook wel makkelijk te berekenen :Y) (nooit geweten dat wiskunde niet zo moeilijk is :P )
Ja, ik heb alleen die van 15 L berekend, maar nu moet je toch wel in staat zijn om dit na te doen met andere variabelen.
volgens mij heb ik wel een x-1 knoppie op me rekenmachine zitten(is een TI-83+)
dus dat is ook niet zo'n probleem.
Ik heb hier een grafische Casio liggen (waarvan de batterijen al een jaar leeg zijn :+ ). Die heeft gewoon een [√3]knop, maar de [Inv] is hier een [Shift].
ik zal zeker foto's plaatsen als ik weer battereien heb voor me cam (hahaha dat ding zuipt ze echt gewoon)
Als je eenmaal oplaadbaren heb (en dan bedoel ik goeie) dan kan je binnen een uur weer knippen. Heb hier een GP Powerbank Smart die in een uur 4 accuutjes van 2100 mAh volgooit. Grote luxe en het kost wat, maar dan heb je ook wat.
ik denk alleen dat ik de afmeting moet aanpassen want het is een 10" woofer die komt binnen in de kist te zitten(dat is 4th order bandpass).
dus je ziet de woofer niet aan de buitenkant erg clean dus alleen een gat in je kist :7
daarna was ik van plan om hem te gaan bekleden met kunst leder kijken voor een goed filtertje enz.
maar eerst de kist af :+
Voor die 10" woofer ga je toch hoop ik wel een iets grotere kist maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:36

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Verwijderd schreef op 03 augustus 2004 @ 10:59:
Bij winISD kun je gewoon op het cm³/m³ klikken, en dan veranderd hij vanzelf in liters hoor... Hoef je niet meer om te rekenen naar liters...

Edit:
Dus klikken op de omcirkelde 'eenheid';
[afbeelding]
Sterker nog.. klik eens op "box shape" :)

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er werd gezegd dat je beter geen kubusvorm kunt maken, maar daar ben ik het niet mee eens. De golflengte van de frequenties die een sub produceert zijn zo groot dat de afmetingen van de kast erbij in het niet vallen. Van staande golven dus geen last, en van reflectie ook niet.

Ook dempingsmateriaal in een kast met poort werk nauwelijks. In een gesloten box kan het de Q-factor verbeteren, maar volgens Vance Dickason geldt dat in een gepoorte box niet. Bovendien laten sub-bas frequenties met een golflengte van een paar meter zich niet tegenhouden door een laagje steenwol of polyetherschuim van een paar centimeter. Het zou zelfs de luchtstroming in de buurt van de poort kunnen verstoren.

Dus naar mijn mening ben je gewoon vrij in de afmetingen van een subwoofer en heeft volstoppen met polyetherwatten o.i.d. geen zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Fuzzbass, je vergeet hierbij dat de gemiddelde subwooferdriver in het geheel niet vrij is van de nodige (vrij ranzige) harmonischen. 80, 160, 320Hz etc. Dat zijn de tonen die je niet wil horen en die kun je wel degelijk dempen. En de discussie is volgens mij al vaker gevoerd maar ik ben van mening dat resonanties wel degelijk op kunnen treden in een ruimte die een bep. aantal keer kleiner is dan de golflengte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nugscree
teacher schreef op 03 augustus 2004 @ 14:24:
[...]

Sterker nog.. klik eens op "box shape" :)
Doet het bij mijn WinISD niet(alpha versie 0.50a7)is er al een update dan ?
op de site en in het forum van linearteam heb ik het nog niet zien staan.
Verwijderd schreef op 03 augustus 2004 @ 12:19:

Voor die 10" woofer ga je toch hoop ik wel een iets grotere kist maken?
volgens de specs van WinISD moet ik die literinhoud hebben(1X15L en 1X20,80L)
die 15L is voor de kant waar de vent komt.
dus heb ik voor de breedte en diepte die 26,4 cm wel nodig gezien dat de diameter van de woofer 25,4cm is hou ik dus precies 1 halve cm over aan bijde kanten :)

een 10" woofer neemt ongeveer 3liter in dus moet ik die nou bij de 2e kamer(20,80L) tellen of er juist af trekken
lama ik was niet logisch aan het nadenken 8)7

offtopic:
woei me ouwe casio rekenmachine heeft wel een [√3] knoppie

[ Voor 23% gewijzigd door nugscree op 13-08-2004 02:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:36

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

nugscree schreef op 04 augustus 2004 @ 01:37:
[...]

