Toon posts:

A7N8X/XP3200 crasht telkens en monitor gaat dan op standby

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi, ik heb net een nieuwe pc gekocht. Hier komen de specs...

Asus A7N8X,
AMD Athlon XP 3200 +,
512 DDR PC 3200 DIMM,
Club 3d Ati Radeon 9800 pro 128 mb.

Ik gebruikte dit moederbord & videokaart ook al voordat ik die nieuwe CPU en DDR had gekocht en dat werkte (los van matige FPS) goed. Ik had vorige week die DDR en CPU gekocht, maar door 1 of andere reden draaide mijn CPU toen op 1100 MHz.

Ik draaide hem toen op bios versie 1007, kwam er achter dat er een 1008 was en heb hem geflashed. Hij herkend mijn CPU nog eindelijk wel, en draait op 2200 MHz.. moet toch alleen maar fijn zijn zou je denken..

Nadat hij het deed ging ik ff in UT2004 spelen hoeveel ik fps in dan kreeg, en de FPS was uitstekend.. heeft hij geen probleem mee. Maar, na een tijdje op alles het hoogste en een hoge resolutie te spelen liep hij vast. De PC leek aan te blijven staan, maar de monitor zei naar standby te kunnen gaan. En het lukte me niet om weer beeld op m'n monitor te krijgen, rebootte ik maar.

Ik was sowieso al van plan mijn pc te formateren, dus ik hoopte dat hij wel beter zou draaien daarna. Alles correct geinstalleerd, nieuwste Ati Drivers .. maar na een tijdje HALO of UT2004 ( met wel veel FPS ) krijg ik telkens maar weer een error. Soms kan de VPA Recover van Ati hem even redden.. maar daarna loopt hij toch weer vast dan. En gaat gek genoeg de monitor naar standby ( aan het geluid hoor je dat hij verder ook vastloopt ).

Na een week gekloot met me cpu, leidt dat alleen maar op meer problemen dus :( Ligt dit aan mijn videokaart of ?? Hiervoor werkte hij wel correct, ik vind het zelf heel vreemd, en nog irritanter. Hopelijk kan een van jullie mij helpen. :)

Verwijderd

het is een powerzuiger, wat voor voeding zit er in dat kreng?

Verwijderd

Topicstarter
Hoe kom ik achter wat voor Voeding ik heb?

Ik zie wel een sticker op de achterkant staan...

"AC 230 V 0,5 A Max"

Verder....

Een gast die ik sprak, die bij een pc zaak werkt, vertelde mij dat ..

1) Mijn Dram Memory (512 MB PC3200 DIMM Non-ECC CL3 van Dane-elec) de 400 FBS niet aankan
2) Voor deze CPU moet je 2 DDR naast elkaar hebben, 1 trekt het niet.

Kan dat ?

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:51

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Kijk eens even wat je temps en voedingslijnen weergeven.

Tweakers Discord

Verwijderd

Topicstarter
Bij mijn mobo zat een proggie, genaamd PC Probe.

Daar kan ik de volgende gegevens vinden...

CPU Temp , 45C , Status OK

MB Temperature, 40 C , Status OK

CPU Fan, Value: 3590, Status OK

Power Fan, Value: 0 !, Status: Monitor paused!
Chassis Fan, Value: 0 ! , Status: Monitor Paused!

+12v, Value 12,672
+5v, 4,838
+3.3V, 3,248
VCore, 1,68

Dat is tijdens Windows draaien ... hmmm geen power en chassis fan? o_O

Verwijderd

Maakt niet uit, ik hoef alleen maar te weten op hoeveel watt dat kreng draait
Verwijderd schreef op 03 augustus 2004 @ 00:26:

1) Mijn Dram Memory (512 MB PC3200 DIMM Non-ECC CL3 van Dane-elec) de 400 FBS niet aankan

Kan dat ?
(1) pc3200 die de 400 niet aankan? geloel!

