Toon posts:

Seagate 80 GB HD heeft fouten in volume bitmap

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,
Ik heb een Aldi 2 GHz. computer met WinXP Home en een 80 GB Seagate HD. Enige tijd geleden liep de boel vast en kon alleen een harde reset uitkomst brengen en kon in daarna de HD niet meer benaderen. Na van alles geprobeerd te hebben (ook met Knoppix) heb ik tenslotte WinXP opnieuw geïnstalleerd. Natuurlijk was ik wat programma's kwijt, maar geen data. En de originele Cd's had ik meestal nog wel.
Zo op het oog loopt alles normaal.

Maar toen ik voor de zekerheid checkdisk draaide, kreeg ik o.a. de mededeling:
Bezig met het herstellen van fouten in de volumebitmap.
Er zijn problemen met het bestandssysteem vastgesteld.
Voer CHKDSK uit met de optie /F (fix) om deze problemen te herstellen.
en verder:
69681905 kB totale schijfruimte.
[bij die Aldi-computers houden ze altijd ruimte over voor backup en een soort herstelprogramma, en ik heb mbv Part.Magic 7.01 ooit de zaak wat "verschoven"en verkleind]
39861684 kB in 195641 bestanden.
81992 kB in 5195 indexen.
16 kB in beschadigde sectoren.
270497 kB wordt gebruikt door het systeem.
Het logboekbestand neemt 65536 kB in beslag.
29467716 kB beschikbaar op schijf

4096 bytes per cluster
17420476 clusters in totaal op schijf
7366929 clusters beschikbaar op schijf

Chkdsk /f heb ik uiteraard gedraaid maar dat duurt altijd zo lang, dat ik de mededeling aan het eind altijd mis :-( Maar het resultaat is 0,0, want als ik weer gewoon chkdsk draai, krijg in dezelfde melding als eerst. Ik heb ook chkdsk /r gedraaid, maar dat leverde ook geen resultaten op.
Ik heb SeaTools van Seagate geprobeerd, die beweert dat de schijf in orde is, maar dat je voor herstel van de bestanden chkdsk /f moet draaien.

Ik heb 2 vragen:
ten eerste - hoe kan ik de mededelingen die chkdsk /f op het laatste ogenblik geeft vastleggen, dat wil zeggen als de schijf bij het opstarten gecontroleerd wordt? Ik zie iets over een logboek (een heel groot getal, m.i.) langsschieten, maar ik heb geen logboek gevonden waar ik die tekst in terug kan zien.
ten tweede - heeft iemand een suggestie voor een programma waarmee ik de problemen kan oplossen.

Alvast reuze bedankt voor elke tip.

Rob

Verwijderd

Gebruik hiervoor spinrite 6.0,

Check deze link: http://www.grc.com/sroverview.htm

*knip*

Ik zal geen warez meer aanbieden.

Opstarten en de optie "create bootdisk "aanklikken.
Dit dan in je floppy-drive frotten ,en alles laten repareren.
WEL EERST ALLES GOED DOORLEZEN !
Ik hoor het wel.

Speaking of which, Scandisk is probably guilty of more data loss than any other utility ever created. Since everyone has Scandisk, everyone uses it. But few people realize that Scandisk does NOTHING other than discard any data that it can't read.

En dat willen we toch niet !!

suc6

[ Voor 42% gewijzigd door BalusC op 03-08-2004 08:14 ]

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Je kan chkdsk /f draaien in een command prompt box (start -> run -> cmd). Het is aangeraden om het te draaien op het moment dat je disk niet intensief wordt gebruikt. Het is dus wellicht beter om het te draaien met een bootflop.

Verwijderd

Topicstarter
Ehhh... Zoef? Ik zie op de Spinrite-site dat SR niet werkt op NTFS. En 2 van de 3 partities bij mij zijn NTFS.
Nu meen ik me te herinneren dat je via PartitionMagic NTFS in FAT kan omzetten, maar het lijkt me een beetje vragen om (extra) moeilijkheden. Heb jij daar ervaring mee?
De laatste versie van SR is van '98, als ik het goed gelezen heb. In die tijd was 3 GB enorm groot... Heb je ervaring met de moderne schijven van 80-250 MB?

Alvast bedankt,

Rob