Toon posts:

Intel pro/wireless 2200BG wil niet op kanaal 12-13

Pagina: 1
Acties:
  • 385 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,
Ik heb sinds kort een laptop met intel centrino sticker, dus met de intel pro/wireless kaart. In mijn geval de nieuwste: 2200BG. Deze kaart biedt ondersteuning voor 54G en 11B netwerken.
Opsich werkt de kaart prima, de intel software ook wel, maar toch net niet helemaal. De Intel software ondersteunt de SecureW2 beveiliging niet (nodig om op school op de WLAN te komen) en dat is wel vervelend. Ook ondersteunt de kaart de europese kanalen 12 en 13 niet. Nou heb ik daar thuis niet zo`n probleem mee want ik gebruik kanaal 9, maar bij vrienden staan de AP`s op kanaal 12 & 13 vanwege vermeende stabiliteitsproblemen. (13 schijnt stabieler te zijn). Maar daar kan ik met mijn Centrino laptop dus niet op inloggen, het netwerk wordt niet eens gezien. Ik gebruik daarvoor de windows software en NetStumbler. Nou zijn mijn vragen:
Is het mogelijk om die kaart door andere drivers of wat dan ook die kanalen te laten zien. (ik las hier op GOT ook een topic erover maar daar werd niet in gereageerd).
Is het mogelijk de SecureW2 (802.11X verificatie) te integreren in de Intel software.
Ik heb de nieuwste Intel drivers al geprobeert, zowel van de Intel site als van de Acer site (het gaat om een travelmate 8002LCi) en die van de meegeleverde CD. geen van die drie ondersteunt dus kanalen 12&13

Dat die kanalen niet ondersteunt worden vind ik een beetje raar omdat Intel het Centrino platform promoot als het beste voor mobiel computeren.

• newpegasus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 05-03 19:50

newpegasus

Hertog

en je hebt ook het intel wireless PROset programmatje gebruikt? naast de drivers kun je met dat programmatje ook de kanalen instellen. ik heb zelf een acer 2012wlci, en kan wel op channel 13 als ik het goed heb. over dat securew2 durf ik het niet te zeggen, nooit geprobeerd.

het programmatje is hier te vinden:

http://downloadfinder.int...oductID=1637&DwnldID=7440

[ Voor 27% gewijzigd door newpegasus op 02-08-2004 19:30 ]

• WildOne
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-04 18:37
Toevallig dat ik hier ook achter ben gekomen laatst. Had de AP hier ingesteld op kanaal 13, maar de laptop kon niet connecten. Heb toen een ander kanaal moeten pakken.

Deze draad houd ik ff in de gaten :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de PROset geinstalleerd gehad, maar omdat ik daarin niet het kanaal op 12 of 13 kon zetten dacht ik dat het aan die engelstalige (en volgens mij dus Noord-Amerikaanse) software lag. Maar de Windows software die ik dus nu gebruik kan netwerken met kanaal 12 of 13 ook niet vinden en NetStumbler ook niet. Ik moet overigens zeggen dat ik die PROset software niet veel beter vind dan de windows software. Zeker ook omdat die PROset geen SecureW2 ondersteunt.

Verwijderd

Topicstarter
Ik schop het topic maar even omhoog omdat het schooljaar weer bijna begint en op school het kanaal nou ook op 12 staat en ze dat dus niet voor mij alleen gaan veranderen :( Ik zou dus graag willen weten of er echt geen mensen zijn die een zelfde soort probleem hebben met het centrino platform.

Omdat ik toch graag een antwoord op m`n vraag wil heb ik een simpel verzoek:
heb je een centrino notebook en een router, zou je dan es willen kijken of je die op kanaal 12 of 13 ingelogd krijgt. En dan het liefst met het type van de netwerkkaart en de software. _/-\o_ _/-\o_

Verwijderd

Dat je kanaal 12 en 13 niet kunt selecteren heeft helaas niks met de drivers te maken. Dit zit in de firmware ingebakken.

De reden hiervoor is dat Acer dan maar 1 type WLAN kaart hoeft in te kopen. Die kunnen ze dan in zowel "Amerikaanse" als "Europese" notebooks inbouwen. Is goedkoper (voor Acer welteverstaan). Zo'n WLAN kaart heet dan een "world" kaart.