(2) volgens mij moet ie gewoon draaien hoor, alleen heb je er wel een performance bottleneck mee.

Je temperatuur is trouwens gewoon goed.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 03-08-2004 00:40 ]

• tweakduke

tweakduke

Verwijderd schreef op 03 augustus 2004 @ 00:34:
Bij mijn mobo zat een proggie, genaamd PC Probe.

Daar kan ik de volgende gegevens vinden...

CPU Temp , 45C , Status OK

MB Temperature, 40 C , Status OK

CPU Fan, Value: 3590, Status OK

Power Fan, Value: 0 !, Status: Monitor paused!
Chassis Fan, Value: 0 ! , Status: Monitor Paused!

+12v, Value 12,672
+5v, 4,838
+3.3V, 3,248
VCore, 1,68

Dat is tijdens Windows draaien ... hmmm geen power en chassis fan? o_O
Deze waardes wijken al wat af van je voeding, als je een spel gaat spelen trekt je pc aardig nog wat meer stroom.

Ik verdenk nu dus ook behoorlijk je voeding..

Kijk even wat voor voeding je hebt, voor een systeem wat jij hebt is een 400watt van een fatsoenelijk merk aanbevolen.

Bekijk anders even dit topic: Welke voeding heb ik nodig? Deel 5

[ Voor 14% gewijzigd door tweakduke op 03-08-2004 00:40 ]

Tweakers Discord

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, hoe kom ik erachter op hoeveel watt hij werkt dan? :o

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
1 reepje geheugen is geen probleem, maar qua snelheid is het beter om 2 te hebben, omdat ze dan in dual channel kunnen draaien.
Als het geheugen niet op DDR400 kan draaien, probeer het dan even op DDR333, dan weet je of het daar aan ligt.
Welke revisie heb je van de A7N8X? Volgens mij was bios 1008 niet voor revisie 2.00.
Als je de FSB op 333 zet, heb je dan ook problemen?
Draai eens memtest.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 03 augustus 2004 @ 00:40:
een schroevendraaier pakken en nog meer stickertjes zoeken. :)

• tweakduke

tweakduke

Verwijderd schreef op 03 augustus 2004 @ 00:40:
Draai je kast open en kijk wat er op je voeding staat..

Tweakers Discord

Verwijderd

Topicstarter
Daltons P4-400 W zie ik er heel groot staan

rest kan ik zo snel ff niet lezen.. 400 W = 400 Wat ?

• Iet
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-08-2025

Iet

Kan dat ?
Toch jammer dat hij dan bij een pc zaak werkt...

I use a <insert heavy config>."Dude! Solitaire must load like instantly"

• jotheman
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-08 21:43

jotheman

Was like that when I got here!

Hoe kom ik achter wat voor Voeding ik heb?

Ik zie wel een sticker op de achterkant staan...

"AC 230 V 0,5 A Max"

Verder....

Kan dat ?
Beide 'n hoop onzin. Je PC3200 geheugen is gemaakt voor die snelheid, exact die snelheid, als ie dat niet aankan dan ben ik Dombo de vliegende olifant.
Je CPU werkt prima met zowel 1 als 2 latjes DDR. Met 2 kun je wel in dual channel draaien, maar dat terzijde.

Dit is dus beide zeer zeker níét het probleem. Lijkt me idd de voeding, zoek eens op hoeveel Watt ie is...?

edit:
ahem nogal laat... heeft iedereen al 10x gezegd... venstertje stond blijkbaar al ff open :/

[ Voor 8% gewijzigd door jotheman op 03-08-2004 00:50 ]

I see dead pixels...

• tweakduke

tweakduke

Verwijderd schreef op 03 augustus 2004 @ 00:46:

Lijkt mij niet een kwaliteits merk voeding.

Ik vermoed dan ook dat die voeding niet daadwerkelijk 400 watt kan produceren.

Probeer eens te kijken hoe je voltages zijn tijdens een spel spelen. Verder zou ik verder dan aanraden om een goeie voeding te kopen. (zalman, antec, enermax, etc.)

