[Cool 'n' Quiet] Hoe werkt het nou precies?

Pagina: 1
Acties:

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik heb dus sinds een tijdje een Athlon64 en een belangrijke reden voor deze keus was oa. de ondersteuning van Cool and Quiet (ik wil een stil systeem). Ik dacht alleen dat dit heel simpel werkte: er is vastgesteld wat de 'ideale' temperatuur van de CPU dient te zijn. Indien deze temp niet bereikt is draait de fan langzaam en als deze temp overschreden wordt gaat de fan op volle toeren. Nu ik dus een tijdje zo'n CPU heb kom ik tot de conclusie dat het volgens mij niet zo simpel werkt.

Mijn CPU temp is nu 34 graden (idle, 800MHz, laag voltage), wat wel laag genoeg is lijkt me. Toch blijft de fan behoorlijk hard blazen (4000rpm). Als ik echter het zijpaneel van mn kast afhaal merk je dat de fan ineens langzaam toeren mindert (naar 3000rpm, bijna geen geluid). Aangezien een open kast geen oplossing is heb ik een casefan gemonteerd aan de achterkant van de kast. Dit helpt wel redelijk (maar zo'n casefan maakt natuurlijk weer wat extra geluid). Het lijkt me dus dat er misschien ook gekeken wordt naar de temperatuur van het moederbord (dat zou verklaren waarom ie langzamer gaat met open kast). Ik kan dit alleen nergens terugvinden.

Is hier misschien iemand die mij kan vertellen hoe CnQ exact in elkaar steekt? Waar wordt allemaal naar gekeken en wat zijn de criteria voor een langzaam draaiende cpu fan? Als ik dat weet kan ik mn koeling misschien hier op aanpassen (zo weinig mogelijk geluid dus ;)). Op de site van AMD staan dit soort uitgebreide technische details volgens mij niet beschreven..

Ik heb BTW een MSI K8T NEO moederbord, maar dat lijkt me niet echt relevant.. (CnQ is immers iets van AMD.)

[ Voor 16% gewijzigd door Palomar op 03-08-2004 00:06 ]

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08-08 13:46
Cool & Quiet Technology uitgelecht op AMD's website.

Hier nog een GoT topic over iemand met hetzelfde bord die ongeveer dezelfde problemen heeft.

57696520646974206c65657374206973206e657264

Verwijderd

Simpel. Computer idle: CPU klokt terug, naar 800MHz op z'n laagst. Vcore ook terug = lagere temp.

Temp laag: CPU Fan gaat terug.

Die 2 werken onafhankelijk van elkaar. Maar met zulke temps lijkt het me verstandig die fan zowiezo op 7v te laten draaien.

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04:07

MeNTaL_TO

The future is not set

Palomar schreef op 03 augustus 2004 @ 00:03:

Ik heb BTW een MSI K8T NEO moederbord, maar dat lijkt me niet echt relevant.. (CnQ is immers iets van AMD.)
Dat maakt wel degelijk uit, het moederbord moet het wel ondersteunen.

En dat is het probleem niet in dit geval, staat het trouwens wel aan in het bios?
http://www2.amd.com/us-en...461,00.html?queryID=74682

Ik moet op mijn asus het in het bios aanzetten en powersaving op minimal zetten, asus drivers installeren en laat de fan beheren door speedfan (maar kan ook met andere utilities.)

[ Voor 41% gewijzigd door MeNTaL_TO op 03-08-2004 10:00 ]

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Sluuut schreef op 03 augustus 2004 @ 09:35:
Cool & Quiet Technology uitgelecht op AMD's website.

Hier nog een GoT topic over iemand met hetzelfde bord die ongeveer dezelfde problemen heeft.
Ja, maar die uitleg van AMD is me veel te beknopt... ik wil graag weten wat de exacte 'triggers' zijn om de koeling langzamer te laten lopen. Een bepaalde cpu en system temp zat ik aan te denken... Ik kan hier zelf alleen geen logisch verband tussen trekken. De ene keer gaat de cpu fan pas harder draaien bij 42 graden en de andere keer blijft ie bij 34 graden nog hard draaien.
Verwijderd schreef op 03 augustus 2004 @ 09:40:
Simpel. Computer idle: CPU klokt terug, naar 800MHz op z'n laagst. Vcore ook terug = lagere temp.

Temp laag: CPU Fan gaat terug.
klopt dat doet ie bij mij nu ook gewoon. Maar zo simpel als jij het stelt is het volgens mij niet (zie ook mijn startpost). een lage cpu temp _alleen_ is bij mijn systeem geen reden om de fan langzamer te laten lopen. Ik denk nl. dat er ook naar andere temps wordt gekeken (wat verklaart warom de fan langzamer gaat als ik mn kast open doe).

PS. CnQ werkt uitstekend op mn moederbord en ik heb ook alles goed ingesteld. Daar ligt het ook niet aan. Ik wil alleen exact weten wat volgens AMD een laag genoege temp is om de fan langzaam te laten draaien en naar welke sensors allemaal gekeken wordt. Dat kan ik nergens vinden.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:45
Volgens mij wordt het langzamer laten draaien van de cpu-fan geregeld door de bios en/of speciale software, en is het niet echt een onderdeel van CnQ.

/edit: Hmm, vind mezelf eigenlijk niet echt logisch klinken, anders hadden ze het geen Cool'n'Quiet genoemd natuurlijk. Weet wel dat op een MSI K8T Neo (MS-6702) de AMD cpu-driver er alleen voor zorgt dat de kloksnelheid omlaag gaat, om de fan langzamer te laten draaien moet je eerst de meegeleverde MSI software installeren.

/edit2: Toch maar even opgezocht, en in dit pdf-bestand van de AMD site staat o.a. het volgende :
To have an AMD Athlon 64 processor-based system with Cool ‘n’ Quiet enabled, you will need the following:

1. AMD Athlon 64 processor. (duh)

2. Motherboard with BIOS recommended by AMD for Cool ‘n’ Quiet.

3. Processor Driver / Cool ‘n’ Quiet software

If Windows® ME or Windows 2000 is used, the AMD Athlon 64 Cool’n’Quiet Software for Windows ME and Windows 2000 should be downloaded.

If Windows XP is used, the AMD Athlon 64 Processor Driver for Windows XP should be downloaded.

4. Required for noise reduction: Heatsink/fan capable of speed control

All AMD Athlon 64 Processor-In-A-Box packages include thermally controlled fans. A thermally controlled fan detects the current temperature of the processor using a thermistor, and when a lower temperature is detected the fan speed and noise is then reduced. Upon detection of a higher temperature the fan speed is resumed at full speed to appropriately cool the processor.
If an AMD Athlon 64 Processor-In-A-Box package is not used, an appropriate 3 rd party heatsink with a thermally controlled fan must be used.

[ Voor 132% gewijzigd door Nielson op 03-08-2004 13:07 ]

Pagina: 1