Verwijderd

Topicstarter
Het eerste deel van je post was me duidelijk maar toch bedankt voor je reactie, het tweede deel van de post klopt alleen niet. Een amerikaanse kaart kan alleen Channel 1-11 aan. Een europese kaart kan 1-13 aan en is dus MEER compatibel dan een VS kaart. Ik denk dus dat dat worldcard verhaal wel logisch zou zijn alleen is het hier dus duidelijk niet het geval. Nogmaals bedankt voor je reactie aangezien er hier op GOT niet veel mensen zijn die hier de ernst van inzien :'(

• DancePlaza
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-04 22:13

DancePlaza

ninja

Linksys WRT54G
Firmware Version: v2.04.4

maar ik kan alleen uit 1 t/m 11 kiezen, en op dit moment staat hij op kanaal 11

verder heb ik ook een centrino laptop, 2100b kaartje erin.

wat ik ook wou weten of er iemand al een manier had gevonden om de securew2 in proset software kan inzetten

Van het kastje naar de muur lopen...

Verwijderd

Topicstarter
@ Danceplaza. Probeer eens de europese firmware te flashen http://www.linksys.com/in...re.asp?intfwid=28&coid=28 Ik heb zelf de 11Mbit WLAN router+AP en als ik daar VS firmware op flash, doetie het wel maar dan heb ik ook maar 11 kanalen. :Y)
Wat secureW2 betreft, dat heb ik ook nog niet geintegreert in PROset gekregen.

offtopic: zit je toevallig ook op de NHL ;)

• bodiug
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-04 06:44
Even een schop...

Iemand al een antwoord voor kanaal 13? Als ik namelijk in Linux de ipw2100 driver gebruik met de officiele firmware dan kan ik wel gewoon kanaal 13 pakken.

• DieterVDW
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-02-2017
guidob schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 18:01:
Even een schop...

Iemand al een antwoord voor kanaal 13? Als ik namelijk in Linux de ipw2100 driver gebruik met de officiele firmware dan kan ik wel gewoon kanaal 13 pakken.
Euh, voor zover ik weet werkt de ipw2100 driver écht wel niet samen met de 2200BG hoor ... (In ieder geval niet bij mij!)
Hier hetzelfde trouwens, 12 & 13 zijn niet selecteerbaar met m'n 2200BG kaartje.
Ben toch wel beetje teleurgesteld in dat netwerkkaartje, 't heeft ook geen monitor mode bvb :'( .

• bodiug
DieterVDW schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 18:56:
[...]

Euh, voor zover ik weet werkt de ipw2100 driver écht wel niet samen met de 2200BG hoor ... (In ieder geval niet bij mij!)
Hier hetzelfde trouwens, 12 & 13 zijn niet selecteerbaar met m'n 2200BG kaartje.
Ben toch wel beetje teleurgesteld in dat netwerkkaartje, 't heeft ook geen monitor mode bvb :'( .
Dat klopt, maar ik heb hetzelfde probleem met de Intel 2100 laptop versie.

• bodiug
Ik heb het gevonden. :)

In Device Manager de properties opvragen van je wireless kaart, de advanced tab kiezen en dan "Extended Channel Mode" aan zetten.

Dit werkt zoenzo voor de Intel 2100 variant. 8)

• DieterVDW
guidob schreef op woensdag 19 januari 2005 @ 17:30:
Ik heb het gevonden. :)

In Device Manager de properties opvragen van je wireless kaart, de advanced tab kiezen en dan "Extended Channel Mode" aan zetten.

Dit werkt zoenzo voor de Intel 2100 variant. 8)
Geen advanced tab te zien, en ook niks in de trand van 'Extended Channel Mode' te vinden hier :'( . (2200BG, WinXP Pro SP2)

• cryforhelp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-04 09:14
Maar kun je de firmware/driver van dat kaartje niet veranderen naar de europese?
Verwijderd schreef op zaterdag 28 augustus 2004 @ 22:12:
Dat je kanaal 12 en 13 niet kunt selecteren heeft helaas niks met de drivers te maken. Dit zit in de firmware ingebakken.

De reden hiervoor is dat Acer dan maar 1 type WLAN kaart hoeft in te kopen. Die kunnen ze dan in zowel "Amerikaanse" als "Europese" notebooks inbouwen. Is goedkoper (voor Acer welteverstaan). Zo'n WLAN kaart heet dan een "world" kaart.
Wat hij hier bedoelt is dat een kaart met alleen de kanalen 1-11 in de US gebruikt mag worden. De FCC staat namelijk kanalen 12-14 (japans) niet toe. Daarom is het dus een world card, maar volgens mij moet het niet al te ingewikkeld zijn om daar een andere driver op te zetten. Het kan ook voor AP's dus en NICje moet ook kunnen.