Tweakers Discord

Verwijderd

Verwijderd schreef op 03 augustus 2004 @ 00:46:

Mot genoeg wezen.

stap 2 dan maar, ff kijken of je je CPU over de zeik kan helpen met een Hot CPU test.

alles onder de 70 graden is prima.

Als dat werkt gaan we over naar stap 3.

Verwijderd

Topicstarter
- Ik was sowieso al van plan een nieuwe case te kopen .. zit daar niet standaard (goede) voeding bij?

- Hot CPU test? Hoe voer ik die uit? :o

Verwijderd

weet ik veel, ik heb er 1 van tyan, doet maar es ff lekker een google, het is iig de bedoeling dat je een paar uurtjes je cpu op 100% laat draaien en daarna de temperatuur afleest, als tie het volhoudt op niet vastloopt.

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
AN8D1008.zip Version 1008 Date 2004/06/18
Description
A7N8X Deluxe BIOS 1008 for PCB revision 1.04, and 1.06 only.
More...
File Size 383.88
(KBytes)
OS All
FileName AN8D1007.zip Version 1007 Date 2003/10/09
Description
A7N8X Deluxe BIOS 1007 for PCB revision 1.03, 1.04, and 1.06 only.
More...
File Size 383.72
(KBytes)
OS All
FileName C18D1007.zip Version C1007 Date 2003/10/09
Description
A7N8X Deluxe BIOS C1007 for PCB revision 2.0 and later only.

Dus welke revisie heb je nou?

[ Voor 4% gewijzigd door wagenveld op 03-08-2004 01:01 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok, hij is over 6 uurklaar. ik kijk morgen wel hoe het is gegaan. bedankt voor de hulp, me pc draait zo langzaam door die test dat het alleen maar furstrerend zou zijn om hier achter te blijven zitten :D

g'night, tot morgen.

*edit*

rev 1.04 bios flash 1008, wekr tprima behalve dat ganem dan :P

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 03-08-2004 01:06 ]

Verwijderd

je 5 volt lijn is erg laag dat kan een reden zijn dat je hd niet genoeg stroom krijgt en zich als het ware reboot en ja dat vind je windows niet leuk. je kan het kunstmattig om hoog brengen d.m.v extra voeding (ik spreek uit ervaring), of allerlei apparatuur niet aansluiten zodat je 5 volt 5 volt is en dan weer testen. vergeet niet dat je ati ook een stroomvreter is (spreek ook uit ervaring)

daarnaast warmte van je vidkaart beetje airflow in kast dus. dit baseer ik omdat je eerst alles goed speelt en dan je fps dropt wat in een vast os resulteerd of ati recovery welke (ati)drivers heb je ???

als je cpu goed gekoeld is kun je "haar" extra stabiel krijgen door er iets meer stroom doorheen te gooien is in bios instelbaar. stabiliteit neemt dan erg toe en weet je dat het iig niet aan je cpu ligt.

je kan ook je geh op 2,7 volt zetten is ook stabieler en hoeft niet extra gekoeld te worden.

Krijg je voor screen no signal , blauwscherm ???

//edit ik vind het grappig dat jullie een grote warmtebron vergeten ;) ati 9800 cpu wordt nu gestressed en warm maar lang niet zo warm als in vette games zoals farcry want dan ontwikkeld atitje ook wat warmte en kast temperatuur stijgt en dus ook cpu temp. Enige wat je aan zo'n test hebt is om te kijken of je cpu stabiel is als je geen spelletjes speelt :)

Stomme vraag heb je je nforce2 drivers geinstaleerd en windows updates gedaan neem aan van wel

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 03-08-2004 01:20 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Topictitel uitgebreid. Was een nietszeggende "Pc loopt vast". Weest in het vervolg wat duidelijker en creatiever ;)

Verder heb ik gezien de loop van dit topic de indruk dat het jou aan basiskennis ontbreekt en tevens het idee dat je het Beleid van dit subforum helemaal niet hebt doorgenomen, ik kan namelijk op geen enkele manier uit je topicstart afleiden of je qua hardware überhaupt ook maar iets hebt uitgezocht, uitgevonden, uitgetest danwel uitgesloten met betrekking tot dit probleem. Dat is nou net niet de bedoeling. Neem nogmaals de startpost van het PMG Beleid door en loop de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter af en post weldra hier je bevindingen.

