[voeding] Beetje veel volt op -5V-lijn

Pagina: 1
Acties:

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:54
Afbeeldingslocatie: http://img48.exs.cx/img48/1873/vreemdevoltages.jpg
2 verschillende proggies met beide totaal verschillende metingen, toch ben ik geneigd Speedfan te geloven. Ik heb namelijk zo'n Coolermaster Aero Lite (in snelheid instelbaar). Deze moet je op een gewone molex aansluiten. Deze maakte 'vroeger' veel meer lawaai en had een veel hoger rpm op de maximale snelheid (zo kwam ik er op om mijn voltages eens te checken). Hoe kan dit toch komen?

Ik heb een Antec Truepower 430watt voeding en verder hele bescheiden hardware (Athlon XP 2600+, GeForce 5900FX, Seagate 7200.7 160GB en Seagate 7200.7 120GB, NEC 1300A, Plextor 40 speed CD-brander en 4 casefans (en dus die Coolermaster) op een Asrock K7S8X. Het systeem draait verder rock steady, dus op het eerste oog is er misschien niet zoveel aan de hand, alleen vind ik die voltages toch een beetje vreemd. Iemand commentaar?

[edit]Misschien dat het invloed heeft (moet je dus wel zeker weten als je dat de schuld geeft :)): het systeem is niet geaard (alleen de 'vochtige' (keuken, badkamer etc.) ruimtes zijn hier in dit huis geaard, dus dat behoord niet 1-2-3 tot de mogelijkheden).

[ Voor 14% gewijzigd door Brent op 02-08-2004 20:59 ]

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Verwijderd

Over het raadsel met de -5 volt heb ik ffies geen idee, voor het aarden van je PC kan je ook de kast op de CV aansluiten :P

deze is namelijk ook altijd geaard (heb ik hierzo ook gedaan...)

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:27

Super_ik

haklust!

op een molex zit geen -12 en -5, dus die Coolermaster Aero Lite zal weinig invloed uitoefenen hierop, alleen je mobo gebruikt de -12 en -5. die kun je denk ik beter even zelf na (laten) meten met een gewone multimeter.

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:51

_Ernst_

Mark It Zero!

Op een moederbord zijn vrijwel nooit sensoren aanwezig om de negatieve spanningen te meten.
De waardes die door programma's word uitgelezen zijn gewoon onzin waardes om dat ze helemaal niet gemeten kunnen worden. Tevens zijn de negatieve spanningen in computers van tegenwoordig (vrijwel) niet meer in gebruik en dus ook niet belangrijk.

De negatieve voltages die worden uitgelezen kun je dan ook gewoon negeren :)

Last.fm

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Tsja. de metingen lopen nogal uiteen. Als je het zeker wilt weten kun je net zo goed effe een multimeter in een molexaansluiting drukken ;)
Maar zolang er geen problemen met je pc zijn, is er toch geen reden om bezorgd te worden?

🖥️ | 🚗

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:54
De beste meting die ik dus zowel via de rpm-uitlsag in de bovenstaande proggies heb als daadwerkelijk zelf gehoord, is dat de cpu-koeler niet meer op volle toeren draait (dit was ook de reden dat ik uberhaupt een en ander ben uit gaan zoeken). Verder draait het prima, dus directe aanleiding om iets te veranderen is er misschien niet, maar het is in ieder geval geen goed teken denk ik zo.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Pagina: 1