Doet het bij mijn WinISD niet(alpha versie 0.50a7)is er al een update dan ?
op de site en in het forum van linearteam heb ik het nog niet zien staan.

[...]
ander pak je even de beta versie erbij; Reken je daar de maten van je kist mee uit :)

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Atgast schreef op 03 augustus 2004 @ 15:11:
Fuzzbass, je vergeet hierbij dat de gemiddelde subwooferdriver in het geheel niet vrij is van de nodige (vrij ranzige) harmonischen. 80, 160, 320Hz etc. Dat zijn de tonen die je niet wil horen en die kun je wel degelijk dempen. En de discussie is volgens mij al vaker gevoerd maar ik ben van mening dat resonanties wel degelijk op kunnen treden in een ruimte die een bep. aantal keer kleiner is dan de golflengte.
Niet om de wijsneus uit te hangen of zo, maar een nette speaker die niet overstuurd wordt (voorbij z'n Xmax) produceert hooguit 0,5 % even harmonischen. Dat zou ik persoonlijk niet kunnen onderscheiden, laat staan de eventuele resonanties ervan. En volgens mijn encyclopedie treedt resonantie op vanaf minimaal 1/2 lambda, dus voor 100 Hz is dat 1m70. Bij een kubus van 30x30x30 cm is 567 Hz de eerste resonantie die kan optreden. Dat er dingen gaan meetrillen is een heel ander verhaal. Da's een kwestie van alles goed vastmaken, inclusief de sub zelf, aan de bodem van de auto.

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2004 14:07 . Reden: Het is geen carsub, maar een homesub met carspeaker ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Laatst online: 11-09 13:35

JT

VETAK y0

Maar dan nog heb je ook nog is dat dempingsmateriaal de netto inhoud vergroot. Met 15%.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JT schreef op 04 augustus 2004 @ 15:45:
Maar dan nog heb je ook nog is dat dempingsmateriaal de netto inhoud vergroot. Met 15%.
Voor een gesloten box wel. Bij een gepoorte box werkt dat niet, omdat de invloed van de poort veel groter is dan van het dempingsmateriaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Niet online

MM

was: m.m

JT heeft wel gelijk, het helpt wel, maar nooit 15%. Bij gesloten speakers kun je dit wel halen omdat je dan de kist helemaal vol kunt proppen, bij BR moet je toch voorzichtiger te werk gaan waardoor je maximaal zo'n 5% winst, niet bepaald de moeite waard dus. Wél kun je het gebruiken om de boel nog enigszins te tunen, een grotere inhoud bij een gelijke poortlengte geeft namelijk een lagere tuning en een lagere Q.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nugscree
Owk de berekeningen zijn klaar en daaruit komt dat de kist 61cm hoog word 30cm breed en 30cm diep :Y)
Nu dus naar de houtwinkel en 18mm MDF halen.
Zodra ik ga beginnen met bouwen worden er ook foto's gemaakt die ik dan hier post(waarschijnlijk in de topic start).
Eerst ga ik de kist bouwen en testen en daarna kitten en bekleden aan de binnenkant met geluidsdempend materiaal wat denken jullie dat het beste is ?

offtopic:
ik heb een VW T1 wieldop op de sloop gevonden die gaat dus op de voorkant na flink wat polijst en uitdeuk werk :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nugscree schreef op 05 augustus 2004 @ 17:28:
Owk de berekeningen zijn klaar en daaruit komt dat de kist 61cm hoog word 30cm breed en 30cm diep :Y)
Nu dus naar de houtwinkel en 18mm MDF halen.
Zodra ik ga beginnen met bouwen worden er ook foto's gemaakt die ik dan hier post(waarschijnlijk in de topic start).
Eerst ga ik de kist bouwen en testen en daarna kitten en bekleden aan de binnenkant met geluidsdempend materiaal wat denken jullie dat het beste is ?

offtopic:
ik heb een VW T1 wieldop op de sloop gevonden die gaat dus op de voorkant na flink wat polijst en uitdeuk werk :+
Nee ik zou eerst gaan kitten, dan testen en daarna een kist bouwen 8)7 :P .