De bovenstaande punten had je geweten wanneer je gewoon netjes de "Let op" tekst bovenaan in de New Topic van dit subforum hebt doorgenomen. Deze tekst staat er echt niet voor de sier ;)

Verwijderd

Topicstarter
Sorry, Ik was wel in FAQ aan het kijken... maar, ik zeg die "Let op:" tekst niet..

Hot CPU Test ging iig zonder problemen....
Hot CPU Tester Pro(Lite Edition) 4.1.1.565
Copyright © 1999-2003 7Byte Computers
Tuesday, August 03, 2004 - 09:03:44
Diagnostic Report
---------------------------------------------
Test Started at: 01:00:06
Test Duration: 06:00:01
Physical Processors Available: 1
Logical Processors Available: 1
Multi-Processors System(SMP): Not Available
Hyper-Threading Technology: Not Available
CPU Name String: AMD Athlon(tm) XP 3200+
Speed: 2190MHz
Logical Processors Tested: CPU 0
Average CPU(s) Performance: 100.0%

Modules Results:
Complex Matrix: Finished without error
Calculating Pi: Finished without error
Sorting Algorithms: Finished without error
Prime Test: Finished without error
Fast Fourier Transforms:
Chipset:
L1 Cache:
L2 Cache:
Memory: Finished without error
HD: Finished without error
MMX: Finished without error
SSE:
SSE2:
3DNow!:
Ben vandaag de hele dag weg, heb idd service pack 1, alle drivers van me mobo & die windows updates geinstalleerd.. En de nieuwste Ati Drivers van de site gedownload..

Dus ik ga vanavond em weer proberen te maken...

Het gaat als volgt met gamen...

Eerst doet hij het gewoon perfect... veel FPS, etc .. dan blijft hij een paar keer iets van 5 seconden hangen, 5 seconde staat alles stil en dan gaat het opeens weer door.... Soms komt die Recover van Ati dan helpen .. en uiteindelijk gaat hij dan naar standby. ( was eerste paar keren dat ik het probeerde )

De laatste paar keren dat ik het probeerde, ging hij echter bijna direct vastlopen.. :o

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 03-08-2004 09:26 ]

Verwijderd

het kan ook nog je ram geheugen zijn die niet compatible is met je moederbord (moederbord is erg picky wat betreft geheugen!)

Verwijderd

Check je voltages eens tijdens het gamen, dat kan heel makkelijk door in pc probe bij de knop history op start recording te drukken, wanneer hij dan op zijn bek gaat dan kan je dus naderhand kijken wat je spanningen waren. Let dan op afwijkingen van meer dan 5%....

• Sannieboy
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18-05 14:19
Hoi mensen,

Eerst mijn spec:
MSI k7 moederbord
Amd xp2600+
640mb ram
ATI RADEON 9700....overgeklokt:337, 297
350 W voeding

Klinkt raar maar ik heb al maanden hetzelfde probleem. Na een tijdje de computer aan te hebben staan, springt mijn beeldscherm op standby. Dan krijg ik ATI 's grafische recoverer te zien, of krijg helemaal niks meer te zien. Wat tot rebootten tot gevolg heeft. Mijn cpu temperatuur is niet echt stabiel, als ik geluk heb is het tegen de 47C. Maar soms ook 54C. Ik heb drie Fan's erin zitten.
Ik heb mijn kaart al van het begin al overgeklokt, maar ik weet niet zeker of het daar aan ligt. ...want ook al downclock mijn kaart krijg die problemen met mijn sherm weer.