Neem anders eens contact op met de IT van school? Zij kunnen je vast wel wat verder helpen denk ik.

• bodiug
DieterVDW schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 01:02:
[...]

Geen advanced tab te zien, en ook niks in de trand van 'Extended Channel Mode' te vinden hier :'( . (2200BG, WinXP Pro SP2)
Ik gebruik niet de driver van Windows XP, maar van IBM of Intel. Ik heb dus een IBM ThinkPad T41.

Verwijderd

ik heb gebeld met asus maar die lui zeggen gewoon dat het niet kan omdat alles in nederland toch maar tot kanaal 11 gaat mooi gelul , maar wij zitten mooi met het probleem is kijken wat ze bij intel zeggen

• Deacon
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-04 09:28

Deacon

Three sixty five Seven fifty

Kickje:

Ik de hele dag kutten met de laptop van mijn zus die de WLAN AP niet meer kon vinden, terwijl mijn iBookje nergens last van had. Toen het kanaal van auto op 10 gezet en hij werkt 8)7

Nu mijn vraag: Het is dus niet met Firmware of nieuwe drivers op te lossen begrijp ik ?

Nē, sakki no sunea mitai ni aterushi, hoshī?

• Xsion
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-04 21:50
Verwijderd schreef op zaterdag 28 augustus 2004 @ 22:12:

is niet waar, zit in de driver gebakken, want onder linux kan ik ze wel alle 14 in windows niet.

• andreklaver
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11-02 17:54
Weet iemand nu al hoe dit op te lossen? Ik zit met het zelfde probleem!

• Vipertje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01:51
ik heb exact hetzelfde probleem ik heb dit intussen alwel opgelost door me AP op een andere kanaal te zetten maar een 2200BG kan gewoon niet op dat kanaal en een paar post hierboven werd voorgesteld de 2100 drivers te gebruiken. die kun je ook niet gebruiken want deze werken al zeker niet met de 2200 :)

• andreklaver
Een ander kanaal instellen is geen optie; ik heb 12 echt nodig en Intel geeft in zijn specs gewoon op dat het (hardwarematig) kan! @#@#!!!

• DieterVDW
Kan het met de ipw2200 drivers voor linux eigenlijk?
Met die drivers kan je zelfs promiscuous mode gebruiken, wat met de win drivers niet kan...
Niet dat dat veel helpt voor de mensen hier wellicht, maar het zou toch wel aantonen dat de kaart het wel degelijk kan.

• andreklaver
Dat kan hij zeker. Zie deze link:
http://support.intel.com/.../userguide90/specs.htm#bg

• svdvlist2
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik heb zelf ook een 2200bg kaartje met de volgende driver (9.0.2.31) linkje. Indien ik bij me opties kijk, kan ik gewoon uit kanaal 12 en 12 kiezen. (ad-hock kanaal). Draai zelf op kanaal 5.
Daarbij moet ik echter wel zeggen dat ik e standaard windows wifi utility gebruik en niet degene van intel.

Ik maak ook gebruik van een linksys wrt54g met de volgende fw: Firmware Version : v4.20.7 - HyperWRT 2.1b1+tofu5.

Verder kan ik ook gewoon werken met SecureW2 bij mij op school. (EUR). Maak gebruik van de nieuwe 3.1.1 versie ipv standaard 2.0.0.

• andreklaver
Die driver heb ik dus al geinstalleerd. Ik gebruik het kaartje samen met een Acer Laptop en Acer weet het dus duidelijk ergens anders in te stellen. Het Windows registry heb ik ook al doorploeterd...

...zonder succes.

• andreklaver
(Ik heb trouwens ook maar eens contact opgenomen met Acer. Ik ben benieuwd waar ze mee op de proppen komen.)

Verwijderd

guidob schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 19:04:
[...]

Dat klopt, maar ik heb hetzelfde probleem met de Intel 2100 laptop versie.
Daar is een oplossing voor..met een Linux CD, alleen de naam wil me effe niet te binnen schieten..iets met authoring...

