PCI vs. Firewire vs. PCI-E dillemma

Pagina: 1
Acties:

• Rmanen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-08 13:05
Ik ga binnenkort een nieuwe pc in elkaar zetten die alleen als DAW gaat functioneren, maar ik zit te twijfelen over PCI-E.

Het betreft de audio-interface, ik kan hier een PCI systeem voor gebruiken en een FireWire apparaat, een PCI-E versie ben ik nog niet tegengekomen. Is het verstandiger om 2x zoveel geld uit te geven aan het gemak van Firewire en dat beetje meer zekerheid dat je het langer kan gebruiken (plus het voordeel dat ik een nieuwere mobo kan kopen die dan ook weer niet zo snel outdated is), of is de algemene verwachting dat de PCI bus gewoon blijft bestaan voor nog 1 / 1.5 jaar en dat ik dan maar verder moet kijken?

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
de pci bus gaat er zomaar niet uit.
zo'n beetje iedere insteekkaart is nog gewoon pci als je een beetje rond kijkt
een pci-e kaart is nauwelijks of niet verkrijgbaar. dus pci gaat er niet zomaar uit
en je ziet nou ook al mobo's met pci-e 1x en gewoon pci sloten en een pci-e 16x
en dit blijft voorlopig denk ik ook.
voor agp weet ik het zo even niet maar dat is hier niet van toepassing

• w_m0zart
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19-07-2022
Voor die keuze heb ik ook gestaan. Ik heb voor firewire gekozen, omdat firewire ook op langere termijn wel zal blijven (totdat driver ondersteuning ophoudt). Aanschaf van een nieuwe DAW/Video systeem stel ik sowieso nog minstens een half jaar (Dual Opteron met PCI Express) uit. Zolang wilde ik niet wachten om toch al de voordelen van firewire audio te kunnen gebruiken, en heb dus daarom voor firewire gekozen.

Een ander voordeel van firewire audio was dat het mij de mogeljkheid gaf om eindelijk ook met een laptop meerkanaals opnamen te kunnen maken op een hoge samplerate en bitrate (96 kHz + 24 bits). (ik praat over de Motu 828II) Met de PC kon dat ook wel, maar was het op locatie lang niet zo gemakkelijk als nu.
Ik hoop dat je je wel realiseert dat latency (vertraging in audio) bij Firewire wel een grote rol speelt, dus als je meersporen wil opnemen, en tegelijkertijd moet afspelen, kun je misschien beter geen Firewire oplossing kiezen.
Als je alleen maar meersporen wil opnemen en thuis alles wil bewerken, knippen, plakken en afmixen, dan maakt dit dus ook niets voor jou uit.
Verder gok ik dat Motu wel een goede driver ondersteuning blijft geven, van bijv. Hercules heb ik zo mijn twijfels. Dus daarom liever iets meer geld uitgegeven.

Een PCI slot zal er denk ik ook nog wel voorlopig op blijven zitten, net zoals we met de ISA erfenis hadden. Dus daar hoef je niet erg bang voor te zijn.

• Rmanen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-08 13:05
Ik zat ook nog naar die 828 MkII te kijken, maar maakt dat half jaar echt veel uit? of is er dan weer een aankondiging geweest waar je beter op kunt wachten? :+

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:12

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Even een vergelijking:

ISA ontstond als de AT-bus omstreeks 1985.
ISA was al in 1989 achterhaald (MCA en EISA bussen), tegen 1993 waren VLB en PCI er ook al.
ISA bleef standaard aanwezig op moederborden tot 2000. Dat is minstens 7 jaar nadat er in alle opzichten superieure opvolgers waren.

PCI ontstond rond 1993.
32b, 33MHz PCI was in 1997 al achterhaald (64b en AGP resp)
Anno 2004 is er eindelijk een in alle opzichten superieure opvolger aanwezig.
Het zou mij ten zeerste verbazen als ik anno 2010 niet nog regelmatig PCI sloten ga tegenkomen :o

Kortom, waar maak je je druk over :? :z

Oslik blyat! Oslik!