Iemand al een oplossing? _/-\o_

• tweakduke

tweakduke

Bij allebei moet het wel de voeding zijn

Jullie gaan bij allebei vastslaan met het gamen, en die radeons zuipen stroom..

Bij de hot cpu test slaat die niet vast, dan nog zal het de voeding wel zijn, omdat bij die test niet de videokaart erbij wordt gestresst.

Zoals in eerdere post, bekijk de voltages eens tijdens het gamen, dan hebben we denk ik het probleem gevonden ;)

Tweakers Discord

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Verwijderd schreef op 03 augustus 2004 @ 09:18:

Eerst doet hij het gewoon perfect... veel FPS, etc .. dan blijft hij een paar keer iets van 5 seconden hangen, 5 seconde staat alles stil en dan gaat het opeens weer door.... Soms komt die Recover van Ati dan helpen .. en uiteindelijk gaat hij dan naar standby. ( was eerste paar keren dat ik het probeerde )
Het zou ook kunnen dat je videokaart niet genoeg koeling krijgt. Loopt je pc ook vast als je met de kast open gaat spelen?

🖥️ | 🏎️ | 🚙

• Rody
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 01-08 10:13
Er was toch iets met een bug dat de agp size in je bios niet op 128 mb kon maar alleen op 64 mb. Misschien dat de bios flash hier nu over gaat zeuren en dus vastloopt.
Loop deze dus ff na.

[ Voor 7% gewijzigd door Rody op 03-08-2004 11:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
In begin voltages:

Time: 0:10:00

+12V = 12,736
+5V = 4,784
+3.3V = 3,248
VCore = 1,664

Time 0:11:00
+12V = 12,928 ( + 0,192 )
+5V = 4,757 ( - 0,027 )
3.3V = 3,28 ( - 0,02 )
VCore = 1,68 ( + 0,016)

Time 0:11:30

+12V = 12,864 ( + 0,128 ) TOV TIJD = 10:00
+5V = 4,73 ( - 0,054 )
3.3V = 3,232 ( - 0,014 )
VCore=1,664 ( 0 )

11:30 is laatste recorde moment, lijkt niet denderend? :S

__

Ik heb nog eens naar de AGP Apature size gekeken, als dat is wat je bedoeld?, en die stond op 256 MB omdat een vriend mij vertelde dat de hoeveelheid is waarmee je DDR ram je videokaart je helpt.. en dat altijd 1 stapje minder moet zijn dan je totale DDR..

Ik dacht mss ligt het daaraan, maar toen ik hem op 128 zetten heb ik nog steeds hetzelfde probleem

Als ik naar de grafiek kijk zie ik de +12 & +5 toch wel een drop maken ...

+12 en +5 betekend dat die daarboven moeten zijn? De voltages ?

In dat geval zit de +5 en +3.3 toch verkeerd.. :S

__

LMAO, zat net gewoon op msn, mp3 luisteren & mozilla.. wanneer hij eerst vastloopt (muziek ging nog wel door) en daarna zomaar reboot. :S:S

Toen ik weer in windows zat kreeg ik de volgende melding...
Microsoft Windows
De computer is opnieuw opgestart nadat deze onverwachts werd afgesloten. Microsoft Windows heeft een mogelijke apparaatstroing ondekt.

Het stuurprogramma voor het weergaveapparaat kan de opbouwbewerking niet voltooien. Vraag de frabrikant van het apparaat naar een bijgewerkt '

Vertel Microsoft over dit probleem.
Het weergavestuurprogamma voor RADEON 9800 PRO lijkt verantwoordelijk voor de instabiliteit van het systeem.

Als u de inhoud van dit foutenrapport wilt weergeven, klikt u hier.

Rapport Verzenden Niet verzenden
____

Volgens de GoT troubleshooting moet het binnen de marges zijn...