• maier
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-04 17:13
Ik kan op mijn intel 2200bg wel de kanalen 12 en 13 selecteren. ik gebruik de drivers van ibm (9.0.2.31) op mijn fujitsu-siemens laptop. Deze werken voor mij ook beter dan de intel en windows drivers. Dat programma van intel wordt er dan niet bij geinstalleerd.
http://img344.imageshack.us/my.php?image=intel9ra.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door maier op 02-10-2005 13:51 ]

• svdvlist2
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
maier schreef op zondag 02 oktober 2005 @ 13:50:
Ik kan op mijn intel 2200bg wel de kanalen 12 en 13 selecteren. ik gebruik de drivers van ibm (9.0.2.31) op mijn fujitsu-siemens laptop. Deze werken voor mij ook beter dan de intel en windows drivers. Dat programma van intel wordt er dan niet bij geinstalleerd.
http://img344.imageshack.us/my.php?image=intel9ra.jpg
Indien je de intel drivers downt kan je ook gewoon alleen de drivers installeren. Ik pak de XXX.exe van intel altijd uit met winrar en update dan handmatig de driver bij apparaatbeheer. Ik maak dus ook gebruik van intel drivers icm de windows wireless utility.

@andreklaver, ben benieuwd wat acer als antwoorde gaat geven.

• andreklaver
Ik heb juist Acer aan de telefoon gehad en die komen met het niet verassende verhaal dat omdat dat ding ook in Amerika verkocht wordt 12 en 13 niet gebruikt mogen worden (Amerikaanse overheid zit op 12 en 13 dus de rest van de wereld moet het dan ook maar zonder doen).

Daar wordt door Acer verder ook geen ondersteuning voor gegeven. Ook de vraag of ze mij niet verder konden helpen door mij een ander netwerkkaartje toe te sturen werd negatief beantwoord.

Dat vind ik toch een beetje triest van Acer.

Wat nu. Windows maar opnieuw installeren en met een schone lei beginnen? Is het uit te sluiten dat het in de kaart zelf zit?

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

andreklaver schreef op dinsdag 04 oktober 2005 @ 13:26:
Ik heb juist Acer aan de telefoon gehad en die komen met het niet verassende verhaal dat omdat dat ding ook in Amerika verkocht wordt 12 en 13 niet gebruikt mogen worden (Amerikaanse overheid zit op 12 en 13 dus de rest van de wereld moet het dan ook maar zonder doen).

Daar wordt door Acer verder ook geen ondersteuning voor gegeven. Ook de vraag of ze mij niet verder konden helpen door mij een ander netwerkkaartje toe te sturen werd negatief beantwoord.

Dat vind ik toch een beetje triest van Acer.

Wat nu. Windows maar opnieuw installeren en met een schone lei beginnen? Is het uit te sluiten dat het in de kaart zelf zit?
Acer is hier beslist niet de enige in. Zo werkt het namelijk 9 van de 10 keer :(

Opnieuw beginnen kun je doen,maar vruchten afwerpen zal het echt niet doen. Die kaartjes zijn gewoon hardwarematig (middels een firmware) tot kanaal 11 begrensd.
Je zou een nieuwe kaart moeten aanschaffen die wel tot kanaal 13 kan. De enige mogelijke oplossing die ik me kan bedenken.

Leuk voor de mensen die ruim 99% van de centrino laptops wil weren: op kanaal 12 of 13 gaan draaien.

• andreklaver
Ik wil die 12 en 13 toch echt hebben...

...maar weet je zeker dat het in de firmware van die kaart zit en dus niet de driver? Die firmware moet toch ook te flashen zijn. Maar ja...zelfs al kan het moet je nog wel de tools hebben.

• andreklaver
Voor Linux is er wel iets van een flashtool aanwezig om de Firmware te flashen zo te zien:
http://www.modem-help.com/mfcs.php?mid=120&nid=14820

Is er zoiets voor XP?

• -ErikE-
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22-04 04:51
ROTSCHOP

ONTOPIC

Is het inmiddels al mogelijk om SecureW2 te integreren in de Intel PROset? Want die software werkt toch vele malen beter dan de windows software...

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

p43000 schreef op dinsdag 20 december 2005 @ 11:57:
ROTSCHOP

ONTOPIC

Is het inmiddels al mogelijk om SecureW2 te integreren in de Intel PROset? Want die software werkt toch vele malen beter dan de windows software...
Wat heeft SecureW2 (wat voor de beveiliging van een WLAN is) te maken met het feit of de Intel 2200BG op kanaal 12/13 kan werken?

Dus niet ontopic maar offtopic.

SecureW2 is van Alfa & Ariss, heb je die al eens gemaild?
Pagina: 1