[ontop] Ik wacht op wat foto's en ik heb niet veel geduld :X

• nugscree
Zo daar was ik weer het heeft een tijdje geduurt dat weet ik maarja andere dingen namen te veel tijd in beslag om ook maar iets te kunnen doen aan me kist :(
In ieder geval is het MDF al binnen en gezaagt.
De foto's probeer ik zo snel mogelijk online te krijgen maar me FTP programma heeft weer eens kuren dus ik kom niet op de webserver :(
Dit hoop ik ZSM opgelost te hebben

offtopic:
ik heb de foto's maar gemaakt met me telefoon omdat ik telkens weer vergeet om batterijen te halen 8)7
Nee ik zou eerst gaan kitten, dan testen en daarna een kist bouwen 8)7 :P .

[ontop] Ik wacht op wat foto's en ik heb niet veel geduld :X
neej ik bedoel welk dempend materiaal denken jullie dat het beste is :P

offtopic:
de foto's zijn online check de TS voor meer info

[ Voor 26% gewijzigd door nugscree op 13-08-2004 03:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nugscree
Ik ben samen met een vriend bezig om een excel sheetje te maken om het berekenen van je kist een stuk makkelijker te maken.
Als hij af is zal die op dezelfde plek komen te staan als dat nu de foto's staan op me website :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:06

voodooless

Sound is no voodoo!

nugscree schreef op 13 augustus 2004 @ 21:24:
Ik ben samen met een vriend bezig om een excel sheetje te maken om het berekenen van je kist een stuk makkelijker te maken.
Als hij af is zal die op dezelfde plek komen te staan als dat nu de foto's staan op me website :Y)
Wat is er mis met WinISD? Dat is naar mijn mening prettiger van een excel sheet, aangezien je meteen kunt zien wat het resultaat zal zijn, i.p.v vage getallen die zeker een leek helemaal niets zeggen.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Excel sheet? Here; ( by 12vhifi.nl ) http://home.hetnet.nl/~co...istvolume_by_Nelissuh.xls

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nugscree
deepspace schreef op 13 augustus 2004 @ 21:45:
[...]

Wat is er mis met WinISD? Dat is naar mijn mening prettiger van een excel sheet, aangezien je meteen kunt zien wat het resultaat zal zijn, i.p.v vage getallen die zeker een leek helemaal niets zeggen.
Het is makkelijker als je namelijk uit WinISD je litervolume krijgt voer je het daar gewoon in en daarna de L H B van de kist die je wil bouwen.
Gepoorte en verschillende bandpass berekeningen zullen er in zitten plus andere features zoals correctie factoren enz.

@bbbrumbrum
De excel sheet die wij gaan maken is alleen voor de zogenaamde "box shaped" kisten dus niet voor autowoofer kisten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 04 augustus 2004 @ 15:17:
[...]
Niet om de wijsneus uit te hangen of zo, maar een nette speaker die niet overstuurd wordt (voorbij z'n Xmax) produceert hooguit 0,5 % even harmonischen. Dat zou ik persoonlijk niet kunnen onderscheiden
Je gaat voorbij aan het gegeven dat het gehoor niet zo gevoelig meer is voor die lage basfrequenties. Voor de hogere harmonischen is het gehoor gevoeliger.

Bij een BR en een CB maakt dempingsmateriaal vrijwel niets uit voor de vervorming:
De speaker straalt dit immers rechtstreeks uit.

Bij een 4th order bandpass werkt de behuizing als een laagdoorlaatfilter, waardoor vervorming van de speaker (hogere harmonischen) enigszins worden weggefilterd. Dempingsmateriaal in de gepoorte kamer is daarvoor belangrijk.
Pagina: 1