# De marges zijn als volgt:

+5V: ~4% (+4,8V ~ +5,2V)
-5V: ~10% (-4,5V ~ -5,5V)
+12V: ~5% (+11,4V ~ +12,6V)
-12V: ~10% (-10,8V ~ -13,2V)
+3,3V: ~4% (+3,15V ~ +3,45V)

____

Edit 12 ofzo...

Net weer gewoon Mp3 aan het luisteren, surfen en niet actief op MSN..

Dit keer kwam VPU Recover ertussen
VPU Recover

VPU Recover heeft de grafische versneller opnieuw ingesteld mdat deze niet meer reageert op opdrachten van het beeldschermtuurprogramma

Meld dit probleem aan ATI Technologies

Het aangemaakte foutenrapport bevat alleen systeemgegevens, zoals stuurprogrammaversies, AGP-instellingen en grafische-framebuffergroote, enzovoorts, voor de analys van het probleem.
Dit rapport wordt anoniem behandeld.
Letterlijk geqoute inclusief typos, spelfouten en onafgemaakte zinnen ( net als die quote hierboven ) \o/

__

Mwah, laatste edit voor vanavond.. doet het nu al als ik gewoon in ut2004 menu ben, wou ff alles laag zetten maar kan al niet.. :)

Laatste geregistreerde voltage met Pc Probe is..

12,736 V
4,811 V
3,248 V

Vcore= 1,68

Wel beetje vreemd dat +5V standaard onder 5 V zit.. ook in windows als ik niks doe maarrrrrrrrrrr........ is nieteens zoveel :S

__

Ik ga morgen nog ff kijken of die extra voeding kabel die op mijn ati radeon 9800 pro goed zit aangesloten ..... er zit wel een kabel in, maar ik zal toch ff kijken voor de zekerheid..

[ Voor 109% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2004 11:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nouja, jullie weten het ook niet meer?

Ik heb hem maar de shop gebracht waar ik de onderdelen heb gekocht en zij zoeken het voor 20 euro uit... :o

Verwijderd

Tja, jammer van die € 20,-. Zeker als ze van die onzin-antwoorden geven over PC3200=DDR400 kan geen FSB van 200MHz aan. DDR staat voor dual data rate oftewel een FSB van 200x2.
Je grafische kaart lijkt het probleem te vormen. Dat komt omdat ie veel te veel van de voeding vraagt. Je voeding is een naamloze 400Watt. Meestal is dat het piekvermogen, dus zo'n 275 a 300W continu. In de specs van je videokaart staat dat je tenminste 350W nodig hebt. Ik zou die € 20,- terugvragen bij aanschaf van een nieuwe voeding. Let dan wel op het merk. Merken als Enermax, Zalman, enz. leveren continu het vermogen wat ze opgeven. Ga voor een 400+Watt. Lees dit topic voor aanschaf goed door: Welke voeding heb ik nodig? Deel 5

• Sannieboy
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18-05 14:19
Volgens mij ligt het aan de videokaart, ik heb er een extra koeler bijgezet, en ik heb nu veel minder recoveries. Dus je weet wat je te doen staat. Een betere airflow creeeren of een extra koeler erbij zetten.

Verwijderd

Bij de moderne videokaarten moet je kunnen zien wanneer ie te warm wordt. In beeld verschijnen artifacts en checkerboards. Als ik me niet vergis krijg je checkers wanneer je GPU te warm wordt en artifacts als het geheugen van de videokaart te warm wordt.

Verwijderd

Topicstarter
=]

Aan de voeding lag het niet,

Ondanks die CPU test lag het toch aan de CPU..

Ik had eindelijk gemaakt dat m'n mobo samenging met me CPU .. maar het bleek toch niet perfect te lopen.. zit nu een AMD XP 3000+ FBS 333 in en werkt perfect..

Toch vreemd van die Hot Cpu test dan..

Maargoed, eindelijk weer een pc die werkt.. :) snel doom 3 spelen :D
Pagina: 1